När Metacritic utser årets utgivare 2018 gör de det genom samma metod som alltid: via genomsnittssiffror. Capcom vinner knappt (79,3 av 100) före Sega (78,5) och EA (77,5).
With most publishers merely moving up or down one spot, there are few significant changes compared to last year’s rankings. But this is the major exception. Increasing its Metascore for the second straight year, the 40-year-old Japanese videogame company soared to the top of our annual rankings after placing 5th a year ago.
Metacritic noterar att den japanska speljätten inte bjöd på några nya varumärken i år (faktum är att flera av studios titlar var återutgivningar eller samlingar). Spelet som grundlade segern för Capcom var, förstås, Monster Hunter: World. Monstersuccén släpptes under inledningen av spelåret 2018, och historien återupprepar sig för Capcom i år med Resident Evil 2.
Med tanke på expansion till Monster Hunter: World och Devil May Cry V är det inte otänkbart att Capcom försvarar segern. Mer Resident Evil blir det också i sinom tid, kanske en remake av trean?