Hur många kör inverted y-axis?

Medlem

Kör alltid inverted på kontroll/konsol, FPS och TPS. Annars kan jag i princip inte spela. På datorn med mus kör jag inte inverted. Ingen aning hur hjärnan resonerat för att det ska vara just så.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Då kommer följdfrågan: för du musen åt höger för att få karaktären att titta åt vänster? För det måste man ju göra om det bygger på att man håller i karaktärens huvud.

Om man fokuserar på handen som håller i gubben ja men det är ju mer ett skojigt sett att beskriva vad det handlar om. Hur rör du huvudet för att titta uppåt? Jo bakåt, hur rör du huvudet för att titta nedåt? Framåt. Hur rör du huvudet för att titta till höger? Vi är inverterade på y axeln men inte på x.

Skribent
Skrivet av multijuice:

Om man fokuserar på handen som håller i gubben ja men det är ju mer ett skojigt sett att beskriva vad det handlar om. Hur rör du huvudet för att titta uppåt? Jo bakåt, hur rör du huvudet för att titta nedåt? Framåt. Hur rör du huvudet för att titta till höger? Vi är inverterade på y axeln men inte på x.

Åt vilket håll man rör huvudet beror helt på vilken del av huvudet man menar. För att titta åt höger rör sig framdelen av huvudet åt just höger, medan den bakre delen av huvudet rör sig åt vänster. I exemplet med handen så var den just på baksidan av huvudet, så det är ur det perspektivet jag resonerar – om punkten du ska dra i för att få blicken att vändas mot vänster sitter på baksidan av huvudet, måste punkten i fråga dras åt höger.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Åt vilket håll man rör huvudet beror helt på vilken del av huvudet man menar. För att titta åt höger rör sig framdelen av huvudet åt just höger, medan den bakre delen av huvudet rör sig åt vänster. I exemplet med handen så var den just på baksidan av huvudet, så det är ur det perspektivet jag resonerar – om punkten du ska dra i för att få blicken att vändas mot vänster sitter på baksidan av huvudet, måste punkten i fråga dras åt höger.

Det här beror kanske på hur man håller i musen men när jag för musen åt vänster blir det också en rotation åt vänster för att den mesta av rörelsen sitter i handleden. Således rotar även framänden på musen åt vänster. Därför är det mycket mer logiskt för mig i "handen på huvudet"-liknelsen att en rörelse åt vänster också vrider kameran åt vänster. Tvärtom lirar inte alls med min mentala bild.

Ambassadör
Xbox

Inverted Y, alltid.

Huvudjämförelsen funkar, man tiltar huvudet upp och nedåt, men man vrider höger och vänster.

Jag brukar se det som att det är mer ett inlevelsefullt sätt att kontrollera där man utgår från sig själv som center. "Normal" blir mer att man styr en pekare på en skärm, vilket är stelt.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag tänker att jag ser ut genom karaktärens ögon. Från min horisont, både i FPS´s och IRL för jag ögonen i vertikal rörelse uppåt och nedåt. Att det sedan är huvudet som rör/vrider sig, bakhuvudet nedåt och ansiktet uppåt, är inget jag tänker på. Ansiktet där ögonen sitter, sitter ju på framsidan skallen och man vrider ju ansiktet åt det hållet man tittar. Alltså vill jag se något åt höger, vrider jag ju ansiktet åt höger. Ser jag en fågel i skyn, vrider jag huvudet så att ansiktet pekar uppåt.
Flygsimulatorer är en annan femma, där är ju flygplan byggda så drar du spaken mot dig stiger du och vice versa.

Men smaken är som baken!

phi
Medlem

Normal sedan Quake.

12
Skriv svar