Valve ger Portal 2 till lärare
Hade gärna sett att detta fanns när man gick i skolan vad mycket roligare det hade varit. Har kört första Portal och det spelet har verkligen fått mig att behöva tänka (annat än dagens enkla spel) när man körde de uppdrag som var bonus (egentligen samma som SP fast rejält mycket svårare).
Om det gäller för mer än lärare i Amerika, då blir jag fanimej rysligt imponerad.
Nog inte omöjligt då de hade något liknande förra året med första Portal och där kunde vem som helst ladda ner det. Ägde redan spelet men tackade inte nej till ännu ett ex =).
http://www.thegeekgeneration.com/2011/09/download-portal-for-...
Jag har jobbat som lärare en sväng och en kvalificerad gissning är att kids skulle engagera sig något mer än att pilla med telefoner och stå på huvud om de fick möjligheten att interagera med problemlösningen på ett sånt här vis. Däremot har jag svårt att se hur man motiverar den undervisningen i form av betygsättning
Kvadratich, Praktich , Gut.
Själv under min tid när jag läste Historia A på gymnasiet hade vi 2 lektioner där vi fick spela Europa Universalis. De var kul och se hur olika det blev för alla
Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS ROG 4090 , 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 15 Pro// iPad Pro Air m1 /Monitor Samsung G8 Oled / TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65
Skulle vara intressant att se en riktig lektion där de inkluderar Portal2-spelande.
Är det inte en designer med där läraren kan skapa ett problem som passar.
Det är väl inte generellt:
- Nu är det logiklektion, kids, nu kan ni spela P2.
Tycker även schack borde vara med i skolan, kanske som eget ämne. Tror det är så i Ryssland.
P2 var skitkul hursomhelst.
Skulle vara intressant att se en riktig lektion där de inkluderar Portal2-spelande.
Här kan man se hur de valt att använda Portal i en del av undervisningen (från förra året, denna video finns även med i den länk jag postade i mitt förra inlägg)
http://www.youtube.com/watch?v=QGQo0z3XikI&feature=player_emb...
Det är när man ser sådant här som man avundas dagens ungdomar, på min tid fick man vara glad om man ens fick en egen dator när man hade datorundervisning (på datorer som till och med får dagens miniräknare att framstå som en superdator).
Värdelöst. Vad skulle barnen lära sig på det? Bättre att lägga på mer riktiga lektioner.
Att tänka konstruktivt, i dagens skola så går det ut på att alla lär sig samma sak men problemet är att alla är olika. Vi lär oss saker på olika sätt, om jag förklarar något för dig så kanske du inte förstår detta medan någon annan förstår det med en gång eller tvärtom. Visst sett efter betyg och det man ska kunna enligt skolverket så skulle det säkert vara bra mycket bättre att satsa på "riktiga" lektioner men sett till varje enskild individ tror jag detta ger bra mycket mer. När något är kul har man också lättare för att lära sig till skillnad från sådant man inte tycker är kul. Spel kan användas för att lära sig till exempel historia (ett ämne jag personligen inte gillade för fem öre i skolan) men ändå samtidigt vara roligt trots att ämnet i sig kanske är tråkigt (ett annat exempel är kemi).
Om det gäller för mer än lärare i Amerika, då blir jag fanimej rysligt imponerad.
Finns väl ett antal skolor i staden där jag bor som har bland annat Minecraft inlagt på datorerna på order från skolan. Ser inget problem direkt om man får ett antal licenser gratis.
Värdelöst. Vad skulle barnen lära sig på det? Bättre att lägga på mer riktiga lektioner.
Vad är riktiga lektioner enligt dig? Majoriteten av forskning kring inlärning förespråkar inte katederundervisning även om politiker som Björklund tycker, utan några som helst belägg för det, att det är lösningen på allt.
Vi borde fästa våra blickar på Nya Zeeland, ett av världens ledande länder inom pedagogik och inlärning. Där har de förkastat allt vad katederundervisning heter. Istället blickar vi på finland, som alla tror har så bra resultat i ett flertal undersökningar men när man väl börjar granska kalaset så ser man att vi inte bedöms på lika grunder. Finland gömmer barn som vi i Sverige annars inkluderar i det normala undervisningen. De skickar folk i större utsträckning till olika program och institutioner där barn som inte gör lika bra ifrån sig göms bort ifrån statistiken. Kul att hamna i särskola även fast du egentligen inte hör hemma där t ex.
med tanke på hur sjukt de stramat åt matte kurserna på gymnasiet och troligtvis på högstadiet med skulle detta aldrig kunna klämmas in i skolan. tyvärr. har själv funderat på hur något liknande skulle kunna användas i skolan. men de nya kursplanerna tar bort allt hopp om detta.
Värdelöst. Vad skulle barnen lära sig på det? Bättre att lägga på mer riktiga lektioner.
Problemlösning, inspiration till att bli spelutvecklare, kodare etc. Många barn saknar inspiration i skolan och om detta kan hjälpa dem att hitta en möjlig väg att gå i livet, varför inte?