På senare år har Ubisoft gjort sig kända för spel med gigantiska kartor, fullsmockade med ikoner som markerar bisysslor av varierande underhållningsvärde. Kommande Star Wars Outlaws från svenska Ubisoft Massive siktar dock inte på att använda det receptet, och vi vet redan att de olika planeterna (vi vet inte hur många) kommer att vara stora som 2–3 zoner från Assassin's Creed Odyssey.
I en intervju med IGN har creative director Julian Gerighty snackat lite mer om spelets omfattning, och försäkrar där att det inte rör sig om något jätte-RPG på 200–300 timmar som "inte går att klara".
Vårt mål är att sätta folk i ett väldigt tätt, rikt äventyr. Ett äventyr i en öppen spelvärld som de kan utforska i sin egen takt [...] Det är ett väldigt fokuserat actionäventyr/rollspel som tar folk på en åktur och är väldigt hanterbart.
Vidare säger han att spelet visserligen har livliga städer, cantinas och vidöppna slätter, men att de skapat allt med handling och karaktär i åtanke.
Star Wars Outlaws släpps under 2024 till pc, Playstation 5 och Xbox Series X/S.