Tidernas spelår – 16-delsfinaler (del 2 av 2)

Redaktör
Ponny

Nu uppdaterat med en radda ytterligare titlar (plus korrigering på Halo).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Vill inte verka grinig men blir lite skevt när ni flyttar spel efter man har röstat.. I mitt fall har ni tagit bort Halo från 2001? Hade då redan lagt min röst på 2001 främst pga just Halo. Tveksamt om jag gjort det annars faktiskt.

Tror inte min röst avgör på något sätt men ändå lite drygt haha.

Kul tävling för övrigt. 👍


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Måste ändå säga att det är lite mysko att Heroes III inte omnämns (släpptes 1999). Trodde ALLA spelade det

Medlem
Skrivet av Diddy:

Måste ändå säga att det är lite mysko att Heroes III inte omnämns (släpptes 1999). Trodde ALLA spelade det

Jag är ganska säker på att dom hade den på ett annat år. Kommer inte ihåg vilket men jag minns att när jag försökte bestämma mig var det HOMM 3 som fick mig att tippa över. (Antar att du menar Heroes of Might and Magic 3?)

Yepp hittade det, dom har valt att lista det under 2000

Redaktör
Ponny
Skrivet av Diddy:

Måste ändå säga att det är lite mysko att Heroes III inte omnämns (släpptes 1999). Trodde ALLA spelade det

Skrivet av Kyathab:

Jag är ganska säker på att dom hade den på ett annat år. Kommer inte ihåg vilket men jag minns att när jag försökte bestämma mig var det HOMM 3 som fick mig att tippa över. (Antar att du menar Heroes of Might and Magic 3?)

Yepp hittade det, dom har valt att lista det under 2000

Den där ÄR mysko. Det tog ett år för det att ta sig från Nordamerika till Europa.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

90 talets andra hälft var fan magiskt. Svårslaget

Medlem

Gillar inte den här röriga datumsaken, hade man bara tagit originalåret då det kom ut så hade det varit mycket bättre. Jag hoppas det blir bättre nästa gång sidan gör så här, även om det är 20 år tills dess.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

1997 bjöd på även Oddworld, Broken Sword 2 och Tombi, 1999 på Ape Escape, Dino Crisis, The Nomad Soul och Soul Reaver.
Tuffaste matchen här var 1996 vs 2017.

Håller med, 1996 mot 2017 var brutal.

Medlem

Jag kan inte rösta trots att det står att den pågår till och med måndag?

Medlem

Konstaterar med den här tävlingen att jag antingen är

A) gammal
B) nostalgisk
C) båda delar

Ytterst få moderna (skulle nästan säga släppta efter 2010) titlar jag ens blir lite till mig i trasorna av, medan jag både med och utan rosaskimrande nostalgiglasögon på mig kan se varför en del äldre titlar fortfarande värmer i hjärtat att se. Att spel som Transport Tycoon (1994, Deluxe 1995) lever och frodas väl genom projekt som OpenTTD så här 30 år senare är verkligen fascinerande och säger en hel del, medan de flesta spel jag spelat det senaste decenniet faller i glömska fort efter att jag har lagt ned dem - oavsett om jag spelade igenom dem eller ej. (Men det finns undantag.) Remasters och remakes är ju också hyfsat populära överlag nuförtiden, så det är uppenbarligen inte bara jag som faktiskt finner underhållning i rätt gamla verk.

De flesta spelen jag verkligen fastnat för det senaste decenniet eller så har varit indie- eller på sin höjd AA-spel (vad nu de där A:en faktiskt betyder... "AAAA", lel), så det kanske hänger ihop lite med hur spelindustrin växt och utvecklats över tid.

Med det sagt finns det förvisso en del moderna mästerverk med, och det är inte omöjligt att de håller i decennier de också. Och jag är väl medveten om att det släpptes en mängd skitspel även förr.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Redaktör
Ponny
Skrivet av nicbex:

Jag kan inte rösta trots att det står att den pågår till och med måndag?

NU ska du kunna rösta järnet.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av CliQue-SinneD:

Vill inte verka grinig men blir lite skevt när ni flyttar spel efter man har röstat.. I mitt fall har ni tagit bort Halo från 2001? Hade då redan lagt min röst på 2001 främst pga just Halo. Tveksamt om jag gjort det annars faktiskt.

Tror inte min röst avgör på något sätt men ändå lite drygt haha.

Kul tävling för övrigt. 👍

I know. Förlåt! Blev lite tokigt där, och det var dumt. Ens röster vill man ju ska hamna rätt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Intressant mönster, vad otroligt tydligt det blir när årtal ställs mot varandra att det, med undantag för något år, i princip alltid var bättre förr 😂

Medlem

2002 var ett fantastiskt spelår! Jösses så många bra titlar. 1997 är inte långt efter men inte riktigt där. Kul "turnering"!


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem

Sist under "andra spel" 2020 hittar jag The last of us part 2.
Jag är mållös.


signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Medlem

Är jag trög eller har 2015 försvunnit?

Medlem
Skrivet av NizzeG:

Är jag trög eller har 2015 försvunnit?

ja och nej. 2015 är på vänstra halvan. Nuvarande omröstning avser första omgången på högra halvan.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Röd tråd: alltid bättre förr

Medlem

Tjurbajs att 08 skulle varit ett bättre spelår än 23!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Matthias:

Röd tråd: alltid bättre förr

Omröstningen håller inte med dig.
7 nya vs 9 äldre vinnare i första omgången är inte direkt storslam.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Redaktör
Ponny
Skrivet av SID 6.7:

Tjurbajs att 08 skulle varit ett bättre spelår än 23!

Är benägen att hålla med. Tror dock 2023 förlorade på att det är så nyligen. Vi har liksom inte hunnit få nostalgi kring det. För det ÄR ett fantastiskt spelår.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Det svåra kommer när man måste börja ställa slutet av 90talet mot varandra, att rösta bort 2012 i favör för typ 2001 är inga problem, men mellan 1998 eller 1999 kanske jag får avstå. Det går liksom inte att ställa Starcraft mot Aoe2 eller Halflife mot Quake3 för mig, eller för den delen Unreal mot Unreal.

Sedan så har man ju alla andra titlar som kom ut då med, de "gyllene treorna", t ex Homm3, som kan vara det bästa spelet som någonsin gjorts, Settlers 3, Caesar 3, SimCity 3000, Need for Speed 3, för att bara nämna några...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Omröstningen håller inte med dig.
7 nya vs 9 äldre vinnare i första omgången är inte direkt storslam.

*Gnäller om dagens ungdom och samhällets dekadens*

12
Skriv svar