Star Citizen siktar mot stjärnorna med 37 miljoner dollar
Detta får mig att tänka på Honda, vars bil ursprungligen skulle ha hetat "Fitta", men bytte senare till "Jazz".
Det blev ju inte mycket bättre när deras slogan för bilen var "Small on the outside but big on the inside”.
Skall vi gå off topic kan jag peka ut Fitta Fuji Sports clubs facebook sida. Om man nu tycker sådant är lustigt.
On topic:
SC har all potential till att bli ett riktigt bra spel, dock finns ju nu rädslan för att folk förväntar sig mer än vad som är möjligt att leverera. Skillnaden här är att fansen tror på guld och grönaskogar medans de på SC i bland känns som om de försöker tona ner det hela lite. Till skillnad från vad Peter Molyneux har gjort tidigare. Men, men, det är bara att hoppas på att det blir game of the year 2015
Jaså? På vilka sätt skiljer de sig åt från varandra? Jag besitter bara en grundläggande kunskap om båda spelen, så jag är inte alltför insatt i något av dem.
Som jag förstår det går båda spelen ut på att utforska ett enormt universum, där man får välja roller fritt, och där alla roller är beroende av varandra - allt från transportskepp till pirater och gruvarbetare. Fokuset ligger i en levande och dynamisk marknad/ekonomi som påverkas av allt detta.
Har jag missuppfattat det?
Nejdå, du har helt rätt så långt.
En av de största skillnaderna är att i Star Citizen styr du skeppet på liknande sätt som i en flygsimulator och du kan gå omkring skeppet, sätta dig i ett kanontorn, etc. När du landat skeppet kan du gå ut ur skeppet, gå omkring på rymdstationen eller planeten, gå till en bar och snacka med de andra piloterna och så vidare.
Du kan docka med ett annat skepp i rymden och gå över till det andra skeppet via en luftsluss. Du kan även ta dig ut ur skeppet och ta en rymdpromenad. Det går att borda fiendeskepp och ta över det, förutsatt att man segrar i FPS-striderna som utbryter då.
För att styra skeppet måste du gå och sätta dig i cockpiten. Styrningen i dogfights kräver reflexer och avancerade manövrar. Det är ändå relativt lätt att styra, tack vare IFCS (Intelligent Flight Control System). Det går att koppla bort IFCS och styra helt manuellt om man vill, vilket gör det möjligt att utföra extrema manövrar i dogfights eller tävlingar (det kommer att finnas rallytävlingar i vissa solsystem i SC, dvs snabbaste skepp vinner).
Det finns inga XP- eller skill-poäng du kan samla på dig. Hur du lyckas i dogfights beror enbart på din skicklighet bakom joysticken (eller vad du nu styr med) och vilka prylar du installerat i skeppet, t ex bättre sköldar, vapen och liknande.
Det finns en hel del andra skillnader, men simulator- och FPS-mekanismerna ovan är väl några av de mest utmärkande.
Vågar inte gå in och kolla, känns som jag bidragit med tillräckligt med pengar...
Som jag förstog det skulle det vara singleplayer med co-op läge.
Det kommer inte vara 100% vid release nästa år. Mer kontent kommer läggas till efter release. Kommer du äta dina strumpor om det tar mindre än tre år?
Jag tror det kommer nästa år, men kanske inte första kvartalet.
Vem har pratat om early access? Så WOW är early access för att det lägger till mer kontent då?
Jämföra med EVE är helt fel. Rymden är den enda gemensamme nämnaren här, dogfights, fps osv, inget är likadant.