Mass Effect 3
Första timmen av Biowares efterlängtade sci-fi-avslutning är en fartfylld strapats som tar oss från reaper-invaderade jorden till ett stormigt Mars. Men det är inte en resa utan svagheter.
Jag förstår verkligen inte vad alla ser i ME-serien. Jag tvingade mig igenom ettan efter 2 försök och tvåan orkade jag inte spela klart på första försöket. Dum AI, stelt gameplay och korridor efter korridor med fiender är verkligen inte vad jag letar efter i ett spel som detta.
Visst, miljön och bakgrundshistorian är bra, men det är det som man spelar som räknas i min mening.
Är det mer rollspels-element i spelet eller är det vanlig shooter typ ... ?
Läste du inte texten?
Tyckte redan striderna i ME1 var jävligt stela... Synd att de inte utvecklat konceptet markant sen dess.
Öhm...va?
Hur menar du "Öhm..va?"? Killen har helt rätt. Stridssystemet både i ettan och tvåan var otroligt stela och awkward. Som en billig kopia av Gears of War. Verkar inte bli mycket förbättring i trean.
Imperator
Hur menar du "Öhm..va?"? Killen har helt rätt. Stridssystemet både i ettan och tvåan var otroligt stela och awkward. Som en billig kopia av Gears of War. Verkar inte bli mycket förbättring i trean.
Att man tycker det om ettan kan jag förstå.
Men det var ju inte direkt likadant i tvåan.
Jag förstår verkligen inte vad alla ser i ME-serien. Jag tvingade mig igenom ettan efter 2 försök och tvåan orkade jag inte spela klart på första försöket. Dum AI, stelt gameplay och korridor efter korridor med fiender är verkligen inte vad jag letar efter i ett spel som detta.
Visst, miljön och bakgrundshistorian är bra, men det är det som man spelar som räknas i min mening.
Förstår vad du menar. Fast för min del är det just miljöerna, historien samt karaktärerna som är så övermäktigt bra och genomarbetade att de överskuggar eventuella små skavanker här och där. För att dra till med en kliché - spelet är bättre än summan av dess delar.
Instämmer, Mass Effect är mer en fenomenal interaktiv berättelse än ett grymt spel.
"Fenomenal" är väl att ta i, interaktiv också för den delen
Tycker det är tråkigt att denna genre kommit tillbaka med stormsteg, hade verkligen hoppats på att den aldrig skulle komma igen. Vi som var med på Amiga-tiden minns nog denna period av ""interaktiva"" skitspel.. tycker det är kul att man använder "interaktiv" eftersom det är just det dessa spel INTE är, man kan ju för f-n inte ens hoppa när man behagar.
För att upprepa lite andra. Det är historien, miljön och berättandet som fått en att älska detta otroliga spel. Stridssystemet måste man vara en otrolig fanboy för att någonsin tyckt varit fantastiskt. Det är tillräckligt bra för att man inte ska störa sig på det när man spelar :)=
ME är inte världens mest överskattade spel, men är på god väg att bli det. Det finns många saker i dem som är trevliga, men ibland känns det som hafsverk.
Jag förstår verkligen inte vad alla ser i ME-serien. Jag tvingade mig igenom ettan efter 2 försök och tvåan orkade jag inte spela klart på första försöket. Dum AI, stelt gameplay och korridor efter korridor med fiender är verkligen inte vad jag letar efter i ett spel som detta.
Visst, miljön och bakgrundshistorian är bra, men det är det som man spelar som räknas i min mening.
Samma här. Men problemet för min del är att jag tycker att karaktärerna är tråkiga, storyn i sig är intressant men tempot i spelet är för långsamt gentemot storyn. Världen är också riktigt intressant, men questen är ganska tråkiga överlag. Efter att sprungit i en korridor i 20min och pepprat idioter till fiender så tappar jag känslan för storyn. Svårt för RPG spel som inte är mer öppna, gillar inte korridorer. Som sagt världen är skit cool och dem hade kunnat göra så mycket, men så får man köra runt på världens fattigst gjorda planet och leta mineraler, skit tråkiga side quests, trånga korridorer, man är i värsta metropol staden i rymden och det enda man ser är typ 30 olika människor. Blir ingen inlevelse för mig. Den enda karaktär jag tyckte var något intressant var wrex i 1an men man lärde knappt känna honom så det var lite tråkigt. Tyckte också att antagonisten inte var så intressant i 1an. Spelade till "wrex nr 2" i 2an men tyckte ingen karaktär jag hade i mitt party var intressant vid det tillfället så då slutade jag.
RPG spel nuförtiden är snygga. Men när det gäller djup i fighter, AI, karaktärer och story har utvecklingen gått baklänges sen ~1995.
Mass Effect är ett av dom bästa spelen jag spelat. Älskar storyn och AI'n är tillräckligt bra för att man ska kunna njuta av spelet. Kunde aldrig få nog med att läsa i codex, försökte hitta en ny artikel hela tiden!
Visst, vissa saker känns stela... drog en lång suck när man kom in i Afterlife i 2an tex och såg TYDLIGT att det var sten statyer i bakgrunden som satt på stolar eller stod upp, löjligt. Men det är vad man får för ett spel som är gjort för console i första hand.
*lite spoilers*
Har en save där jag inte hade någon romans i 2an för att inte porträttet med Ashley skulle läggas platt på bordet i Captain's Quarter. Hoppas det medför henne som en romans i 3an, det kanske det kommer göra i vilket fall men låter inte särskilt logiskt då den man haft romans med i 2an skulle bli ganska så avundsjuk.. om inte personen dog förstås heh.
ME1 hade fått en 7a av mig om dom hade fyllt den stora öppna världen med något av värde förutom main-storyn. Sen tänkte man att det har dom nog fixat till 2an, men nej då..i princip all rpg-element är borttagna och istället för en öppen värld så kan man välja vilken ordning man vill göra uppdragen i och en totalt meningslös och skit trist mineing funktion som BARA förstöde ett redan halvkass spel ännu mer. Sen håller jag med om att MEs historia är uber!