Cliff Bleszinski hånar VR-skeptiker – med roliga bilder!
Äger en Oculus Rift DK2, ser helt klart potentialen. Tror dock att det kommer vara en nisch de kommande 20 åren, men sen smäller det nog när teknologin tagit fart och folk börjar verkligen göra spel och program för VR.
20 år? Förstår du hur mycket som händer på typ bara 5 år? Det görs ju redan spel som är anpassade för VR, det lär ju ta fart ordentligt så fort Oculus eller något liknande släpps (som riktig konsumentvariant).
Äger en Oculus Rift DK2, ser helt klart potentialen. Tror dock att det kommer vara en nisch de kommande 20 åren, men sen smäller det nog när teknologin tagit fart och folk börjar verkligen göra spel och program för VR.
20 år? Förstår du hur mycket som händer på typ bara 5 år? Det görs ju redan spel som är anpassade för VR, det lär ju ta fart ordentligt så fort Oculus eller något liknande släpps (som riktig konsumentvariant).
Ja, det kommer behövas minst 20 år innan det blir något annat än en nisch. Det krävdes ännu längre tid innan 3D tekniken var mogen, och det är många som idag även anser att detta är en nisch och hellre går och ser på "vanlig" bio.
Spel som är anpassade för VR är fortfarande i samma fas som 3D var i motsvarande process på 80-talet. Det kommer ta tid, alla tycker att det är så häftigt just nu för att det är nytt, hur jävla klumpigt och begränsat det än är. Sen kommer intresset dö ut ett tag innan teknologin kommer ifatt.
Antar att du aldrig testat Oculus Rift om du tycker dagens spel som är "anpassade" för VR är vad som kommer sälja VR.
memes är bara roliga om de är sanna. att jämföra specialiserade hobbies som kostar multum och ingen håller på med med en produkt som man hoppas på ska bli mainstream visar bara att cliffi bi förlorade tankeförmågan någonstans efter jazz jackrabbit
Cykling är ingen hobby, det är en livsstil. Mvh superkränkt landsvägscyklist med minst 3 vänner som sysslar med samma sak.
PS: Du har en viss poäng med kostnaden dock...
The Emperor protects.
Jag tror inte det någonsin kommer att vara spel som driver fram VR till att bli mainstream utan det är alla andra möjligheter som att besöka andra platser, andra tider, terapi, sociala aspekter osv som tillslut kommer att se till att VR blir på riktigt mainstream.
Precis min åsikt. Spel är bara en mycket liten nish för VR.
Utbildning, produktion, militära applikationer är ändlösa.
Är något trasigt i fabriken? Be teknikern i Amerika att sätta på ett headset, be en av lagerdrönarna att filma problemet med en kamera som ritar upp en komplett 3d bild i realtid för live support.
Virtuella klassrum för utvecklingsländer som kan ta klasser med 1000 tals människor.
Naturupplevelser för sängbunda äldre.
Och så har vi porren såklart
CliffyB har såklart rätt. VR kommer att slå ut nästan all annan underhållning inom 10 år. Alla som tror något annat har ingen koll.
(Med förbehåll för att jag inte räknar med människor som är 50+, de kommer fortfarande titta på TV som vanligt.)
(Observera att jag själv är 35+ och inte 18 och "tycker att gamla människor är dumma i huvudet", jag är dock medveten om att gamla vanor är svåra att bryta)
CliffyB har såklart rätt. VR kommer att slå ut nästan all annan underhållning inom 10 år. Alla som tror något annat har ingen koll.
(Med förbehåll för att jag inte räknar med människor som är 50+, de kommer fortfarande titta på TV som vanligt.)
(Observera att jag själv är 35+ och inte 18 och "tycker att gamla människor är dumma i huvudet", jag är dock medveten om att gamla vanor är svåra att bryta)
Vi får väl se om 10 år då. Då är du iof. jääättegammal och kan knappast använda internet...
Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942
Äger en Oculus Rift DK2, ser helt klart potentialen. Tror dock att det kommer vara en nisch de kommande 20 åren, men sen smäller det nog när teknologin tagit fart och folk börjar verkligen göra spel och program för VR.
20 år?! Det är i sammanhanget extremt lång tid. Jag håller med dig att VR förmodligen kommer vara en nisch, men max fram till nästa konsollgeneration. 5 år tror jag är mycket mer troligt om man jämför med hur snabbt konsumenter tar till sig annan ny teknik.
CliffyB har såklart rätt. VR kommer att slå ut nästan all annan underhållning inom 10 år. Alla som tror något annat har ingen koll.
(Med förbehåll för att jag inte räknar med människor som är 50+, de kommer fortfarande titta på TV som vanligt.)
(Observera att jag själv är 35+ och inte 18 och "tycker att gamla människor är dumma i huvudet", jag är dock medveten om att gamla vanor är svåra att bryta)
Vi får väl se om 10 år då. Då är du iof. jääättegammal och kan knappast använda internet...
Ja fy tusan... tacka vet jag när jag hade min hemsida på Angelfire med en gräns på 15KB (för hela sidan inklusive bilder).
Nu ska jag lyssna på sjörapporten på radio. (en virtuell radio i VR då såklart...)
Jag är inte skeptisk till hur bra tekniken kommer att fungera, men jag har absolut noll intresse för att prova skiten.
Jag tror många missar att det bara är en tidsfråga innan headseten minskar i storlek.
Om några år kommer vi troligen att ha trådlösa VR-headset i samma storlek som ett par skidglasögon med tex. kamera så att du när du vill kan se omgivningen istället för den digitala bilden.
Kanske kombinerat med Microsofts AR-teknik.
Jag tror inte det någonsin kommer att vara spel som driver fram VR till att bli mainstream utan det är alla andra möjligheter som att besöka andra platser, andra tider, terapi, sociala aspekter osv som tillslut kommer att se till att VR blir på riktigt mainstream.
Precis min åsikt. Spel är bara en mycket liten nish för VR.
Utbildning, produktion, militära applikationer är ändlösa.
Är något trasigt i fabriken? Be teknikern i Amerika att sätta på ett headset, be en av lagerdrönarna att filma problemet med en kamera som ritar upp en komplett 3d bild i realtid för live support.
Virtuella klassrum för utvecklingsländer som kan ta klasser med 1000 tals människor.
Naturupplevelser för sängbunda äldre.
Och så har vi porren såklart
Ungefär sådär tänkte nog Microsoft också om datorer och spel, tills de insåg att fler hade Doom installerat på sina dos-datorer än windows.
Jag tror många missar att det bara är en tidsfråga innan headseten minskar i storlek.
Om några år kommer vi troligen att ha trådlösa VR-headset i samma storlek som ett par skidglasögon med tex. kamera så att du när du vill kan se omgivningen istället för den digitala bilden.
Kanske kombinerat med Microsofts AR-teknik.
Jepp, I princip kan man nästan göra allt det där "ghetto style" med mobiltelefon och CardBoard VR redan:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Cmoar.Cmoar...
Jag håller egentligen med om att vr kommer bli en stor grej. Men anledningen till det är ju precis motsatsen mot vad CB hävdar.
Om vr ska slå så är det för att ett headset inte kostar mer än ett kinect. Om vr blir något som kostar en månadsdslön före skatt kommer det inte att bli någon annan än de mest hängivna entusiasterna som har det.
Detta kommer bli lika stort som Kinect!
Vad är det för svammel??? 20år? jämförelse med 3d?
Jämför inte VR med före och efter 3d. Jämför med före och efter internet istället.
Nej Vr kommer inte att bli mainstream 2015 och inte heller 2016.
Detta av 2 anledningar, man kommer inte få ut tillräckligt med enheter och det som kommer att finnas kommer inte att vara tillräckligt anpassat för VR.
Det kommer att finnas många lycksökare som kommer att vilja slå mynt av hypen, men inom kort kommer de att slås ut.
2018 tror jag att vi kommer att för första gången se VR och AR som ett naturligt inslag i vår media vardag.
Då tror jag att hårdvaran är så pass färdig och kraftfull som den behöver att vara för att leverera en naturligt och trovärdig upplevelse och så pass många utvecklare har hittat ett sätt att utnyttja den.
Det här är vad jag tror kommer att ske:
Efter 2019-20 tror jag inte länge att vi kommer att köpa tv utan istället köpa headsets. För varför ha en stor tv om du kan ha en gigantisk personlig tv, som alla kan uppleva på sitt sätt?! Naturligtvis kommer man kunna se på vanlig film på dem tillsammans, men skillnaden blir att man har sin egna personliga bioduk, eller om man är en familj så ser alla på varsitt program.
Då kommer tillverkarna för första gången undra varför man ska tillverka större apparater när man kan tillverka många små.
Efter detta kommer det att ske ett paradigmskifte. Dels de som tillverkar små VR displayer och dels de som tillverkar holowalls dvs tunna displayer som man tapetserar rum med. detta kommer att ske omkring 2030-35. VR kommer att vara ett så naturligt inslag i vår vardag att vi inte längre kommer att reflektera över detta precis som internet är idag.
Jag testade VR för första gången i mitten på 90 talet i en arkadhall på Norrlandsgatan i Stockholm. Då hamnade jag i en svartvit rutig värld skjutandes mot trianglar...med en hjälm på huvudet som vägde flera kilo och ett fjantigt plast gevär i händerna....och det var magiskt
Faktum är VR är en sak som de flesta har väntat på men ingen har vetat hur det ska användas eller fungera.Får man det att funka ok...så kommer det bli en revolution.