Star Wars Outlaws oförlåtande stealth ska bli enklare
Oförlåtande? Orättvist? För vem?
Metal Gear Solid släpptes för 26 år sedan. Intressant att blicka tillbaka och se hur AI och stealth-genren knappt har utvecklats sedan dess. Minns inte om det fanns i ettan, men tvåan har en svårighetsgrad där det är game over om du blir upptäckt en enda gång under hela spelets gång. Där kan vi snacka "orättvist", men folk älskar det ändå. Vet inte om jag ska känna mig förolämpad att utvecklarna anser stealth-delen i spelet som för svårt, eller orolig att spelare idag upplever det som svårt.
Det var just delen med insta-fail och att behöva börja om som gjorde mig helt osugen på spelet. Älskar stealth, men det ska vara valfritt om man vill smyga eller skjuta sig fram.
Håller med. Insta-fail stealth är sämre än alternativet om ni frågar mig. Målet med det är ofta att försöka skapa nerv i smygandet, men för mig skapar det oftare frustration. Det som skapar nerv är istället att bli upptäckt och ha en chans att ta sig ur gropen man ramlat i.
Hade de skrotat stealth helt så hade de fått sig en kund. Finns inget värre än att behöva smyga i spel.
Behöva smyga ? Det är väl inte direkt så att spelet tvingar dig till det! Run and gun har funkat alldeles utmärkt!
Problemet var nog också att du introduceras för två sådana uppdrag väldigt tidigt i spelet, så jag kan verkligen förstå att en del blev avtända. Hade inte resten varit så trevligt hade jag nog slutat också.
Metal Gear Solid släpptes för 26 år sedan. Intressant att blicka tillbaka och se hur AI och stealth-genren knappt har utvecklats sedan dess.
Jo, det är lite lustigt att dom två bästa smyg-spelen fortfarande är dom två första Thief-spelen från 1998 respektive 2000. Fanprojektet The Dark Mod finns också, om man vill uppleva högkvalitativt smygande helt gratis.
Minns inte om det fanns i ettan, men tvåan har en svårighetsgrad där det är game over om du blir upptäckt en enda gång under hela spelets gång.
Nja, om en boss ser dig under en bossfajt, eller om man syns i andra sekvenser som korridorstriden, så gör det ingenting. Så man får inte bli upptäckt en enda gång med många undantag.
Det var just delen med insta-fail och att behöva börja om som gjorde mig helt osugen på spelet. Älskar stealth, men det ska vara valfritt om man vill smyga eller skjuta sig fram.
Har inte spelat Outlaws, men det där låter som smygsekvensen i XIII i en ubåt som är mer frustrerande än skoj att spela. Dålig speldesign.
jag saknar Alias i dessa trådar om Massive, nu när de behöver som mest stöd från oss alla.
Oooff 😅😅😂
Jag tycker smygandet har funkat bra. De oförlåtande checkpointsen har ju gjort att man spelat väldigt, väldigt försiktigt men hittills har jag bara åkt dit en enda gång.
Men det ska inte krävas orimligt mycket tålamod för att lyckas, så bra att de justerar detta. Förhoppningsvis med en justerbar svårighetsgrad på just stealthen.
Oförlåtande? Orättvist? För vem?
Sjukt imponerande AI för år 2024.
Sorgliga, komiska, eller vad man ska kalla det, är att Ubisoft har haft enkäter där det frågat spelare vilka inslag de gillar minst i deras spel och det vart ÖVERLÄGSET forced stealth och stealth generellt. Så det är väldigt intressant att se hur hårt Outlaws kört på dessa efter alla enkäter.
För mig är det att det blir "game over" om jag blir upptäckt. Har skrivit det tidigare, men stealth-moment ska inte vara svarta eller vita. Visst om du blir upptäckt och fienden hinner skrika eller larma via en walkie talkie, alternativt trycka på larmet så hela basen kommer. Då kan de köra "game over" för då är du ändå död. Men jag tycker man ska ha en chans att kunna fixa sitt misstag. Om jag blir upptäckt så ska det finns en chans att kunna springa upp och knocka snubben och kunna gömma mig igen. Sen om detta leder till att fler ser mig så är vi i ett helt nytt scenario. Men att bli upptäckt och sen direkt börja om, det gör mig fan vansinnig, plus då att ett sådant uppdrag kom väldigt tidigt.
"Writer and Fighter"
För mig är det att det blir "game over" om jag blir upptäckt. Har skrivit det tidigare, men stealth-moment ska inte vara svarta eller vita. Visst om du blir upptäckt och fienden hinner skrika eller larma via en walkie talkie, alternativt trycka på larmet så hela basen kommer. Då kan de köra "game over" för då är du ändå död. Men jag tycker man ska ha en chans att kunna fixa sitt misstag. Om jag blir upptäckt så ska det finns en chans att kunna springa upp och knocka snubben och kunna gömma mig igen. Sen om detta leder till att fler ser mig så är vi i ett helt nytt scenario. Men att bli upptäckt och sen direkt börja om, det gör mig fan vansinnig, plus då att ett sådant uppdrag kom väldigt tidigt.
I vissa uppdrag/faser eller i vissa typer av spel kan jag köpa att man får game over.
Fastnar man i fel hörn i Dödsstjärnan helt omringad vore det larvigt om man fick en andra chans, om det inte är ett arkadspel eller om man inte är level 100 mäster Jedi kanske
I vissa uppdrag/faser eller i vissa typer av spel kan jag köpa att man får game over.
Fastnar man i fel hörn i Dödsstjärnan helt omringad vore det larvigt om man fick en andra chans, om det inte är ett arkadspel eller om man inte är level 100 mäster Jedi kanske
Ja precis, det jag menar om tex vakten lycka larma hela basen eller om det kommer springande 10 vakter för de alla ser dig. Då är det ju typ 110% kört, men om man försöker ta ut någon snubbe ensam inne på ett rum och denna råkar vända sig om. Då ska det finnas chans att rätta upp misstaget och inte måsta börja om.
"Writer and Fighter"
Nu tycker jag själva stealth elementen eller skickas tillbaka från början som är problemet utan att man inte får spara när man vill.
Man skall kunna spara när man vill för då kan man testa sig fram vad som funkar utan börja om.
This. Får superpsykbryt på spel som ska tvinga tillbaka en till checkpoints och sån skit.
(Undantag: Alien Isolation)
This. Får superpsykbryt på spel som ska tvinga tillbaka en till checkpoints och sån skit.
(Undantag: Alien Isolation)
Jaha, så du gillar Hardcore mode utan extra liv?
"Gerighty har uttryckt att han är "lite besviken" på spelets snittbetyg. Man hade hoppats på mer än höga 70 på jämförelsesajter som Metacritic och Opencritic."
MEN SLÄPP INTE ETT SPEL SOM INTE ÄR FÄRDIGT DÅ!!!
Spelar de inte spelen själva innan släpp eller har de verkligen ingen koll?
Är utvecklarna utbildade i spelmotorn? Är utvecklarna nöjda med produkten när den släpps eller blir de tvingade? Vad är det som händer i spelföretagen som gör såhär? Jag vill SÅ gärna veta! VARFÖR släpper man ett spel med så många uppenbara fel?