Det sägs ibland att spelvärlden saknar kreativitet. Att köparna vill ha uppföljare och historier baserade på välkända alster. Rena nyheter har betydligt svårare att få gehör; se valfri försäljningslista för bekräftelse.

#LucasArts är det företag som kanske flitigast vet att använda storsäljande namn. Star Wars-filmerna har genererat ett hundratal spel genom åren och trots att filmserien sedan länge är avslutad dyker nya titlar fortfarande upp.

Eftersom kvantitet sällan gifter sig med kvalitet är många spel undermånliga. Men så har vi undantagen, de där sällsynta guldkornen som får oss att förlåta all massproducerad dynga. Redan två månader innan premiären vågar jag påstå att #Star Wars: The Force Unleashed har alla chanser att kvala in i kvalitetsfacket.

LucasArts står själva för utvecklingen och den internt skrivna handlingen är förlagd till perioden mellan filmepisoderna tre och fyra (sista och första filmen kronologiskt sett). Projektledaren Haden Blackman berättar att George Lucas ger feedback på storyn och uppmanar till nya inslag, karaktärsutveckling med mera. Lucas har en tydlig vision om i vilken riktning hans verk ska vandra och han sägs vara nöjd med det LucasArts åstadkommit i The Force Unleashed.

I skolbänken

- Pappa Darth lär ut konsten att bära svart munkkåpa

En gång i tiden var Darth Vader i färd med att dela ut ett avslutande hugg med sin ljussabel. Avrättningen avbröts när en ung pojke använder kraften för att ta ljussabeln ifrån honom. Vader inser att pojken sitter på oerhörd kraft och anammar honom i hemlighet som sin lärjunge. Som spelare är din uppgift att när pojken blivit man styra honom genom träningen för den mörka sidan.

Som Liseberg, fast i rymden

För Star Wars-konnässörer är förstås många saker bekanta. Men utvecklarna vågar lägga in helt nya inslag, tänkta att fylla luckorna mellan de båda filmerna. Wookie-rasens hemvärld kommer besökas, liksom ett par nyskrivna civilisationer. Samma sak med karaktärerna: du kommer stöta på såväl bekanta som nya ansikten. Som Vader-adept har du tillgång till kraften och i takt med att du utvecklas får du tillgång till färdighetspoäng som du fördelar på specifika egenskaper. En sorts lättrollspel, alltså.