Trots att bolaget till vardags leds av Carl Manneh och hans bror Jonas Mårtensson, så tas inga stora beslut utan Notch. Och i takt med att Minecraft vuxit har bolaget av nödvändighet hamnat i mängder av situationer som kräver mycket engagemang, ett engagemang som – hur kul det än må vara – ligger långt från att sitta vid datorn och göra spel.

Minecraft är i dag det pc-spel som sålts bäst genom alla tider.

Hur mycket Mojang än önskar att vara en liten spelstudio som gör allt på sitt sätt och i sitt tempo (eftersom man har råd med det), så är det svårt att handskas med omvärlden när ens spel sålts i uppåt 60 miljoner exemplar och finns i mångdubbelt fler piratade versioner och när folk som spelar Minecraft är en av Youtube största sevärdheter.

"Hatarna och de gapiga kritikerna började stundtals slita på humöret och ta över dialogen."

Än större blir problemen när många av dessa spelare fullkomligt lever i och genom spelet. Det är inte helt trivialt att styra sitt eget eller sitt bolags vardagsliv då. Minns att Markus Persson lämnade över ansvaret för Minecraft till Jens "Jeb" Bergensten redan hösten 2011, han har i princip inte lagt sig i spelets utveckling sedan dess. Ändå är det fortfarande han som är mr Minecraft och hålls ansvarig för allt som sker i spelet.

Mojang startades dessutom med ganska enkla visioner: Notch ville ha en egen spelstudio tillsammans med kompisen Jakob Porser. Det här var 2010, innan indiestudior började poppa upp som svampar ur jorden. Markus och Jakob hade lärt känna varandra när de jobbade tillsammans på #King under många år. De skulle bygga studion med Minecrafts pengar i ryggen, men utifrån det skapa nya spel. Så det var snarare runt samlarkortsspelet #Scrolls än Minecraft själva verksamheten startades; det skulle vara det första av en hel rad nya spel som skulle skapas med Minecraft-pengar som en bas. Dessutom ville man bli ett slags förlag och kuvös för mindre och fattigare indieutvecklare.

Under de första åren, ända fram till det år jag följde dem, följde de den utstakade banan så nära det gick; att vara förlag åt andra lades visserligen på is, men dök ändå ofta upp i diskussionerna på de stormöten som hölls på studion. Det låg helt enkelt Notch så varmt om hjärtat att hjälpa andra indiesar. Scrolls fanns dessutom där och var hela tiden på gång; faktum är att Scrolls-teamet ofta var större än Minecraft-teamet. Minecraft var visserligen stort och växte, men det var fortfarande den där första förälskefasen mellan spelcommunityt, spelet och dess skapare.

Som indiespel har Minecraft gått mot storbolagsströmmen. (Foto: Thomas Arnroth)

Men något började hända, något som närmast blivit en farsot i spelvärlden; hatarna och de gapiga kritikerna började stundtals slita på humöret och ta över dialogen.

Notch kommunicerar som bekant mest via Twitter. I grunden har sociala medier varit väldigt bra för honom, för mig förklarade han det så här: "Jag är i grund och botten inte en öppen person. Jag är en nördig person som slängts in i det här. Fördelen med internet är ju att det gör det lättare att ta plats om man är som jag." Det har skapat en närhet mellan honom hans fans som inte varit möjlig annars, och som starkt bidragit till att göra honom till den ikon han är idag.