Det är inte ofta, om någonsin, spelkonsoler kan klå datorer i grafisk flärd men allt talar för att lanseringen av Playstation 5 och Xbox Series X blir ett sådant tillfälle. Både Microsoft och Sony har satsat på ultrasnabb lagring och minimerat flaskhalsar i systemen och såväl spelutvecklare som Epic Games-grundaren Tim Sweeney menar att det kommer att revolutionera hur spel skapas, och hur snygga de kan bli. Mycket tack vare att grafik kan streamas direkt från lagringen i tillräcklig högt takt, utan att behöva mellanlagras i något annat minne, vilket ska leda till eliminerandet av laddskärmar och potentiellt ännu större spelvärldar som dessutom ökar detaljrikedomen.
I en intervju med The Verge säger Tim Sweeney att lagringsarkitekturen på Playstation 5 är långt före pc-marknaden, oavsett hur mycket pengar du har.
“Sony has really done an awesome job of architecting a great system,” Sweeney says. “The storage architecture on the PS5 is far ahead of anything you can buy on anything on PC for any amount of money right now. It’s going to help drive future PCs. They’re going to see this thing ship and say, ‘Oh wow, SSDs are going to need to catch up with this.’”
Intervjun gjordes i samband med att Epic avtäckte den femte generationen av Unreal Engine, där en av de stora nyheterna är just hur otrolig detaljrikedom kan uppnås. Med rätt förutsättningar såklart. När PC Gamer pratade med Kim Libreri, Unreal Engines chefstekniker, menade han att man får "ganska bra" prestanda med ett Geforce RTX 2070 Super och en SSD. Demot som kördes i realtid på Playstation 5 kördes mestadels i upplösningen 2560x1440 och 30 fps men den skalades också ner ibland, vilket är halva poängen med nyheterna i Unreal Engine 5; utvecklare ska kunna lasta in grafik i "filmkvalité" och sedan skalar motorn automatiskt det mot vad hårdvaran klarar. Från en gaming-dator till mobiltelefoner.