Skumt problem med grafikkort? RTX4060
Har haft konstiga problem med min dator.
Problem1: Spel laggar och har ibland artefakter. Såg svarta prickar på skärmen.
Problem2: När en video spelas i webläsaren t.ex youtube och man scrollar samtidigt så laggar det och ibland fryser och krasar hela browsern. Provat Chrome och Firefox och båda har samma problem. Vad jag undersökt själv verkar det vara p.g.a "hardware acceleration" i själva webläsaren. Webläsaren försöker använda grafikkortet för att göra websidor snabbare men misslyckas p.g.a att det är nåt fel? Nedan är två trådar jag hitta som pratar om problemen. Man kan också söka på "hardware acceleration causes lag/slow down. Så det kanske är grafikkorts fel?
https://community.brave.com/t/hardware-acceleration-causing-s...
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...
Har försökt dessa åtgärder.
Stresstest på CPU utan problem, MEMTEST utan att finna fel, Stresstest av GPU(furmark) fann inga fel*det lagga bara lite* Test av hårddisk utan att hitta fel. Kört DDU (Display Driver Uninstaller) Dessa tar bort alla gamla drivrutiner så man kan installera färsk nytt. Detta hjälpte ej. Installerade om hela windows och problemen med spel och lag kvarstod.
Det enda som hjälpte med båda problemen jag har är att jag nu bytt RTX4060 till mitt gamla GTX1060 och nu funkar spel och webläsaren utan problem. Vilket fick mig att dra slutsatsen att nånting måste vara fel på RTX4060.
Jag tror inte det är min PC som är problemet då det försvann när jag bytte grafikkort. Min PC: I5-8400 ASUS TUF B360-PRO GAMING 16GB DDR4 Nätagg: Gold 650Watt.
Nån som vet mer?
Den som vet vet.
Låter som grafikkorts fel, speciellt om det visar artefakter på bilden. Att allt laggar fast låter som throttle.
Kan du kolla vad det blir för temp på grafikkortet.
Låter som grafikkorts fel, speciellt om det visar artefakter på bilden. Att allt laggar fast låter som throttle.
Kan du kolla vad det blir för temp på grafikkortet.
Körde också XMP på och av med samma problem och under Power settings testade både "Prefer Maximum Performance" så att ingen throttling skulle hända och balance. Samma problem.
Den som vet vet.
Körde också XMP på och av med samma problem och under Power settings testade både "Prefer Maximum Performance" så att ingen throttling skulle hända och balance. Samma problem.
Ja men har du kollat temp? Spelar ju ingen roll vad du gör om tempen går upp under arbete så att säga
Har man "överhettat" kortet för länge så brukar man ofta få plocka lös kylaren rengöra från intorkad pasta och lägga på nytt. Fixat många grafikkort 🙂👍
Ja men har du kollat temp? Spelar ju ingen roll vad du gör om tempen går upp under arbete så att säga
Har man "överhettat" kortet för länge så brukar man ofta få plocka lös kylaren rengöra från intorkad pasta och lägga på nytt. Fixat många grafikkort 🙂👍
Jo kollade ett tag när jag körde furmark gick aldrig över 70-72 grader.
Den som vet vet.
1060 drar 120 watt och 4060 150, så tror inte det är agget heller, dock är det såklart en skillnad.
Tror mer på att gpu är trasigt i så fall, vore intressant att testa 4060 i annan burk.
Polaren trodde nätagget var problemet. Men det funkar felfritt med mitt gamla 1060 så tror inte det är det. Tyvärr har jag ingen annan dator att testa i då min gamla burk är typ 12 år gammal. Sitter en gammal core quad i den
Den som vet vet.
Jo kollade ett tag när jag körde furmark gick aldrig över 70-72 grader.
Ok låter inte bra.
Kortet har fungerat tidigare eller är det ett nytt kort?
Ok låter inte bra.
Kortet har fungerat tidigare eller är det ett nytt kort?
Inte bra? huh trodde att det låg lågt var bra? Relativt nytt köpt: 2024-05-13
Nej har väl aldrig funkat 100% var mest ett impuls köp för att jag ville testa Quake RTX >:) Men det funka att spela och kolla youtube med. var bara små stutters i början och andra spel funka 100%
Men det har blivit värre nu. Alla spel laggar och stuttrar eller har artefakter. Därför jag testa stoppa in mitt gamla 1060 och allt funkar 100% nu.
Den som vet vet.
Nej har väl aldrig funkat 100% var mest ett impuls köp för att jag ville testa Quake RTX >:) Men det funka att spela och kolla youtube med. var bara små stutters i början och andra spel funka 100%
Men det har blivit värre nu. Alla spel laggar och stuttrar eller har artefakter. Därför jag testa stoppa in mitt gamla 1060 och allt funkar 100% nu.
Det är inte sällan knepigt att hitta den exakta felkällan bland en myriad av tänkbara orsaker. Jag hade dock liknande problematik med ett AMD-grafikkort (artefakter osv) och det visade sig vara kortet som var root cause.
Jag fick kortet utbytt och sedan fungerade allt felfritt.
Det är inte sällan knepigt att hitta den exakta felkällan bland en myriad av tänkbara orsaker. Jag hade dock liknande problematik med ett AMD-grafikkort (artefakter osv) och det visade sig vara kortet som var root cause.
Jag fick kortet utbytt och sedan fungerade allt felfritt.
Det var det jag tänkte också eftersom problemen försvann med mitt gamla 1060. Har ju garanti kvar så det borde gå att lösa på det viset.
Den som vet vet.
Jag menade inte att temperaturerna inte var bra utan hur kortet beter sig.
Dags att kontakta affären du köpte för ett ev byte av kort om du har garanti kvar 👍