USA-blockad stoppar Blizzard-spel på Krim-halvön

Medlem
Skrivet av Kehldon:

Jag tror du har fel i det här fallet. Alla tycker helt enkelt inte lika.
Och om du missade min tidigare post om att i stort sett alla länder driver ett informationskrig (med andra ord propaganda) så läs det här från bbc, eller direkt om "upphandligen" från FBO:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/4655196.stm
https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=6ef12558...

Då kan man lika gärna "anklaga" andra här för att vara amerikanska propaganda agenter. (Men det tror jag inte heller, folk har bara åsikter, ibland känner dom mycket starkt för sina åsikter)

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av LoffeLuff:

Det stämmer att fler sitter i amerikanska fängelser, också procentuellt sett. Var hundrade amerikan, eller liknande, sitter i finkan.

"Mestadels oliktänkande ... "

Inte alls. Allt är dokumenterat.

Sovjetunionen krossade mer än 70% av nazisternas samlade styrkor på egen hand. Andra världskriget var framförallt ett krig mellan naziimperialisterna och Sovjetunionen.

http://users.erols.com/mwhite28/images/ww2-3.gif

100 000 döda per symbol.

Och detta ger dem rätt att överta Krim, Donetsk och Luhansk?

Jag förstår inte poängen du försöker komma fram till genom att visa att Sovjet stoppade Nazi-Tyskland.

Det är för att möta påståendet

"Anledningen varför vi inte pratar tyska beror på samarbete mellan ett flertal länder och motståndsrörelser"

Som är ett förminskande svar på en annan skribents inlägg om att Sovjet drog det stora lasset.

Krim är del av Ryssland eftersom människorna på Krim och i övriga Ryssland vill det. Det är demokrati.

Donetsk och Lugansk (med g, inte h - regionen är inte ukrainskspråkig (vilken nu är det) ) har bara röstat om självständighet från Ukraina. De är inte del av Ryssland, men vill de dit ska de självklart få det.

Japp, vi är alla "troll army". Tror det är ni själva som apar efter det ni ser på TV eller läser i DN. Där om något har ni en propagandistisk troll army som ägs av Wall Street/proamerikanska intressen. Ni försvarar dem som om de vore era egna. Själv tror jag på demokrati bortom storföretagens diktatur.

Medlem

Jesus.. dessa debatter där där alla deltagande helt plötsligt är experter på extremt komplicerade frågor och dessutom kommit över all 100% korrekt fakta är fantastiska.
Btw, och jag kan ha fel, men skillnaden på USAs fängelse idag och Gulag kan vara att en betydande del inte lämnar de amerikanska fängelserna i liksäckar eller trillar av pinn på vägen dit? Hursom, att säga att allt är väl dokumenterat om Gulags verksamhet är lite att ta i.

Medlem

Det är nog jämförbara dödssiffror i amerikanska fängelser och i sovjetiska. Långt färre än en procent dog i fredstid, man hade kortare straff (väldigt få satt över tio år, i USA kan du "sitta" i flera hundra). Under andra världskriget kunde det vara säkrare att sitta i fängelse än att bo i krigshärjade områden. Efter penicillinets upptäckt minskade dödsfallen drastiskt.

"Gulag" är dokumenterat ner till minsta fånge. Sovjetunionen var ingen bananrepublik. Var tror ni alla dissidenter kom ifrån? Sattes de på att dö i läger eller kunde de sprida sin smörja som Solzhenitsyn även efter att ha suttit av tid? De enda siffror som finns att tillgå är lägrens egna, allt annat är ren och otillförlitlig spekulation.

Medlem

Ok dude, du vinner, Ryssland är toppen.

Medlem
Skrivet av The.Dog:

Jesus.. dessa debatter där där alla deltagande helt plötsligt är experter på extremt komplicerade frågor och dessutom kommit över all 100% korrekt fakta är fantastiska.

Allvarligt talat så hoppas jag att FZ slutar publicera artiklar som har en politisk grund, även om dom har kopplingar till spel. Det har varit rätt många senaste tiden, och debatterna blir förståeligt nog inte att handla om spel...
Men jag antar att det blir mycket klick, så jag förstår dom samtidigt som jag inte gillar det

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av LoffeLuff:

Det stämmer att fler sitter i amerikanska fängelser, också procentuellt sett. Var hundrade amerikan, eller liknande, sitter i finkan.

Sovjetunionen krossade mer än 70% av nazisternas samlade styrkor på egen hand. Andra världskriget var framförallt ett krig mellan naziimperialisterna och Sovjetunionen.

100 000 döda per symbol.

Jag förstår inte poängen du försöker komma fram till genom att visa att Sovjet stoppade Nazi-Tyskland.

"Anledningen varför vi inte pratar tyska beror på samarbete mellan ett flertal länder och motståndsrörelser"

Som är ett förminskande svar på en annan skribents inlägg om att Sovjet drog det stora lasset.

Krim är del av Ryssland eftersom människorna på Krim och i övriga Ryssland vill det. Det är demokrati.

Donetsk och Lugansk (med g, inte h - regionen är inte ukrainskspråkig (vilken nu är det) ) har bara röstat om självständighet från Ukraina. De är inte del av Ryssland, men vill de dit ska de självklart få det.

Japp, vi är alla "troll army". Tror det är ni själva som apar efter det ni ser på TV eller läser i DN. Där om något har ni en propagandistisk troll army som ägs av Wall Street/proamerikanska intressen. Ni försvarar dem som om de vore era egna. Själv tror jag på demokrati bortom storföretagens diktatur.

Huruvida Krims befolkning vill vara Ryska eller ej kommer vi aldrig få veta. Om valet gick till som i Ryssland så är det allt annat än tillförlitligt. Inga internationella valobservatörer (dem blev t.o.m. beskjutna när dem försökte ta sig in i Krim), en plats under sträng ockupation av utländsk militär, ingen Ukrainsk valkampanj och vittnesmål om att människor hotats till att rösta rätt. Detta är kanske den typen av rysk demokrati som du så hjärtligt vill ha?

"Men kolla på USA!"-argument hjälper inte. Dessutom har Ryssland visat att dem knappast är bättre.

signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Kommer aldrig få veta? Titta på valresultaten (nu och på 90-talet), på oberoende opinionsundersökningar, eller se själv på plats. Avfärdar man automatiskt varje tänkbar undersökande faktor eller mätning bygger man in en obevisbarhet med vilken man heller aldrig skulle få veta om Jämtland vill vara svenskt eller inte.

Det fanns massor med internationella valobservatörer. OSCE som inte primärt är valobservatörer har bara mandat för sitt uppdrag i Ukraina, inte i Krim.

Det finns ingen "sträng" ockupation eller ockupation överhuvudtaget. Det är som att säga att Öland är ockuperat av Sverige. Några internationella valobservatörer har inte synts till för den delen heller. Bilden av elaka ryska ockupanter och ryssar som lever i skräck är rena fantasier producerade av vår amerikaniserade kultur.

Inaktiv
Skrivet av LoffeLuff:

Kommer aldrig få veta? Titta på valresultaten (nu och på 90-talet), på oberoende opinionsundersökningar, eller se själv på plats. Avfärdar man automatiskt varje tänkbar undersökande faktor eller mätning bygger man in en obevisbarhet med vilken man heller aldrig skulle få veta om Jämtland vill vara svenskt eller inte.

Det fanns massor med internationella valobservatörer. OSCE som inte primärt är valobservatörer har bara mandat för sitt uppdrag i Ukraina, inte i Krim.

Det finns ingen "sträng" ockupation eller ockupation överhuvudtaget. Det är som att säga att Öland är ockuperat av Sverige. Några internationella valobservatörer har inte synts till för den delen heller. Bilden av elaka ryska ockupanter och ryssar som lever i skräck är rena fantasier producerade av vår amerikaniserade kultur.

Fin psyops. Ska försöka bemöta din smörja imorgon när jag har tid.

Till er andra: tro inte på lögnerna. Det ni bevittnar är kort och gott informationskrigsföring.

Krim tillhör inte Ryssland, Ukraina är en suverän stat och Loffe snackar skit. Punkt.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Fin psyops. Ska försöka bemöta din smörja imorgon när jag har tid.

Till er andra: tro inte på lögnerna. Det ni bevittnar är kort och gott informationskrigsföring.

Krim tillhör inte Ryssland, Ukraina är en suverän stat och Loffe snackar skit. Punkt.

Men herregud. Folk kan ha sån syn på saker utan att det är psyops.
Jag köper inte Loffeluff's bild rakt av, men han har en del poänger. Det som hände(r) på Krim är inte svar-vitt och vi blir matade med precis lika mycket propaganda av öst- och väst-media.

Det är inte en enkel situation att beskriva. Och jag hoppas att du börjar morgondagen med att berätta varför just du kan berätta sanningen för mig, som är en av dom andra. Vad som är din bakgrund och din expertis.
Loffeluff har inte gjort det, men jag ser inte han som annat än en person som har andra åsikter om vad som händer, precis som vissa av mina vänner irl.

Vad jag kan se har han inte heller lovat att han ger hela sanningen i det han skriver. Men det gjorde du i stort sett precis.

(m.a.o., jäkligt starkt att kalla någon lögnare och anklaga för vara psyops-agent. Utan att i stort sett säga nått mer än att du ska skriva imorgon. Situationen Krim/Ukraina är faktiskt inte så enkel som du utmålar i din sista mening)

Medlem

DN hittar på eller refererar fel medvetet, tex "ockupation" i

"Putin medger att den ryska ockupationen" - det finns massor med exempel på hur de vrider på termer, bygger halmgubbar och gör "slarviga" referat.

Se dokumentären själva:
https://vimeo.com/123194285

Annan nattläsning:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/arti...

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av The.Dog:

Allvarligt talat så hoppas jag att FZ slutar publicera artiklar som har en politisk grund, även om dom har kopplingar till spel. Det har varit rätt många senaste tiden, och debatterna blir förståeligt nog inte att handla om spel...
Men jag antar att det blir mycket klick, så jag förstår dom samtidigt som jag inte gillar det

Diskussionerna blir ju sällan konstruktiva, men ifall du föredrar skygglapparna framför politiska diskussioner så är det väl bara att inte läsa just de trådarna? Just det var väl det minsta av problem iallafall.

Medlem

Personligen tkr jag vad ryssland gjort är mkt mindre förkastligt än irak invasionen, jag menar om vi ska vara riktigt ärliga så är nästan i alla jämförelser med usa ryssland ett vettigare land sett ideologiskt. Men om man ska se vad ryssland gjort utan att jämföra med usa så är det ju uppenbart att det dom gjort är VÄLDIGT fel.

signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem

Varför?

Människorna som bor på Krim ville tillbaka till sitt hemland. Varför är det fel?

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Varför?

Människorna som bor på Krim ville tillbaka till sitt hemland. Varför är det fel?

Jag har väldigt svårt att tro att 97% ville det. Det var en extrem oroshärd och våld, hot om våld samt indirekta hot om mer oro. Jag tror inte att alla röstade som dom ville, eller för sig själva. Men visst kan det fortfarande ha varit en majoritet som ville tillbaka under direkt ryskt styre.
Oavsett är val direkt efter konflikter inget att "hänga i granen". När dammet har lagt sig och folk känner sig trygga kanske man kan börja snacka om vilka som verkligen vill vad.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Varför?

Så då är det okej för dig om vi skapar ett självständigt Roslagen mitt i Sverige i sommar? Tror säkert jag kan få med mig 50% av befolkningen där om jag lovar lägre skatter och mer soldagar.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Reggad i dag och försvarar Ryssland. Jomen tjenare.

Reggad för en massa år sedan och kan väl hålla med Loffe. Inte för någon annan anledning än att en jag lirat med i snart tolv år bor i Krim och beskrivningen jag fått av han stämmer fan så mycket bättre överens med LoffeLuff's beskrivning än mångas här inne. Visst finns det folk i Krim som hellre ville att det skulle vara "Ukrainskt" men det är väl en minoritet?

Ryssland beter sig som arslen, jaow. Men det är inte så svartvitt.

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av LoffeLuff:

Varför?

Jag har väldigt svårt att tro att 97% ville det. Det var en extrem oroshärd och våld, hot om våld samt indirekta hot om mer oro. Jag tror inte att alla röstade som dom ville, eller för sig själva. Men visst kan det fortfarande ha varit en majoritet som ville tillbaka under direkt ryskt styre.
Oavsett är val direkt efter konflikter inget att "hänga i granen". När dammet har lagt sig och folk känner sig trygga kanske man kan börja snacka om vilka som verkligen vill vad.

Valet gick ordnat till, och i övrigt var det inte speciellt oroligt, inte ens utanför militärbaserna som blockerades. 97% minns jag inte om det var, däremot var det runt 90% för av alla som röstade.

Färskare tysk opinionsundersökning på Krim:

Tack vare att Ryska federationen var så snabba att erkänna Krims självständighet kunde man också undvika det blodbad som sågs i Odessa och nu i DNR/LNR. Av humanitära skäl kan kanske frågan snarare ställas om Ryssland gjort tillräckligt.

"Så då är det okej för dig om vi skapar ett självständigt Roslagen mitt i Sverige i sommar? Tror säkert jag kan få med mig 50% av befolkningen där om jag lovar lägre skatter och mer soldagar."

Visst, om det är folkviljan.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

100 000 döda per symbol.

Glöm då inte heller bort att andra världskriget (åtminstone i Europa) inleddes strax efter att en pakt mellan Hitler och Stalin om att anfalla och stycka upp Polen och Baltikum blev till, 1939. Det var först när Nazityskland angrep Sovjetunionen 1941 som deras icke-aggressionspakt (Molotov-Ribbentropp) bröts.

Därmed inte sagt att Sovjetunionen inte bidrog enormt till de allierades seger i kriget i Europa när de väl bytte sida.

Medlem

Bara för att man är emot att Ryssland hotar Ukraina och Baltikum med kärnvapen betyder det inte att man är för USA och deras påhitt.
Som tidigare nämnts, allt är inte svart och vitt.

MEG
Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av MEG:
Skrivet av waeress:
Skrivet av MEG:

Ett tips läs lite historia, studera vad Sovjetunionen har gjort.

Varit anledningen till att inte Europa är tyskt, bland annat.

En intressant sak om man ska jämföra Sovjet och USA med ett svart-vitt filter är att USA idag har en större fängelsepopulation än Sovjet hade i sina "glansdagar" med gulag.

Man får läsa "rätt mycket" historia om man ska reda ut vad som är vad och vem som gjort det ena eller andra. Många regioner i världen har liksom sin vinkling på vad som hänt, och den ena beskrivningen är inte nödvändigtvis sannare än den andra.
Det lärs ut mycket tveksamheter i Svenska grundskolan bland annat.

Anledningen varför vi inte pratar tyska beror på samarbete mellan ett flertal länder och motståndsrörelser.

Jag har inte kontrollerat dina siffror även om jag inte tror dig men skillnaden är att de flesta som sitter i amerikanskt fängelse är brottslingar, dvs mördare tjuvar osv. De som satt i Sovjetiska läger var mestadels oliktänkande eller sovjetiska soldater som suttit i tyskt fångläger, när de återvände efter kriget så betraktades de som förrädare.
Tyvärr så vill folk gärna försköna och/eller skriva om historien så det passar sina åsikter, det har nog förekommit i de flesta länders historia (inte bara om krigshistoria).

Angående att svenskgrundskola lär ut tveksamheter så kanske det stämmer, jag vet inte men kom gärna med exempel.

http://www.economist.com/blogs/economist-explains/2013/08/eco...

Det finns andra artiklar att söka där det framgår att USA totalt sett har haft den hitills största fängelsepopulationen vad man vet historiskt sett. "Land of the free" va?
De flesta är inte mördare eller tjuvar, utan missbrukare och offer för extremt hårda straffsystem (3rd strike = life i vissa stater, medhjälp/inblandning räknas som fullt deltagande i brott osv.)

Som en kapitalistisk demokrati kan man också fråga sig om det här t.ex. inte är ett politiskt satt straff:
http://www.addictinginfo.org/2014/06/07/billionaire-gets-off/

Det finns även en uppsjö rapporter om att just det privatiserade fängelsesystemet gör att , låt säga, "korrumperade domare" skickar oskyldiga i fängelse eller dömer småbrottslingar otroligt hårt, för att det finns de som tjänar pengar på det.

Som LoffeLuff nämner var det inte heller bara politiska fångar som satt i gulag. Det var också "vanliga kriminella". Du nämner också Sovjetiska soldater som suttit i tyska fängelser och betraktades som förrädare. Vad är då din tanke om Bradley Manning? Eller vad som väntar Edward Snowden om han återvänder idag?

Nu har jag aldrig skrivit att Usa är ett perfekt land med ett perfekt rättssystem, det finns nog inget land som har det, inte ens Sverige men nu ska vi inte gå in på vårt rättssystem för då lär vi få hålla på ett tag . Om jag nu skulle ha fått välja så hade jag helt klart valt ett Amerikanskt fängelse framför Gulag, men då är jag inte kommunist heller
http://www.omkommunismen.se/

Nja Edward Snowden har trots allt läckt hemlig information och hur känslig den är vet jag inte, även om jag anser att han bör straffas så lär han få ett alldeles för hårt straff, de vill förmodligen statuera exempel.

signatur

Death is only the beginning

MEG
Medlem
Skrivet av LoffeLuff:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av LoffeLuff:

100 000 döda per symbol.

Vänta nu, du är en förespråkare för Ryssland OCH du tror på demokrati, hahaha den var bra, försöker att få att Ryssland är en demokrati
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/varning-for-rysk-diktatu...

signatur

Death is only the beginning

Medlem

Ruttet beteende.
Dom enda som blir straffade är oskyldiga gamers

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av vetebulle:
Skrivet av LoffeLuff:

100 000 döda per symbol.

Glöm då inte heller bort att andra världskriget (åtminstone i Europa) inleddes strax efter att en pakt mellan Hitler och Stalin om att anfalla och stycka upp Polen och Baltikum blev till, 1939. Det var först när Nazityskland angrep Sovjetunionen 1941 som deras icke-aggressionspakt (Molotov-Ribbentropp) bröts.

Därmed inte sagt att Sovjetunionen inte bidrog enormt till de allierades seger i kriget i Europa när de väl bytte sida.

"När de bytte sida"

En icke-angreppspakt är inget som vänner skriver under, och det är ingen allians. Det är ett dokument för att undvika konflikt. Tyskarna gick in i östeuropa och ville inte trampa Sovjet på tårna så tidigt. Sovjet hade in i det längsta försökt få till samarbeten med väst men fått kalla handen. Västmakterna och Hitler styckade Sudetenlandet före Molotov Ribbentrop fanns på tapeten, men varför skulle det betyda att de var på Hitlers sida? Territorium gick förresten också till diktaturen Polen.

Vad tog Sovjet då? Jo, man gick in i östra Polen, dvs det som idag är västra Ukraina, och som Polen ockuperat sedan man passat på att ta området från Ryssland under inbördeskrigets kaos.

Sovjet gick alltså in på (riktigt) ukrainskt territorium och befriade det från Polen. Gränserna går fortfarande där idag utan att någon klagar över att Lvov är Ukrainskt (som sig bör). GB förklarade inte krig mot Sovjet, utan mot Tyskland. Och i Baltikum, oavsett om man gillar det eller inte, röstade majoriteter för att gå med i Sovjet.

"Bara för att man är emot att Ryssland hotar Ukraina och Baltikum med kärnvapen betyder det inte att man är för USA och deras påhitt.
Som tidigare nämnts, allt är inte svart och vitt. "

Ryssland hotar inte Ukraina och Baltikum med kärnvapen. Det är ett påhitt i västmedia som dementerats.

"http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/varning-for-rysk-diktatu..."

SvD är en propagandablaska.

"http://www.omkommunismen.se/ "

Statligt propagandainstitut. Det vore som att hänvisa till "Pravda" (på den gamla goda tiden - gäller också för SvD och alla andra oseriösa provinsiella blaskor. NYT håller lite högre klass, de brukar i alla fall få fakta rätt, och skilja på spekulationer, men även de är så klart politiskt färgade).

Ni anklagar Ryssland för propaganda, men själva badar ni i den!

Medlem

Vill man slippa läsa genom ett filter är det här en bra resurs:
http://www.nyhetsbanken.info/

Om Ryssland finns en site på engelska driven av västerländska expats:
http://russia-insider.com/en

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:
Skrivet av vetebulle:
Skrivet av LoffeLuff:

100 000 döda per symbol.

"När de bytte sida"

En icke-angreppspakt är inget som vänner skriver under, och det är ingen allians. Det är ett dokument för att undvika konflikt. Tyskarna gick in i östeuropa och ville inte trampa Sovjet på tårna så tidigt. Sovjet hade in i det längsta försökt få till samarbeten med väst men fått kalla handen. Västmakterna och Hitler styckade Sudetenlandet före Molotov Ribbentrop fanns på tapeten, men varför skulle det betyda att de var på Hitlers sida? Territorium gick förresten också till diktaturen Polen.

Ingenstans har jag sagt att Sudetenlandet och München-avtalet var bra. Du verkar tycka att det var dåligt (det håller jag med om, men frågan är samtidigt betydligt mer invecklad än så), men också att det är jämförbart med Molotov-Ribbentropp-pakten, som du verkar tycka var bra. Du får bestämma dig. Sluta köra en massa whataboutisms. Vi diskuterar Sovjet och Nazityskland eftersom du själv tog upp det, då kan du inte avleda diskussionen med något annat bara för att du har fel.

Sovjetunionen ingick i ett hemlig avtal med Nazityskland om att anfalla Polen, och att inte angripa varandra. Nej, det är ingen allians, men jag är trött på att höra alla historierevisionister rättfärdiga Rysslands och Sovjets politik med att man minsann åtminstone besegrade Hitler när sanningen är den att Sovjetunionen under krigets inledande skede faktiskt samarbetade med Hitler i att dela upp Polen och Baltikum. Den delen glömmer man bekvämt bort att nämna. Att påstå att Sovjetunionen kom till Europas räddning är lika felaktigt som att påstå att USA ensamt räddade Europa från nazismen.

Skrivet av LoffeLuff:

Vad tog Sovjet då? Jo, man gick in i östra Polen, dvs det som idag är västra Ukraina, och som Polen ockuperat sedan man passat på att ta området från Ryssland under inbördeskrigets kaos.

Det där stämmer inte helt och hållet. Det som idag utgör stora delar av centrala och västra Ukraina ingick fram till slutet på 1700-talet i det Polsk-Litauiska Samväldet. När denna stat upphörde att existera delade Österrike-Ungern och Tsarryssland upp Polen-Litauens forna landområden mellan sig själva. Västra Ukraina (Lvov-Ternopil-Chernovtsi) tillföll Österrike-Ungern medan de centrala delarna tillföll Ryssland. Det var ungefär samtidigt som Rysslands Katarina den Stora erövrade Krim från Khanatet.

Så såg det ut fram till kaoset under och efter första världskriget. Efter att både Österrike-Ungern och Tsarryssland upphörde att existera 1917-1918 bildades ett flertal olika "självständiga" stater och självständighetsrörelser inom det område som vi idag kallar Ukraina. Några stred mot det nyligen återuppstådda Polen (som ju "försvann" från kartan på 1700-talet), andra stred mot Sovjetryssland, alla stred mer eller mindre mot varandra. Västra delarna blev sedermera en del av Polen under några år innan andra världskriget medan de östra delarna till slut blev en Sovjetrepublik (med huvudstad i Kharkov) när inbördeskriget i Ryssland, som hade inletts i och med revolutionen 1917, tog slut på 1920-talet.

På sätt och vis kan man alltså se det som att Polen "passade på" att ta tillbaka sina gamla områden som Ryssland och Österrike-Ungern hade tagit. Enligt din Krim-logik borde det väl ha varit helt ok, eller?

Skrivet av LoffeLuff:

Sovjet gick alltså in på (riktigt) ukrainskt territorium och befriade det från Polen. Gränserna går fortfarande där idag utan att någon klagar över att Lvov är Ukrainskt (som sig bör). GB förklarade inte krig mot Sovjet, utan mot Tyskland. Och i Baltikum, oavsett om man gillar det eller inte, röstade majoriteter för att gå med i Sovjet.

"Befriade" måste nog vara bland de mest sjukt missvisande ord jag kan tänka mig för att beskriva vad Sovjetunionen gjorde i Polen. Har du hört talas om massakern i Katyn? För att bara nämna en enstaka händelse. http://en.wikipedia.org/wiki/Katyn_massacre

Okej, jag kan inte hålla mig. Utgjorde den av Stalin påtvingade hungersnöden i Ukraina (och andra delar av Sovjetunionen) under 1930-talet, som dödade mellan 2 och 8 miljoner människor, också en "befrielse"?

Vad är det för omröstningar du hänvisar till gällande Baltikum? En enad historikerkår är mer eller mindre samstämmigt överens om att Sovjetunionen ockuperade Baltikum. Menar du att baltstaterna faktiskt hade ett riktigt val huruvida de ville bli anfallna av Sovjetunionen, eller var det ett "val"?

Det är klart, tack vare Vidkun Quisling så kan man ju faktiskt med samma sjuka logik säga att Norge "valde" att bli ockuperade av Nazityskland.

Medlem

Andra världskriget handlade till största delen, och definierades utifrån konflikten Sovjet och Nazityskland. Att man skulle varit på samma sida för att man hade avtal med varandra är som att säga att GB och Frankrike till en "början var på" Tysklands sida som styckade Tjeckoslovakien. Det är befängt.

Sovjet hade handel och avtal med Tyskland precis som alla andra länder. Fascisten Ford hade fortfarande fabriker i Tyskland när landet bombades, och hade mage att begära ersättning av USA för förstörelsen. Det betyder fortfarande heller inte att USA och Nazisterna var på samma sida i något skede av konflikten.

Molotov Ribbentrop var nödvändig eftersom Sovjet fått kalla handen av väst.

Sovjet räddade Europa från nazismen, nästan på egen hand. USA gjorde en show av det, men har haft väldigt liten betydelse för konflikten i Europa. Jänkarnas krig var mot Japan, och där släppte man sedan några atombomber när det blev klart att man inte skulle hinna till Tokyo före Sovjetunionen.

Polen passade på att ta Ukrainska områden, dvs med en ukrainsk befolkningsmajoritet. Sovjet tog tillbaka dem och införlivade dem i delrepubliken Ukraina. Krim är ett ryskt område, med ryskt folk.

Det är inte belagt vilka som låg bakom Katyn, patronerna är tyska.

Det finns ingen påtvingad hungersnöd i Ukraina, det finns inga belägg för det. Svält förekom som resultat av kollektiviseringen som avskaffade svälten för all framtid. Storbönderna som ägde gods och mark höll undan livsmedel i spekulationssyfte. När jordbruket senare demokratiserades brände de hellre sina skördar och slaktade sitt boskap över att lämna över dem till kollektivjordbruken. En tillfällig matbrist uppstod, ingen medveten svält.

Baltikum var aldrig ockuperat annat än av Tyskland. Befolkningarna gick till val och valde att gå med i Sovjet.

Nej, Norge valde inte att bli ockuperade. Quisling var inte vald.

Medlem
Skrivet av MEG:

Vänta nu, du är en förespråkare för Ryssland OCH du tror på demokrati, hahaha den var bra, försöker att få att Ryssland är en demokrati
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/varning-for-rysk-diktatu...

Så en ledare på SVD berättar sanningen?
Jag noterar att den baseras på Freedom House rapporter. En organisation som har Amerikanskt ledarskap som en av grunderna för sitt arbete.
De har fått kritik för att inte rapportera om just bristerna i mänskliga rättigheter i USA. Fast det är brister och brott som är väl dokumenterade av andra organisationer som t.ex. Human Rights Watch.
Det är rätt tydligt att dom har en agenda att lyfta fram USA som modellen för demokrati och mänskliga rättigheter. Samt att extra hårt kritisera USA's motståndare på den globala arenan?

Så nej, den ledaren (du vet, ledare = åsikter från ledarskribenten) ger inget svar på nivån av demokrati i Ryssland.

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Andra världskriget handlade till största delen, och definierades utifrån konflikten Sovjet och Nazityskland. Att man skulle varit på samma sida för att man hade avtal med varandra är som att säga att GB och Frankrike till en "början var på" Tysklands sida som styckade Tjeckoslovakien. Det är befängt.

Sovjet hade handel och avtal med Tyskland precis som alla andra länder. Fascisten Ford hade fortfarande fabriker i Tyskland när landet bombades, och hade mage att begära ersättning av USA för förstörelsen. Det betyder fortfarande heller inte att USA och Nazisterna var på samma sida i något skede av konflikten.

Stridigheterna i Europa var till den största delen absolut mellan Tyskland och Sovjetunionen. Även "ideologiskt" utgjorde kriget i Europa i mångt och mycket en kamp mellan Sovjetunionen och Nazityskland över de olika landområdena som låg mellan Berlin och Moskva.

Det finns en bra bok skriven av Timothy Snyder som heter Bloodlands, och som handlar just om detta. Den gavs ut förra året. Han höll en bra föreläsning på LSE som helt okej sammanfattar huvudteserna i boken, och som kan ses på https://www.youtube.com/watch?v=fXrqGlgufCA om man inte orkar läsa boken.

Skrivet av LoffeLuff:

Molotov Ribbentrop var nödvändig eftersom Sovjet fått kalla handen av väst.

Okej, men på samma sätt kan man med din logik säga att München-avtalet var nödvändigt eftersom Storbritannien och Frankrike år 1938 inte längre hade möjligheten att utmana Hitler utan behövde köpa sig tid för att rusta upp. Återigen, jag tycker inte att varken det avtalet eller Molotov-Ribbentropp-pakten är bra. Båda är djupt problematiska, och de har vissa likheter. Men du kan inte urskulda Molotov-Ribbentropp med att säga att München-avtalet också inbegrep riktiga dåliga grejer. Det är en oerhörd tankevurpa och jag förstår uppriktigt talat inte hur eller på vad du tänker när du försvarar Molotov-Ribbentropp. Inte kan det vara på de 22 000 polacker som ligger begravda i Katyn-skogen, i alla fall.

Skrivet av LoffeLuff:

Sovjet räddade Europa från nazismen, nästan på egen hand. USA gjorde en show av det, men har haft väldigt liten betydelse för konflikten i Europa. Jänkarnas krig var mot Japan, och där släppte man sedan några atombomber när det blev klart att man inte skulle hinna till Tokyo före Sovjetunionen.

Här dyker det upp en varningsflagga för min del och jag börjar på allvar tvivla på om det är värt att ens diskutera med dig när du kommer med sådana påståenden.

Ironiskt nog har man faktiskt börjat omvärdera tidigare historieskrivning, och vissar menar att det faktiskt var Sovjetunionen som bidrog till att Japan slutligen kapiulerade. http://foreignpolicy.com/2013/05/30/the-bomb-didnt-beat-japan...

Skrivet av LoffeLuff:

Polen passade på att ta Ukrainska områden, dvs med en ukrainsk befolkningsmajoritet. Sovjet tog tillbaka dem och införlivade dem i delrepubliken Ukraina. Krim är ett ryskt område, med ryskt folk.

Min poäng var att det är riktigt urbota korkat att säga att en bit land tillhör en annan stat därför att gjorde det på 1700-talet.

Ja, Krim-halvöns befolkning är till större delen rysktalande. Vad är din poäng? Endast 80% av Ryska Federationens befolkning är etniskt rysk. Ska övriga etniciteter få bryta sig ut och bilda sina egna stater eller uppgå i andra enligt ditt resonemang? Hur var det nu med Tjetjenien...

Skrivet av LoffeLuff:

Det är inte belagt vilka som låg bakom Katyn, patronerna är tyska.

Och här åker en till varningsflagga upp. Det känns som att prata med en förintelseförnekare.

Putin själv har till och med erkänt Sovjetunionens skuld i Katyn-massakern. Se: http://www.theguardian.com/world/2010/nov/26/russian-parliame...

Skrivet av LoffeLuff:

Det finns ingen påtvingad hungersnöd i Ukraina, det finns inga belägg för det. Svält förekom som resultat av kollektiviseringen som avskaffade svälten för all framtid. Storbönderna som ägde gods och mark höll undan livsmedel i spekulationssyfte. När jordbruket senare demokratiserades brände de hellre sina skördar och slaktade sitt boskap över att lämna över dem till kollektivjordbruken. En tillfällig matbrist uppstod, ingen medveten svält.

Baltikum var aldrig ockuperat annat än av Tyskland. Befolkningarna gick till val och valde att gå med i Sovjet.

Där kom sista varningsflaggan. Mina damer och herrar, den här snubben förnekar allmänt vedertagna historiska händelser. Jag kan inte ta dig på allvar längre, det här blir en lika meningslös debatt som att prata med en kreationist eller övertygad nazist. Hejdå.

Skriv svar