Playstation-chef: branschen kommer "skifta från grafik till starka berättelser"

Robot
Playstation-chef: branschen kommer "skifta från grafik till starka berättelser"

Tror teknik kommer möjliggöra känslomässigt djup.

#grafik, #story


Medlem

Tror verkligen de är någonting på spåret här! Grafik är trevligt och så, men är egentligen bara ett verktyg för att skapa levande världar och berättelser - för att ge oss någonting mer, som verkligen får oss att känna och tänka - behövs mer djupblodade berättelser som rör på djupet och utan dem spelar det ingen roll hur snygga spelen är de kommer ändå "bara" vara ytliga företeelser och för att komma vidare i spelkulturen behövs bättre berättande som kan jämföras med såväl litteratur som film. Då kan de jobba i harmoni för att ge oss bra berättelser som också ser bra ut, men hittills känns det som vi är i spelvärldens svar på svartvita eran fast spelen har mer berättarmässiga utmaningar framför sig snarare än tekniska som ljud och färg.

CFW
Medlem

Kan man tänka sig open worlds befolkade med AI-PCs? Kan det förfinas borde det kunna skapa mycket inlevelse av en levande värld men utmanande att integrera med en stark story så att det inte bara blir en "livs-simulator".

Medlem
Avstängd

För att sälja in storyn krävs det bra grafik.

Medlem

Roligt gameplay före allt!

Medlem

Har man korsat tröskeln så att man kan framföra de mänskliga känslorna med både stora och små uttryck, då är grafiken tillräckligt bra. Tittar man på Uncharted 4 från 2016 så sköts det klockrent, ett 8 år gammalt spel liksom. Likaså med TLOU part II från 2019, det behöver inte se bättre ut än så. Att korta ner spelutvecklingen och fokusera mer på spelmekanik, personlig handling och personliga karaktärer låter som en god framtid

Medlem

Säger som Jozo, roligt gameplay framför allt. Vill jag ha en engagerande historia så läser jag en bok, jag spelar inte spel för story.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Om det blir mer "starka berättelser" och scener som Abby
No thanks


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Innan UE5 har ju grafiken stått stilla i 10 år så skiftet får gärna vänta lite.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Säger som Jozo, roligt gameplay framför allt. Vill jag ha en engagerande historia så läser jag en bok, jag spelar inte spel för story.

Gameplay ska föra historien framåt, då blir det intressant för ett spel att ha en bra engagerade story.
De flesta spel avbryter gameplay genom att visa historien i en cutscene. Då blir det mer likt samma berättarteknik som en film har. Många spel tar istället till att skriva mycket text som spelaren ska läsa och då blir det mer som en bok.
Valve visade redan 1998 med Half Life att spel kan berätta en historia på ett helt eget sätt som inte går att uppleva i vare sig en film eller bok.
Du befann dig i världen och var tvungen att stanna upp för att lyssna på vad någon NPC ville säga dig om du skulle få ta del av berättelsen.
Nu var det här 26 år sedan och tekniken har gått framåt och vi borde ha fått se en större utveckling på detta sätt att berätta historier.
Vi har i och med VR fått en ännu större inlevelse och det är kanske här som utvecklingen av detta typ av berättande är mest självklar.
Kanske därför Valve har satsat så mycket på den tekniken.
Hoppas att fler följer efter och att det är den här utvecklingen som Sony chefen talar om.

Medlem
Skrivet av starlord21:

För att sälja in storyn krävs det bra grafik.

Som en riktigt bra bok.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Roligt gameplay före allt!

Hur svårt är detta att fatta för utvecklare? Elden Ring vann Game of the Year av en anledning och det var inte på grund av en bra story.


signatur

Den som vet vet.

Inaktiv

Vill jag ha bra story läser jag en bok eller ser någon film/serie.
Spelar jag spel vill jag ha bra/kul gameplay, inte sitta och se massa filmsekvenser som "ibland" är allt för långa.

Story i spel är som story i porrfilm, den finns där ibland men inget man bryr sig om...

Avstängd
Skrivet av anon_4660:

Vill jag ha bra story läser jag en bok eller ser någon film/serie.
Spelar jag spel vill jag ha bra/kul gameplay, inte sitta och se massa filmsekvenser som "ibland" är allt för långa.

Story i spel är som story i porrfilm, den finns där ibland men inget man bryr sig om...

Finns många pornografiska rullar med bra story. Jag har snöat in på gammal vintageporr från 70-talet i kategorin taboo. Underskattad filmproduktion.

Skrivet av starlord21:

Finns många pornografiska rullar med bra story. Jag har snöat in på gammal vintageporr från 70-talet i kategorin taboo. Underskattad filmproduktion.

TMI.

KoP
Medlem
Skrivet av starlord21:

För att sälja in storyn krävs det bra grafik.

Behövs det bra grafik för att sälja storyn när man t.ex läser en bok? 😄 Underskatta aldrig hjärnans kapacitet när det kommer till att fylla i "luckor".

Kommer ihåg ganska väl att jag kunde leva mig in i dom förhållandesvis enkla spelen jag spelade då jag påbörjade mitt spelande på 80-talet trots avsaknad utav flashig grafik/ljud. 🙂

Medlem

Att han pratar om story och inte gameplay är ju bara för tragiskt!

Avstängd
Skrivet av KoP:

Behövs det bra grafik för att sälja storyn när man t.ex läser en bok? 😄 Underskatta aldrig hjärnans kapacitet när det kommer till att fylla i "luckor".

Kommer ihåg ganska väl att jag kunde leva mig in i dom förhållandesvis enkla spelen jag spelade då jag påbörjade mitt spelande på 80-talet trots avsaknad utav flashig grafik/ljud. 🙂

En bok är ett sånt fruktansvärt dåligt exempel eftersom du målar upp "grafiken" och bilderna själv i ditt egna huvud. Du fyller ju inte själv i luckor med din egna hjärna när du sitter och spelar tv-spel. Om du däremot jämför med en film med urusel CGI eller med en science fiction-film från 70-talet så blir jämförelsen mer rimlig.

En film med urusel CGI förstör verkligen hela filmen oavsett hur bra storyn är. Exakt likadant med spel även om det eventuellt kan vara lite mer förlåtande med sämre grafik i spel, men det är inte med mycket.

Folk som säger att de inte bryr sig om grafik är folk som inte har råd med ett bra grafikkort.

Medlem

Fin grafik är ingenting om gameplay saknas.
Det har bevisats gång på gång.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Playstation 4 ser fortfarande riktigt bra ut och jag tror inte Playstation 6 kommer bli revolutionerande grafikmässigt. Satsa på bra spel i första hand. Jag har riktigt kul med spel som finns på Nintendo Switch och där spelar ju inte grafiken direkt någon jätteroll fast än det ser fint ut ändå på sitt sätt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

KoP
Medlem
Skrivet av starlord21:

En bok är ett sånt fruktansvärt dåligt exempel eftersom du målar upp "grafiken" och bilderna själv i ditt egna huvud. Du fyller ju inte själv i luckor med din egna hjärna när du sitter och spelar tv-spel. Om du däremot jämför med en film med urusel CGI eller med en science fiction-film från 70-talet så blir jämförelsen mer rimlig.

En film med urusel CGI förstör verkligen hela filmen oavsett hur bra storyn är. Exakt likadant med spel även om det eventuellt kan vara lite mer förlåtande med sämre grafik i spel, men det är inte med mycket.

Folk som säger att de inte bryr sig om grafik är folk som inte har råd med ett bra grafikkort.

Poängen med mitt inlägg var ju att man faktiskt fyllde i vissa luckor på den tiden då man spelade spel som hade simplistisk grafik och därav kunde man faktiskt leva sig in riktigt djupt.

Rent konkret handlar det ju inte om att man helt plötsligt ser kantiga pixlar i en annan form utav mera en känsla utav något mera grandiost. Ett grafiskt enkelt spel kan komponseras väldigt mycket om det istället erbjuder en bra story/berättande/gameplay.

Medlem
Skrivet av starlord21:

För att sälja in storyn krävs det bra grafik.

Visst, men den behöver inte bli bättre än den är. Tyckte redan att scenen där Joels barn dör i The Last of Us var tillräckligt verkligt för att jag skulle börja snyfta lite.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Hur svårt är detta att fatta för utvecklare? Elden Ring vann Game of the Year av en anledning och det var inte på grund av en bra story.

Grät du någon gång under din genomspelning av Elden Ring?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av starlord21:

En bok är ett sånt fruktansvärt dåligt exempel eftersom du målar upp "grafiken" och bilderna själv i ditt egna huvud. Du fyller ju inte själv i luckor med din egna hjärna när du sitter och spelar tv-spel. Om du däremot jämför med en film med urusel CGI eller med en science fiction-film från 70-talet så blir jämförelsen mer rimlig.

En film med urusel CGI förstör verkligen hela filmen oavsett hur bra storyn är. Exakt likadant med spel även om det eventuellt kan vara lite mer förlåtande med sämre grafik i spel, men det är inte med mycket.

Folk som säger att de inte bryr sig om grafik är folk som inte har råd med ett bra grafikkort.

Eller så är vi helt enkelt inte lika ytliga som vissa andra gamers.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Jozo:

Roligt gameplay före allt!

Jag är inte så säker på att jag håller med om det här. Spel är egentligen ganska primitiv leksak, med olika toppar och dalar såklart, som har utvecklats väldigt lite sen typ 90-talet. Det är antingen pussel som egentligen inte passar in och aldrig skulle förekomma i verkligheten eller typ grindande och sen bossnötande. Lär dig mönster och överkom the obstacle. Det är väldigt mycket hjärndött våld, slåss mot hav av fiender/monster eller skjut så många du kan because reasons. Vilket för folk "på utsidan" ter sig väldigt simpelt och när en pratar om "svår litteratur eller film" handlar det ofta om intellektuellt utmanande kultur som ställer läsaren/tittaren på sin spets i frågor om mänsklighet, lidande eller andra svåra frågor som sorg och förlust, medan ett "svårt spel" är typ... Elden Ring, där det är utmanande att klara bossen. Och när du gjort det? Bra för dig. Du är duktig. Men har du verkligen fått ut någonting av det, utvecklats känslomässigt och/eller intellektuellt? Antagligen inte. Där har spelen väldigt mycket att lära sig och utvecklas, bli någonting mer, och jag tror att svårigheterna att leda framåt också är varför vi ofta ser remakes och remasters - eftersom det är enklare att blicka bakåt och återskapa det som redan är beprövat och populärt än att utmana och utvecklas och göra någonting som inte redan är älskat och accepterat av den etablerade spelarbasen. Men jag tror som sagt att bara hålla sig till gameplay som vi känner till det kan hålla oss tillbaka snarare än utveckla mediumet konstnärligt och kulturellt.

Testpilot
Skrivet av Dragonflame:

Gråta över ett spel ? Är du 10 år?

Då har du inte upplevt ett toppspel ordentligt. Man skall skratta eller gråta eller kippa efter andan av skräck för att ta några exempel.
Spel som klarar av en eller flera av dessa aspekter är också de stora spelen de som bränner sig fast i folks minne.

Det beror väl lite på vad för slags spel man är ute efter. Ett bilspel bör ju ha fin grafik (i tandem med gameplay), inte story.
Annars tycker jag vi är på en grafisk nivå som är rätt bra. Ser gärna att vi som konsolspelare får se fler spel med 60fps.


signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Zymac:

Säger som Jozo, roligt gameplay framför allt. Vill jag ha en engagerande historia så läser jag en bok, jag spelar inte spel för story.

Kombinationen är väl bäst eller?

En sak jag själv inte uppskattar är spel där man får göra lite interaktivt ett par minuter och sen blir det cutscenes...och så fortsätter det så. Tycker de senare CoD har varit så i singelplayer. Blir snabbt tradigt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Många här verkar bara vilja ha text baserade teve spel med enbart text på skärmen till en svart bakrund. Nej fyy om utvecklingen går åt det hållet när det gäller tv spel.

Tv spel ska vara snygg grafik och med endast minimalisk story och inga jätte väggar av text som en del spel har nu för tiden. Jag vill spela teve spel inte läsa en bok.
Mycket hjärn död action som varvas med svåra pussel och ännu mer blodigt röj action i doom miljöer👹 Så ska teve spel vara.
Ja och bil spel och mario plattform liknande spel och the last of us liknande spel med minimalisk story så det inte enbart blir dooom action spel.

123
Skriv svar