I slutet av januari åkte jag upp till kyliga Arvidsjaur ihop med #Bandai Namco för att kika på kommande spel. Efter en kortare flygtur med fortsättning på buss hamnar vi på Meceres Benz testbana för iskörning. På den frusna sjön står ett 20-tal bilar från nämnda tillverkaren och bortom det finns kilometervis av plogad bana som bilarna ska ta sig igenom. Förhoppningsvis kommer bilarna tillbaka i samma skick, vilket inte är helt säkert när en drös spelskribenter ska ta sig runt banorna och testa hur det är att sladda en bil på is. Anledningen till att vi är här är #Project Cars 2.
På ett hotell i Sorsele sitter nyckelpersoner från #Slightly Mad Studios, tillsammas med en alpha-version av Project Cars 2. På plats för att berätta om spelet finns creative director Andy Tudor, och han har stöd av två riktiga racingförare. En är trefaldiga F1-världsmästarens Lewis Hamilton...s bror Nicholas Hamilton och Ben Collins som bland annat var The Stig i TV-programmet Top Gear.
Project Cars 2 är inte helt oväntat en utveckling av det föregående spelet, där kodarna även tar chansen att finslipa eller skapa det som spelarna önskar mest. Innan vi får ta del av uppföljaren förklarar utvecklarna vad som är nytt och vart spelet är på väg, baserat på spelarnas feedback.
Något som det trycks hårt på är just realismen, det som både Ben Collins och Nicholas Hamilton har som uppgift att säkerhetsställa så det blir så trovärdigt som möjligt. Och marknadsföra, ska tilläggas. Även utseende och ljud försöker utvecklarna återskapa så realistiskt som bara möjligt, menar man. Man stoltserar även med realistisk återskapning av banorna, baserat på tusentals foton med kompletterande Lidar-bilder.
Tema realism fortsätter med motorn LiveTrack 3.0 som ska simulera underlagets greppnivå baserat på väder, däckslitage, temperatur och banans skick. Just vädret är något som Andy Tudor trycker mycket på; det kan ha stor påverkan på körbarheten beroende på mängden nederbörd och banans utformning. Saknas det bra dränering kommer det bildas en vattenpöl, som ökar risken för vattenplaning. Vid lättare nederbörd skapar bilarnas värme en torr linje vid det optimala spåret, förutsatt att förarna kan hålla sig till det.
På tal om väder så finns det nu möjlighet att välja årstid och tid på dygnet, oavsett bana. Detta gick tyvärr inte att testa med alpha-koden, men med det antar jag att även varmare breddgrader kan täckas i snö, även om det inte riktigt skulle vara möjligt i verkliga världen. Valet finns även att uppleva ett helt dygn på banan, komplett med solnedgång, väderförändringar och temperaturskillnader.
Ursprungliga #Project Cars har haft framgångar inom e-sport där både Slightly Mad och ESL har arrangerat större tävlingar som spelarna kan ansluta sig till. Utöver det har eldsjälar även skapat egna turningernar som hållts i ordning med hjälp av Excel-filer och egna hemsidor, vilken inte är en enkel uppgift. Utvecklarna har observerat detta och till Project Cars 2 skapat turneringsmöjligheter direkt i spelet. Dessa kan sträcka sig över flera månader om så önskas. Alla tider och resultat under tävlingens gång kan exporteras ut till en CSV-fil och importeras till valfri hemsida eller program för eget bruk. Slightly Mad satsar verkligen på att göra spelet till en ordentlig e-sportstitel.
Under speltiden demonstreras tre olika scenarion, två av dem på japanska Fuji med två bilar och olika väderlek. Sista banan är på den frusna sjö som vi själva får köra på dagen efter med någorlunda liknande bilar. Största skillnaden mellan den digitala och riktiga bilkörningen är just vetskapen om faran att köra av, förutom att tvingas skämmas framför de andra när man sitter fast där i snövallen. Detta var något som den professionella föraren Ben Collins fick erfara – två gånger i samma kurva. Risken att fastna i snön är inte inbyggd in spelet, i dagsläget finns ingen bogseringsfirma man kan ringa för att dra loss en.
Mestadels körs varje scenario med handkontroll och massa hjälpmedel som inte går att stänga av, och det gör det lite svårt att säga exakt hur bilen sköter sig vid hård inbromsning och för mycket gaspådrag. Något man kan få en liten känsla av är den allmänna mekaniken och bilens respons från banan, vilken inte är något fel på. Stödet för handkontroll har gjorts om, vilket förhoppningsvis gör det enklare att konfigurera den än i det svårinställda Project Cars.
Project Cars 2 lanseras någon gång i slutet av året så mycket kan hända, men i dagsläget är det en väldigt bra grund att stå på. Utvecklarna trycker mycket på realism och e-sport, så länge det löftet hålls har spelet chans ta över tronen som en seriös sim-racer.