Amerikanska FTC kritiserar Game Pass prishöjning

Robot
Amerikanska FTC kritiserar Game Pass prishöjning

"Det var just sånt här vi befarade."

#Activision, #Ftc


Medlem

Så kan det gå.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Nu händer det grejer.
Xbox och MS gör allt rätt👌👍❤


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Och var fanns FTC när alla streamingtjänster gjorde samma sak?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Och var fanns FTC när alla streamingtjänster gjorde samma sak?

Inte samma sak alls. Skillnaden här är att Netflix inte har köpt upp ett bolag för $70 miljarder och sedan sagt till FTC att de inte ska höja priset till följd av uppköpet.

MS har inom loppet av ett år inte bara höjt priset en gång (inför Starfield), utan nu en andra gång inför CoD, och dessutom inga dag ett spel om du inte har ultimate. Jag skulle inte bli förvånad om de höjer ännu en gång nästa år.

https://www.vgchartz.com/article/456513/microsoft-says-game-p...

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Inte samma sak alls. Skillnaden här är att Netflix inte har köpt upp ett bolag för $70 miljarder och sedan sagt till FTC att de inte ska höja priset till följd av uppköpet.

MS har inom loppet av ett år inte bara höjt priset en gång (inför Starfield), utan nu en andra gång inför CoD, och nu även inga dag ett spel om du inte har ultimate. Jag skulle inte bli förvånad om de höjer ännu en gång nästa år.

https://www.vgchartz.com/article/456513/microsoft-says-game-p...

Hur höjde dom priset inför Starfield?

Medlem
Skrivet av Loxus:

Hur höjde dom priset inför Starfield?

De höjde priset med ca 20 kr ($2) i slutet av juni 2023 inför deras största släpp för året. Det är inte så svårt att tänka utanför boxen, på samma sätt som de nu gör inför CoD några månader innan.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Inte samma sak alls. Skillnaden här är att Netflix inte har köpt upp ett bolag för $70 miljarder och sedan sagt till FTC att de inte ska höja priset till följd av uppköpet.

MS har inom loppet av ett år inte bara höjt priset en gång (inför Starfield), utan nu en andra gång inför CoD, och dessutom inga dag ett spel om du inte har ultimate. Jag skulle inte bli förvånad om de höjer ännu en gång nästa år.

https://www.vgchartz.com/article/456513/microsoft-says-game-p...

Gamepass priset höjdes inte när starfield lades till gamepasset. Du har fel.

Medlem

Alla kunde räkna ut att Microsoft skulle missbruka sin dominanta position efter att köpa hela branschen.

Medlem
Skrivet av Guld:

Gamepass priset höjdes inte när starfield lades till gamepasset. Du har fel.

Ahh så du tycker inte det var ett konstigt sammanträffande att Xbox som knappt hade några exklusiva förstapartspel under 2022, inte höjde priset på GP redan då. Men så fort det första stora släppet av Starfield sedan Halo: Infinite (dec 2021), alltså ca 2.5 år senare, närmade sig, så höjdes priset plötsligt några månader innan? Som sagt, tänk utanför boxen, det är inte så svårt att koppla 2+2. Nedan är andra ändringar som gjordes en månad innan släppet.

https://www.theverge.com/2023/8/8/23824853/microsoft-xbox-gam...

Medlem
Skrivet av kebbe:

Alla kunde räkna ut att Microsoft skulle missbruka sin dominanta position efter att köpa hela branschen.

På vilket sätt har de en dominant position när varenda större studio fortfarande har e-shops och liknande tjänster? Skulle nog säga att Microsoft är en mindre aktör i det stora hela. Visst, Game Pass i sig som tjänst kanske är en av de mer populära, men de bör kunna ta hur mycket betalt de vill för det för det finns konkurrenter som erbjuder spel digitalt och med liknande sub-tjänster. Microsoft kan sedan ta hur mycket betalt de vill för sina produkter så länge de inte köper upp hela marknaden och de är rätt långt borta från att göra det.

GOG, Epic, EA Store, Ubisoft, Steam, Amazon Games och fler som jag glömt... knappast dominans, speciellt sett till Steam som är den stora giganten. Och skulle de börja med en sub-tjänst så skulle de sopa bort Microsoft rätt snabbt.

De blir dominanta när de köper upp Epic, Ubisoft och EA. Då får vi ett problem.

Medlem

Allt borde vara gratis. De som finansierar och bygger spelen kan få äta ris eller nudlar.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

De höjde priset med ca 20 kr ($2) i slutet av juni 2023 inför deras största släpp för året. Det är inte så svårt att tänka utanför boxen, på samma sätt som de nu gör inför CoD några månader innan.

Har inget minne av att jag betalade nåt mer iaf 🤷 99 kr var det väl på, och enligt https://www.fz.se/nyhet/297958-game-pass-hojer-priserna-och-s... så är det det fortfarande fram tills denna höjning.

Och det slutar inte här, det kommer mera.

Medlem

Dag ett är ju inte längre dag ett heller, för förköper man spelet så får man tillgång till det x antal dagar innan dag ett....

Medlem

Fanns nu ligger som ju på samma prisnivåer som playstation plus, så egentligen har dom bara anpassat sig efter marknaden, men känns inte som att FTC bryr sig om det.

Medlem

Sluta prenumerera ba. Gjort sen ett halvår och lever än. Som att sluta med nikotin. Tufft i början, frigörande sen

Medlem

Men allt skulle väl bli så jävla bra efter uppköpet? Det fick man höra gång på gång, både här och på Sweclockers forum. Microsoft skulle ju rädda spelvärlden! Guds gåva till mänskligheten!


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Vilket jäkla gnäll. 🤣 Har sparat flera tusen sek tack vare Game Pass och snart kommer CoD 6.

Medlem

Höj priset till 500kr i månaden och det skulle fortfarande vara billigare för mig med Gamepass jämfört med när jag köpte spel varje månad. Dock vill jag också att Gamepass ska kosta gratis som alla andra 👌

Medlem

Att det kommer en höjning är väl inte så konstigt, allt annat i världen blir ju också dyrare, så varför får inte game pass bli dyrare?
Jag var helt övertygad om att höjningen skulle komma mycket tidigare än vad den gjorde, inom ett år från Series releasen.

Min bilförsäkring blir dyrare.
Min hemförsäkring blir dyrare.
Min elnätsavgift blir dyrare.
Mina resor till och från jobb blir dyrare.
Min mat blir dyrare.
Mina diverse inköp har blivit dyrare.
Varenda jävla streamingtjänst höjer priserna.
Men nej, att MS höjer priset på game pass, nej nu jävlar!! 🤣


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Det var väldans vad många "Leave the Multimillion Dollar Company Alone"-personer det finns i denna tråd.

Medlem

Det är klart att FTC har en poäng.

MS/Xbox sade när de vittnade att uppköpet inte skulle leda till prishöjningar, inga försämringar av tjänsten och att CoD skulle släppas till alla nivåer av Game Pass (Core hette fortfarande Gold då).

Nu har de höjt priset två gånger på ett år och nya spel ingår bara för de som skaffar GP Ultimate. För de som vill skaffa GP för att få nya spel har priset fördubblats på ett år.

Förra årets prishöjning kan såklart härledas till inflation men den senaste höjningen och försämringen är helt klart en reaktion på att CoD är på väg.

Medlem
Skrivet av Issue:

Men nej, att MS höjer priset på game pass, nej nu jävlar!! 🤣

Men någonstans får det vara bra!

☺️

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Sluta prenumerera ba. Gjort sen ett halvår och lever än. Som att sluta med nikotin. Tufft i början, frigörande sen

👌🤣

Medlem

Allt blir dyrare och så även gamepass. Inget att gnälla över då detta är lyxkonsumtion. Bättre att gnälla över bolagen som äger elnäten som du faktiskt behöver och inte kan välja leverantör av utan höjer de priset med 100% så är det bara sitta ner i båten och fortsätta ro.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Allt blir dyrare och så även gamepass. Inget att gnälla över då detta är lyxkonsumtion. Bättre att gnälla över bolagen som äger elnäten som du faktiskt behöver och inte kan välja leverantör av utan höjer de priset med 100% så är det bara sitta ner i båten och fortsätta ro.

Vad får dig att tro att folk inte "gnäller" över det också?

Låt folk "gnälla" över vad dom vill istället, som tex att du gnäller över folket här..

Medlem

Det är inception nivåer av gnäll här 🤣

Medlem

Jisses, vad folk verkar ha stockholmssyndrom över Gamepass...

Ja, Gamepass kanske är billigare än att köpa spel varje månad, det är inte poängen med vad FTC menar. Det är att MS går helt emot vad de sa under rättegången förra året för att få igenom affären.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Sluta prenumerera ba. Gjort sen ett halvår och lever än. Som att sluta med nikotin. Tufft i början, frigörande sen

Bra jämförelse.

123
Skriv svar