Meta utannonserar det budgetvänliga VR-headsetet Quest 3S
Jag som precis sitter med tummen på ”köpknappen” till ett MQ3….vafaen!
Vad säger ni som kan, är upplösningen och synfältet betydligt sämre (kommer man märka skillnad dvs?)
Är helt grön på Meta, har bara kört PSVR tidigare.
Ska jag slänga ~6900 på 3:an(128gb) eller vänta och köpa 3S 512gb för en billigare peng?
Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv
Vad säger ni som kan, är upplösningen och synfältet betydligt sämre (kommer man märka skillnad dvs?)
Ska jag slänga ~6900 på 3:an(128gb) eller vänta och köpa 3S 512gb för en billigare peng?
3:an har mycket bättre linser och 30% högre upplösning.
Priserna har sänkts på Meta.com, 5790/6790kr
Själv tycker jag att just upplösning och FOV är de absolut största nackdelarna med dagens VR-hjälmar, att minska det från Quest3:an tycker jag är totalt vansinne. De kunde ha sänkt hastigheten på processorn eller nåt, men minska inte de två egenskaper som är viktigast. Upplösningen kommer nog bli mest uppenbar, men givetvis bara om du faktiskt jämför med en 3:a. Om du är van vid 2:ans t.ex så kommer du se ändå se en förbättring.
Men det beror på vad du vill lägga för din VR-hjälm, jag skulle aldrig kompromissa på dessa två egenskaper och önskar en dag att hjälmarna kommer med betydligt högre FOV så att man slipper cyklop-känslan i VR.
Själv tycker jag att just upplösning och FOV är de absolut största nackdelarna med dagens VR-hjälmar, att minska det från Quest3:an tycker jag är totalt vansinne. De kunde ha sänkt hastigheten på processorn eller nåt, men minska inte de två egenskaper som är viktigast. Upplösningen kommer nog bli mest uppenbar, men givetvis bara om du faktiskt jämför med en 3:a. Om du är van vid 2:ans t.ex så kommer du se ändå se en förbättring.
Men det beror på vad du vill lägga för din VR-hjälm, jag skulle aldrig kompromissa på dessa två egenskaper och önskar en dag att hjälmarna kommer med betydligt högre FOV så att man slipper cyklop-känslan i VR.
Tack för det! Jag är inte van med VR öht, har testat lite PSVR men inte mer. Metan är tänkt som en present till sonen och visst är 6990:- mycket för ett vr, så därför hade det ju varit gött att komma ner några rödingar. Men som du säger så vill man ju inte tumma på upplevelsen när man i båda fall lägger så mycket pengar på något.
De måste öka inbyggda basprestandan för VR annars kommer de stå still med utvecklingen och då betyder fov etc inget
Det är flera spel nu som bara fungerar på Q3 och de kunde inte släppa en svagare maskin än det
Update. Quest 3 är prissänkt nu.
5790:-
https://www.meta.com/se/en/quest/quest-3/
Sen vet jag inte om det tillkommer tull eller andra avgifter.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Update. Quest 3 är prissänkt nu.
5790:-
https://www.meta.com/se/en/quest/quest-3/
Sen vet jag inte om det tillkommer tull eller andra avgifter.
Stod redan i inlägget under hans, men nej det skickas inom EU och tillkommer inga avgifter
Tack för det! Jag är inte van med VR öht, har testat lite PSVR men inte mer. Metan är tänkt som en present till sonen och visst är 6990:- mycket för ett vr, så därför hade det ju varit gött att komma ner några rödingar. Men som du säger så vill man ju inte tumma på upplevelsen när man i båda fall lägger så mycket pengar på något.
Sen beror det helt på din son med. Har han använt VR tidigare, ålder, kräsen?
VR är helt fantastiskt (speciellt för den som är nybörjare) vare sig man tummat på grafiken, FOV, linser osv. Du kommer ändå inte i närheten av grafiken du får på vanlig tv, men upplevelsen du får ut i en headset är helt annan 🤩
Ett exempel, har spelat ut Cyberpunk spelet på tv med path tracing påslaget i 4k. Nu spelar jag om det i en helt ok moddad VR version med alla inställningar på lägsta, men ändå får jag mer känsla av spelet i headset! Jag är där liksom!
Sen beror det helt på din son med. Har han använt VR tidigare, ålder, kräsen?
VR är helt fantastiskt (speciellt för den som är nybörjare) vare sig man tummat på grafiken, FOV, linser osv. Du kommer ändå inte i närheten av grafiken du får på vanlig tv, men upplevelsen du får ut i en headset är helt annan 🤩
Har ett exempel, spelat ut cyberpunk med path tracing påslaget i 4k. Nu spelar jag om det i en ok moddad version med alla inställningar på lägsta men ändå får jag mer känsla av spelet nu!
Han är 12 år, så vet att enl. rekommendationerna så är han i yngsta laget. Han har använt PSVR mycket och verkar behärska det och vill nu växla upp. Han är inte värst kräsen, men han känner ju bara till psvr som sagt. Själv vet jag inte hur stor skillnaden är då jag knappt använt något annat än några få minutrar.
Största skillnaden mellan Quest 3 och Quest 3s är inte upplösningen eller FOV, utan typen av linser. 3s (och PSVR) använder Fresnel linser, och 3 använder "pancake" linser.
Vad det betyder i praktiska skillnader är att Fresnel linser endast är skarpa i mitten av linsen, det är alltså väldigt viktigt att man har på sig headsetet så att att man tittar igenom den rätta "sweetspoten". Om headsetet glider iväg lite eller så får man konstant korrigera för att det ska vara tydligt. Dessutom så när man tittar omkring med ögonen så kommer det vara märkbart suddigare ju längre ifrån mitten man tittar, och försöker man se detaljer eller text, så får man oftast vänta hela huvudet för att det ska vara skarpt.
Pancake linser i jämförelse har knappt någon sådan sweetspot. Det är i princip lika klart över hela linsen, och inte alls lika viktigt att ögonen är exakt i mitten. Enda nackdelen här är att pancake linser blir lite mörkare ju längre ut emot kanten av linserna man tittar, men det är något man väldigt fort glömmer bort i min mening. Överlag är det dag och natt skillnad mellan dessa två typer av linser - Fresnel är bortom frustrerande att använda när man vant sig vid något bättre.
Sen tar ju dessutom pannkake linser mindre plats, så headsetet kan vara tunnare. Detta gör i sin tur att vikten känns av mycket mindre.
Han är 12 år, så vet att enl. rekommendationerna så är han i yngsta laget. Han har använt PSVR mycket och verkar behärska det och vill nu växla upp. Han är inte värst kräsen, men han känner ju bara till psvr som sagt. Själv vet jag inte hur stor skillnaden är då jag knappt använt något annat än några få minutrar.
Jag tror att en Quest 3s kommer fungerar hur bra som helst för honom! Hade själv första Quest väldigt länge o var nöjd.
Sen får han uppgradera sig med åldern. Tyvärr går VR tekniken segt framåt, men sakta men säkert går det. Så börja där skulle jag föreslå.
Du har ju oftast 30 dagars öppet köp i butik, så det är egentligen bara att testa!
De måste öka inbyggda basprestandan för VR annars kommer de stå still med utvecklingen och då betyder fov etc inget
Det är flera spel nu som bara fungerar på Q3 och de kunde inte släppa en svagare maskin än det
Absolut, men det är ju bara om man vill ha fristående spel. Och det är lite hönan och ägget här också, man vill ha bättre prestanda och bättre grafik, samtidigt släpps det så oerhört lite VR-spel, och när de väl släpps så är de designade för den stora massan, dvs även de som har sämre hårdvara. Vet inte hur många spel jag kört som ser ut som sk!t bara för att de designat det för Quest2:an etc.
T.om Metas egna "hemskärm" ser ut som något från en PS2:a, jämför man t.ex med SteamVR så är Steam 10+ år före verkar det som i grafik, kvalitet, funktioner etc. Så jag har mest delegerat VR-spelandet nu till trådlöst via Steam/Virtual Desktop istället än att köra native då PC-versionerna är oerhört mycket skarpare och högupplösta, nåt som funkar kanon med Quest3:an.
T.om så enkla spel som Beatsaber etc ser bättre ut via PC:n än native, även om de är grafiskt oerhört enkla spel.
Sedan som ett tips till att Quest:are, köp programmet Quest Games Optimizer (https://anagan79.itch.io/quest-games-optimizer), då kan man tvinga upp spelen i högre upplösningar och Hz osv för att få det att se skarpare ut. Blir klar skillnad även med äldre spel.
Alla som planerar att köpa Quest 3 eller S så glöm för all del inte i beräkningarna att ett nytt headstrap behövs.
skulle nog säga att 9 av 10 känner obehag redan efter 30min med original.
Rekomendationen är att köpa antingen ett officiellt Meta Elite (battery) strap - Dyrt.
Eller nått av dom kända 3e part som Kiwi, BoboVR - lite billigare
eller 3e part från tex Amazon - Billigast, har själv ett sånt och fungerar hur bra som helst.
Dom flesta headstraps finns med alternativ extra batteri eller utan. Man kan ockå använda sig av separat powerbank "ghetto moddad" till headsetet eller i fickan, armfäste whatever.
Även interface har jag ett sillicon skydd då jag tycker att känna tyget mot ansiktet känns som sandpapper efter ett tag.