Med #Dragon Age: Inquisition tar #Biowares rpg-serie steget ut i multiplayer-åldern. Fyra spelare kan slå sig samman och beta av quests i ett co-op-läge som är separerat från spelets singleplayer-kampanj. Det berättar utvecklarna på spelets hemsida.

Det blir inte möjligt att flytta prylar mellan solo- och multiplayerlägena, utan de är helt och hållet åtskilda från varandra. Vilket torde glädja alla de som skällde på multiplayer-lösningen i #Mass Effect 3. Vid lanseringen finns tolv karaktärer att välja bland i co-op (fyra i varje klass: warrior, rogue och mage), och fler kommer lanseras med tiden. Huruvida de nya släpps gratis eller kostar återstår att se. Det blir hursomhelst möjligt att bränna riktiga pengar i co-op – du kan köpa ingame-valutan Platinum, men utvecklarna försäkrar att du inte måste betala för att ta dig vidare, det går utmärkt att spela sig till guld och istället betala med det.

Utvecklarna förklarar varför man gör ett co-op-läge istället för en full multiplayer-kampanj:

In Dragon Age: Inquisition, we wanted to focus on five key aspects: Open World, Story, Characters, Visuals, and Inquisition. We also have a new engine (Frostbite 3), and we had to create many new tools to support the huge amount of cinematics and localization that a BioWare title requires. A full MP campaign would have been another layer of complexity, and we decided it wasn't the right time for the franchise to take on that feature.

Vad tror du om co-op-läget, välkomnar du beskedet eller hade du hellre sett en annan lösning?

Den kanadensiska inkvisitionen slår till mot pc, PS3, PS4, Xbox 360 och Xbox One den 21 november.