Religös?
undrar egentligen varför nån är religös överhuvudtaget,
är religion nåt som fyller ett tomt hål för dom som är ensamma eller vilsna i samhället ?
Ger folk förklaringar till många ologiska saker som tex universums existens och varför det existerar liv på Tellus som kämpar för sin överlevnad.
Jag står på forskarnas sida och får tålmodigt vänta på svaren, om de någon gång kommer att bli besvarade.
är religion nåt som fyller ett tomt hål för dom som är ensamma eller vilsna i samhället ?
Ger folk förklaringar till många ologiska saker som tex universums existens och varför det existerar liv på Tellus som kämpar för sin överlevnad.
Jag står på forskarnas sida och får tålmodigt vänta på svaren, om de någon gång kommer att bli besvarade.
Det gör jag också:D
Som min tjej sa härom dagen.
Det är smidigt att tro på nån gud, då allt har en smidig lösning.
Förstår man sig inte på xxxxx så är det ingen fara, Gud vet.
gud gjorde allt osv.. allt blir så enkelt.
Nått som stör mig massor är att, religons snubbar säger "folk som förnekar gud"
eller "folk som ställer sig avisade till gud"
dom säge helt jälva fel, då det inte finns nån gud så är det jävligt svårt att ställa sig förnekade till gud.
dom borde säga
"folk som inte tror på nån högre makt" så blir det korrekt.
Men dom verkar utgå ifrån att folk tror gud finns, men vill förneka han eller nått. Konstiga är dom iallafall.
R.I.P The_maxx
Varför får inte trådarna dö i fred?
Det borde finnas ett ord i stil med... gravskändare för detta fenomen. Trådskändare? Nej... Bumpist? njae... Äsch, jag kör min standardkommentar istället.
"Night of the living thread"
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
Jag tror på Gud. Vad jag däremot INTE tror på är religioner, på regler, lagar, på metaberättelser och dålig poesi och annat strunt som binder fast människor.
Gud är kärlek och tar aldrig parti för någon sida oavsett vad. Allt han vill ha är din kärlek.
Jag tror på Gud. Vad jag däremot INTE tror på är religioner, på regler, lagar, på metaberättelser och dålig poesi och annat strunt som binder fast människor.
Gud är kärlek och tar aldrig parti för någon sida oavsett vad. Allt han vill ha är din kärlek.
Den var ny, hur kan man tro på en gud men inte en religion? Hur fungerar det?
Själv var jag en typ, "ja något finns de allt".
Men så läste jag igenom Historia. Historia A till och med, detta är gymnasiehistoria.
Inser inte folk att det är humbus mumbus allt? Att kyrkan spred sig över hela europa, och hjärntvättade ALLA?
Va fan, förr i tiden kunde man betala för att slippa sina synder. Så kom Martin Luther och sa "Nej nej, de behöver man inte för såhär funkar det igentligen."
Sedan kom nästa snubbe och ändra om det igen, om man kan ändra en sån stor grej som religion hela tiden, hur seriös är den då?
Calle säger att jag är influencer
.
Men så läste jag igenom Historia. Historia A till och med, detta är gymnasiehistoria.
Inser inte folk att det är humbus mumbus allt? Att kyrkan spred sig över hela europa, och hjärntvättade ALLA?
Va fan, förr i tiden kunde man betala för att slippa sina synder. Så kom Martin Luther och sa "Nej nej, de behöver man inte för såhär funkar det igentligen."
Sedan kom nästa snubbe och ändra om det igen, om man kan ändra en sån stor grej som religion hela tiden, hur seriös är den då?
Precis som du säger. Det är humbo jumbo, ja kanske är det humbo jumbo att tro på en gud ändå. MEn för sakens skull så önskar man ibland att folk hade en mer nyanserad bild på det hela.
Visst kanske det är lite smått kontroversiellt att tro på en gud, men vägra bekänna sig till något religion. Saken är den, jag gillar inte dessa regler och åtaganden som religionerna har. Många riktigt korkade för den delen också. Alla dessa böner som religiösa människor petar ur sig är dessutom helt värdelösa. Det finns ingen gud som lyssnar på de, aldrig funnits heller, och svarar desto mindre.
Vi är här av oss själva. Det är så det är bestämt, vi måste hitta vår egna väg ut genom skogen så att säga utan att ha något som håller en i handen hela tiden. Och som Nietzche sa, det finns ingen fast sanning. Gäller även det religiösa.
Gud lyfter upp de som lyfter upp varandra, absolut inget annat och för det behöver man ingen religion eller sitta och be värdelösa böner för den delen.
Religioner är fel. Gud & annan naturlig utveckling? Nej.
Men ska jag vara lite petig så är jag inte så överdrivet medmänsklig som person när allt kommer till kritan. Småcynisk och sätter mig själv framför alla andra, egentligen8)
Grejen är att om man läser färdigt historien så kommer man till partier som kommunismen, nazismen, nationalismen och kalla kriget och ser att människor är människor oavsett om dom är religösa eller inte...
"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."
Grejen är att om man läser färdigt historien så kommer man till partier som kommunismen, nazismen, nationalismen och kalla kriget och ser att människor är människor oavsett om dom är religösa eller inte...
Det tråkiga med historia är att man vet hur det slutar.
Jag antar, net, att du menar att folk är lika blåsta oavsett om de begår dumheter i guds namn, furerns (tyskt u, liksom?) eller sitt lands? I så fall har du en poäng imo, om man inte kan samlas kring en gud kommer folk hitta annat att samlas kring, typ sitt parti, sin stat eller sin karismatiska ledare. En del männsikor måste ha någon som säger vad de skall göra. Det finns en trygghet i det.
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
Lyssnade på P3 häromdagen, det ringde in en kille med bevis för att gud finns.
Hans bevis var att ett band försvann, sedan låg det länge ett band (spela-in-band) på hans bord, efter ett tag tittade han på det, och det var det han sökte efter+att den röda ettiketten hadde blekts av solen.
Det var hans bevis för gud finns........
är så jälva trött på bibel bältet, och folket utanför, så otroligt sybniska och hjärntvättade, har dom ens läst nån annan bok än bibeln, och sett nått annat av sitt liv än en kyrka? blir mer å mer trött på hur korkade folk faktist kan bli.
R.I.P The_maxx
Alla religösa människor borde skeppas ut på en ö likt Battle Royale och sen göra slut på varandra en gång för alla.
Menar du ungefär som Heaven's Gate gjorde eller att dem skulle bli så förbannad på varandra iom tron ?
hehe
thank you, come again
hehe
Älska Amerika.
Jag satt på toa och sket förut, i en korv så såg jag en majsbit, majsbiten såg exakt ut som Jesu uppståndelse!
Vad får jag för peng för detta? Ska detta skeppas till påven för kyrkliga analyser?
Crap e var det de. Romarna slaktade en stackars trollkar som jiddrade om gud o att han var hans son. Sedan så såg någon historian och gjorde en liten bok, som han sedan tjänade storkovan på i flera årtusenden framåt.
End of Story.
Andra storyn. Enkel. Evolution.
Calle säger att jag är influencer