Inlägg av ichnusa
Inlägg som ichnusa har skrivit i forumet
Beror helt på hur man implementerar det. Har man lite generisk "kallprat" mellan NPC:er som repeteras gång på gång så är det ju inte så kul. Men det går ju helt klart att göra så att det känns "nytt" ändå och ändå bidrar till världen, men kostar ju mer pengar såklart.
Tänk i ett fantasy spel där en merchant står och säljer sina grejer på ett torg. Skriker han samma mening gång på gång på gång "Kom och köp, här finns allt du kan behöva för äventyret" blabla så blir det ju supertrist.
Men får man röstskådespelaren att spela in samma-ish mening fler gånger så kommer det inte upprepas lika ofta. Ändra något ord här och där, kanske kan röstskådespelaren fejka trötthet i slutet av dagen innan han stänger igen för dagen istället för att ha samma passion och energi som i början av dagen. Tror också att det är lite för mycket fokus på "perfektion" i röstskådespel. Karaktärer osv ska ju emulera levande varelser vilket likt oss är "mänskliga". Men det är väldigt sällan som man låter en icke-perfekt mening komma igenom. Behåller man några såna tagningar kommer karaktärerna kännas mer levande direkt.
Tror såna småsaker gör att saker känns mer levande.
Småprat mellan följeslagare i spel som Baldur's Gate 3, Mass Effect osv tycker jag absolut bidrar då de kan berätta om det som händer utifrån sitt perspektiv, så länge man gör det med välskriven dialog som passar karaktären som säger det så bidrar det.
The Bookwalker avslutad. Kul idé, men lite halvdant utförande bitvis. Tror det behövs en uppföljare för att nå upp till potentialen av världen som byggs upp. Hade mått bra av fullständigt röstskådespel och lite djupare karaktärer. Men ändå spelvärt de cirka 6h man la på det mellan cs matcherna
Efter att ha läst lite om tankarna kring Citizen Sleeper i Game Pass tråden så blir ettan nästa spel att testa på!
Men samtidigt kanske de inte har det så tufft? Det är ju oss spelare som hypeat upp det medan de själva möjligen bara sitter lugnt och arbetar.
Studion var aldrig stor och vill de överträffa originalet så har de en del att göra. Visst, dumt att gå ut och utannonsera spelet kanske, men folk hade nog varit lika sne och arg på dem (att man ens kan vara det nu är märkligt) om de var tyst istället.
Vi får väl se inför och efter release vad de säger då det kanske kommer någon dev diary eller något. Kanske NoClip gör något?
Nä det är väldigt sant. Föll i fällan att anta någonting gällande Team Cherry Hoppas såklart att de inte påverkas negativt av det och kan fokusera på det de vill göra, och göra just det så bra som möjligt!
Hade det ”bara” varit ett helt okej spel hos alla spelare, hade aldrig denna hype existerat. Kan jag tycka säger det mesta.
Jepp håller med till 100. Sen är det ju inte konstigt att ett litet indie team som får en gigantisk succé med sitt första spel inte lyckas följa upp förväntningarna från spelarna eller sätta några rimliga förväntningar själva. Det är ju både underbart att få en sån framgång, men också nästintill omöjligt att följa upp. Hur hanterar man hundratusentals fans som nu förväntar sig att du inte bara gör ett till spel, men att det ska bli bättre också.
De får ju skylla sig själv lite genom att de annonserade det alldeles för tidigt och att de valt att vara alldeles för tysta. Så tysta att minsta lilla ljud från någon som ens är någorlunda nära produktionen av spelet vänds på i all evighet.
Förstår Team Cherry, måste vara otroligt tufft. Förstår också de som vill veta mer. Även om jag kan tycka att de bara borde chilla lite och göra något annat med sin tid tills det väl släpps
Får ni betalt av Ubisoft eller? 2 artiklar som hade kunnat vara 1.
Jag som läser mest under arbetstid mellan olika arbetsuppgifter, tycker personligen om att kunna läsa fler lite kortare artiklar med specifika fokus än en gigantisk artikel där man ska försöka få in allt på ett ställe. Då kan man skippa de som inte intresserar en och läsa de som gör det. Men finns såklart fördelar och nackdelar till båda sätten antar jag.
Kul idé! Man har ju säkert ett par grymma spel i sin kollektion som man inte hade spelat annars.
Drar igång med A Plague Tale: Requiem som jag har runt 2 timmar i sedan tidigare. Hade inte jättemycket att välja på för A, mycket var redan genomspelat. Ser fram emot en skön blandning av kända/okända och mer/mindre bra spel under året. Ska försöka att inte skippa någonting för denna lista och spela allt annat jag vill separat, får se hur det går. Men som sagt, riktigt rolig idé. Nu kör vi!
Edit: Kommer ihåg varför jag inte lirade klart A Plague Tale: Requiem... Crashar stup i kvarten, alldeles för styltigt/janky. Inte alls lika bra helhet som det första spelet. Byter ut mot Abzu istället, som klarades ut på strax över timmen. Fint spel, underbar musik. Inte mycket mer att säga.
Nu blir det att testa på The Bookwalker: Thief of Tales
Spel | Plattform | Utgivningsår | Startdatum | Slutdatum | Betyg | Speltid |
---|---|---|---|---|---|---|
PC | 2016 | 2025-01-19 | 2015-01-19 | 3/5 | 1h | |
PC | 2023 | 2025-01-19 | 2025-01-25 | 3/5 | 5,8h | |
PC | 2022 | 2025-01-25 | ... | ... | ... | |
D | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
E | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
F | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
Det är coolt att AI så snabbt kommer framåt och lyckas skapa kreativa verk utifrån bara några få ord/meningar. Men finns dock en potentiellt jävligt trist baksida som om vi inte ser någon reglering på hur och vad AI får göra.
Kolla här t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=QVXfcIb3OKo&pp=ygUKYmVuIGpvcm... Ben Jordan använder AI för att identifiera om musik är gjord med AI och även om musiken som görs med AI får copyright strikes på olika plattformar och vad det har för konsekvenser. Det är ju väldigt komplicerat, när riktiga musiker gör musik får sin musik nedtagen för att AIn kan pumpa ut musik i så sjuk stor utsträckning.
Sen finns även denna: https://www.youtube.com/watch?v=LrkAORPiaEA&t=72s Venus Theory som snackar om att hans musik blivit copyright strikad för att den är för lik AI genererad musik. (har ej sett hela denna videon så vet ej exakt vad han går in på, men behandlar ämnet)
Tycker både AI är coolt, men samtidigt inte. I syftet i TS första inlägg här när du gör en liten låt för att skämta med en kollega är ju AI perfekt för någon som annars kanske inte kan musik. Men när det drabbar faktiska musiker som försöker försörja sig på detta, eller kanske bara vill göra musik för skoj och sen får sin musik nedtagen pga det. Då blir det direkt en gråzon som blir väldigt svår att hantera.
Visst att någon som skapar ett verk ska veta lite hur upphovsrätt fungerar och ha lite kunskap kring lagen. Men börjar bli svårt att "bara vara en musiker" i dagsläget. Själv är jag glad att jag inte är musiker på heltid utan mest gör det för att få utlopp för min kreativitet. Har trots detta fått musik jag skapat 100% själv (inga samples eller annat som någon annan har upphovsrätt på) nedtagen PGA detta. Redan när AI inte var lika bra som det är nu.
Coolt? ja! Problematiskt? Definitivt
Är upplevelsen att köra som ACC?
Tycker från et jag såg av Jimmers båda streams igår såg det lite mindre racing-betonat ut men kanske bara är menyerna och upplägget som gör att det känns mindre sportigt än ACC.
Och det såg inte alls ut som man ska lägga tid på att t.ex göra en bra setup av bilen, stötdämpare, däckstryck baserat på bana/väder etc.
Det är ju en vääldigt tidig version av spelet och är nog mer en liten del av den vision Kunos vill dela med sig av än vad spelet kommer bli i slutändan. Skulle säga att det just nu är mer en uppföljare på AC än ACC då det ju inte enbart är GT3 bilar med som ju ACC hade som fokus och då blir det ju mindre "sportigt" så att säga. Det kom också en uppdatering igår som låste upp mer av setup-inställningarna för bilarna. Sen är det nog mycket som inte är klart heller.
Jag tycker iaf körkänslan är riktigt go. Detaljerad FFB, och det ser väldigt trevligt ut. Även om det bitvis är dåligt optimerat och menyerna är riktigt dåliga. Laggar mycket mer i menyerna jämfört med i spelet för mig t.ex. och det är väldigt lite som i menyerna som faktiskt "förklaras". Så just nu klickar man runt lite i blindo. Ljudet är också lite hit or miss, ibland underbart och ibland känns det verkligen att det är ett område som inte fått lika mycket kärlek ännu.
Men sånt får man förvänta sig i en så här tidig version. Gillar iaf det jag sett hittils. Tål att ses hur de tar till sig av feedbacken gällande spelet och vilken riktning de vill ta det.
Så sjukt taggad på det här.. Blir köp direkt i Early Access! Stort fan av både Assetto Corsa och Assetto Corsa Competizione. Hoppas verkligen att de fixar till crossplay mellan PC och konsol för detta. Känns som en no-brainer så håller tummarna! Kan inte vänta på att glida runt i openworld sektionen med grabbarna.
Nice! Har funderat på att köpa spelet. Jag antar att man sömlöst kan spela på samma konton på mobilen, som på datorn?
@Legerdemain
Håller med. Kommer ihåg att Hearthstone fungerade bra. Det kom kanske 2015 dock. Jag vill minnas att jag spelade något av Monkey Island-spelet på en tidig iPhone också. Fungerade fint. Plants vs. Zombies var rätt trevligt det med.
Det är olika profiler tyvärr... En för Steam och en för iOS för mig t.ex. Hur det är på andra platformar vet jag ej dock men gissar på samma setup
Drog hem Drova. Känns helt rätt för Decken, och fläkten går inte så högt heller så jag kan höra atmosfären.
Pillade igång battlenet och fixade igång Diablo 2 med. Funkar också riktigt bra, men kör man online mode blir det nån network delay..
Men hörni, konstig fråga: Hur är ni positionerade när ni spelar? Ligger jag på rygg somnar mina underarmar och händer efter 15min. Sitter jag så får jag ont i nacken efter ett tag. Blir typ att jag orkar spela 30-40min sen måste jag upp och röra mig.
Ligger jag på rygg brukar jag bara lägga en kudde under decken så att underarmarna får vila lite om jag vet att jag kommer spela en längre stund. Annars är det ju rätt hälsosamt att ta lite rörelsepauser ibland
Lirade sjukt mycket Goldeneye hos polaren. Måste varit första spelet jag spelade.
Första spelet som var mitt var Grandia till Playstation. Kommer ihåg att jag och farsan drog till expert och fick konsolen och ett valfritt spel. Såg Grandia och hade ingen aning om vad det var. Men såg intressant ut. Spelet var intressant och spännande men 8-åriga jag fattade inte riktigt vad man skulle göra så var verkligen inte bra på det haha.
Spelade igenom det igen några år senare och vilket spel. Nostalgin hjälpte nog till att höja det, men är ett av mina favoritspel, och musiken damn.
Har precis skaffat mig en Steam Deck då något intelligent chefdjur har bestämt att vi ska ha öppet en timme extra, trots att det inte finns nåt att göra. Så jag får sitta och glo en timme extra på kvällen.
Vad kan ni rekommendera för spel, som inte är fps och i relativt lugn takt? Gärna lite management pyssel men som inte använder muspekaren.
Köpte min Deck för ett par år sen av samma anledning. 1 månad efter att den kom fram ändrade sig chefen. Dubbel win!
Min deck är i princip en 90% Slay the spire / Balatro maskin just nu. (Så Steam Deck är bra för Deck building games eh? Solklart JA )
Slay the spire: Du bygger en roguelike där du ska ta dig längst upp i "the spire" där du letar reliker, kort och slåss mot svårare och svårare fiender.
Balatro: Poker roguelike där du också möter svårare och svårare "fiender" samtidigt som du samlar på jokrar och uppgraderar din kortlek.
"Management pyssel" är ju rätt brett. Något spel du tänker som passar in där så man vet vad man kan rekommendera?
Wow spännande! Vill kolla, men ändå inte på samma gång... När (om *fingers crossed*) spelet kommer vill jag uppleva det och all dess charm för första gången när jag spelar det. Men kul att det finns något form av material från det.
Här i hushållet håller vi tummarna att utvecklingen går åt rätt håll och att spelet lever upp till förväntningarna. Lirade igenom det när det släpptes och sedan dess har till och med min icke-spelande sambo lirat igenom det två(!!) gånger. Silksong är det enda spel hon faktiskt sett fram emot att få spela. Så hoppas att det inte är alldeles för långt borta!
Håller med
Man släpper bangers efter bangers och sen släpper man ett medioker spel. Kan inte skylla på spelarna om deras förväntningar är högre än förut. Vore skumt om ens förväntningar vore låga för ett sånt erfaret spelstudio.
Nä exakt, de får ju skylla sig själva att de gjort bra spel förut haha. Hade varit enklare att släppa skitsspel efter skitsspel om man vill hålla förväntningarna låga. Hade spelet haft den bästa story och narrativa element världen någonsin skådat hade nog ingen brytt sig om buggarna eller nåt annat för den delen. Men ja, så blev det ej
Tror alla förstår att det handlar om pengar. Vilket gör uttalandet (och andra i samma stil) väldigt märkliga. Att man som ett spelföretag vars enda produkt är spel, inte väljer att försöka fixa sin image gällande att deras spel är buggiga. Speciellt när man fortsätter producera nytt material till spelen istället för att fokusera på att fixa det man redan släppt. Testade själv spelet på Gamepass, men känns som att det saknar själ och det var alldels för opolerat för min smak.
Kolla istället på hur Larian gjorde med Baldurs Gate 3. Tycker det är ett helt genialt sätt att släppa ett spel. Early access i 2020 så folk som verkligen vill lira och hjälpa utvecklingen kan hoppa på tåget snabbt. Sen blir spelet ändå en sjuk succé när det släpps for real. Kändes väldigt polerat och som att de varit tydliga med sin vision och att man fått se det växa fram. (Partisk såklart. Och det spelet har såklart också buggar så hoppa inte på mig )
Sen är det väl ganska självklart att man var mer förlåtande förr. Spelen var både mindre i storlek, inte lika komplexa i sin mekanik och spel som konstform var nyare, dvs man kunde inte förvänta sig samma mängd av polish som idag. Back in the day var ju det mesta imponerande. Var du den första med en funktion så hade folk generellt överseende med att det kanske fanns en bugg här och där. Hade Starfield ha släppts i sitt nuvarande stadie tio år tidigare tror jag folk hade varit helt chockade över vad de lyckats åstadkomma t.ex.
Visar kanske mest att spel blivit så kolossalt mycket större och som medie vuxit upp snabbare än dem som gör spelen...
Verkligen inte ofta man drar igång något skräckspel. Men ibland dyker det upp ett som verkligen nailar det.
Alien Isolation är ju ett sådant exempel. Som en sucker för 80-tals sci-fi så är det ju bara perfekt.
Lirade igenom Alan Wake 2 för nån vecka sedan och det var också helt up my alley. Inte ren och skär skräck rakt igenom, men fy vad bra det är på att berätta en story och känslan, ojojoj!
Tror att jag har för starka minnen från när jag var yngre till att bli för rädd. Får nog ta och börja testa på lite fler skräckspel ändå!
Generellt sett så rekommenderar nog de flesta att inte köra en direct drive ratt med en ihopfällbar stol då det blir lite motsatt effekt då stolen kommer minska effekten av ratten. Lite som att sätta en Formula 1 motor i en vanlig svensson Volvo liksom.
Med det sagt så går det absolut att lösa, men det blir antingen en uppoffring i känsla eller så behöver man modda med 3e-parts grejer eller göra själv. Själv sitter jag på en CSL DD 8nm och en playseat challenge som är rätt moddad för att klara av det: rigg
Tydligast är ju biltema spännet som håller rattbasen från att svikta bort från mig medans jag kör. Men sen finns det även delar både på delen som kan svängas upp för att lättare komma i och ur riggen och även där rattbasen är monterad. Finns flera extra delar där som förstärker hela riggen. Pedalerna är också viktigt att tänka på. Har du en ihopfällbar rigg kommer du ha problem med pedaler som kräver för mycket tryck.
Kortfattat så kommer det helt bero på vad du värderar högst. En ihopfällbar och smidig rigg? Då ska du ej ha en DD-Ratt. Kanske bättre med valfri logitech / thrustmaster ratt. Men vill du verkligen ha en DD-ratt så går det. Antingen offrar du lite av känslan av direct drive eller lägger mer krut på att förstärka i efterhand. Playseat challenge + Fanatec bas kommer fungera direkt (finns hål för att fästa utan problem, gäller för min CSL DD iaf) även om du kanske inte kan köra på 100% effekt utan att hela riggen skakar sönder dig och stör grannarna ;D
Gällande DD med konsolstöd så är nog Fanatec bäst och förmodligen det billigaste DD valet för Playstation. Sen finns ju Logitechs pro ratt också. Men är betydligt dyrare.
Tack @Gesturr, tyvärr någon annan som haffade den.
Ett nystan trasslad taggtråd till personen som plockade koden men inte tackade för sig...
Såklart grabben ska få resa till Middle Earth och slakta lite Uruks! Skickar ett PM med kod till exakt samma version av spelet på GOG. Ha så kul!