Id annonserar nytt Quake - vi är oroliga
Haha, många gubbar här. Är själv gubbe antar jag och har spelat sedan Duke Nukem 3ds glansdagar. Jag älskar Overwatch, ett fantastiskt lir. Att snacka "skill" etc känns löljigt. Med det sagt kan jag sakna en klassisk twitch shooter och ingen gjorde det bättre än quake (UT var bra men imo gjorde quake det bättre). Håller med om att quake bör hålla sig till sina rötter och enbart modernisera sin matchmaking och grafik.
Men som sagt.. allt var inte bättre förr!
Jag har full förståelse för er som är oroliga för att Quake kommer bli en hero shooter men själv tycker jag att det låter intressant. Om det är en sak jag är less på med dagens spel så är det den tecknade stilen dom kör med ala Overwatch/Battleborn. En hero shooter med en mer realistisk och våldsam ton som Quake låter intressant för mig.
Alltså. Quake Live finns fortfarande att spela. Ni som vill ha ett nytt Q3, spelar ni ens det fortfarande, om inte, varför? Jag spelar Quake Live varje dag.
Varför skulle de släppa ett likadant spel med endast bättre grafik såhär 16 år senare?
Klassiska arenashooters kommer aldrig bli stora igen. Reflex kommer aldrig bli stort, det är byggt på en väldigt nischad Q3 mod som inte ens var stor då. Reflex snittar på cirka 30 spelare online och har gjort det i 1.5 år. Unreal Tournament 4 kommer heller aldrig att bli stort.
Varför inte se det positiva i det här:
Ett trippel-fucking-A FPS som är pc-exklusivt! Hur jävla coolt är inte det? Jag kan inte ens minnas det senaste sådana.
Sen är det bekräftat att det kommer finnas strafe jumping, rocket jumping och ramp jumping.
De har även sagt att de satsar hårt på att göra detta till en e-sport med allt vad det innebär.
Låter som en dröm enligt mig.
Alltså. Quake Live finns fortfarande att spela. Ni som vill ha ett nytt Q3, spelar ni ens det fortfarande, om inte, varför? Jag spelar Quake Live varje dag.
Varför skulle de släppa ett likadant spel med endast bättre grafik såhär 16 år senare?
Klassiska arenashooters kommer aldrig bli stora igen. Reflex kommer aldrig bli stort, det är byggt på en väldigt nischad Q3 mod som inte ens var stor då. Reflex snittar på cirka 30 spelare online och har gjort det i 1.5 år. Unreal Tournament 4 kommer heller aldrig att bli stort.
Varför inte se det positiva i det här:
Ett trippel-fucking-A FPS som är pc-exklusivt! Hur jävla coolt är inte det? Jag kan inte ens minnas det senaste sådana.
Sen är det bekräftat att det kommer finnas strafe jumping, rocket jumping och ramp jumping.
De har även sagt att de satsar hårt på att göra detta till en e-sport med allt vad det innebär.
Låter som en dröm enligt mig.
Jag har gått tillbaka väldigt många gånger men tröttnar lika snabbt, fast det är väldens bästa fps spel nånsin.. men det som saknas är alla de man lärde känna, man hängde på IRC (kanske man gör fortfarande?) och the all seeing eye (server browsern) saknar den, så enkelt och så lätt...
Med ett nytt "orginal" quake så hade det antagligen växt ännu mer med nya spelare.. inga nya spelare vill gå tillbaka till ett 15+ år gammalt spel. Det är lättare att gå till ett nytt fräscht spel än ett gammalt.
Varför välja för mycket av nya vägar/ideer när de har en bra grund redan? Varför välja class baserade som TF2/OW?
Jag hoppas inte de har fått ideen från Blizzard, för Blizzard har fått ideerna från quake, quake ctf, UT, cs etc etc..
Något nytt skillbaserat rent "aim" FPS finns inte, och det kommer det heller inte bli med class baserat, abilitys..
När jag mös som mest var när man var på toppen, och då brydde man sig inte om grafiken var ful, eller några nya skins, eller nya abilitys, vapen.. bara det flöt på och aim satt där den skulle så fick man kick av det, då visste man helt enkelt att man var en bättre spelare än den andre som blev precis ägd och bägge hade samma förutsättningar..
Det är inte grafiken som gör spelet lyckat när det gäller quake, har det aldrig gjort.. det är känslan i det och inget annat.
Så med andra ord.. ändra inte på något som redan fungerar, allt som behövs är ett nytt spel med mer nya spelare. Och inga HS hitbox störren än kroppen (overwatch)....
Alltså. Quake Live finns fortfarande att spela. Ni som vill ha ett nytt Q3, spelar ni ens det fortfarande, om inte, varför? Jag spelar Quake Live varje dag.
Varför skulle de släppa ett likadant spel med endast bättre grafik såhär 16 år senare?
Klassiska arenashooters kommer aldrig bli stora igen. Reflex kommer aldrig bli stort, det är byggt på en väldigt nischad Q3 mod som inte ens var stor då. Reflex snittar på cirka 30 spelare online och har gjort det i 1.5 år. Unreal Tournament 4 kommer heller aldrig att bli stort.
Varför inte se det positiva i det här:
Ett trippel-fucking-A FPS som är pc-exklusivt! Hur jävla coolt är inte det? Jag kan inte ens minnas det senaste sådana.
Sen är det bekräftat att det kommer finnas strafe jumping, rocket jumping och ramp jumping.
De har även sagt att de satsar hårt på att göra detta till en e-sport med allt vad det innebär.
Låter som en dröm enligt mig.
Jag har gått tillbaka väldigt många gånger men tröttnar lika snabbt, fast det är väldens bästa fps spel nånsin.. men det som saknas är alla de man lärde känna, man hängde på IRC (kanske man gör fortfarande?) och the all seeing eye (server browsern) saknar den, så enkelt och så lätt...
Med ett nytt "orginal" quake så hade det antagligen växt ännu mer med nya spelare.. inga nya spelare vill gå tillbaka till ett 15+ år gammalt spel. Det är lättare att gå till ett nytt fräscht spel än ett gammalt.
Varför välja för mycket av nya vägar/ideer när de har en bra grund redan? Varför välja class baserade som TF2/OW?
Jag hoppas inte de har fått ideen från Blizzard, för Blizzard har fått ideerna från quake, quake ctf, UT, cs etc etc..
Något nytt skillbaserat rent "aim" FPS finns inte, och det kommer det heller inte bli med class baserat, abilitys..
När jag mös som mest var när man var på toppen, och då brydde man sig inte om grafiken var ful, eller några nya skins, eller nya abilitys, vapen.. bara det flöt på och aim satt där den skulle så fick man kick av det, då visste man helt enkelt att man var en bättre spelare än den andre som blev precis ägd och bägge hade samma förutsättningar..
Det är inte grafiken som gör spelet lyckat när det gäller quake, har det aldrig gjort.. det är känslan i det och inget annat.
Så med andra ord.. ändra inte på något som redan fungerar, allt som behövs är ett nytt spel med mer nya spelare. Och inga HS hitbox störren än kroppen (overwatch)....
Hehe ja IRC används fortfarande för pickups.
Reflex och UT finns. De är nya, har klassiskt gameplay men är inte särskilt populära. Varför?
Quake 3 dog ut. Quake 4 dog på en gång. Ett precis likadant Quake 5 skulle förmodligen också dö ut.
Det enda modet som varit populärt i esportsammanhang och är tittarvänligt i Quake är 1v1 och de flesta gamers är förmodligen mer intresserade av lagspel än att nöta Duel tills ögona blöder,
Det krävs något mer idag än Team Deathmatch och Capture the Flag för att fånga massorna.
Men ja, jag gillar heller inte idén med olika klasser och abilities. Jag vill springa snabbare än min motståndare för att jag är bättre på strafe jumping och göra mer skada för att jag har bättre aim och dodging, inte för att jag har en klass med snabbskor eller tyngre vapen.
Suck, och här hade man förhoppning att Quake skulle bli någon häftig tappnig av Quake 1, så ser det ut som Q3 med knubbig grafik och skeva ljudeffekter (och så något macho avrättning / glory kills så klart).
Men dom gör väl som med Doom 2016, uppdaterar spelet vart efter alla klagomål och sen släpper det som om det var så dom tänkte det hela tiden.
jag kanske är en minoritet som tycker detta men skulle det inte vara coolt om dom gjorde en slags uppföljare av Quake 1? Q2-4 storyn var inte sammanhängande med ettan så jag skulle vilja se en slags fortsättning
jag vet att dom flesta Quake fans körde mest multiplayer men jag hade inte ens internet då spelet släpptes så singleplayer var all jag visste om det på den tiden