När ska gamers ta kampen om att kunna sälja digitala spel på PC?

Medlem
När ska gamers ta kampen om att kunna sälja digitala spel på PC?

Gaming är inte alltid en billig hobby. Speciellt inte om du väljer PC med tanke på priserna i dagsläget.

Sedan påmindes jag när en person skrev att en anledning till att PS5 Pro inte har skivläsare är för att de vill låsa in folk att köpa digitalt och inte kunna sälja det begagnat. Även om alla skulle vilja köpa skulle det säkert bli en magisk brist på skivläsare.

Därav kom jag att tänka på hur vi böjt oss och accepterat att vi inte äger våra digital spel för PC många gånger.
Det är inte okej.

Bara för att jag köper digitalt betyder inte att jag ska säga upp rätten att äga mitt spel.

Dels för att det är en dyr hobby och det vi måste bekämpa framtiden av "You will rent everything and own nothing."

Ett motargument är att det skulle påverka spelindustrin.
Så må vara.

På samma sätt bilindustrin och alla andra industrier anpassar sig att man kan sälja begagnat.
Och för övrigt har jag inte mycket övers för många i spelindustrin baserat på hur många väljer att implementera några av de värsta taktikterna för att få folk beroende med MTX. Det inkluderar de utvecklare som stödjera sådana fasoner utan att säga att man inte accepterar att utveckla sånt skit.

Det vore ju bra, I guess, men helt ärligt så tycker jag priserna på pc-spel via Steam-reor osv blir så galet billiga oftast så det kostar så lite att jag nog personligen inte ens skulle bry mig om att försöka sälja nåt vidare, om det nu inte var toksnabbt och smidigt vill säga! Men det skulle ju vara bra för kids med smal budget, och fler valmöjligheter är ju alltid bra.

Medlem

Detta är någonting jag tänkt alldeles för lite på, inser jag nu! Men ja, håller verkligen med om att det borde finnas en funktion på Steam och andra klienter om att kunna sälja vidare spel till andra användare för överrenskommet pris mellan parterna och att det då upphör att finnas i din spellista utan överförs till köparens konto istället. Frågan är bara vart en ska vända sig för att börja "kräva" detta och hur det ska gå tillvägas. Bra idé men svårt att genomföra? Men kanske sas samma sak om att sälja tillbaka spel en inte var nöjd med, fanns väl inte från början på Steam i alla fall? Så förändring går ju att få till.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det vore ju bra, I guess, men helt ärligt så tycker jag priserna på pc-spel via Steam-reor osv blir så galet billiga oftast så det kostar så lite att jag nog personligen inte ens skulle bry mig om att försöka sälja nåt vidare, om det nu inte var toksnabbt och smidigt vill säga! Men det skulle ju vara bra för kids med smal budget, och fler valmöjligheter är ju alltid bra.

Jo så är det ju. Eller låt säga att du får det tufft ekonomiskt av någon anledning. Då skulle ju ens bibliotek kunna dra in en del. Fast det är ju nästan som att sälja halva ens själ känns det som när jag skriver det.

Spelar det någon roll för dig att äga principiellt? För mig är det rätt viktigt även om jag förstår att andra inte tycker så.

Medlem

Sälja vet jag inte, det finns ju oehört många praktiska hinder, inte minst upphovsrättslagarna. Men jag har definitivt tagit upp kampen för äganderätten av mina spel.

Har börjat bygga ihop datorer med äldre hårdvara för Windows XP/7 kompatabilitet, samt börjat kraftigt expandera mitt bibliotek av spel på skiva. Bara de sista två månaderna har jag lagt vantarna på 18-20 gamla spel, i inplastat skick och till priset av 2-3 nysläppta spel.

Köper numera enbart digitalt om de finns tillgängliga på DRM-fria återförsäljare, så som GOG.

Den psykologiska effekten blir även intressant, då när jag faktiskt äger ett spel så känner jag mig mer sugen att spela det, medan ett digitalt spel bara försvinner ur tankarna.

Skrivet av BroderTuck:

Jo så är det ju. Eller låt säga att du får det tufft ekonomiskt av någon anledning. Då skulle ju ens bibliotek kunna dra in en del. Fast det är ju nästan som att sälja halva ens själ känns det som när jag skriver det.

Spelar det någon roll för dig att äga principiellt? För mig är det rätt viktigt även om jag förstår att andra inte tycker så.

Alltså, ja och nej! Bra fråga!

Jag ser det väl som att jag "äger" mina Steam-spel trots allt, även om jag vet att det väl inte riktigt är så juridiskt. Men moderna pc-spel känns på nåt sätt mindre viktigare med ägandeskapet för mig då de ändå bara är digitala och även om man köper spel på kassett t ex till Switch så finns det ju patchar och grejer som tillkommer som gör att det spelet jag har fysiskt ofta inte är det helt "färdiga, fulländade" spelet.

Vet inte om det makes sense och skriver fort för jag har götte i ugnen, men jag känner ett större och viktigare ägandeskap över mina äldre spel (allt från Super NES fram till att konsolerna blev permanent online ca 360/ps3-eran då spelen började patchas i efterhand).

Men ja, jag tycker principiellt att vi borde äga spelen vi betalar för, absolut. Men det är inte heller en jätteviktig fråga för mig. Vilken värld! 🙈🤷

Medlem

Kommer att leda till att väldigt många fler spel blir gratis att spela, tills man måste låsa upp resten av spelet. Då betalar man, och de pengarna ser man aldrig igen. Och andra spel kommer att ligga på prenumerationstjänster.

Sälja digitala spel "begagnat" kommer att dumpa priserna på ett sätt vi inte sett när det gäller fysiska spel.

Medlem

Vi kan ju börja med att bla Sony och Nintendo inför basic konsumenträttigheter som ångra köp ett köp tex.
2 timmar / 14 dagar är rätt rimligt som dom andra digitala butikerna kör.
Sen att kunna dela sitt bibliotek med familjemedlemmar som nyligen blev officiellt på Steam.
Att sälja vidare digitala spel vet jag inte om det kommer leda till nått bra i längden helt ärligt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Motivet är ju att dom blir billigare just för dom är digitala.

Fast den principen gäller ju allt digitalt, spelkonton WoW tex , steam mm man äger ju ingenting utan hyr.

Medlem

Det finns tyvärr ett litet problem. Varför skulle någon vilja köpa ett nedladdat spel nytt när du kan få det billigare begagnat? Skicket blir ju exakt likadant som ett nytt.

Medlem

Hade definitivt uppskattat att få prissätta och sälja vidare saker från mitt steambibliotek som bara damm... inte dammar, men ah.


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Hade definitivt uppskattat att få prissätta och sälja vidare saker från mitt steambibliotek som bara damm... inte dammar, men ah.

Ja, liksom en kan lägga ut artiklar till försäljning borde en kunna sälja vidare spel så. Har väldigt mycket i backloggen som lika gärna hade kunnat säljas vidare och "ge" något nytt istället.

Redaktör
Ponny

Det är en intressant fråga. Har hundratals Steam-spel jag aldrig ens rört. Sorgligt men sant. Mitt åttaåriga jag hade svimmat åt åsynen av hur sjuka reorna kan vara nu för tiden. Så även om mycket är dyrare, så är det också billigare... på nåt vis? Och därmed har jag köpt och köpt. Och köpt. Att tjäna en hacka på mina impulser hade inte varit dumt.

Men tanken har jag inte på allvar snuddat vid. Kanske för att jag inte känner behovet? I dunno.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Vill inte sälja några av mina spel personligen, de känns ju som en del av ens person och vissa spel tar en tillbaka i barndomen o går att koppla till andra saker.
Känns som att de stora spelbolagen vill inte lägga ner tid o pengar på nåt sånt som kanske 5% av användarna skulle använda sig av.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det är en intressant fråga. Har hundratals Steam-spel jag aldrig ens rört. Sorgligt men sant. Mitt åttaåriga jag hade svimmat åt åsynen av hur sjuka reorna kan vara nu för tiden. Så även om mycket är dyrare, så är det också billigare... på nåt vis? Och därmed har jag köpt och köpt. Och köpt. Att tjäna en hacka på mina impulser hade inte varit dumt.

Men tanken har jag inte på allvar snuddat vid. Kanske för att jag inte känner behovet? I dunno.

Samma här, har blivit mycket impulsköp på Steam-reor "för det är ju så billigt" - men också säkert över hundra titlar från indie bundles som "ja förutom att jag får spel så stödjer jag ju en bra sak" så argumenten har väl skiftat men att backloggen och orörda spel har ökat går ju inte att blunda för

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Samma här, har blivit mycket impulsköp på Steam-reor "för det är ju så billigt" - men också säkert över hundra titlar från indie bundles som "ja förutom att jag får spel så stödjer jag ju en bra sak" så argumenten har väl skiftat men att backloggen och orörda spel har ökat går ju inte att blunda för

Köper färre spel på reor nuförtiden, då många billiga spel bara blir liggande. Tid är begränsade faktorn helt enkelt.

Känner själv inte något behov av att sälja spel, varken fysiska eller digitala. Men förstår konsolägare och fysiska spel. Det är ett sätt att få ner kostnadernaoch kunna testa fler spel för att sen sälja om dem. Får se om det någonsin kommer till digitala plattformar. Jag har ett antal spel jag kan skänka bort på Steam, hehe.

@Gertzy: Jag editerade till lite i efterhand för att förtydliga.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Köper färre spel på reor nuförtiden, då många billiga spel bara blir liggande. Tid är begränsade faktorn helt enkelt.

Känner själv inte något behov av att sälja spel, varken fysiska eller digitala.

Har full förståelse om folk inte känner behovet, som många aldrig säljer av fysiska spel de köper heller, men det vore ju knappast dåligt att ha valet om en skulle vilja? Tänker jag i alla fall. Men ja, försöker också att inte impulshandla så mycket längre, då jag vet att jag knappt kommer röra dem ändå

Medlem

Hur skulle ett sådant system fungera? Och hur värderar man ett begagnat nedladdat spel? Varför är en kopia mer eller mindre värd en annan?

En bra medelväg tror jag skulle vara om vi erbjöds möjligheten att sälja tillbaka rätten att spela spelet för en viss % av inköpspriset. Då vinner alla på det.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Hur skulle ett sådant system fungera? Och hur värderar man ett begagnat nedladdat spel? Varför är en kopia mer eller mindre värd en annan?

En bra medelväg tror jag skulle vara om vi erbjöds möjligheten att sälja tillbaka rätten att spela spelet för en viss % av inköpspriset. Då vinner alla på det.

Det skulle fungera som begagnatmarknaden fungerar nu. Du köper ett spel. Säljer det till ett pris du vill tills du hittar en köpare.
Samtidigt undrar man ju hur mycket de skulle förlora i försäljning. För det är klart, varför skulle du betala nypris för en digital kopia?De skulle väl i gengäld utöka alla MTX möjligheter till max. Samtidigt ska man inte behöva ta hänsyn till det.

Vad menar du att en kopia mer eller mindre värd?

Nej inga mellanmjölkslösningar att man ska ha någon "rätt".

Medlem
Skrivet av BroderTuck:

Det skulle fungera som begagnatmarknaden fungerar nu. Du köper ett spel. Säljer det till ett pris du vill tills du hittar en köpare.
Samtidigt undrar man ju hur mycket de skulle förlora i försäljning. För det är klart, varför skulle du betala nypris för en digital kopia?De skulle väl i gengäld utöka alla MTX möjligheter till max. Samtidigt ska man inte behöva ta hänsyn till det.

Vad menar du att en kopia mer eller mindre värd?

Nej inga mellanmjölkslösningar att man ska ha någon "rätt".

Ja. Hur skulle du värdera t ex. din kopia av Diablo4?
Alla kopior i världen är exakt likadana och alla blir då värda exakt lika mycket, ny som begagnad. Det blir ett race mot botten där butikerna till slut tvingas slumpa ut spelen till vrakpriser. Låter som en dröm kanske men det är väl som att kissa i byxan.

Att sälja tillbaka rättigheten till utgivaren är en mycket smidigare lösning.

1
Skriv svar