Bästa spelskurk / Revanschen

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tjusigt. Slänger upp den på framsidan vid lunch.

Tackar för rampljuset!

Skrivet av Sapiens:

Varför inte skapa en omröstning direkt i tråden? Eller kanske inte funkar pga om det är för många alternativ.

Jo det hade varit bäst, då skulle vi slippa krångel med externa sidor. Jag försökte skapa omröstningen direkt i tråden men vi hade 64 bossar och omröstningsverktyget sa nej vid 50+.

Skrivet av Lasrod:

Jag är färgblind, hur går det för min favorit LeChuck?

LeChuck är för närvarande på 3-4 plats med 20 röster (6,2% av rösterna, n=320)

Ranking topp 10


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Omröstningen är ju helt redundant eftersom Kefka helt objektivt är världens bästa skurk.

Men mer seriöst så fick det här mig att fundera på vilken skurk som är bäst ur ett spelperspektiv. Just nu verkar omröstningen mest handla om vilken folk (o)gillar mest.

Jag är personligen svag för många bossar i Hollow Knight för den enorma känslan av att ha lyckats med något svårt när jag besegrat dem. Men egentligen minns jag dem knappt när jag tänker tillbaka på dem.

På samma sätt gillar jag typ inga bossar i World of Warcraft för när jag spelade det var allt så strömlinjeformat och folk hade guider för allt så det var bara att klicka på skärmen i rätt ordning utan att knappt tänka alls. Klart otillfredsställande. Å andra sidan kan jag tänka mig att de var härliga att plocka ner innan alla guider hunnit skrivas.

Andra bossar, exempelvis Dr Wilys sista form i MegaMan 2 skapar ju riktig olust både från sitt utseende och det faktum att du har i princip en enda chans att besegra honom.

Jag har inget bra svar på vad som är en riktigt bra boss, men jag tycker det finns potential att undersöka frågan ur just ett spelperspektiv.

Dödgrävaren

Cirkeldiagram kan vara det sämsta sättet att presentera denna informationen på.

Medlem
Skrivet av Munhuggas:

På samma sätt gillar jag typ inga bossar i World of Warcraft för när jag spelade det var allt så strömlinjeformat och folk hade guider för allt så det var bara att klicka på skärmen i rätt ordning utan att knappt tänka alls. Klart otillfredsställande. Å andra sidan kan jag tänka mig att de var härliga att plocka ner innan alla guider hunnit skrivas.

Oj, även fast man läst på innan man klev in i diverse nya raider så var det fruktansvärt svårt ibland.

Spelade på ganska hög nivå och att ”klicka på skärmen i rätt ordning” var nog aldrig min erfarenhet. Ja.. när man hade raids på farm kunde man väl det mesta på automatik, men klantade sig någon annan kunde det lätt sätta käppar i hjulen för alla andra.


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://i.ibb.co/cQVkGQk/asd.png

Ja, "kräver inloggning" är tyvärr den enda inställningen för att kunna begränsa till 1 svar / person.

I Survey Monkeys enkät går det begränsa till IP-adress men den inställningen finns inte på Google Forms (Å andra sidan klarar Survey Monkey tyvärr bara 25 responser innan de begär 400 kr/mån).

Mmm då går det bort. Jag loggar inte in på något med någon av de stora jättarnas konton.

Medlem

Kane såklart.

Medlem

Röstade på GLaDOS


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Matchen ser ut att bli oavgjord mellan Arthas och Glados?
De har legat 1-2 röster ifrån varandra sedan start!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Hogger får min röst, helt klart. Han gjorde livet surt för mig för några månader sen igen... han är sig lik, den sluge rackaren.

Medlem

Kane och LeChuck är mina favoriter här, varav Kane fick rösten.

Skrivet av Tomas Helenius:

De blir nog kvar. Mindre utdraget är en viktig grej.

Ett tips för eventuella framtida turneringar är att inte ha mer än 1 eller 2 alternativ för varje spelserie. I skurkomröstningen var det ett par serier som stack med 4-5 alternativ vardera, det blev lite tjatigt och jag hade hellre sett fler olika spelserier representerade.

Gärna också avstå från alternativ som är baserade på andra media eller verkligheten, t ex Jokern och Hitler kändes malplacerade i en omröstning om spelskurkar även om de förstås också har varit med i spel.

Det är de enda signifikanta anmärkningarna jag hade, i övrigt var det en rolig turnering.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Bästa vapen kördes för några år sedan här på forumet.

https://www.fz.se/forum/trad/433402-basta-spelvapen-ar-avgjor...

Ah, missade. Var det också en sån tävling som gick över flera veckor som med bästa spelskurk? Om inte så kanske man kan göra det igen ^^

Medlem

Jätteknasigt att folk fått för sig att gman är en skurk. Känns som de inte hängd med i handlingen när de spelat halflife

Testpilot
Skrivet av Hanzo:

I veckans FragZone Fredag och här avslöjades nyligen våra vinnare av bästa spelskurk. Glados, Bowser och G-man kammande hem turneringen. Under turnerningen har några medlemmar efterfrågat en omröstning utan turnering så...

Här kommer revanschen - du bara får rösta på en!

1. Rösta här
2. Se resultatet

Den där omröstningen med Arthas och Glados i "final" känns mer korrekt 😁


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av alex_ceci:

Ah, missade. Var det också en sån tävling som gick över flera veckor som med bästa spelskurk? Om inte så kanske man kan göra det igen ^^

Vill minnas att vi röstade i flera omgångar gällande olika kategorier över några veckor, för att sen ha en grand finale med det ultimata vapnet alla kategorier.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Här koras vinnare för Bästa spelskurk - Revanschen!
Totalt kom det in 589 stycken röster som fördelades på följande:

Arthas Menethil (69 röster) som kammar hem titeln "Bästa Spelskurk" i Revanschen

Glados (63 röster) kom stark tvåa - vår "Näst bästa Spelskurk"

Bowser trea (35), men tätt följt av Lechuck (33), G-Man (31), Handsome Jack (30), Sephiroth (29) och Kane (27).

TOPPLISTAN

  • 69 - Arthas Menethil

  • 63 - Glados

  • 35 - Bowser

  • 33 - Lechuck

  • 31 - G-Man

  • 30 - Handsome Jack

  • 29 - Sephiroth

  • 27 - Kane

  • 22 - Diablo

  • 20 - Gaunter O'Dimm

  • 20 - Kefka

  • 16 - Jon Irenicus

  • 16 - Ganon

  • 14 - Sovereign

  • 13 - Hitler

  • 12 - Joker

  • 12 - Kain

  • 12 - Reapers

  • 09 - Shodan

  • 07 - Harbringer

  • 07 - Illusive Man

  • 06 - Sarah Kerrigan

  • 06 - Vaas Montenegro

  • 05 - Psycho Mantis

  • 05 - The Butcher

  • 04 - Snow Monster

  • 04 - Yuri

  • 04 - Revolver Ocelot

  • 04 - Purple Tentacle

  • 04 - Liquid Snake

  • 03 - Dracula

  • 03 - Jenova

  • 03 - Joseph Seed

  • 03 - Pyramid Head

  • 03 - The Crones

  • 03 - Illidan

  • 03 - Dr. Robotnik

  • 02 - Raphael

  • 02 - Dr. Nefarious

  • 02 - Nemesis

  • 02 - Dog

  • 02 - Frau Engel

  • 02 - Skatteverket

  • 01 - M.Bison

  • 01 - Hogger

  • 01 - Luca Blight

  • 01 - Mother Brain

  • 01 - Albert Wesker

  • 01 - Xenomorph

  • 01 - Donkey Kong

  • 01 - Dutch

  • 01 - Odin

  • 01 - Sarevok

  • 01 - Dr. Wily

  • 01 - Guldan

  • 01 - Lady Dimitresou

  • 01 - Magdalena Andersson

  • 01 - Geeks

  • 01 - Emet Selch

  • 01 - Ted Faro

Obs. Det fanns en dubblett av Robotnik som jag la ihop. Det ska också finnas ett fåtal som inte fick några röster alls, men dem kan jag inte se. Det är bland annat: Malenia, Heihachi, Atlas, The Boss, Kaptain K.Rool, Saren Arterius, Alma Wade, Angry Sun.

Kul att se nya bossar på toppen och att Arthas till och med roffade åt sig första plats. Vi kan se att Arthas (69) och Glados (63) spelade i en helt egen liga (deras populäritet bör dock tas med en nypa salt eftersom vi kunde se resultatet under omröstningen och dessa två stack ut tidigt - stor risk för att flera röstade mellan Glados vs. Arthas när de såg resultatet på förhand).

Det är hyfsat jämt skägg på bossarna för plats 3-8! Bowser kammande hem bronset med 35 röster, men Lechuck, G-man och Handsome Jack hade ändå goda chanser att roffa åt sig en bronsplats, de föll på 3-5 röster. Sephiroth (29) och Kane (27) låg inte långt efter de heller.

I turneringen som föregick denna revansch så hade vi Glados, Bowser och G-man på pallplatserna. Det är roligt att se att vi återser samtliga i topp 5!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag bestämde mig för att sätta punkt för omröstningen igår då det dels kommit in närmare 600 röster och att det oavsiktligen började växa fram en skev och separat kamp mellan Glados & Arthas (vilket orsakades av att deltagare kunde se resultatet innan de gick in och rösta, och att jag presenterade ställningarna under öppen omröstning). Skulle omröstningen va öppen en vecka så hade sannolikt Arthas och Glados fått över 100-150 röster vardera medan de andra fortfarande var kvar under 50. Så det var ett misstag av mig att vi kunde se resultatet innan man får rösta.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
12
Skriv svar