Veckans snabba fråga - Har du betalat för något kosmetiskt i spel?
Min plånbok hatar DotA...
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Tycker att det borde finnas en uppföjlningsfråga -
hur mycket? Typ
0 - 50 skr
50 - 100 skr
100 - 500 skr
500 + skr
jag tex kan betala lite för kosmetiska saker, särskilt i mobil spel som är gratis för att stödja (ett bra spel), men jag har en gräns av typ 50 spänn. Skulle aldrig betala tex 1500 .- för "chest of gold".
Tycker att det borde finnas en uppföjlningsfråga -
hur mycket? Typ
0 - 50 skr
50 - 100 skr
100 - 500 skr
500 + skr
jag tex kan betala lite för kosmetiska saker, särskilt i mobil spel som är gratis för att stödja (ett bra spel), men jag har en gräns av typ 50 spänn. Skulle aldrig betala tex 1500 .- för "chest of gold".
Det är absolut intressant, och något vi skulle kunna ta i ett helgsnack, veckans snabba ska vara just snabb
Har köpt en del kosmetiska, främst till R6: Siege då ja tycker dom haft en väldigt schysst businessmodell för spelet och var i princip först ut med att skippa krav på Season pass/Premium bland AAA-företagen samtidigt som dom haft otroligt bra service på spelet under många år och man kan spela till sig många saker utan att ens behöva "tokspela" för att nå dit.
Jag tycker folk borde försöka släppa den här tanken att kosmetiskt är automatiskt bra för det stödjer utvecklarna och leder till bättre spel.
Om något tror jag risken är betydligt större att det i längden bara leder till sämre spel och ännu mer stagnation. För varför riskera lägga pengar att utveckla nya innovativa titlar, när man kan tjäna enkla pengar på skins och kosmetiskt bling?
Hur ska passionerade utvecklare med en stark vision kunna övertyga cheferna, ekonomerna och investerare som älskar sådana här system, att satsa på något nytt? Speciellt svårt blir det ju för spel som inte alls lämpar sig för försäljning av kosmetiska ting.
Sen har vi det här med hur design och utseende faktiskt har en betydande roll i spelets gameplay, som många verkar glömma bort i de här diskussionerna. Hur rena tydliga färger, skuggor och siluetter kan ha en betydande roll hur man upplever och urskiljer nödvändig information i spelet.
Har aldrig spenderat så mycket tid med ett spel som Apex Legends. Har aldrig gillat BR innan men är helt såld på Respawns koncept. Rent objektivt tycker jag inte att det är rimligt att ta 200 kr för ett skin men det finns några mekanismer som gör att jag gör det i just Apex.
1. Ett sätt att supporta spelet, utvecklarna och communityt.
2. Iom att jag lägger så pass mycket tid på det överstiger det mentala värdet det monetära i att ha fräna skins.
3. Det blir något speciellt att möta andra som också varit med från början (mao har vissa exklusiva skins). Det blir ett par virtuella finger guns, en friend request och en supertrevlig, vinfylld game night med främlingar från världens alla hörn.
Ja, under årens lopp har jag köpt en massa skins i HotS (1000 kr? 2000?). Tycker att det är ett trevligt sätt att stötta ett spel jag tycker om. Köpte även några skins i Fortnite när det begav sig, av samma anledning.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Jag har aldrig betalat för något kosmetiskt i spel.
Skulle även vilja veta åldrar på de som köper? Gissar att de är i de lägre åldrarna det förekommer mest.
Vet en person i min vänskapskrets som köpt saker i LoL för över 80.000 kr vilket jag tycker är helt stört (tom sjukligt). Och "Hen" tycker jag är konstig som reagerar på det!
Warframe och Overwatch (inget via lootlådor), kanske något annat med. Brukar klara mig på att köpa det jag vill från andra spelare med spelets egna valuta. Var riktigt nära på FFXIV några gånger med, men känns jävligt surt när man redan betalar för spel, expansioner och månadskostnad.
Har väldigt svårt för "its just cosmetics" argumenten man ser så ofta.
Skulle även vilja veta åldrar på de som köper? Gissar att de är i de lägre åldrarna det förekommer mest.
34 år här. Köper enbart i spel jag spelar med vänner. Och alltid för att göra mina karaktärer fulare.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Jag tycker folk borde försöka släppa den här tanken att kosmetiskt är automatiskt bra för det stödjer utvecklarna och leder till bättre spel.
Om något tror jag risken är betydligt större att det i längden bara leder till sämre spel och ännu mer stagnation. För varför riskera lägga pengar att utveckla nya innovativa titlar, när man kan tjäna enkla pengar på skins och kosmetiskt bling?
Hur ska passionerade utvecklare med en stark vision kunna övertyga cheferna, ekonomerna och investerare som älskar sådana här system, att satsa på något nytt? Speciellt svårt blir det ju för spel som inte alls lämpar sig för försäljning av kosmetiska ting.
Sen har vi det här med hur design och utseende faktiskt har en betydande roll i spelets gameplay, som många verkar glömma bort i de här diskussionerna. Hur rena tydliga färger, skuggor och siluetter kan ha en betydande roll hur man upplever och urskiljer nödvändig information i spelet.
Bra och tänkvärt. Jag har ibland pyntat in lite just bara för att stödja en utvecklare då spelet i övrigt är f2p. Tyvärr har jag också gjort det till "fel" utvecklare en eller 2 ggr, vilket jag djupt ångrar...visade sig vara synnerligen giriga svin.
Jag tror jag landar på att vissa spel helt enkelt förtjänar några köp, och då tycker jag att man borde jämföra med nöjesvärdet man får i relation till andra spel. Ett par exempel...
Path of Exile: Spelet är ju enormt och helt klart jämförbart med Diablo 3 i "värde", så naturligtvis är det nästan ett måste att köpa den större inventoryn.
Forge of Empire: Mysigt mobilspel (f2p) som till synes liknar många andra i sin "betalningsmodell. Det roliga här är att det inte finns något som helst behov av att betala extra för att skynda på produktionen av en byggnad, du kan spela hela spelet utan det. Skillnaden är att man inte blir så aggressivt pushad att göra någonting som i andra liknande spel...likheten är de hysteriska "diamant"priserna. Jag har småspelat i flera år, så jag har kastat in några slantar bara för att, inte för att det är något jag vill ha.
Däremot skulle jag inte köpa föremål för flera tusen (någon mer gång /facepalm)...knappt något spel berättigar det. Samma sak med "rutinmässiga" inbetalningar för kosmetiska saker. Jag siktar på att enbart betala vad ett spel är värt i underhållning jämfört med andra spel, that's it.
Jag har sett spel där det släpps nya "event" veckovis där utvecklaren på ett aggressivt sätt uppmanar en att betala fantastiska summor för att ha en chans till eventets innehåll. Det är sådana spel som vuxit fram pga folks villighet att betala för mycket...jävla skräp är vad det är.