John: Historien om svenska DICE har vid det här laget många kapitel och med den redan så framgångsrika serien Battlefield tar man steget längre och låter spelarna utforska ännu ett slagfält - Vietnams djungler. Detta senaste tillskott är dock inte helt svensktillverkat, istället är det den kanadensiska DICE-studion som fått visa vad de går för och när vi nyligen träffade den trevlige och pratglade producenten AJ Marini fick vi blodad tand hela gänget. AJ talade inte bara varmt om nya funktioner och grafiskt mumbojumbo, han antydde även att spelbarheten och spelkänslan förbehållslöst hamnat i första rummet. Vackra ord, som inte helt oväntat biter på gamla spelrävar som oss i FZ Crew.

Tomas: Som Calle nämnt är BF:V inte på något sätt lika revolutionerande som föregångaren BF1942 (som även om den inte var först med något ändå tog spelarna med storm, främst tack vare hur bra fordonen implementerats). Användargränssnitt och spelarklasser känns igen, liksom känslan i vapen och fordon, men allt är förstås till viss del omarbetat. Den kanske mest betydelsefulla förändringen är att det som i BF1942 var plana ytor nu är bevuxet, vilket ökar fotfolkets chanser till överlevnad i kampen mot fordonsburna motståndare, såväl i stridsvagnar som flygfarkoster. Därtill gör nyheten värmesökande missiler (infanteri för Nordvietnam, i flygfordon för USA) piloternas arbetsuppgift mer krävande. Nyhetens behag är inte lika påtaglig, men med ett par dagars perspektiv på ändringarna i uppföljaren känns de helt klart välkomna.