Varför är pocketböcker så omständiga?

Varför är pocketböcker så omständiga?

Ja, varför? Varför är de skapta så att man knappt kan läsa texten längst in på sidbladet, och man kan inte heller lägga ner bokfan på bordet och läsa avslappnat för då slår den ihop sig själv... Är lösningen att bara köpa inbundna böcker? Nån som har nåt bra tips på hur man läser pockets på ett icke så bökigt sätt? Det är inte kul att bända upp sidorna likt en krokig häxa för att de innersta orden är så djupt in på bladet att man knappt kan utläsa dem... Jag säger som Sverker... SKA DET VARA PÅ DET HÄR SÄTTET?!

Omständliga. Men ja, inbundna böcker är lösningen. Och vi behöver fler Sverker i världen.

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Nån som har nåt bra tips på hur man läser pockets på ett icke så bökigt sätt?

Den meningen var jag tvungen att läsa två gånger!

On topic: Nej, det finns inget bättre sätt. Pocketböcker är djävulens sätt att jäklas med oss.

Bara att gilla läget och och fortsätta bända upp sidorna likt en krokig häxa.

Den som säger något annat ljuger.

Medlem

Jag läser en pocketbok just nu, läser en väldigt massa per år. Det brukar gå bra? Men de är ganska tunna iofs, typ 200 sidor ta och ge.

Läser du bibeln? Om du läser barnens bibel i stället så är den lite kortare med endast det väsentliga, det är lite bekvämare.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ja, varför? Varför är de skapta så att man knappt kan läsa texten längst in på sidbladet, och man kan inte heller lägga ner bokfan på bordet och läsa avslappnat för då slår den ihop sig själv... Är lösningen att bara köpa inbundna böcker? Nån som har nåt bra tips på hur man läser pockets på ett icke så bökigt sätt? Det är inte kul att bända upp sidorna likt en krokig häxa för att de innersta orden är så djupt in på bladet att man knappt kan utläsa dem... Jag säger som Sverker... SKA DET VARA PÅ DET HÄR SÄTTET?!

Anledningen till att texten går så långt in i bunten så att det blir svårt att läsa är att man oftast använder samma layout som till den bundna boken och sedan skalar ned den så att den ska rymmas på det mindre pocketformatet. Eftersom man inte vill att texten ska bli helt galen liten så återstår att man måste använda en del av ytan som går in mot mitten. Och storleken på pocketformatet i sig utgår från att få så lite pappersspill som möjligt i produktionen och därmed hålla nere kostnaderna.

I de fall en bok är layoutad direkt för pocket så brukar det i regel se bättre ut, då man kan jobba med anpassade marginaler.

Hälsningar från en bokformgivare som också hatar pocketformatet.

Medlem

Jag har liknande problem, fast tvärtom. Jag läser bara pocketböcker. Det är inbundna böcker jag undviker. Stora och otympliga tegelstenar - och så dyra! Vad är det man betalar för egentligen?

Jag gillar att behandla mina böcker vårdslöst. De får åka med överallt: rakt ner i träningsväskan, sidofack och fickor. Luggslitna och fuktskadade, men vad gör det? En gång fick hunden för sig att bita av ena hörnet på omslaget på en pocket, kvarlämnad i sängen. Du kanske sätter böckerna lite på en piedestal? Det är ju bara att greppa tag ordentligt och bända upp när du brottar dig igenom berättelsen!

Ibland tittar jag på en av mina misshandlade, buckliga favoritböcker och tänker "Ja jävlar, vi var med på en omtumlande resa, både du och jag".

Medlem

Det säger väl sig själv i namnet? POCKETbok. Släng ner den i fickan på jackan, ner i väskan där den inte tar mycket plats eller liknande ställe när du är på språng. Den är även producerad för att vara kostnadseffektiv med små marginaler etc.

Älskar alla böcker lika mycket, men eftersom de har samma innehåll köper jag gärna den billigare och smidigare varianten. När jag läser på kvällen vill jag inte känna som om det är en tegelsten som vilar på bröstet.

EDIT: Och angående tips för att läsa dem: Var inte rädd att vara lite hårdhänt med om och "bryta" upp sidorna så att dom lättare går att öppna. Av alla hundratals pockets jag har så har jag kanske råkat bända sönder 1 eller 2, men dom tål mer än man tror! Sen bara in med tummen i botten och läs på

signatur

Submission is for the weak

Medlem

E-böcker. Det är bara för smidigt. Hela mitt bibliotek är nästan uteslutande E-böcker. Om du inte vill läsa på teleflonen kan du köpa E-readers med ink. Fördelarna är att du lätt kan söka info, citat osv.

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Omständliga. Men ja, inbundna böcker är lösningen. Och vi behöver fler Sverker i världen.

Och här tänkte jag nu google-kriga för jag har bestämt fått för mig att "omständig" är en korrekt men mindre vanlig form än "omständLig". Och för att vara alternativ och så har jag därför alltid kört utan L:et. Men hittar inget som stödjer detta just nu så får väl krypa till korset här då, din omständliga jäkel... 😅😂🙈

Skrivet av Jönsen:

Den meningen var jag tvungen att läsa två gånger!

On topic: Nej, det finns inget bättre sätt. Pocketböcker är djävulens sätt att jäklas med oss.

Bara att gilla läget och och fortsätta bända upp sidorna likt en krokig häxa.

Den som säger något annat ljuger.

Medvetet bökigt formulerat för att illustrera bökigheten i bökigheten, kan man säga! Bökigt värre.

Skrivet av Hipshot:

Jag läser en pocketbok just nu, läser en väldigt massa per år. Det brukar gå bra? Men de är ganska tunna iofs, typ 200 sidor ta och ge.

Läser du bibeln? Om du läser barnens bibel i stället så är den lite kortare med endast det väsentliga, det är lite bekvämare.

Kan tänka mig att gå över till Barnens Bibel, men bara om den innehåller fina bilder! Det är samma problem med Koranens budskap av Mohammed Knut Bernström, men tror inte det finns någon barnutgåva att tillgå där.

Skrivet av bluebird:

Anledningen till att texten går så långt in i bunten så att det blir svårt att läsa är att man oftast använder samma layout som till den bundna boken och sedan skalar ned den så att den ska rymmas på det mindre pocketformatet. Eftersom man inte vill att texten ska bli helt galen liten så återstår att man måste använda en del av ytan som går in mot mitten. Och storleken på pocketformatet i sig utgår från att få så lite pappersspill som möjligt i produktionen och därmed hålla nere kostnaderna.

I de fall en bok är layoutad direkt för pocket så brukar det i regel se bättre ut, då man kan jobba med anpassade marginaler.

Tack för ett så bra och informativt svar! Det hjälper inte mitt lidande just nu i att ta mig igenom Stephen Kings tegelstenar, men nu vet jag åtminstone lite mer om varför pocketar kan vara så förfärliga!

Skrivet av Casimir2323:

Ibland tittar jag på en av mina misshandlade, buckliga favoritböcker och tänker "Ja jävlar, vi var med på en omtumlande resa, både du och jag".

Haha, underbart! Helt rätt inställning

Skrivet av Kleptomaniac:

Det säger väl sig själv i namnet? POCKETbok. Släng ner den i fickan på jackan, ner i väskan där den inte tar mycket plats eller liknande ställe när du är på språng. Den är även producerad för att vara kostnadseffektiv med små marginaler etc.

Älskar alla böcker lika mycket, men eftersom de har samma innehåll köper jag gärna den billigare och smidigare varianten. När jag läser på kvällen vill jag inte känna som om det är en tegelsten som vilar på bröstet.

EDIT: Och angående tips för att läsa dem: Var inte rädd att vara lite hårdhänt med om och "bryta" upp sidorna så att dom lättare går att öppna. Av alla hundratals pockets jag har så har jag kanske råkat bända sönder 1 eller 2, men dom tål mer än man tror! Sen bara in med tummen i botten och läs på

Du.. du har helt rätt. Ska ge "Jurtjyrkogården" en rejäl jävla omgång ikväll efter barnen sover och se om det blir fason på den #$$@!

Skrivet av PressToWin51:

E-böcker. Det är bara för smidigt. Hela mitt bibliotek är nästan uteslutande E-böcker. Om du inte vill läsa på teleflonen kan du köpa E-readers med ink. Fördelarna är att du lätt kan söka info, citat osv.

Vet inte om jag är för gammaldags och gubbig för e-böcker, men det kanske är värt att testa?! Lite av det jag gillar med just böcker är att komma ifrån skärmar en stund, iof 😅

Skrivet av bluebird:

Btw, när man köper en pocket online... Finns det nåt sätt att ta reda på om en pocket har anpassad pocket-layout eller inte innan köp? När man redan fått hem den och bläddrar i den för hand är det ju för sent, liksom.

Medlem

Inbundet, alltid!
Låt böckerna ta stryk, de är köpta för att läsas!

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Yeah, kobo läsplatta for the win. Bibliotekskort I Göteborg och/eller Malmö så har du gratis böcker dessutom. Bra. Jävla. Smidigt. 😍 Är ju knappt skärm, mer ett lysande papper. 😁

Medlem

Btw, när man köper en pocket online... Finns det nåt sätt att ta reda på om en pocket har anpassad pocket-layout eller inte innan köp? När man redan fått hem den och bläddrar i den för hand är det ju för sent, liksom.

Nä, det tror jag inte. Möjligtvis kan oddsen vara något mer på din sida om boken släppts direkt i pocket. Men även då kvarstår förlagets vilja att hålla nere antalet sidor vilket talar emot att man är så generös med marginalerna.

Sedan finns ju kompromissen "storpocket", som trycktekniskt är som en pocketbok men som i övrigt mer liknar en inbunden bok i storlek.

Medlem

Och här tänkte jag nu google-kriga för jag har bestämt fått för mig att "omständig" är en korrekt men mindre vanlig form än "omständLig". Och för att vara alternativ och så har jag därför alltid kört utan L:et. Men hittar inget som stödjer detta just nu så får väl krypa till korset här då, din omständliga jäkel... 😅😂🙈

Men jag har alltid trott att det heter omständig och omständlig är en felstavning
Jaja man lär sig nåt nytt även när man blivit gammal
Trevlig spelhelg
Här går switchen varm med great giana sisters

Haha, jag gick också länge i tron att det stavades utan L, men fick till sist äta upp min hatt.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Pocket hör hemma i eldstaden, finns inte boken som inbunden är Kindle enda dugliga alternativet.

1
Skriv svar