Ny rapport – svarta spelkaraktärer främjar rasism

Medlem

Men om inte Franklin skulle vara med skulle dem klaga på att det är rasistiskt med.

Medlem

Trevor som är en psykopat som styckar människor då?
Det är helt lugnt för han e vit eller?
Undrar vilka dom riktiga rasisterna är som ska se rasism i allt och särbehandla beroende på vilken hudfärg folk har.

Medlem

Hur man än vrider och bänder på denna fråga så är det väl ändå bara fortfarande ett spel, Elr har jag fel ?

Medlem

Jag tror det är viktigt att komma ihåg att det ser lite annorlunda ut i USA också, med större kriminella gäng som ofta är väldigt segregerade gentemot varandra.

Medlem

Är det bara jag eller har FZ blivit Aftonhoran 2.0 de senaste veckorna? Hurr allt är rasism, kolla vad PK jag är! Trodde detta var en spelsida.

Medlem

seriöst kan FZ lägga av med det här jävla tjafset om rasism. vill läsa om spel nyheter etc. vill jag läsa om poltiska grejer så går jag till andra websidor ^^

Medlem
Skrivet av Warpten_:

Men om inte Franklin skulle vara med skulle dem klaga på att det är rasistiskt med.

Skrivet av Mr Hatisk:

Trevor som är en psykopat som styckar människor då?
Det är helt lugnt för han e vit eller?
Undrar vilka dom riktiga rasisterna är som ska se rasism i allt och särbehandla beroende på vilken hudfärg folk har.

Men det är FZ som drar in GTA i det hela. Läs vad det står.

Det handlar mycket om hur folk behandlar sitt spelande. När de valde att vara svarta så var de automatiskt mer våldsamma. Det betyder inte att spelet i sig vill att man ska vara mer våldsam när man spelar som svart men att spelarna tar sig den rollen automatiskt. Förmodligen är det en produkt av mediebilden man har av svarta människor.
Sen som någon skrev här över så så finns det väl ganska få spel som har just svarta hjältar och hjältinnor/ huvudkaraktärer i sina spel i stort.
Min flickvän skulle köpa en barnbok till sitt syskonbarn och ville hitta en färgad huvudkaraktär då syskonbarnet är det. Dock var det inte så lätt som man kan tro utan i de flesta barnböckerna var det alltid vita barn det handlade om. Jag tror vi hitta en bok tillslut men det var som sagt inte så lätt. Allt sånt här påverkar så klart hur vi ser på saker.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Sluta trolla nu fz.

Medlem

Logik på hög nivå, men självklart får vi fram bra resultat på denna studie genom att låta ett av världens mest rasistiska länders ungdomar få medverka.

Glöm inte att The Land of Freedomz inte tillät svarta sitta på specifika platser och skit ute på offentlig plats för inte så längesedan.
Och sen undrar jag vad det är för ungdomar som går på universitet, iaf vid Ohio måste det vara retards.
Majoriteten av spelen i världen är ju det white boiz som är evil dudes.
Men, en poäng i det hela är iofs att de vita karaktärerna har mer blandade roller, utseenden och personligheter. Medan black dude brukar ha gangsterkläderna, gangstersnacket för jävla ofta. Som att spelproducenter har bara sett Dont be a menace to society, som referens till vad en svart karaktär måste va i hans spel.

Men skillnaden hur man fastän "Gangsterframställningen" får följa Franklin är ju enorm jämfört med andra spel. Franklin är ju den mest sympatiska karaktären i GTA V utan tvekan.

Medlem

Har någon härinne varit i Detroit en sen kväll?

Det har jag. Jag åkte dit för att se på Zetterberg och gänget och jag kan säga så här: Jag åker aldrig tillbaka.

Antagligen så är det därför som svarta oftast är med i våldsamma spel också...

Vad är det man säger nu igen?

Det är inte rasism om det är sant...

Medlem

ain't nothing to it, video games made me do it.


signatur

Pretend it's whales, keeping their voices down.

Medlem

Man kanske bör vända på steken och konstatera att finns det något som inte klassas som rasism idag?

Medlem

Låter som en korkad studie. Orkar inte ens gå in på hur konstigt genomförd den verkar.

Och vad skulle lösningen vara, inga mer svarta människor i just våldsamma spel? För våldsspelen är då inte på väg ut

Jag har personligen mest hämtat positiva saker från alla de karaktärer i alla de spel jag spelat, varav fler än ett par har varit svarta.

Kan inte komma på någonting dåligt med någon svart person i sig ur ett spel - kanske för att jag inte bryr mig om vilken hudfärg personen har utan hur den agerar? Jag erkänner inga direkta kollektiv. Individen är vad det handlar om för mig.

Samt att en normal person inte tror att ens egen erfarenhet är ett statistiskt underlag (ex har träffat 100 otrevliga afrikaner, därför är alla afrikaner otrevliga).

Följer man dessa två busenkla regler så är rasismen redan besegrad, iallafall i ens eget huvud.

Nej, den enda saken jag tror odlar rasism är om man inte "exponeras för en viss grupp" - ens i konstsammanhang. För endast de personer man inte har erfarenhet är det enkelt att mytologisera om.

(Parentes: Och sen om vissa individer gör dum skit som man har erfarenhet av så är det naturligtvis inte att mytologisera ifall man påpekar detta. Men dessa individer är inte representativa för något särskilt utom sig själva, och deras problem kan förklaras bäst i ekonomiska termer. Et cetera.)

Så behandla konsten som vad det är - just konst.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Har någon härinne varit i Detroit en sen kväll?

Det har jag. Jag åkte dit för att se på Zetterberg och gänget och jag kan säga så här: Jag åker aldrig tillbaka.

Antagligen så är det därför som svarta oftast är med i våldsamma spel också...

Vad är det man säger nu igen?

Det är inte rasism om det är sant...

Jag tror att det beror på socioekomiska variabler och inte på hudfärg.

Medlem

Tänk då:

Storbystade svarta spelkaraktärer..

Internet hade exploderat..

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Skelögd:

Har någon härinne varit i Detroit en sen kväll?

Det har jag. Jag åkte dit för att se på Zetterberg och gänget och jag kan säga så här: Jag åker aldrig tillbaka.

Antagligen så är det därför som svarta oftast är med i våldsamma spel också...

Vad är det man säger nu igen?

Det är inte rasism om det är sant...

Jag tror att det beror på socioekomiska variabler och inte på hudfärg.

Sure, om det handlar om icke-våldsamma brott.

Socioekonomisk status har dock ingenting med våldsbrott att göra. Det kan möjligtvis ha en liten del med det att göra men det är bara alldeles för enkelt att endast skylla på detta.

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Skelögd:

Har någon härinne varit i Detroit en sen kväll?

Det har jag. Jag åkte dit för att se på Zetterberg och gänget och jag kan säga så här: Jag åker aldrig tillbaka.

Antagligen så är det därför som svarta oftast är med i våldsamma spel också...

Vad är det man säger nu igen?

Det är inte rasism om det är sant...

Jag tror att det beror på socioekomiska variabler och inte på hudfärg.

Sure, om det handlar om icke-våldsamma brott.

Socioekonomisk status har dock ingenting med våldsbrott att göra. Det kan möjligtvis ha en liten del med det att göra men det är bara alldeles för enkelt att endast skylla på detta.

Tvärtom så är det du som förenklar det hela skulle jag säga.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Inaktiv

Intressant artikel och ämne... Jag är själv vad vita kallar svart och svarta kallar vit. Det finns en sanning i den här problematiken.

Den anti-rasistiska hysterin i Sverige idag är löjlig... Som följd är risken stor att viktiga frågor som den här inte tas upp eller tas på allvar . Det är för mig självklart att människor som lever relativt segregerat från varandra, riskerar att påverkas av stereotypa bilder. Svarta människor med Afrikanskt ursprung har alltid målats upp som relativt efterblivna, lättsamma människor som gillar att dansa och spela trummor.

Det är defacto fortfarande den bilden som målas upp av svarta i media än idag. Svarta som syns på tv syns först och främst i sammanhang som rör nöjjen, idrott, dans, musik och i sammanhang som rör (rasism) anti-rasism. Den stereotypa bilden som ges i massmedia är av naturen global cirkus-apa i mina ögon... Tyvärr... Jag ser hellre mindre svarta i tv överhuvudtaget än massa amerikaniserad smörja som sätter en stämpel på mig och hur folk skall bemöta mig... Jag menar vafan jag är 24 år, går på universitet och det är fortfarande vissa som bemöter mig med YO Bro!! Whats up brother!! - Folk som förutsätter att jag tänker på ett visst sätt, trots att jag inte kan associeras till hip-hop kultur eller afro-amerika på något annat sätt än genom min hudfärg... Det här är definitivt inget problem som begränsar sig till spelindustrin, det existerar i överhuvudtaget i massmedia...

Problemet som jag ser är egentligen inte att svarta målas upp som våldsamma i spel... Problemet är att man binder svarta karaktärer till stereotyper, som reproducerar en medietablerad bild av svarta - Gangstas, langare, idrottsmän, rappare etc. Dem har ett visst tal och en viss hållning...

Om ni minns när borderlands 2 kom ut så blev det tjöööt om nån vit tjej som prata som en svart tjej. Det är där skon klämmer, det skall inte vara ett problem att en vit pratar som en svart, sådant löser upp stereotyper.

Samtidigt, ett spel måste kunna spegla verkligheten... Finns det en specifikt svart kultur så finns det de... Förhållandet är själv reproducerande... Hur man bryter en sådan cirkel är en svår fråga... Folk kommer alltid ha förväntningar på saker och ting och agera därefter....


signatur

Mohawk

Medlem

Vad får skildras och vad får inte skildras.
I slutänden så handlar allt om det.
Är det ok för VICE att göra den här dokumentären om kannibaliska krigsherrar i Liberia:
https://www.youtube.com/watch?v=ZRuSS0iiFyo

Eller är det rasism att skildra hur verkligheten ser ut där?

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Sure, om det handlar om icke-våldsamma brott.

Socioekonomisk status har dock ingenting med våldsbrott att göra. Det kan möjligtvis ha en liten del med det att göra men det är bara alldeles för enkelt att endast skylla på detta.

Vad grundar du det på?

Inaktiv
Skrivet av BirkaViking:

Vad får skildras och vad får inte skildras.
I slutänden så handlar allt om det.
Är det ok för VICE att göra den här dokumentären om kannibaliska krigsherrar i Liberia:
https://www.youtube.com/watch?v=ZRuSS0iiFyo

Eller är det rasism att skildra hur verkligheten ser ut där?

Du har helt rätt... Klart att verkligheten skall få skildras... Men ofta så försöker inte spel skildra en verklighet utan en fiktion som kan bidra till vår syn på verkligheten...


signatur

Mohawk

Inaktiv
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Skelögd:

Har någon härinne varit i Detroit en sen kväll?

Det har jag. Jag åkte dit för att se på Zetterberg och gänget och jag kan säga så här: Jag åker aldrig tillbaka.

Antagligen så är det därför som svarta oftast är med i våldsamma spel också...

Vad är det man säger nu igen?

Det är inte rasism om det är sant...

Jag tror att det beror på socioekomiska variabler och inte på hudfärg.

Sure, om det handlar om icke-våldsamma brott.

Socioekonomisk status har dock ingenting med våldsbrott att göra. Det kan möjligtvis ha en liten del med det att göra men det är bara alldeles för enkelt att endast skylla på detta.

Du tar upp Detroit en stad som gått i konkurs och påstår att socioekonomiska förklaringar inte är av kraft när det gäller att förklara problemen som finns i staden?


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Skelögd:

Sure, om det handlar om icke-våldsamma brott.

Socioekonomisk status har dock ingenting med våldsbrott att göra. Det kan möjligtvis ha en liten del med det att göra men det är bara alldeles för enkelt att endast skylla på detta.

Vad grundar du det på?

På att vi människor inte är likadana inombords. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.

Medlem
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av BirkaViking:

Vad får skildras och vad får inte skildras.
I slutänden så handlar allt om det.
Är det ok för VICE att göra den här dokumentären om kannibaliska krigsherrar i Liberia:
https://www.youtube.com/watch?v=ZRuSS0iiFyo

Eller är det rasism att skildra hur verkligheten ser ut där?

Du har helt rätt... Klart att verkligheten skall få skildras... Men ofta så försöker inte spel skildra en verklighet utan en fiktion som kan bidra till vår syn på verkligheten...

Tack det var precis det jag menade.

Medlem
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Skelögd:

Har någon härinne varit i Detroit en sen kväll?

Det har jag. Jag åkte dit för att se på Zetterberg och gänget och jag kan säga så här: Jag åker aldrig tillbaka.

Antagligen så är det därför som svarta oftast är med i våldsamma spel också...

Vad är det man säger nu igen?

Det är inte rasism om det är sant...

Jag tror att det beror på socioekomiska variabler och inte på hudfärg.

Sure, om det handlar om icke-våldsamma brott.

Socioekonomisk status har dock ingenting med våldsbrott att göra. Det kan möjligtvis ha en liten del med det att göra men det är bara alldeles för enkelt att endast skylla på detta.

Du tar upp Detroit en stad som gått i konkurs och påstår att socioekonomiska förklaringar inte är av kraft när det gäller att förklara problemen som finns i staden?

Läste du ens mitt inlägg?

Medlem

Känns som att det blev lite UFO-forskning här mot slutet. Låt oss dissikera...

Skrivet av slartibartfast:

Absolut inget illa menat, men tankemönstret "jag påverkas minsann inte, jag är ju en tänkande individ!" är både naivt och anti-intellektuellt. Lita på vetenskapen, inte på dina egna subjektiva upplevelser. Psykologin visar om och om igen att vi inte har så bra koll på våra tankemönster och handlingar som vi själva tror.

What? Jag har svårt att tro att du just skrev det där.

Det vill säga - jag skurkförklarar dig inte, utan jag finner det fullt troligt att du gör dig själv missförstådd. Det låter helt klart som att du försöker stödja ett vetenskapligt tänkande, kanske kom orden ut tokigt?

Men du gör det genom att avråda folk från att tänka själva? Inte overt avråda, men påpeka att ett visst "tankemönster" (ett begrepp man naturligtvis inte behöver köpa) skulle vara "naivt och anti-intellektuellt". Vilket är en avrådan från dylikt tänkande, om man nu köper dina premisser.

"Tankemönstret" i fråga löd i ditt exempel "jag påverkas minsann inte, jag är ju en tänkande individ!" och kan lika gärna associeras med begrepp så som självförtroende, individualism och liberalism istället för naivitet eller anti-intellektualism. Alltså ett "tankemönster" som lika gärna kan tolkas som upplysningsfilosofiskt.

Som en ren parentes finner jag det komiskt att du i praktiken insinuerar (via åberopan till ett "tankemönster") att visst tänkande skulle vara anti-intellektuellt. Det intellektuella gör är att tänka.

"An intellectual is a person who primarily uses intelligence in either a professional or an individual capacity." - Wikipedia

Tänkande kan inte vara anti-intellektuellt, men det kan vara felaktigt. Att något är intellektuellt är ingen försäkring mot att det är fullständigt felaktigt. Som sagt en parentes, men ändå.

Sen att du tar in psykologin på det sätt du gör...

Naturligtvis kan ingen sitta och påstå sig vara transparent inför sig själv. Men det är egentligen inte det som det är frågan om. Frågan är hurvida vi har en intellektuell kapacitet gentemot genetiska och kulturella faktorer. Och det har vi.

Att ogiltigförklara vad någon påstår om sig själva och hur de tänker är inte heller direkt psykologiskt korrekt. Du vet då inte hur någon annan tänker eller känner, annat än möjligen i breda drag baserat på den art ni båda delar.

Psykologin är inte ett objektivt verktyg för att avgöra rätt eller fel.

Och analytisk forskning, speciellt av den väldigt lösa statistiskt associativa natur vi finner i dagens artikel, är heller inte självklar någonstans. Den kräver intellektuell behandling för att ens gå att applicera någonstans.

Så gör det inte till att man är psykologiskt omedveten om man faktiskt - ibland - med framgång lyckas sålla bra och dåliga bits av information från varandra.

Skrivet av slartibartfast:

Det jag menar är att man måste erkänna att det egna psyket, den egna moralen och sättet man tänker främst är format av de kulturella intryck som man omges av.

Yep. Men vi kan också skilja rätt från fel. Annars har ingen något ansvar för någonting alls och hela den här diskussionen är meningslös. Sorry!

Skrivet av estling:

Exempel som vi använder i våra vardagliga uttryck som kanske också främjar en underliggande rasism - som vi förmodligen inte ens tänker på kan bidra till rasism och annorlunda tänkande:

- Kom hem innan det blir mörkt ute
- Vem är det svarta fåret i vår släkt?
- Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk (klassiskt exempel)
- Benet blev helt svart av kallbranden
- Du svärtar ner vårat namn
- Det ligger ett mörker omkring honom
- Det blev helt svart för ögonen
- Vem vet vem som lurar ute i mörkret
- Han gömmer sig i skuggorna

Och så vidare. Vi använder uttryck där färgen svart nästan alltid framhävs som negativ - som mörker/natt(svart). Vi föds alltså upp med att associera svart/mörk med någonting negativt. Torde detta inte återspegla sig, om än på en väldigt undermedveten nivå, när man möter mörkhyade människor?

Att tro att dessa begrepp har någonting ALLS med rasism att göra är att läsa verkligheten och historien fullkomligt baklänges. Exempel: Romarna använde samma örnbanér som nazisterna för att de hatade judar...?

Jag beklagar, men alla dessa begrepp har UPPENBARA naturvetenskapliga förklaringar - och dessa begrepp återfinnes dessutom i kulturer med mörkhyade människor. Med, i mångt och mycket, samma innebörd jorden runt. Detta för att jorden är rund och landsgränser enbart finns i våra huvuden.

Skrivet av estling:

- Kom hem innan det blir mörkt ute
- Vem vet vem som lurar ute i mörkret
- Han gömmer sig i skuggorna

Dessa tre har naturligtvis att göra med det enkla faktum att vi människor inte vanligen är nattaktiva djur. Vi ser väldigt dåligt i mörkret, till skillnad från en mängd rovdjur som istället vaknar när mörkret faller. Först med eldens bemästrande hade vi en chans att ens se varandra, och effektivt skrämma bort rovdjur, under den period av bäcksvart natt som återkom varje dag.

Det finns nog ingen levande person som inte hört talas om "mörkrädsla". Om dina premisser stämde så vore det väl rena rasförräderiet om en liten afrikansk flicka tyckte det var obehagligt att sova i ett kolsvart rum

Skrivet av estling:

- Det ligger ett mörker omkring honom

Igen, en antydan till samma tendens. Mörker representerar för alla människor något negativt. Det hör naturligt ihop med en rädsla. Fun fact: Svarta människor ser mörker som något annat än sin hudfärg!

Skrivet av estling:

- Vem är det svarta fåret i vår släkt?

Det här uttrycket är globalt och härstammar från det faktum att det då och då (ganska sällsynt) föds svarta får i en flock av vita får, på grund av en slumpmässig kombination av gener för svart ull, vilket är ett recessivt drag eftersom både mamman och pappan måste vara heterozygota för anlaget.

Tillhörande bild!

Skrivet av estling:

- Benet blev helt svart av kallbranden

Igen, en högst naturvetenskaplig förklaring. Kallbrand är en slags förruttnelse av vävnaden på en levande organism, och orsakar (eller orsakas av) nekros - vävnadsdöd. Detta är inget unikt för kallbrand, utan återkommer t.ex. i "black plague" (afrikaner har inte beskyllts för denna sjukdom till min vetskap).

Skrivet av estling:

- Du svärtar ner vårat namn

Att svärta ner något är att smutsa ner det, t.ex. med lera eller fläckar från träkol (om vi ska tänka oss vardagliga historiska exempel, i en vardag där ALLA värmde sina hus med brasor). Det finns inte så mycket gucka som ligger ute i naturen och är vitt... Snö, möjligen. Men det fläckar liksom inte... Fråga en mörkhyad person om han ser någon skillnad på sin "färg" och färgen av t.ex. lera. Troligen får du ett frågetecken som svar.

Skrivet av estling:

- Det blev helt svart för ögonen

För alla människor ersätts synstimuli av svartnad vid tillfällen av blod- eller blodtrycksförlust i ögat eller synnerven, eller vid trauma mot syncentra (i bakhuvudet). Eftersom mörker helt enkelt är avsaknaden av ljus (och inte en värdering...) så blir det följaktligen tämligen mörkt när signalen hackar eller upphör.

Skrivet av estling:

- Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk (klassiskt exempel)

Den här är den enda "rasistiska" termen. Jag finner den iofs ganska komisk, men den har ingenting med någonting att göra. Ett ordskämt, helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

På att vi människor inte är likadana inombords. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.

Det är en signifikant skillnad mellan att "människor är olika" och att mörkhyade/afroamerikaner är våldsammare än människor med annan hudfärg.

Medlem

Meanwhile @ FZ

Medlem

Vad är alternativet? Ta bort mörkhyade karaktärer från våldsamma spel?


signatur

Metal is best served heavy.

Inaktiv

Katone det finns faktiskt en hel del sjuka skolor inom psykologin och samhällsvetenskapen som på allvar tycker och tror att människor inte kan beskriva eller förstå sina egna situationer, och att deras egna uttryck för sina upplevelser är falska. Förklaringar av människors handlingar får bara förklaras av akademiker, utan koppling till empiri, eftersom att fråga t.ex en prostituerad om hans/hennes situation endast kan ge felaktiga svar.

Som du förstår så är det ett psykologiskt spel som uppfunnits av psykologer och sociologer själva, som syftar på att tillskansa dessa discipliner makt. Tyvärr så finns det en hel del människor som köper galenskapen rakt av....

Sen så tror jag att vädligt många människor blir påverkade av stereotyper och faktiskt vet om det, men inte vill erkänna det. Om vi inte kan påverkas av social interaktion då är det konstigt att vi kan lära in något överhuvudtaget...


signatur

Mohawk

123
Skriv svar