"Free-to-play är på väg mot apokalyps"
Har inte spelutveckare börjat bli jävligt uppkäftiga på sista tiden?
Edit: Det där flinet gjorde ju inte saken bättre
Han får väl ha sin åsikt? Jag kan själv bli j*vligt temperamentsfull när man börjar snacka om free-2-play då det inte är något annat än rent skit i mina ögon. Det finns självfallet undantag som med allt annat men det stora majoriteten av F2P är rent skit, SKIT.
"Free-to-play är på väg mot apokalyps"
Sen tror jag att det inte är så enkelt, då det beror på hur F2P samt prenumerationsmodellen ser ut. Det finns ju som bekant mindre lyckade varianter inom bägge kategorier.
Plus att det beror på spelarens livssituation, dvs om man kan lira ett förhållandevis högt och regelbundet antal timmar i veckan (kan sub vara bra), eller om man bara kan spela lite sporadiskt då och då, ibland med lång tid mellan tillfällena (F2P kanske bättre).
Sen tror jag bestämt att det är en miss i originalintervjun, då han enligt den säger:
"...those who might say ‘Oh no I’m not going to pay a subscription, I want free-to-play.’ That’s just great because by getting rid of them, we say ‘We get it. You don’t want free-to-play, that’s fine. Go away’."
Ska det verkligen vara ett "don't" där om personen i fråga vill ha F2P?
Personligen så tror jag det finns utrymme för bägge modellerna, så länge de görs rätt.
SE
Jag tror Guild Wars-konceptet kommer bli vanligare. Man köper ett spel för 500kr och får sedan spela hur mycket man vill. F2P har jag aldrig fastnat för. Det är skoj dom första veckorna men så börjar man att märka att mikrotransaktioner behövs för att ta spelet framåt, och då tappar man intresset helt.
Det finns säkert många som tar F2P-konceptet på blodigt allvar, men för dom flesta så varar nog intressent i några veckor. Planetside 2 har rasat i antalet spelare. I början så var det ca: 30000 spelare online konstant, nu är den siffran nere på ca: 5000. Det enda F2P som fortfarande håller måttet idag är TF2, och det kanske mest beror på att det var ett helt vanligt spel från början, och ett riktigt bra sådant?
Månadsavgifter tror jag inte heller kommer hålla allt för länge. Blizzard har sin fanbase, men frågan är hur länge den varar? Kommer dom som spelar WoW att gå över när det väl kommer en uppföljare? Kommer Blizzard att göra dessa fans lika besvikna som alla blev på Diablo 3? Kommer det i så fall gå att falla tillbaka till WoW eller kommer folk att inse att det finns annat här i livet?
"Free-to-play är på väg mot apokalyps"
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/36614750.jpg
Sen tror jag bestämt att det är en miss i originalintervjun, då han enligt den säger:
"...those who might say ‘Oh no I’m not going to pay a subscription, I want free-to-play.’ That’s just great because by getting rid of them, we say ‘We get it. You don’t want free-to-play, that’s fine. Go away’."
Ska det verkligen vara ett "don't" där om personen i fråga vill ha F2P?
SE
Ja, det där måste ju vara ett fel. Jag ändrar!
Edit: Du får en tumme upp för den fantastiska Will Ferrell-bilden!
Jag tror att det alltid kommer finnas utrymme för betalspel inom små nischade delar av genren, där bland annat Camelot Unchained kommer hamna. Har man anpassat sig efter 50-100k användare så är det inga problem att driva lönsam verksamhet och leverera det spelarna vill ha (Ultima Online är ett bra exempel).
Däremot tror jag att de riktigt stora mmo-spelen som slåss på samma arena som WoW kommer få det svårt. Vill man ha miljontals spelare som betalar varje månad måste man göra ett riktigt fantastiskt spel som bara blir bättre med tiden. Att bara vara "riktigt bra" duger inte, vilket bland annat Tera, Star Wars: The Old Republic och The Secret World bevisar (ingen av dem har månadsavgift idag, men hade när de lanserades). Jag har bloggat lite om ämnet här.
Jacobs har nog rätt i att många kommer gå under – free-to-play är hyfsat nytt och alla fattar inte hur man gör det rätt än. Men samtidigt misstänker jag att det är framtiden för en stor del av genren.
Som Mattias sa, det handlar om kvalitén av spelen också!
Jag tror inte riktigt det har med modellen att göra helt och hållet. Det har mer med hur bra spelet är egentligen, WoW var populärt när det kom och det är populärt nu. Men det har utvecklats länge.
Däremot så kommer en hel del som försöker göra samma sak och slå ner ett spel som har flera års erfarenhet på nacken. Gör något nytt ändra taktik, skapa ett MMO som är fantastiskt. Något extremt revolutionerande.
Till sist, månadsbetalning.. Min värsta fiende, att betala pengar till ett spel varje månad för att få spela. Enligt mig ser jag bara greed, det finns många spel utan månadsbetalning. Men sen finns det fortfarande folk som vill använda sig av det...
Vill man inte ha F2P eller Subscription fee, så kan man lika väl göra som GW2. Köp spelet, spela spelet.
Den stora fördelen som f2p har är ju att man kan hoppa in när som helst och spela, är man ny spelare så behöver man inte fundera så mycket på prislappen om man vill prova det är bara tuta och köra, samma sak om man vill komma tillbaka, bara att spela. Sen finns det ju olika bra och mindre bra sätt att implementera f2p och där har ju inte modellerna riktigt satt sig ännu.
Jag gillade City of Heroes F2P modell, man kunde spela stora delar av spelet gratis samt att dom hade en cash shop där man kunde köpa kosmetiska saker men även låsa upp t.ex. klasser permanent för en engångskostnad, men sen kunde man även välja att betala varje månad för att låsa upp många klasser, få tillgång till ett endgame system och story arcs samt bonus poäng/saker varje månad. Ett timecard för 3 månader var inte så dyrt heller.
Dc universe online spela jag ett bra tag. Sen när det blev F2P så gjorde dom en ganska goo sak. Du kan spela gratis, eller betala en viss summa och få ta del av en hel del. Eller så fortsatte man betala full som det var innan =). Vad jag mins är att du inte kunde skicka saker eller använda mailbox. Spelade healer :).
"Att ha en mindre, men dedikerad, spelarbas är enligt Jacobs bättre än en stor som inte bryr sig särskilt mycket."
jag tror han har helt rätt här och det kommer nog även snart de stora utgivarna inse den dagen de märker att det finns en stor skillnad mellan de som bara spelar för tidsfördriv och de som brinner för det.
En trist utveckling på mobilspelsmarknaden är att även betalspelen verkar ha betalmaterial för nedladdning. Kanske bara inbillar mig, men jag upplevde iallafall att ett spel man betalade för på appstoren var gratis att spela. Vissa skitspel innehåller ju tom reklam fast man pröjsat för dem
Edit. Ah, bör tillägga att jag inte har några problem med en månadsavgift på ett spel a'la WoW, men då ska det fan vara lika bra också. Tycker att minst 2 månaders spelande borde ingå vid köpet dock.
Fan guildwars 2 har kostat mig ett års gameplay wow... Betalar häldre månadsvis och låser upp allt
Hur?
Genom att köpa Gems antar jag. Är ju rätt smidigt om man inte har tid att lira så mycket.
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg
Fan guildwars 2 har kostat mig ett års gameplay wow... Betalar häldre månadsvis och låser upp allt
Hur?
Köpa gems för legendary... Gw2 är världens störta grind pay2win...
Seriöst man kan köpa de bästa vapnerna för irl.
Har tröttnat så jäkla hårt på gw2 och skit modellen det står för
Lägger man 20miljoner dollar på ett spel så är nått fel...
Det beror helt på hur spelet är som färdig produkt.
Själv avskyr jag F2P-modellen.
Någonstans måste konsumenterna sätta ner sin fot och tydligt visa sitt missnöje, för vad kommer här näst efter microtransaktionerna? Betalning för bättre grafik eller kanske betalning för filer optimerade för din dator?
Varför måste det vara antingen månadskostnad eller free to play? Jag föredrar Buy to Play, som Guild Wars 2 har det. Köpt spelet sen är det fritt fram att bara spela. Vill du köpa extraprylar ingame, visst finns det då möjligheten! Du kan antingen köpa med riktiga pengar, eller så kan du konvertera ditt ingame-guld till valutan för att köpa saker.
Underbart system enligt mig.