FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)
Har varit lite stressad under förra säsongen då jag velat spela, men det har varit semester och haft barnen i tvåveckors-perioder istället så körde helt enkelt dåligt och var mest irriterad. Gick in med en annan inställning när jag satte mig ner igår för att köra och trots några misstag och annat stoj så är jag nöjd med att ha gått i mål åtminstone.. Körde riktigt fegt på några av de låna sträckorna emellanåt så tappade massor med tid, men är fantastiskt roliga sträckor med denna bil annars just New England. Landade in på en stabil 8e plats ändå.
Man blir lite sugen på att köra på vanlig skärm emellanåt när man ser hur spelet faktiskt kan se ut, men känner att jag skulle sakna VR om jag bytte, har dessutom onödigt mycket svårare för att döma avstånd om jag inte spelar i VR.. Och med ett inköp av CSL DD + pedaler och rattar så har jag redan lagt för mycket pengar på simracing för det här året för att kunna lösa bra skärm och ställ för det också.
Väl fungerande VR är helt oslagbart! Men rätt inställd Ultrawide är inte långt efter och passar bättre i mitt liv nu då det är lite mindre krångel.
Ser dock framemot nån ensam kväll när barn och sambo är iväg på annat och jag kan sätta mig och bara njuta av att vara ”i en bil” i VR på nån racingbana eller rallysträcka.
Suck, på grund av extremt dålig planering och konstiga tekniska problem så blev det en DNF i USA för mig.
Jag satte mig ner med 1.5h timmar kvar till deadline för att köra men när jag startade Dirt så slocknade datorn och startade om sig själv. Antar att det var grafikdrivrutinen som totalkrashade, det är inte första gången det händer för mig.
Hursom, startar upp allt igen men då ser jag att Dirt har försvunnit ur mitt steam-bibliotek och jag tvingas ladda ner alla 100GB+ igen...
När väl det var klart så hade jag strax över 20 min att köra på så jag hann helt enkelt inte köra färdigt alla sträckorna 😭
Nåväl, nu väntar ett svårt bilval inför nästa rally, snabb och agil men också livsfarlig Stratos eller säkrare och snällare BMW? Hur tänker ni andra?
Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer
Hej folket! Jag har lagt upp säsongstabell och resultat från rallyt i USA nu, kul att se så många förare!
TOP 3
Limpler kammar hem en förstaplats och tre noteringar för snabbaste sträcka. Limpler öppnade starkt med två snabbaste sträckor direkt på SS1 och SS2, för att ta det lite lugnare följande sträckor. Efter SS5 var det bara 5 sekunder ned till andraplatsen, men efter en stark sista sträcka på SS6 och ännu en notering för snabbaste sträcka slutade det med vinst med 7 sekunders marginal!
Arete kammar hem en stark andraplats i säsongens första rally, efter en tapper insats och bra körning. Vi noterar även en snabbaste sträcka (SS5) för Arete vilket ledde till en tight kamp med Limpler på förstaplatsen, men tyvärr räckte det inte riktigt hela vägen. Nåväl, 25 poäng är inget dåligt byte!
Björn Borgqvist klockar in på en stabil tredjeplats där han vid målgång var relativt ensam, med ca 30 sekunder upp till de två i toppen och 60 sekunder ned till Thorellski på P4. En bra insats och vi gratulerar även till en notering för snabbaste sträcka (SS3)!
Tack för alla som dök upp och deltog, superkul att så många anslutit Vi har många spännande rallyn framför oss så jag hoppas ni stannar med oss hela säsongen ut.
Jag vill även lyfta återigen att det är viktigt att man dubbelkollar om det är one-make rally, och i så fall vilken bil man ska köra. Nu öppnade vi säsongen med två diskvalificeringar med en gång för att man har valt fel bil, och det är jättetråkigt. Är det några frågor är det bara att ställa dem här i tråden eller skicka ett DM till mig.
POWER STAGE
06:38.277 - Limpler - 5 poäng
06:40.447 - Arete - 4 poäng
06:49.855 - Björn Borgqvist - 3 poäng
06:54.834 - Pé - 2 poäng
07:00.566 - Lerb - 1 poäng
NÄSTA RALLY
Nu drar vi till sydligare breddgrader, närmare bestämt Argentina! Där ska vi försöka behålla kontrollen över valfri bil från klassen H3 (RWD) och jag önskar er alla lycka till, det blir säkerligen en utmaning. Detta är alltså inte ett one-make rally, utan man får välja fritt i klassen H3 (RWD)!
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
Nån mer som sitter med Fanatec Clubsport Pedals V1? Brukar era också muppa ur och inte ge full input då och då? Jag upptäckte nu att mina bara ger 90% vid full gas. Oftast när jag har problem så brukar de droppa till 70% och då är det ju en väldigt märkbar skillnad. 100% till 90% not so much. Upptäckte det av en slump när jag styrde hastigheten i replay med gaspedalen
Undrar om jag körde hela USA utan full gas
Suck, på grund av extremt dålig planering och konstiga tekniska problem så blev det en DNF i USA för mig.
Jag satte mig ner med 1.5h timmar kvar till deadline för att köra men när jag startade Dirt så slocknade datorn och startade om sig själv. Antar att det var grafikdrivrutinen som totalkrashade, det är inte första gången det händer för mig.
Hursom, startar upp allt igen men då ser jag att Dirt har försvunnit ur mitt steam-bibliotek och jag tvingas ladda ner alla 100GB+ igen...
När väl det var klart så hade jag strax över 20 min att köra på så jag hann helt enkelt inte köra färdigt alla sträckorna 😭
Nåväl, nu väntar ett svårt bilval inför nästa rally, snabb och agil men också livsfarlig Stratos eller säkrare och snällare BMW? Hur tänker ni andra?
Trist med strul när tiden är knapp.
Velar också mellan Stratos och Bmw, utan degredation hade jag rattat Stratos. Blir vägarna lika risiga som i Polen så blir det tufft att undvika misstag(för mig) i den bilen 🙂
Väl fungerande VR är helt oslagbart! Men rätt inställd Ultrawide är inte långt efter och passar bättre i mitt liv nu då det är lite mindre krångel.
Ser dock framemot nån ensam kväll när barn och sambo är iväg på annat och jag kan sätta mig och bara njuta av att vara ”i en bil” i VR på nån racingbana eller rallysträcka.
Jag älskar det i VR men ibland saknar jag det extra grafiska man kan få av vanlig skärm bara! Men efter jag uppgraderade från min Rift S till Quest 2 för högre upplösning så hjälpte det generellt en del åtminstone, samt att det gjorde det mycket lättare att sitta långa stunder i sträck utan att jag känner att ögonen ansträngs för mycket (kör emellanåt 2-timmars stints i endurance).
Men upplevelsen för mig är alltid så mycket härligare i VR, speciellt när man kan dra på hörlurar och bara stänga av världen utanför.
Har svettat mig igenom Argentina nu!
Fick köra som en buse på sträcka 5 då jag tappade handbromsen i starten och var osäker på om det blev tjuvstart eller ej. En snurr på sträcka 6 men utöver det så gick det bra att köra Stratos.
Sträcka 4 ifrån rallyt
https://youtu.be/A3eaIg3YvBw
Riktigt snyggt kört! Kontrollerat och fint utan onödiga sladdar
Riktigt snyggt kört! Kontrollerat och fint utan onödiga sladdar
Apapap. Aldrig onödigt med sladdar ☝️😁
Fyyyy, gick hyfsat hela vägen men sista sträckan var total tortyr, något som liknar brunsås över nedre delen av framrutan som skitbilen inte kan få bort och ögon som rinner som att jag sitter o hackar lök i bilen pga skymning och den dåliga sikten. Får vara glad för att man kom i mål utan att större misstag.
Nån mer som sitter med Fanatec Clubsport Pedals V1? Brukar era också muppa ur och inte ge full input då och då? Jag upptäckte nu att mina bara ger 90% vid full gas. Oftast när jag har problem så brukar de droppa till 70% och då är det ju en väldigt märkbar skillnad. 100% till 90% not so much. Upptäckte det av en slump när jag styrde hastigheten i replay med gaspedalen
Undrar om jag körde hela USA utan full gas
Ja,mina är likadana. Händer ett par ggr i månaden att de går ner till 70% så jag kollar ofta att de ger 100% innan jag börjar köra men det händer ju oxå ibland medans man kör.
Har svettat mig igenom Argentina nu!
Fick köra som en buse på sträcka 5 då jag tappade handbromsen i starten och var osäker på om det blev tjuvstart eller ej. En snurr på sträcka 6 men utöver det så gick det bra att köra Stratos.
Sträcka 4 ifrån rallyt
https://youtu.be/A3eaIg3YvBw
Kul att se! Fint "dansat" med Stratosen 😁
Lätt bitter nu.. Fick dnf på första sträckan pga strul med ratten (hamnade i felkalibrerat läge - som jag vid andra försöket insåg att det nog hade kunnat fixats i spelet, doh) och spelet kraschade..
Men det jag hade pillat med sedan gången innan var att jag fann att flera känsligheter i Logitech g-hub stod på 50%.. Vips kunde jag ratta Stratosen utan nämnvärda problem (tror det, i mitt fall, "bara" blev 2-3 ofrivilliga u-svängar på de fem sista sträckorna) jämfört men när jag dagen innan tränade med den påstått enklare BMW:n - den hade jag ohyggliga problem med. Men shit vilken skillnad det blev att köra nu! Bortsett från det nedrans straffet från SS1 tappade jag inte alls tid på samma sätt som vanligt. Ska bli spännande att se hur det går nästa vecka! 😁
Lätt bitter nu.. Fick dnf på första sträckan pga strul med ratten (hamnade i felkalibrerat läge - som jag vid andra försöket insåg att det nog hade kunnat fixats i spelet, doh) och spelet kraschade..
Men det jag hade pillat med sedan gången innan var att jag fann att flera känsligheter i Logitech g-hub stod på 50%.. Vips kunde jag ratta Stratosen utan nämnvärda problem (tror det, i mitt fall, "bara" blev 2-3 ofrivilliga u-svängar på de fem sista sträckorna) jämfört men när jag dagen innan tränade med den påstått enklare BMW:n - den hade jag ohyggliga problem med. Men shit vilken skillnad det blev att köra nu! Bortsett från det nedrans straffet från SS1 tappade jag inte alls tid på samma sätt som vanligt. Ska bli spännande att se hur det går nästa vecka! 😁
Usch, tråkigt alltså! Men menar du att du fick DNF på första sträckan men kunde köra vidare ändå?
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
Usch, tråkigt alltså! Men menar du att du fick DNF på första sträckan men kunde köra vidare ändå?
Ja, precis så. När jag startade spelet igen och gick in på fzdz så laddades jag direkt in i startfållan på SS2 och när jag hade kört klart så hade jag fått en tid på ca 10-12 minuter från SS1. Shit happens Mest nöjd över att några missade inställningar, utanför spelet dessutom, kunde ha sån sjuk effekt på hur det var att hantera RWD.
Ja, precis så. När jag startade spelet igen och gick in på fzdz så laddades jag direkt in i startfållan på SS2 och när jag hade kört klart så hade jag fått en tid på ca 10-12 minuter från SS1. Shit happens Mest nöjd över att några missade inställningar, utanför spelet dessutom, kunde ha sån sjuk effekt på hur det var att hantera RWD.
Sedär ja! Intressant att du kunde köra vidare, vet att någon annan råkat ut för samma någon gång tidigare. Men bara så du vet, eftersom du bröt första sträckan så blir det en DNF på hela rallyt. Det är tyvärr en bugg som gör att man kan köra vidare trots att man brutit.
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
Uuuuuuhh, argentina med gamla RWD. Den och Monte är de ställen jag har svårt för, och den bilklass jag tycker är svårast att köra
Inte en chans att hänga med Limpler. Lyckades snudda en sten med nosen på SS2 och fick göra en Austin Powers-vändning, efter det var det bara damage limitation. Lyckades komma in på P2 än så länge, med en hårsmån, men tror nog nån mer klämmer in sig på det utrymmet på 1:16 till P1.
Trist, om man inte svarar på codemasters bekräftelsemail inom 7 dar tar de bort ens account. Hände mig nyss! Har ansökt igen till FZDZ :/
Jag har accepterat dig in i klubben nu, välkommen tillbaka
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
Argentina avklarat, det gick överlag bra men jag behövde pusha som en galning för att hänga med @Limpler och det ledde till några misstag på vägen, bland annat så lyckades jag trilla av en av broarna på SS4 men jag är överlag nöjd ändå!
Nästa vecka blir spännande, jag har en urusel historia med Group B på asfalt i Dirt 2 så jag förutspår många incidenter i Tyskland 😅
Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer
Argentina avklarat, det gick överlag bra men jag behövde pusha som en galning för att hänga med @Limpler och det ledde till några misstag på vägen, bland annat så lyckades jag trilla av en av broarna på SS4 men jag är överlag nöjd ändå!
Nästa vecka blir spännande, jag har en urusel historia med Group B på asfalt i Dirt 2 så jag förutspår många incidenter i Tyskland 😅
Jag måste bara fråga, är det självaste kungen Steiner du har som bild?
Jag måste bara fråga, är det självaste kungen Steiner du har som bild?
Ajjemän 😎
Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer
Blev klar med rallyt igår. Förutom att jag åkte förstasträckan med en gaspedal som bara gav 90% så gick det utan några stora misstag vilket var skönt för en gång skull Kändes dock som att M3an hade lite svårt att hänga med. Krävs väl en turbo för att skyffla in den tunna luften i Argentina antar jag.
Vi var ett gäng där efter de första två fantomerna där det blev riktigt tight 🙂
Är det någon som kan svara på om Upgrades på bilen man kör i sådana här Club events gör någon skillnad? Eller är alla bilar fullt uppgraderade(trimmade)?
Alla bilar är fullt uppgraderade i Clubs.
Hade inga större förhoppningar om framgångar i Argentina. Min nya ratt kom igår och jag har knappt hunnit prova den, än mindre gjort några inställningar.
För att krångla till det ännu mer för mig själv valde jag dessutom Renaulten, en bil jag inte kört många meter med i spelet förut.
Bilen visade sig dock vara en trevlig bekantskap och vi kom bra överens i alla typer av svängar utom hårnålarna.
Den nya ratten, Fanatec CSL DD, funkade också kanon och hade det inte varit för en krånglande handbroms som gav en tjuvstart och minst 15 tappade sekunder hade jag gått mot en enkel pallplats.
Nu blev det sekundstrid ända in till sista metern, lyckades knipa tredjeplatsen med någon sekunds marginal men vi får se hur långt det räcker när alla kört.
Oavsett vad hade jag kul när jag körde, det är alltid viktigast!
Den nya ratten, Fanatec CSL DD, funkade också kanon och hade det inte varit för en krånglande handbroms som gav en tjuvstart och minst 15 tappade sekunder hade jag gått mot en enkel pallplats.
Nu blev det sekundstrid ända in till sista metern, lyckades knipa tredjeplatsen med någon sekunds marginal men vi får se hur långt det räcker när alla kört.
Måste ju bara fråga hur din generella upplevelse av CSL DD är än så länge. Jag har en sen beställning gjord under wave 2 så kommer fortfarande att få vänta ett tag, men vad hade du innan och hur är upplevelsen som sagt? Har inte sett fram emot något så här mycket på länge. Min stackars lilla Playseat Challenge ser dock inte lika glad ut över att den ska komma hit...
Hade inga större förhoppningar om framgångar i Argentina. Min nya ratt kom igår och jag har knappt hunnit prova den, än mindre gjort några inställningar.
För att krångla till det ännu mer för mig själv valde jag dessutom Renaulten, en bil jag inte kört många meter med i spelet förut.
Bilen visade sig dock vara en trevlig bekantskap och vi kom bra överens i alla typer av svängar utom hårnålarna.
Den nya ratten, Fanatec CSL DD, funkade också kanon och hade det inte varit för en krånglande handbroms som gav en tjuvstart och minst 15 tappade sekunder hade jag gått mot en enkel pallplats.
Nu blev det sekundstrid ända in till sista metern, lyckades knipa tredjeplatsen med någon sekunds marginal men vi får se hur långt det räcker när alla kört.
Oavsett vad hade jag kul när jag körde, det är alltid viktigast!
Också intresserad av CSL DD'n. Kör du med någon av Fanatecs snordyra kringlor eller har du en hub och vanlig ratt?