Snabbkollen – Var i världen kommer dina favoritspel från?

Robot
Snabbkollen – Var i världen kommer dina favoritspel från?

Kan din spelsmak bestämmas geografiskt?

#snabbkollen


Medlem

Amerika är svårslaget. RDR, Dota, CS, WoW, Starcraft.
Utan tvivel de spel jag har mest speltid i och njutit mest utav.

Medlem

Svårt fråga. Jag svarade Allätare, eftersom jag uppskattar spel från alla världens hörn. Kanske är Japan lite underrepresenterat i mitt spelbibliotek men jag försöker bredda mig österut så mycket jag kan.

Medlem

Europa helt klart. Visst, vi har de tunga AAA spelen från amerikatt, men helt ärligt så är det AA spelen från Europa som jag minns bäst och som etsat sig fast i minnet. Föredrar helt enkelt den europeiska berättarkulturen framför den amerikanska. Sen känns det lite som att AA spelen härifrån har mer egen karaktär och, på gott och ont, är lite mer sig själva, även när de håller sig inom beprövade genrer.
Konsumerar dock en hel del både amerikanskt och europeiskt, men europeiska spel är de jag oftast verkar föredra och dras till

Men smaken är som baken, jag tolererar enbart min egen

Medlem

Bra spel utvecklas över hela världen. Går inte att välja.

Medlem

Mestadels från Europa. Witcher, Cyberpunk, Baldus Gate 3, Disco Elysium och Battlefield 3 och 4.

Annars kommer många av mina favoriter från Amerika också. Diablo 2, Hades och Forza Motorsport serien (fram till Forza Motorsport 4).


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Redaktör
Ponny

Tyckte den här frågan var knepig, men historiskt sett lutar jag åt Asien (Japan), men i dagsläget är jag nog mycket av en allätare.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Asien för min del. Konami, Capcom, Nintendo mfl.


signatur

Jätteintressant information.

Inaktiv

Det var en svår fråga. Gillar väldigt mycket The Elder Scrolls, The Legend of Zelda, Dragon Quest, Grand Theft Auto och Metal Gear. De spelen som jag kommer på i första hand. Så de flesta av dessa spel kommer ju från Asien, så då får det väl bli så.

Medlem

Mestadels allätare, det är väl mer vad det är för stil på spelet än VART det utvecklats, jag avskyr t.ex sånadär överdrivet Japanska spel med massa animeskräp, oavsett om det är gjort i Japan, Europa eller USA, men det har ju mer med att göra att jag avskyr anime, och inte var spelet är utvecklat.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Asien, det är väl iofs främst Japan.

Medlem

Asien för min del. Frågan var ju varifrån favoritspelen kommer. De kommer naturligtvis från alla världsdelar då jag spelat hela livet. Men allra flest kommer från Asien i mitt fall och då främst Japan.

Medlem

Hjärtat skulle vilja säga Europa, men hjärnan säger att USA är överrepresenterade i mitt spelbibliotek. Jag bryr mig egentligen inte om vart det producerats, sålänge det är roligt. Asiatiska spel går dock bort då det absolut inte är min stil.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av maniac:

Mestadels från Europa. Witcher, Cyberpunk, Baldus Gate 3, Disco Elysium och Battlefield 3 och 4.

Annars kommer många av mina favoriter från Amerika också. Diablo 2, Hades och Forza Motorsport serien (fram till Forza Motorsport 4).

Ja, det var svårt. Witcher, BG3 och Disco Elysium är verkligen i en helt egen liga, men på det stora hela kommer de spel jag lagt mest tid på från Amerika.
Europa levererar kvalitet, men Amerika är bra på att göra spel som fullkomligen slukar ens tid.

Summerat kanske Amerika = PvP, medan Europa är fenomenala på single player.

Medlem

Japan, RPG och hack & slash är de mästare på.

Medlem

Vad kan vinna över Japan?

Zelda
Mario
Dark souls/Deamon souls/Sekiro/bloodbourne
Elden ring
Final Fantasy
Persona
Pokémon
Monster hunter
Resident Evil
Metal Gear
Death Stranding
Dragon Quest
Xenoblade Chronicles
Silent Hill
Armored Core
Mega man

Medlem

Väljer inte spel baserat på vilken världsdel de kommer ifrån men eftersom jrpg är min favoritgenre så dominerar spel från Japan/Asien stort eftersom det är där de flesta jrpg utvecklas.
Tog faktiskt och kollade ifrån vilka världsdelar spelen jag spelade förra året var ifrån:

Asien (Japan): 71%
Amerika: 29%

Så hade en tydlig preferens för japanska spel och spelade inget från Europa förra året.

Gen
Medlem

Kan inte säga att jag tänker på var de kommer ifrån när jag köper ett spel

Testpilot

Jag tenderar att blicka mestadels mot ostlig riktning i mina speläventyr. Allt började med Sega och Nintendo maskiner, för att senare även börja lira på Playstation. Har aldrig ägt en X-box även om jag haft själva kontrollen till PC.

Spelat allt från Pokémon till Elden Ring som kommer från Asien (Japan främst). Har några undantag från väst exempelvis Deus Ex, Fallout, Skyrim och nu på senare år Witcher och Cyberpunk (som ironiskt nog också är från Öst(Europa)).

Men spelvärlden av i dag är mycket större än den var på 90-talet. Just nu spelar jag polsk-danska Ghostrunner vilket känns rätt fräscht ändå, ett spel utvecklat av två studior från olika länder.

Medlem

Jämnt skägg mellan Europa (Witcher 3, Horizon ZD, BG3) och Amerika (Morrowind, StarCraft, Mass Effect). Det görs fantastiska spel på båda sidor av pölen. Röstade dock på Europa av kontinentalpatriotiska skäl.

(Asiatiska spel har jag desto svårare för. Gillar varken Nintendo, FF eller Death Stranding, trots otaliga försök)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Asien (Japan) drar längsta strået.


signatur

00:00:02:42

Medlem

Polen för deras två grymma och massiva spel.
Annars Japan


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Svårt. Valde Europa på grund av Baldur's Gate 3, The Witcher 3, GTA och spel från Paradox.

Å andra sidan har jag tiotusentals timmar i WoW som jag har starka nolstagikänslor över, samt massor med andra spel som ovan nämnts. BG3 är dock så pass bra att det väller över.

Medlem

Det började med Japan som Nintendo och jrpg men har blivit mer amerikanskt/europeiskt på senare tid, så nu är jag mera allätare.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Inaktiv

Rockstar ligger väl i amerika så fick bli det.

Medlem
Skrivet av anon_4660:

Rockstar ligger väl i amerika så fick bli det.

Rockstar North (som utvecklad GTA) är dock britter.

Medlem

Ganska kraftig övervikt åt Amerika för min del. XCOM, Borderlands, Left 4 Dead, Portal, Civilization, Unreal Tournament, Battletech som några exempel. Visst finns det också några favoriter från Europa som Dying Light och Rise of the Tomb Raider, och från Japan Zelda/Metroid/SMB och fightingspel som Tekken, men inte alls lika många på min topplista.

Medlem

Får bli asien och då främst Japan. En topp tio bästa någonsin från mig hade förmodligen haft minst 60-70% japanska spel. From Software, Capcom, Nintendo m.fl.

Medlem

Räknade spelen från topp 30-listan jag gjorde tidigare... och resultatet blev:

Europa - 17 st
Nordamerika - 11 st
Japan - 2 st


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Acorn Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast

Medlem

Naughty Dog, Santa Monica Studio och Insomniac Games är mina favoriter - alla amerikanska spelföretag.


signatur

Kunskapsförmedlare.

12
Skriv svar