PSVR2 får pc-stöd i augusti
"inklusive Half-Life Alyx." Det borde ingå i köpet.
Men OK detta är inte trådlöst. Ett krav nästan.
Jag kände samma sak efter att ha köpt Quest 3 och sedan pröva PSVR2 hos en kompis. Trådat är inte längre kul.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Kommer nog köpa adaptern men trådlöst är trevligast.
Men vissa spel funkar trådat och så är det ju trevligt med OLED
Synd att inte eyetrackingen i headsetet stöds på PC men nån kanske modda på nå sätt?
Förstår hur Sony tänker, men nog pissar dom av oss i ansiktet som bara tänkt att köra ps5?
För stödet har ju inte varit massivt, förlitar sig på tredje part.
Lite små sur just nu. Kan dom inte i samma veva satsa bara lite mer på ps5 vr också? 😞
“All thinking people are atheists.”
En del förväntade förbehåll. En del uppenbara. Att vibration inte funkar låter väldigt märkligt, men å andra sidan så finns det kanske inte många andra hjälmar som har det. Och därmed ännu färre spel med stöd antar jag.
Känns ändå som det kommer bli mycke memes och gnäll om den där listningen...
Hur ska delrenderingen fungera utan ögonspårning?
Förstår hur Sony tänker
Lite små sur just nu. Kan dom inte i samma veva satsa bara lite mer på ps5 vr också? 😞
Nä, jag har nästan slutat undra..
Antar att en förhoppning är att om VR-spelen på Steam får anpassningar för PSVR, så blir konvertering till PS5 teoligare. Och de som utvecklar nya spel till båda kanske ser någon slags synergi i processen med.
Är orolig för att de kommer att kräva lika hög fps som via PS5. 90/120 Hz och hög upplösning kan bli tufft för många.
Spelar 100% VR med Quest 3 som headset. i5-12600KF, 32GB Ram, RTX 4080 Super OC. Thrustmaster T300RS & TH8S. https://www.youtube.com/@MightyMikeVR
OJ! Ja har längtat efter HL:Alyx och GT7 VR. Nu kanske det blir dags!
Jag har ingen grym gaming PC så mitt hopp ligger fortfarande i att det ska portas till PSVR2 och alltså spelbart på PS5 (vilket ter sig alltmer osannolikt iom detta tyvärr...)
What.. Hur kan det saknas haptisk feedback, HDR och ögonspårning? Om hårdvaran redan finns är detta 100% ett Sony fel/problem, speciellt när andra VR-lösningar har det genom SteamVR redan.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >
What.. Hur kan det saknas haptisk feedback, HDR och ögonspårning? Om hårdvaran redan finns är detta 100% ett Sony fel/problem, speciellt när andra VR-lösningar har det genom SteamVR redan.
Antar att de begränsar det så det är PS5-exklusivitet så de kanske tänker att folk prövar på men saknar dessa och då "tvingas" köpa en PS5 eller PS5 Pro senare i vinter
Jag förståd det som att du kommer kunna spela psvr2 spel genom din PC också. Frågan är om spelet då körs via PS-store eller steam. T. ex. kommer Resident Evil 4 VR komma till steam nu? Eller kommer man behöva köpa spelet igen på PS-store för att spela i VR genom PC. Låter makabert.
What.. Hur kan det saknas haptisk feedback, HDR och ögonspårning? Om hårdvaran redan finns är detta 100% ett Sony fel/problem, speciellt när andra VR-lösningar har det genom SteamVR redan.
Fast vilket annat VR-headset har haptik?
Ändå märkligt att det uttryckligen sägs inte fungera. Särskilt om de skulle porta befintliga PSVR spel.
Det finns andra exempel på när feedback inte följer med på nya system, eller med tredjepartskontroller visserligen.
Jag förståd det som att du kommer kunna spela psvr2 spel genom din PC också. Frågan är om spelet då körs via PS-store eller steam. T. ex. kommer Resident Evil 4 VR komma till steam nu? Eller kommer man behöva köpa spelet igen på PS-store för att spela i VR genom PC. Låter makabert.
Streaming från PS stöds redan, så det är en möjlighet. Om RE kommer är däremot en fråga för Capcom.
Att de skulle börja släppa cross-play för PS+Windows låter extremt osannolikt när det blev alltmer sällsynt mellan olika PS system. Men det vore bra om det utvecklar sig så.
Den där kabeln såg ju oroligt kort ut. 🤣
Vadå, faktiskt rätt mysigt att ligga under skrivbordet och spela.
Påminner mig och reklamen för X-Box brödrosten där dom hade gjort bilden av brödskivan alldeles för stor så folk dissade brödrosten för att dom trodde det bara fick plats en skiva i den.
Reklamdesigners verkar inte riktigt förstå det där med proportioner hehe.
Den där kabeln såg ju oroligt kort ut. 🤣
För att det bara är en adapter. Det sitter redan en lång sladd till headsetet.
Den där kabeln såg ju oroligt kort ut. 🤣
Det är ju den vanliga USB C kabeln man normalt pluggar in i PS5an och den är väl några meter? Helt klart är det här bara en rendering för att se "snyggt" ut.
För att det bara är en adapter. Det sitter redan en lång sladd till headsetet.
Han menar sladden till headsetet på denna bild. Som sagts bara en rendering men ser lite komiskt ut
Eye tracking är en besvikelse och HDR är väl lite skumt?
Hoppas dock på att Eye tracking kommer senare eller via 3rd party.
Än så länge så finns det väl väldigt lite mjukvara som stödjer eye tracking på PC, men de är inte så konstigt heller eftersom att headset med eye tracking i vanliga fall är väldigt dyra, PSVR2 hade kunnat ändra på det.
Jag hoppas såklart att Quest 4 kommer med detta då det både sparar väldigt mycket prestanda och kan användas på många intressanta sätt.
Jag väntar på recensioner, men kommer förmodligen köpa adaptern framöver. Det krävs väl knappast en monster dator för att driva Alyx längre och att kunna köra costum låtar i Beat saber är ju väldigt välkommet.
Hur som helst så är detta ett bra headset och jag tror att det kommer hålla länge.
Den kräver alltså en displayport ut som jag förstår det på minimum-kraven, så jag inväntar glatt länkar från proffsen här på vart jag kan köpa en adapter för detta. Min laptop (som förvisso ska vara mer än stark nog för att hantera vr) har bara hdmi vad jag kunnat se.
Om du har HDMI 2.1 så kan det fungera.
Finns kablar med HDMI 2.1 i ena och Display port i andra änden.
Denna kostar tillexempel 240Kr, men det finns längre om man vill betala mer.
https://noerdic.se/products/nordic-dp-to-hdmi-cable-8k-50cm
Vänta dock tills efter PSVR2 adaptern släpps och det finns mer information, då det inte är 100% att det kommer fungera med denna typ av kabel.
En anledning till att Display port 1.4 valdes kan bero på att HDMI 2.1 till PC kom betydligt senare än display port 1.4.
Så det finns väldigt många fler grafikkort med 1.4 än 2.1 som har tillräckligt bra prestanda för att driva VR bra.
Som exempel så verkar inte RTX 2000 serien ha HDMI 2.1.
Ni som vet, är PSVR2 något att ha om man vill köpa ett VR. PS5 har jag så det är check, och en hyfsad dator.
Jag ser ju sladden som ett stort minus för min del. Men så har ju PS några exklusiva titlar vilket kanske väger till dess fördel.
Jag ha haft en quest1 sedan tidigare. En quest3 skulle jag kunna tänka mig, men då kan jag ju inte lira PS spelen.
Har ni några tips å råd ni som vet och kan.
Ni som vet, är PSVR2 något att ha om man vill köpa ett VR. PS5 har jag så det är check, och en hyfsad dator.
Jag ser ju sladden som ett stort minus för min del. Men så har ju PS några exklusiva titlar vilket kanske väger till dess fördel.
Jag ha haft en quest1 sedan tidigare. En quest3 skulle jag kunna tänka mig, men då kan jag ju inte lira PS spelen.
Har ni några tips å råd ni som vet och kan.
Beror nog väldigt mycket vad du tror dig spela. PSVR2 är ju ända alternativet om du vill ha ett headset som funkar både med PC och PS5. Medan en Quest 3 ger dig möjlighet till trådlös streaming från PC och standalone VR.
Beror nog väldigt mycket vad du tror dig spela. PSVR2 är ju ända alternativet om du vill ha ett headset som funkar både med PC och PS5. Medan en Quest 3 ger dig möjlighet till trådlös streaming från PC och standalone VR.
Jag har spelat igenom Alyx en gång. Och det var ju sjukt bra spel. Men det var på en Q1 med en rätt har också dator som stöd. Skulle vilja spela det igen fast med mer lullull grafiskt.
Dock måste det ju finnas mer spel som du säger, och jag har inte megakoll på VR spelen.
Hur ställer de sig tekniskt mot varandra (Q3 och PsVR2), lätt beskrivet för en lekman.
Om du har HDMI 2.1 så kan det fungera.
Finns kablar med HDMI 2.1 i ena och Display port i andra änden.
Denna kostar tillexempel 240Kr, men det finns längre om man vill betala mer.
https://noerdic.se/products/nordic-dp-to-hdmi-cable-8k-50cm
Vänta dock tills efter PSVR2 adaptern släpps och det finns mer information, då det inte är 100% att det kommer fungera med denna typ av kabel.
En anledning till att Display port 1.4 valdes kan bero på att HDMI 2.1 till PC kom betydligt senare än display port 1.4.
Så det finns väldigt många fler grafikkort med 1.4 än 2.1 som har tillräckligt bra prestanda för att driva VR bra.
Som exempel så verkar inte RTX 2000 serien ha HDMI 2.1.
Tack! Jag ska hålla utkik, och definitivt kolla upp vad det är för HDMI jag har. Datorn är från hösten -23 så jag antar att det ska vara 2.1 då.
Fast vilket annat VR-headset har haptik?
Ändå märkligt att det uttryckligen sägs inte fungera. Särskilt om de skulle porta befintliga PSVR spel.
Headsettet i sig köper jag till en viss grad, däremot om jag förstår saken rätt kommer inte handkontrollerna få feedback heller, detta utöver att adaptive triggers inte fungerar. Och det är här jag ställer mig kliandes..
Haptisk feedback, adaptive triggers och touchpad fungerar på PC-sidan med en DualSense. Tänker att i värsta fall får de väl skriva ett översättningslager i mjukvaran på den där lilla adapter-lådan, som emulerar input- och vibrationsmotorer från PSVR2-kontrollen till DualSense för SteamVR - om de inte kan få till det native i SteamVR.
Jag kan leva utan HDR i mitt VR-spelande, och säkerligen ögonspårning också (även om det är en häftig sak som är en stor säljpunkt). Men om handkontrollerna ska vara som en död vibrator i handen kommer jag oavkortat vända blicken mot andra lösningar än PSVR2 på PC-sidan.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >
Den kräver alltså en displayport ut som jag förstår det på minimum-kraven, så jag inväntar glatt länkar från proffsen här på vart jag kan köpa en adapter för detta. Min laptop (som förvisso ska vara mer än stark nog för att hantera vr) har bara hdmi vad jag kunnat se.
Finns en uppsjö med kablar och adaptrar på Amazon;
hdmi 2.1 till displayport 1.4
Vill du inte handla därifrån kan du vända dig till föredragen butik. Det viktiga är att du har HDMI 2.1 på HDMI-sidan och Displayport 1.4 på andra änden, sedan om det är adapter eller kabel i ledet kvittar (oftast).
Sedan kan det vara värt att kolla om din laptop har Displayport över USB Type-C, brukar stå typ "USB Type-C 3.2 Gen 2 (DP)". För då kan du använda en USB-C till Displayport också, om du vill lämna HDMI-porten för att ansluta till en TV eller datorskärm - eller vice versa för den delen också
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >
Vill bara påpeka att detta känns som ett sista drag av Sony innan de tvättar händerna vad gäller PSVR2. De verkar inte satsa överhuvudtaget på plattformen, ingen reklam, inga nya spel som startar utveckling, inget stöd till de utvecklare som släpper spel, etc.
Köper man PSVR2 idag för att kunna lira framtida Playstation VR spel på den så ska man nog verkligen tänka igenom det hela noga. Som ett PC headset med nuvarande Playstation exklusiva titlar som extra bonus, så kanske det går att motivera... men annars finns det bättre alternativ.