#Call of Juarez: Bound in Blood hade bra timing när det släpptes nästan ett helt år innan #Red Dead Redemption, Rockstars vilda västern-orgasm så kraftig att till och med Clintan ”Stoneface” Eastwood rörde på ena mungipan. #Call of Juarez: The Cartel verkar inte riktigt ha samma tur.
Nu befinner vi oss förvisso inte längre i den mytomspunna cowboy-eran utan i en modern värld med moderna problem. Kriget mot den organiserade knarkbrottsligheten är det övergripande temat när tre poliser från separata avdelningar får uppdrag att nysta upp vilka som bombat narkotikarotelns kontor. De är stereotyper av hårdkokthet, en Samuel L Jackson-trippel med tourettes som häver ur sig den ena svordomsmättade kommentaren efter den andra. Alla tre är spelbara och har sina små specialiteter men du kan tyvärr inte hoppa mellan dem hursomhelst, utan måste köra kampanjen från början med varje.
Cowboy-hatt, ansiktsärr och hagelbrakare. McCall är hårding definierad!
Vi möter Ben McCall, förmodad ättling till bröderna Ray och Thomas från de tidigare spelen vilket han ärar genom att bära cowboy-hatt. Genom hans arv är han också blixtsnapp på att ladda om handeldvapen och under spelets slowmotion-delar, din så kallade fokus, anar vi ett par spår av gamle Rays predikan. Eller var det Samuel? Vid sin sida har han Eddie Guerra, den enda överlevande från bombattentatet som gillar att skjuta med två uzis samtidigt. Sist ut är Kim Evans som är skarpskytten i trion och med sin uppväxt i Los Angeles tuffa förorter har hon en unik insyn i de många gängens förehavanden.
En story, tre intriger
Alla tre är som sagt spelbara genom kampanjen och förutom deras unika förmågor löper också separata intriger under den övergripande storyn. Internutredare misstänker till exempel att Eddie plockar på sig pengar när han gör tillslag och Ben McCalls hårdhänta metoder granskas av en kritisk ledning. Beroende på vilken karaktär du väljer ska du försöka komma på dina kollegor med handen i kakburken. Samtidigt får du egna, mindre karmavänliga uppdrag, att utföra i det fördolda, som att plocka på dig plånböcker.
Spelar du solo är detta inge större sak, du verkar inte ens bli särskilt straffad när du blir påkommen, men väldigt mycket fokus ligger på att du ska uppleva Call of Juarez: The Cartel tillsammas med två andra i coop. Varje uppdrag, oavsett om du spelar online eller inte, startar med en lobby där du väljer din arsenal och du även kan välja att bjuda in några vänner eller kompletta främlingar. Förutom att panga ett ömsom kompetent, ömsom självmordsbenäget, AI-motstånd finns det även personliga utmaningar att tävla om. Vem som skjuter fem skallskott först, och så vidare.
Nytt på polisutbildningen - strippklubbsbesök
Fastän grafikmotorn har uppdaterats till version fem, mot Bound in Bloods fyra, har spelet inte höjt sig utseendemässigt gentemot föregångaren. Polska #Techland gillar fortfarande att leka mycket med fokusdjupet och miljöerna håller bra standard. Animationerna lämnar däremot en del att önska men samtidigt återstår det ett par månader utvecklingstid så en del saker kan säkert finjusteras.
Som du kanske märker är jag inte helt övertygad om att Call of Juarez: The Cartel blir en av höstens stortitlar. Tvåan hade tur att kunna väcka ett latent cowboy-behov men när det försöker tävla med alla andra shooters i modern miljö verkar det ha svårt att hävda sig. Det blir lite som det klassiska citatet från Top Gun - spelets ego skriver ut checkar som gameplayet inte har täckning för. I slutet av augusti får vi veta om jag har fel.