Ukraina: Köp inte ryssutvecklade Atomic Heart
En invasion av Europa med syfte att utföra folkmord med medföljande vidriga krigsbrott är inte bara politik. Det är vårt århundrades största kris hittills och handlar om vilka vi är som människor. Är du en rysk bot?
Syftet med invasionen är knappast att "utföra folkmord" utan att få Ukraina under Rysslands sphere of influence istället för att låta landet gå med i EU eller NATO.
Tycker det är bra att FZ skriver om detta och inte väjer sig för att det finns politisk dimension i "storyn". Att säga "vi är här för att läsa om spel och inte politik" är att blunda för verkligheten och att allt har en politisk sida. Det går inte att avskärma sig från verkligheten med undanflykter om underhållning. Vi må haft 200 år av fred men vi kan inte blunda för vad som händer i vår direkta närhet bara för att vi har lyxen att göra det. Hade det varit ett spel som glorifierat Hitler och nazismen hade jag förväntat mig att FZ skrivit om det trots att det inte bara är ytlig underhållning. Det här händer här och nu, och har pågått i ett år imorgon, så att sponsra och okritiskt konsumera kommunistpropaganda som glorifierar det Ryssf@nskapet försöker uppnå med forna gloria Soviet är direkt osmakligt. Ni som spelar på Game Pass tar ju bara del utav det utbud Microsoft ger er och redan betalar för så ser mer att MS gör fel som betalar för att ha det på tjänsten än ni. Ni som stoltserar med att ni köper det och att ingen bestämmer över er, det är heller inte poängen, det här är ingen diktatur (ännu) vi lever i och ingen försöker liksom styra era livsval. Sluta tro det handlar om er. Men om Ryssland får bestämma så är det väl endast sånt här ni får spela i framtiden. Så tänk på det innan ni glorifierar dem och skänker bort den frihet ni inte ens ser rakt framför er.
Är 5h in i spelet och än så länge är det knappast glorifierande att visa Soviet som en total dystopi, förstår inte riktigt vad det här med att det skulle vara propaganda FÖR ryssland kommer ifrån. Förövrigt så är ju studion fördelad över mer än 10 länder bland annat "Poland, Ukraine, Austria, Georgia, Israel, Armenia, UAE, Serbia, and Cyprus".
Grim Fandango, bättre uppfinning än hjulet!
Bryr mig varken eller, är produkten bra och prisvärd så kan jag inte sätta mig och börja gräva i allt som det företaget har gjort eller personer på det företaget. Skulle jag göra det så skulle jag inte kunna köpa ett enda läkemedel, ALLT är gjort av företag som begår ohyggliga brott runt om i världen, Apple gör det, HM gör det, IKEA gör det och så vidare. Anser att det är lika vidrigt att stödja Ryssland som att stödja Kina, men jag kommer inte sluta köpa saker som producerats i Kina p.g.a. att ALLT produceras där. Problemet är mycket mycket större än att bara klaga på Kina. Man gör vad man kan.
I detta fallet så är spelet INTE ryssutvecklat. Det är utvecklat på Cypern. Sure, några av grundarna kommer ifrån Ryssland, och företaget har fått pengar ifrån Gazprom. Och om vi ska bojkotta allt som har anslutning till Ryska företag så hoppas jag verkligen att alla här som nu ställer sig bakom detta även bojkottar allt som Greta gör eftersom att de också är finansierade av Gazprom. Rätt ska vara rätt. Samt att börja bojkotta allt som kommer ifrån diktaturer. I det stora hela så handlar diskussionen för mig just det förbannade hyckleriet som folk har. Jag skiter fullständigt i vad Ukraina säger, bara för att ett företag har grundare ifrån Ryssland så betyder det ingenting. Jag använder mig av Veeam för vårt företags backuper, trots att det grundades av Ryssar och var ägt att Ryssar fram till bara ett par år sedan.
Så du gjorde en snabb Google och såg att Mundfish hade sina högkvarter i Cypern och drog den slutsatsen? Ryska (och andra länders) företag skriver sig i Cypern och UK av praktiska skäl (det är t.ex. ett skatteparadis). Det är detsamma med Battlestate Games som gjorde Escape From Tarkov. Deras högkvarter "ligger i London", men det är i praktiken huvudsakligen ett ryskt företag, precis som Mundfish.
Jag skiter blanka fan i om det är Ryska utvecklare. Det är väl för fan inte deras fel att deras idiot till President väljer att invadera ett land? Så löjligt att bannlysa ett spel för den saken. Lika löjligt som det är att kränka J.K Rowling på alla sätt och vis bara för att hon inte gillar något som andra tycker att HON ska gilla. Nej, jag har inte köpt spelet, men ingen ska tala om för någon annan vad andra ska göra. PUNKT!
Tack för information. Det där är något du får ta upp med ditt eget samvete när du någon gång i framtiden kultiverat ett sådant. Lycka till med det.
Ibland tror jag att "whataboutism" är ett begrepp som uppfunnits av människor som vill rättfärdiga sitt eget hyckleri.
PS. Jag vi tillägga att jag inte säger det för att vara dryg, eller rikta det mot dig personligen, men jag opponerar mig starkt mot hur lätt det ordet svingas i den offentliga debatten. Det blir allt för lätt att hänvisa till "whataboutism" för att slippa svara på obekväma frågor som varför A's handlingar är helt ok, medan B's är groteska trots att det i allt väsentligt är samma handlingar.
Det är precis vad det är.
Och vi är alla hycklare ibland genom livet. Tror inte någon kan gå genom hela livet och inte hyckla om någonting någon gång.
Men det är bättre o äga det än att försöka sopa det under mattan.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Ibland tror jag att "whataboutism" är ett begrepp som uppfunnits av människor som vill rättfärdiga sitt eget hyckleri.
PS. Jag vi tillägga att jag inte säger det för att vara dryg, eller rikta det mot dig personligen, men jag opponerar mig starkt mot hur lätt det ordet svingas i den offentliga debatten. Det blir allt för lätt att hänvisa till "whataboutism" för att slippa svara på obekväma frågor som varför A's handlingar är helt ok, medan B's är groteska trots att det i allt väsentligt är samma handlingar.
Sen är det ju också ganska bekvämt att med ett enkelt handgrepp kunna avfärda ett helt giltigt koncept bara för att det av enkelhetens skull fått sig ett eget namn, eller hur?
Så du gjorde en snabb Google och såg att Mundfish hade sina högkvarter i Cypern och drog den slutsatsen? Ryska (och andra länders) företag skriver sig i Cypern och UK av praktiska skäl (det är t.ex. ett skatteparadis). Det är detsamma med Battlestate Games som gjorde Escape From Tarkov. Deras högkvarter "ligger i London", men det är i praktiken huvudsakligen ett ryskt företag, precis som Mundfish.
Visserligen stämmer det att det ibland blir brevlådeföretag (dock är det faktiskt en del utvecklare som flyttar hela studior också), men blir lite nyfiken på hur pengavägarna ser ut nu. Inte minst då Cypern tillhör EU, som infört ganska omfattande ekonomiska sanktioner mot Ryssland.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Spelar det nu, helt ok spel faktiskt..grafiken är snygg...vill bara bli klar med de så man kan köra Octopath 2
Man har ju hört spelet ska ha enormt mkt buggar o så?.
Hur upplever du det?
Vilken platform spelar du på?
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Jag köper vafan jag vill.
Nej det gör du inte. För alla bestämmer vad du får köpa, sanktioner som bestäms av EU, USA etc. Standarder som bestämmer hur saker ska tillverkas. EU som bestämmer vilka material och kemikalier som får nyttjas. Våra lagar begränsar vad som är skadligt mot vårt land och medborgare.
Men efter det kan du "köpa vad fan du vill" och vara hur tuff du vill och försöka imponera på ett random internetforum..
Man har ju hört spelet ska ha enormt mkt buggar o så?.
Hur upplever du det?
Vilken platform spelar du på?
Har faktiskt inte stött på så många buggar förutom att vissa döda kroppar kan helt plötsligt röra på sig eller falla ner genom taket haha men annars flyter det på bra, spelar på ps5
Men spelar Wild Hearts vid sidan av och om jag ska vara ärlig så är verkligen Atomic Hearts mer optimerad...får konstant fps drops och grafiken är sådär
Kommer inte köpa spelet av den enkla anledningen att det inte intresserar mig. Dock så bojkottar jag ingenting och stänger automatiskt av öronen om nån börjar uppmana till bojkott, sorry. Bryr mig inte ett skvatt i vilket land en produkt kommer ifrån, vilka som tillverkat den etc. Spelar ingen roll alls för mig om det är mordiska kommunister från nordkorea eller gamla plantageägare från amerikanska södern, jag köper bra produkter och köper inte dåliga produkter. Det är min enda moraliska regel, grejorna måste vara bra. I övrigt så struntar jag i moralisering och agendor, man blir ändå bara en hycklare om man låtsas bry sig i en specifik fråga tillräckligt för att bojkotta.
Så barn eller slav arbete är ok med dig så länge du får vad du vill ha?
Funderar på hur stora belopp det kan handla om egentligen. Kollar vi på spelet A Plague Tale: Requiem som också är ett AA spel på gamepass så verkar det ha gjort en förtjänst på 9,2 miljoner dollar hittills, dvs 92 miljoner kronor. Den ryska inkomstskatten för företag verkar ligga på 20% det skulle innebära att ryska staten då drar in 18,4 miljoner på spelet. Kollar vi sedan vad en enskild rysk stridsvagn kostar (https://en.wikipedia.org/wiki/T-14_Armata) så verkar kostnaden för en sådan vara mellan 37-46 miljoner beroende på utrustningen. Inkomsten från spelet skulle alltså generera en halv stridsvagn om försäljningen av Atomic Heart motsvarar försäljningen av A Plague Tale: Requiem vilket jag är skeptisk till.
Jag har svårt att se hur försäljningen av det här enskilda spelet skulle vända kriget till rysslands fördel.
Jag har förståelse för att FZ vill publicera den här typen av nyheter. Samtidigt tycker jag att FZ bär ett ansvar för vad dom publicerar och vad det kommer att generera för typ av kommentarer. Det är lite naivt att tro att en sån här nyhet inte kommer generera otrevliga kommentarer och göra forumet till en sämre plats att hänga på. Det kanske är läge för avstängt kommentarsfält när kontroversiella nyheter publiceras?
Förstår fortfarande inte vad det har med artikeln att göra.
Nej, sunt förnuft är väldigt sällsynt idag tydligen.
Nej det gör du inte. För alla bestämmer vad du får köpa, sanktioner som bestäms av EU, USA etc. Standarder som bestämmer hur saker ska tillverkas. EU som bestämmer vilka material och kemikalier som får nyttjas. Våra lagar begränsar vad som är skadligt mot vårt land och medborgare.
Men efter det kan du "köpa vad fan du vill" och vara hur tuff du vill och försöka imponera på ett random internetforum..
Tekniskt sett kan han ju köpa vad han vill, utanför lagarna xD
Funderar på hur stora belopp det kan handla om egentligen. Kollar vi på spelet A Plague Tale: Requiem som också är ett AA spel på gamepass så verkar det ha gjort en förtjänst på 9,2 miljoner dollar hittills, dvs 92 miljoner kronor. Den ryska inkomstskatten för företag verkar ligga på 20% det skulle innebära att ryska staten då drar in 18,4 miljoner på spelet. Kollar vi sedan vad en enskild rysk stridsvagn kostar (https://en.wikipedia.org/wiki/T-14_Armata) så verkar kostnaden för en sådan vara mellan 37-46 miljoner beroende på utrustningen. Inkomsten från spelet skulle alltså generera en halv stridsvagn om försäljningen av Atomic Heart motsvarar försäljningen av A Plague Tale: Requiem vilket jag är skeptisk till.
Jag har svårt att se hur försäljningen av det här enskilda spelet skulle vända kriget till rysslands fördel.
De kommer inte att lägga pengar på en ny Armata. De kommer att köpa ammunition och elektroniska komponenter.
Du får jättemycket pang för 18 miljoner.
Viam inveniam aut faciam
vare sig det är rasister som inte vill jag ska spela hogwarts, eller nu dessa som ej vill jag ska spela X så spelar det ingen roll. Jag vill inte att något ska säga till mig vad jag kan spela eller inte. Jag vägrar vara med på något som i stort sätt säger bara för att en person av ett folkslag är idiot så är alla andra av det folkslaget eller grupp samma sak.
kort och gott dra inte alla över samma kant.
Kan du förklara för mig vad politik är?
Allt är politik.
Har följer några exempel på kända politiska frågor som har diskuterats genom tiderna...
Får kvinnor äga egendom?
Ska fattiga ha lika många röster som rika?
Ska en hustru ha rätt att vägra samlag?
Ska barn inte få arbeta, utan tvingas in i skolan?
Måste polisen ha en anledning för att kunna arrestera en person?
Ska en arbetare ha rätt till lön för utfört arbete?
Är det rätt att ha glasfönster i ett hus?
Är pi (π) lika med 3,14 eller 3,20?
Har alla människor rätt att leva?
Kortfattat handlar det om vilka åsikter samhället ska följa.
-Dictated but not read.
Jag tycker någonstans att det är viktigt att informera om var någonstans ens pengar kan komma att hamna. Detta står dock inte i konflikt med att recensera spelet osv, censur är ingen väg att gå.
Personligen kommer jag inte att spela det då jag dels avskyr allt som doftar sovjetestetik samtidigt som det finns så mycket andra spel som jag vill spela där jag inte behöver fundera över en sådan här fråga.
Är pi (π) lika med 3,14 eller 3,20?
Viam inveniam aut faciam
Erhm va?
Jag har inte dragit något slutas om USAs inblandning i Yemen. Poängterade att du skrev att USA i skrivande stund begår folkmord och länkade till en källa som varken handlade om i skrivande stund eller folkmord. Krigsbrott är inte samma sak om folkmord.
Kriget pågår i skrivande stund...
Genocidewatch klassar konflikten i Jemen enligt: "A Genocide Emergency" på deras tregradiga skala. Detta definieras enligt:
"A Genocide Emergency is declared when the genocidal process has reached the stage of genocidal massacres and other acts of genocide."
Vi gick ju vidare med en hel diskussion och jag förklarade sakenligt varför USA är skyldiga till krigsbrott och till och med folkmord. Varför går du tillbaka till första inlägget?
Tycker alla får göra det som känns bäst: Vill man bojkotta Atomic Heart så ska man såklart göra det. Jag kommer spela det på Game Pass i all fall
Mer tragiskt att detta kan vara så omtvistat. Ingen av oss bör bidra med pengar till Ryssland via ryska företag. Ukrainare lemlästas och våldtas av ryska soldater just nu medan detta skrivs… Och ja rysk militär finansieras av ryska skattepengar, trodde människor med lite sunt förnuft förstod det vid detta laget
Erhm va?
Vad är det som du inte förstår?
Kriget pågår i skrivande stund...
Genocidewatch klassar konflikten i Jemen enligt: "A Genocide Emergency" på deras tregradiga skala. Detta definieras enligt:
"A Genocide Emergency is declared when the genocidal process has reached the stage of genocidal massacres and other acts of genocide."
Vi gick ju vidare med en hel diskussion och jag förklarade sakenligt varför USA är skyldiga till krigsbrott och till och med folkmord. Varför går du tillbaka till första inlägget?
Tycker alla får göra det som känns bäst för sig: Vill man bojkotta Atomic Heart så ska man såklart göra det. Jag kommer spela det på Game Pass i all fall
Den källan skulle du postat i första inlägget
Jag har i varje inlägg poängterat att detta handlade om att du skrev en sak men din källa sa en annan. Jag har aldrig tagit ställning om vad USA har gjort eller inte gjort, jag har bara skrivit vad dina källor har sagt.
Nej, sunt förnuft är väldigt sällsynt idag tydligen.
Jag påpekar att jag har svårt att se sambandet mellan artikeln och ditt inlägg, ditt svar är att påstå att jag saknar sunt förnuft?
Du känner inte mig, hur kan du påstå något sådant istället för att förtydliga?
Tack för information. Det där är något du får ta upp med ditt eget samvete när du någon gång i framtiden kultiverat ett sådant. Lycka till med det.
Jag måste fråga.
Använder du smartphones? Köper du kläder från etablerade märken? Använder du internet? Kör du bil? Står du bakom vindkraft? Spelar du spel? Äter du kött? Kollar du på film? Betalar du skatt?
Om ja, vilket är sannolikt, så bidrar du på olika sätt till diktaturer, folkmord, korruption, barnarbete, och så vidare. Precis som alla oss andra som bara lever sina liv men samtidigt är en del av hjulet som är verkligheten, alldeles oavsett hur duktiga och snälla vi försöker och utger oss för att vara. Alla är vi hycklare på den punkten.
Men du som har så starka åsikter och dömer andra, kanske kan du motbevisa mig och hjälpa mig att förstå vart man drar man gränsen?
Ännu en dag i paradiset.
Den källan skulle du postat i första inlägget
Jag har i varje inlägg poängterat att detta handlade om att du skrev en sak men din källa sa en annan. Jag har aldrig tagit ställning om vad USA har gjort eller inte gjort, jag har bara skrivit vad dina källor har sagt.
Skönt att vi redde ut det 👍 Kan blir väldigt rörigt i dessa trådar.