Första intryck: Bayonetta

Inaktiv

I ett ord.

Och det är bara efter tutorialen. Nej, jag skojar inte. Inte heller överdriver jag. Det är precis SÅ bra. Jag fattar inte hur Hideki Kamiya & co bär sig åt. Devil May Cry, Viewtiful Joe och nu detta. Det känns som actiongenren peakar varje gång de rör om i den.

Demot som idag släpptes på Japanska PSN (get!) är kanske 10-minuter i längd. Det visar några korta utdrag ur en bana, förmodligen en av de första. Tänk er en tågstation ano Jules Verne möter Notre Dame. Estetiskt sett går allt till 11 på skalan, och det gäller inte bara utseendet på banan utan menyer osv. Det gränsar inte sällan till kitch men mitt all vulgodesign så innehar Bayonetta ändå någon form av rakryggad stilmedvetenhet som ändå måste respekteras. I vilket fall som helst kan man glädjas åt att det känns snudd på omöjligt att gissa vad som skall komma härnäst.

Arkitekturskådning blir det givetvis inte mycket mer av för här ska ju slåss. Min gryende japanska kräver att spelandet till en början får utstå lite trial and error. Ni kana, gana, kanji-lösa frukta dock ej för rösterna i demot är på engelska och vi får stora fina bilder på knappar som snällt föreslår när vi kan trycka si och när vi kan trycka så. Själva gameplayen är makalöst responsiv. Det känns i grunden som en andlig uppföljning till Devil May Cry (spelet alltså, för mig finns ingen spelserie) fast det står tydligt på egna ben. I det här fallet med fötter prydda av hybrider mellan Manolo Blahniks och 38spec. Over the top finns liksom inte här, Bayonetta är snarare uppe i rymden någonstans. Vansinnigt belönande gunplay uppblandat med till synes oändliga närstridscombos, finishers och kedjemöjligheter in i ny attackscheman ger en så belönande actionupplevelse att min underläpp börjar darra. Det är verkligen helt fantastiskt roligt. Nämnde jag föresten att det går att tortera folk? 18+ javisst!

Att Japanerna får hela härligheten redan den 29 Oktober medan vi andra får vänta tills januari 2010 (jag hytter med näven åt dig COD 4-2) är fusk. Förbannat fusk till och med. Någon där ute som känner till en kompetent importör?

Ni andra spela demot för farao!

#blogg

Inaktiv

Körde det på TGS, och fan va grymt det är! Jap-versionen bokad.

Heading over to Jap PSN..

signatur

"Building the Future and keeping the Past alive is one and the same thing"

Inaktiv

Jag var inte så värst impad av demot.
Devil May Cry 1 var jävligt grymt när det kom, men sen känns det inte som att det har hänt så mycket.
Bayonetta är ju typ DMC med en tjej istället.

Och det här med att hennes dräkt och magier är gjorda av hennes hår känns ju bara som en ursäkt för att visa henne i stort sett naken.

signatur

DMC klon med kvinlig huvudperson vars kläder försvinner i takt med hur starka hennes attacker är?

Nej tack.

edit - dock så är jag intresserad av battlesystemet. Grundkombos och avrättningar då.

Men allt som känns det sådär.

signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Inaktiv

Ge mig!

signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

1
Skriv svar