Medlem
Space Marine 2

När Space Marine 2 utannonserades skuttade jag upp från stolen, sprang en våning upp och gjorde en glädjedans framför min milt sagt förvånade fru. Space Marine 1 är ett av mina absoluta favoritspel och jag sörjde länge att en uppföljare ej verkade komma. Men det gjorde den!

Så är det värt ett köp och/eller genomspelning? Se nedan...

The story thus far...
Space Marine 2 utspelar sig ca 200 år efter ettan. Titus arresterades av inkvisationen i slutet av ettan, misstänkt för att vara korrumperad av Chaos. Han spenderade 100 år att bevisa sin oskuld genom att tjänstgöra i något som kallas "Deathwatch", ett chapter med space marines från många olika chapters som dedikerar sig åt inkvisationen och bekämpa allt de skickas mot av nämnd organisation. Saker händer som jag inte tänker nämna då det spoilar storyn lite, men Titus återvänder till Ultramarines, helt friad från alla misstankar men hans rank sänktes från kapten till löjtnant. Tyraniderna invaderar systemet Recidious och Ultramarines skickas dit för att hjälpa till att stävja invasionen.

Extra info om Tyranider: Tyraniderna är en utomgalaktisk (ingen vet var de kommer från) ras insektsliknande varelser som styrs av ett Hive Mind. Väldigt lite är känt om dem, mer än att de konsumerar all biomassa på planeter de invaderar, för att sedan dra vidare till nästa. Biomassan är det de använder för att skapa andra tyranider, eller rymdskepp (alla deras farkoster är vid liv). När de invaderar galaxen kallas deras invasionsstyrka för en Hive Fleet och en sådan invasion är på gång. De som attackerar Recidious är en del av Hive Fleet Leviathan. Dessa invasioner tas alltid på största allvar då de på riktigt är ett hot mot hela galaxen.

Nåväl. Tyraniderna attackerar hejdlöst i enorma svärmar, och Astra Militarum (tänk: vanliga armén) håller frenetiskt stånd mot dem. Titus och hans två följeslagare kämpar sig genom svärmar för att försöka hindra dess framfart.

Titus återvänder.

Det dröjer inte länge förrän de inser att allt inte står rätt till i invasionen, utan The Forces of Chaos™ gör sig kända. Chaos är ärkefienden. och deras styrkor består bland annat av korrupta Space Marines. I detta fallet möter man ett chapter som kallas Thousand Sons (de har en tragisk historia, läs gärna om den). Det är då det stora hotet kommer fram, något som specifikt Titus känner till och försöker varna sina Ultramarine bröder. Om han lyckas eller ej får du spela och ta reda på!

Spelmekanik
Många vill beskriva Space Marine och Space Marine 2 som Gears of War spel. Det är väldigt osant, då Gears är en cover shooter. Space Marine spelen grundas på att du laddar upp ditt liv/sköld genom strid och det finns ingen covermekanik. Din hälsa består av liv och sköld. Skölden kan laddas upp av att avrätta en fiende, som du mer eller mindre alltid får tillfälle att göra när du skadat dem tillräckligt. Om du förlorat liv, så har du några sekunder på dig att ladda upp det igen med en avrättning, du ser livet som en röd mätare, och när den reduceras blir den vit och sjunker. Lyckas du avrätta så laddas hela vita delen upp igen. Ja, det låter rörigt, men det är så det fungerar. Nytt i Space Marine 2 är att man kan blockera slag. Svagare fiender avlivas på en gång då, starkare får man tillfälle att skjuta i nyllet med sin pistol.

Alla attacker kan dock ej blockeras, och som vanligt är blockerbara blå/cyan och oblockbara är röda/orange. Kontrollerna reagerar inte alltid så fort så ibland kan det vara svårt att tajma dem. Du kan blockera attacker som inte annonseras med en färg också, men då blir det "bara" en block och ingen avrättning/skott i pannan.

Närstrid spelar lika stor roll som avstånd, som sig bör i Warhammer 40,000. Det finns inte lika många närstrids som avståndsvapen, men till skillnad från avståndsvapnen så är inget närstridsvapen värdelöst. Där handlar det 100% om vad du känner dig bekväm med. Var inte rädd för att experimentera, du stöter på vapen flertalet gånger på en bana, både i vapenstationer och utspridda på marken. Testa friskt och hitta det som fungerar för dig, för de olika kombinationerna förändrar din spelstil.

Jump pack gör även en efterlängtad återkomst vid tillfällen. Ett jump pack är precis det, en ryggmonterad mindre jetmotor som tillåter dig hoppa, inte flyga. Dock ny mekanik i SM2 är att du kan sväva och skjuta. Det är loremässigt vidrigt då de används för att hoppa/attackera och inte sväva. Så minuspoäng för det.

Precis som ettan styrs din framfart av att hoppa ner från olika nivåer, så du inte kan gå tillbaka på banorna. På tal om banor, spelet utspelar sig på flera planeter med olika, men väldigt snarlika biomer. Du kommer inte resa mellan snö/öken/skog som är så vanligt utan snarare Skog/Stäpp/Stad.

Las cannon i pannan gör ont!

Nytt i 2an är spelläget "Operations", där du spelar som andra karaktärer från kampanjen, som utför uppdrag som är "off screen" i kampanjen, men vars resultat spelar roll för kampanjen. Det är ett kul nytänk och det spelas med två andra. Du kan skapa en egen grupp, eller köra med randos. I detta läget levlar du de olika klasserna du kan spela som, en salig blandning av närstridare och avståndare av olika smaker. Du kan spela om operationerna oändligt, och köra på olika svårighetsgrader. Allt eftersom du låser upp bättre utrustning så ökar man svårighetsgraden. Spelet är dock snällt och varnar dig om svårighesgraden du vill välja ligger ovanför din "gear level", men den stoppar inte dig. Du kan köra på vilken nivå du vill.

En annan efterlängtad återkomst är multiplayer versus som här heter "Eternal War" där man spelar som antingen lojalister eller chaos marines. Samma klasser som är tillgängliga i Operations finns tillgängliga här, men levelsystemet är bundet till de olika lägena, så om du levlat upp tex din sniper till max i Operations är han fortfarande level 1 när du börjar versus. Det finns 3 olika sätt att spela, Annihilation, Seize Ground och Capture & Control. Alla är precis vad de låter, Annihilation vinns genom att först ha ihjäl 50 av motståndarlaget. Seize Ground ska du hålla en viss plats på banan, som flyttas under omgången. Capture & Control har 3 zoner på banan som ska hållas. När du håller dem får ditt lag poäng och först till en viss poäng vinner (vet inte exakta poängen, jag har bara spelat Annihilation hittills).

På tal om många saker på skärmen.

Grafik & ljud
Grafiken är väldigt imponerande, speciellt hur bra det flyter med väldigt mycket saker på skärmen samtidigt. Partikeleffekter är också bra, samt fördelen med Saber Interactive är att de gjorde World War Z, där horder användes friskt. På samma sätt, och loremässigt korrekt, används Tyranids. Det är många, många tyranider på skärmen väldigt ofta. Du ser även ofta slagfält där båda sidor slåss och det är verkligen grafiskt imponerande. Det enda som inte är jätteimponerande är ljussättningen som känns som det är det de lade minst energi på.

Röstskådisarna är bra, dock är jag lite frågande till dialekter som används. Men jag får utgå från att de olika planeterna som Ultramarines rekryterar från har olika dialekter. Men det känns främmande. Manuset är också välskrivet och trovärdigt. Bakgrundsljud och musik är också väldigt passande.

For Ultramar!

Denna recension gjordes efter att ha spelat 14.1 timmar. Jag har under denna tiden hunnit klara kampanjen (9.1 timmar), spelat alla operations och kört någon timme multiplayer. Spelades på PC.

Avslutningsvis vill jag säga Fuck Leandros. (Ni som spelat 1an fattar.) Jag vill även, för er som är mer intresserade av Warhammer 40,000 men inte nödvändigtvis kan så mycket, rekommendera en snubbe som kallar sig Bricky som på ett väldigt roligt sätt förklarar det mesta inom Warhammer 40,000.

Space Marine 2
4
Mycket bra
+
Grafiken är fruktansvärt välgjord.
+
Warhammer atmosfären, lore och estetik är 100% intakt.
+
Operations var ett riktigt kul tillägg.
-
De flesta vapentyper är menlösa.
-
Storyn skiftade fokus för snabbt.
Det här betyder betygen på FZ

signatur

I drank what?

Medlem

Synd att spelet är helt optimerat på ps5 Performance mode går ner till runt 35-40FPS när det händer mycket på skärmen. Att utvecklare inte kan optimera för 60fps är tragedi. Nej min PC är för svag att lira detta och tänker inte köpa allt nytt bara för ett enda spel.

Tråkigt att det ska vara så svårt med 60 stabila fps på PS5. Det här är varför PS5 pro behövs. Utvecklar som fokuserar alldeles för mycket på "grafik" så att man inte kan få stabila framerates.

Framerate före grafik tack.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Körde du på PC? I så fall med vilka specs? För PS5 har verkligen dåligt "flyt" framerate.


signatur

Den som vet vet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Earthscum:

Synd att spelet är helt optimerat på ps5 Performance mode går ner till runt 35-40FPS när det händer mycket på skärmen. Att utvecklare inte kan optimera för 60fps är tragedi. Nej min PC är för svag att lira detta och tänker inte köpa allt nytt bara för ett enda spel.

Tråkigt att det ska vara så svårt med 60 stabila fps på PS5. Det här är varför PS5 pro behövs. Utvecklar som fokuserar alldeles för mycket på "grafik" så att man inte kan få stabila framerates.

Framerate före grafik tack.

Verkar ju dock som att det rullar på relativt bra på Xbox-konsollerna så det känns mest som att de bara klantat sig med optimeringen snarare än att PS5 Pro skulle behövas.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Körde du på PC? I så fall med vilka specs? För PS5 har verkligen dåligt "flyt" framerate.

Sorry, ska editera in i recensionen att det är spelat på PC.

Jag har följande spec:

CPU: Intel Core i5 13600KF
GPU: 4080 RTX
RAM: 32GB DDR5
Mobo: MSI PRO Z790-P
Disk: en m.2 1TB samsung minns inte modellen.

Det är ingen superdator, men den gör jobbet bra.


signatur

I drank what?

Medlem

Bra spel men Ultramarines igen? Finns så många fler intressanta chapters som förtjänar att få synas!

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Bra spel men Ultramarines igen? Finns så många fler intressanta chapters som förtjänar att få synas!

Sabba inte för mina Ultramarines!

Tbf, Space Wolves i Rogue Trader, Grey Knights i Chaos Gate: Daemon Hunters, Dark Angels i FPS varianten av Space Hulk, Blood Angels i isometriska varianten...

Det finns gott om representation av andra chapters, om du bara tittar lite.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag är lite mer tveksam till SM2. Det är snygg grafik, det är köttigt och det var kul att spela. Bra feeling eller hur man skall uttrycka det. Men det framstår mer som att grindande PVP spel än ett PVE spel. Storyn i spelet är minst sagt väldigt tunn, och kort.

Har man spelat båda spelen inser man ganska snart att det stora problemet här är att det i praktiken är samma spel. Eller samma historia/berättelse. Eller de har enorma överlappande likheter med varandra.

Space Marine (1). En ork invasion. Som visar sig fungera som en täckmantel för en kaos invasion. En person från Inkvisitionen lurar runt Titus på lite uppdrag. En Chaos Sorcerer (för Khorn) vill lägga vantarna på en Warp power source som han skall använda för att förvandla eller upphöja sig själv till demonprins status. Titus lämnar planeten i en Thunderhawk med okänd destination. I efterhand vet vi att han hölls av Inkvisitionen en tid och sedan tjänstgjorde i/med Deathwatch.

Space Marine II. En Tyranid invasion. Som visar sig vara en täckmantel för en kaos invasion. En, eller två, präster från Mechanicus lurar runt Titus på lite uppdrag. En Chaos Sorcerer (för Tzeentch) vill lägga vantarna på exakt samma Warp power source som i första spelet. För i praktiken samma anledning som i första spelet, mer makt åt Kaos. Spelet slutar med att Titus lämnar planeten på en Thunderhawk mot okänd destination tillsammans med Marneus Calgar och Leandros. Troligen trevligare resesällskap än Inkvisitionen.

Som sagt låter det bekant? Det är i praktiken samma historia i båda spelen. De har bara bytt grupperingar, Orker blir Tyranids, Inkvisitionen är Mechanicus, Khorn är Tzeentch.

Lyckades de inte övertala någon från Black Library att skriva en bättre historia eller var de verkligen tvungen att i praktiken låna hela historien rakt av? Fat Shark fick Dan Abnett att skriva historien för Darktide. Snacka om att ligga i lä. Den historien är också ofantligt mycket bättre, roligare och mer intressant. Hur hade inte Sabre/Focus råd? Det är lite pinsamt för dem ärligt talat

Möjligen så innehåller SM2 lite fler krokar i historien för nuet men också för framtiden, SM3(?) eller DLC:er.

Det finns Necrons på planeten, eller fanns för möjligen har Mechanicus redan varit där och skruvat isär dem. Hela Nekron, Warp, Chaos grejen är fortfarande en pågående eller aktuell tråd i Warhammer 40k lore/historien.

Flera frågor som uppkom, redan under SM1, är dock obesvarade eller oklara.

Hur i hela friden fick Leandros bli en Chaplain för Ultramarines? Han skall alltså vara personen som ingjuter mod och förtroende och har koll på alla så att de inte visar undfallenhet och dukar under för Kaos inflytande. Leandros är i någon mening en vandrande 40k meme -- Yes Lord Inqusitor, him right here, a heretic! Mannen som sprang och tjallade för inkvisitionen så fort han bara kunde, hur han ens fick kontakt med dem under pågående Ork invasion är också ett mysterium från SM1, de måste varit precis i närheten.

Vi har inte heller riktigt fått svar på varför Titus inte påverkas av Chaos. Eller om han gör det. Han kan inte var en psyker eller en Blank för det skulle de noterat med tanke på hans ålder. Han har någon motståndskraft, möjligen Plot Armor -- bäst av alla motståndskrafter. Eller han skulle fortfarande kunna vara på väg att falla eller lockas av Kaos, även om han hela tiden säger att han inte är det och de inte kan hitta tecken för det heller. Men Nemeroth sa redan i SM1 "Will you be joining us soon ... Brother?". Så Nemeroth tyckte att Titus var lite kaos intressant. Ingen har praktiskt nog kunnat fråga Nemeroth med tanke på att Titus slog ihjäl honom. Alternativt då så är det Emperors beskyddande hand eller något sådant.

Är Titus naiv? Han faller alltså i praktiken för samma historia i SM1 som i SM2.

Tiden mellan SM1 och SM2 är också lite konstig, men det är all tid i W40k. Det är någonstans mellan 100 och strax över 200 år som passerat. Han har två service studs i pannan i SM1 och fyra i SM2. Titus kan i teorin då varit i aktiv tjänst i omkring 400 år.

Hade önskat att de hade haft mer Horrors (pink, blue ...) istället för Tzaangors.

Nu när Khorn och Tzeentch är avklarade. Blir det Nurgle eller Slaanesh nästa gång?

Vet inte om jag ändå inte hade roligare med Boltgun framför SM2. Komiskt nog samma utgivare -- Focus. Men två olika utvecklare. Men är man ute efter en bra berättelse har som sagt inte SM2 så mycket att hänga i granen. Darktide är betydligt bättre på den fronten. Man bör nog inte köra SM2 för den djupa och invecklade berättelsen. Det är helt klart spelets tunnaste och dåligaste aspekt. Allt annat är som sagt väldigt köttigt och trevligt.

Medlem

Jag och en kompis spelar co-op på pc.
Vi har kul och det är bra känsla.
Vissa saker kunde varit bättre men överlag är vi väldigt nöjda. Tänk vad bra spel kan bli när man väljer att göra spelet för en specifik grupp snarare än för alla. Underbart.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Sorry, ska editera in i recensionen att det är spelat på PC.

Jag har följande spec:

CPU: Intel Core i5 13600KF
GPU: 4080 RTX
RAM: 32GB DDR5
Mobo: MSI PRO Z790-P
Disk: en m.2 1TB samsung minns inte modellen.

Det är ingen superdator, men den gör jobbet bra.

En dator som kostar över 20k får väl ändå anses vara bra vad ska en dator kosta för att vara super?

Medlem
Skrivet av Generalen:

En dator som kostar över 20k får väl ändå anses vara bra vad ska en dator kosta för att vara super?

Handlar inte vad den kostar utan vad som är i den. Minst en i7 och ett 4090 för att vara super skulle jag säga.


signatur

I drank what?

Medlem

Som ett lore-fan (har gett upp spelet med modellerna pga priser och dåliga regler) av Warhammer 40000 är detta såklart en fröjd att spela! Känslan i story, stämning och eldkraft är allt som jag förväntade mig!

Medlem
Skrivet av Mirage:

Handlar inte vad den kostar utan vad som är i den. Minst en i7 och ett 4090 för att vara super skulle jag säga.

Vi har olika måttstockar helt enkelt!
Men över 30 då får jag fram genom att kolla priser online

Medlem
Skrivet av Generalen:

Vi har olika måttstockar helt enkelt!
Men över 30 då får jag fram genom att kolla priser online

Blir lätt uppemot "40k" 😉 med det bättre man kan köpa för spel

Medlem
Skrivet av Generalen:

Vi har olika måttstockar helt enkelt!
Men över 30 då får jag fram genom att kolla priser online

Tror jag gav 21 för alla delar inkl. chassi när jag köpte för lite över ett år sedan. Med det sagt, denna datorn är byggd för att hålla i 7+ år.


signatur

I drank what?

Medlem

Äckligt bra spel! Har riktigt roligt med både SP och MP. Älskar varje jävla frame!
Spelar det solo atm - Mina mates har antigen potatisdatorer (deras ord lol) eller har tappat förtroendet för utvecklare då de har köpt halvfärdiga spel och pallar inte "men ännu ett spel", fast SM2 är fantastisk.

Någon broder som är sugen på MP lir så hit me up! Hade varit roligt att få slakta tillsammans än bara solo
Skicka PM


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Synd att spelet är helt optimerat på ps5 Performance mode går ner till runt 35-40FPS när det händer mycket på skärmen. Att utvecklare inte kan optimera för 60fps är tragedi. Nej min PC är för svag att lira detta och tänker inte köpa allt nytt bara för ett enda spel.

Tråkigt att det ska vara så svårt med 60 stabila fps på PS5. Det här är varför PS5 pro behövs. Utvecklar som fokuserar alldeles för mycket på "grafik" så att man inte kan få stabila framerates.

Framerate före grafik tack.

Försök att inte anstränga dig så mycket på att känna efter hur mycket fps det är i ett spel. För jag körde också igenom Space Marine 2 hela story nyss på PS5. Och jag reagerade inte alls på att spelet hackade eller på något sätt var jobbigt att spela. Man ska aldrig ha en räknare på skärmen som visar fps mm. Sånt tycker jag iaf förstör mer än det ger oftast.

1
Skriv svar