EA-chef vill att: "AI gör för spel vad Youtube gjorde för film och tv"

Robot
EA-chef vill att: "AI gör för spel vad Youtube gjorde för film och tv"

Andrew Wilson menar även att utvecklarna törstar efter tekniken.

#Ai, #Electronic-arts


Medlem

Ja. AI har nackdelar. Men så enorma fördelar.
Ska bli väldigt kul att se vad som händer.
Givetvis är det toppen att spara tid. Och
6 fingrar och sådant kanske dyker upp i början.
Men om fem år? 15?!
NPCs AI om 15 år måste ju vara på en nivå som var helt otänkbar före AI-boomen.
Undrar lite hur mycket datorkraft allt kommer kräva dock...

Men det jag mest hoppas på är tecknade filmer. En kompetent studio som dessutom jobbar med AI? Tänk er en tecknad Zelda film! Eller en tecknad Hobbit film där AI håller kostnaderna nere så att allt ser helt fantastiskt ut.

Testpilot

AI som hjälpande verktyg ser jag inte som något negativt alls.

Framförallt ser jag det otroligt positivt om det går att automatisera enkla saker likt att placera ut träd (mycket likt hur det går att göra i Unreal Engine's nya biom-generator eller med andra verktyg som SpeedTree), och sedan låta artisterna gå in och manuellt piffa upp saker för att skapa en mer intressant värld.

Samma sak kan appliceras på områden likt modeller;
Låt AI:n ta fram en basmodell med ett riggat skelett, sedan får skulptören och animatören gå in och finlira saker som inte ser bra ut, eller bara lägga sin personliga touch på det hela.

Något som är rätt häftigt är vad Embark Studios jobbar på, där AI:n "lär sig att gå" och sådana saker på egen hand, vilket till synes ger otroligt lena animationer då det är naturliga rörelser istället för något förkonfigurerat. Video på det hela; Transforming animation with machine learning.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Evilof:

Ja. AI har nackdelar. Men så enorma fördelar.
Ska bli väldigt kul att se vad som händer.
Givetvis är det toppen att spara tid. Och
6 fingrar och sådant kanske dyker upp i början.
Men om fem år? 15?!
NPCs AI om 15 år måste ju vara på en nivå som var helt otänkbar före AI-boomen.
Undrar lite hur mycket datorkraft allt kommer kräva dock...

Men det jag mest hoppas på är tecknade filmer. En kompetent studio som dessutom jobbar med AI? Tänk er en tecknad Zelda film! Eller en tecknad Hobbit film där AI håller kostnaderna nere så att allt ser helt fantastiskt ut.

Krigs- och vapenindustrin kommer driva fram AI så att ha den fina, naiva, synen på att det skall generera fina filmer är en utopi som är svår att idolisera.
Filmer görs fint och bra redan idag; animeringar behövs inga AI för att göras så mycket bättre, även om de hjälper.

Däremot kan jag tänka mig interaktiva filmer där du tom pratar/interagerar med karaktärerna om vad som skall göras. Men nu pratar vi långt framöver och även då, antagligen, väldigt limiterat.

Första steget blir nog AI i form av NPC som spelare kan ställa frågor till, via mikrofon, och där AI har tillräckligt stor informations-bank för att generera ett svar.
Dock misstänker jag att det kommer vara limiterat utbud på svar och många "oväsentliga frågor" kommer besvaras med "Jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du omformulera dig?" ☺️

Medlem

Redan på 80-talet så varnade James Cameron oss för AI med The Terminator. Fiction såklart men ganska vaket av geniet Cameron.

Det är kul med AI. I spel så önskar man ju att till exempel karaktärer i GTA kan vara genererade äventyr eller att varje byggnad går att besöka med oväntat innehåll.

Men det är obehagligt när alla omfamnar AI. Att ha något som sakta bygger upp sin intelligens som inte är mänskligt är läskigt och att vara helt okritisk känns naivt.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Redan på 80-talet så varnade James Cameron oss för AI med The Terminator. Fiction såklart men ganska vaket av geniet Cameron.

Det är kul med AI. I spel så önskar man ju att till exempel karaktärer i GTA kan vara genererade äventyr eller att varje byggnad går att besöka med oväntat innehåll.

Men det är obehagligt när alla omfamnar AI. Att ha något som sakta bygger upp sin intelligens som inte är mänskligt är läskigt och att vara helt okritisk känns naivt.

Japp, någon har redan nämnt försvarsindustrin. Jänkarnas Militära Industriella Komplex har redan utvecklat autonoma drönare vars AI har rätt att döda. Tidsfråga innan autonoma kärnvapen. God help us all! 🙂

Medlem

"EA-chef vill att: "AI gör för spel vad Youtube gjorde för film och tv""

Vad är det då, en tekniklösning som låter dem tjänapengar på andras arbete?

Medlem

Kom igen grabbar det är fan Andrew Wilson vi snackar här om, han säger inte detta för att han vill att det ska bli lättare och bättre för spelen eller spelutvcklarna. Visst det finns fördelar med AI men det är inte det han pratar om/menar det kan jag lova er!

Han säger detta för att han vill bli av med människor och slippa betala dem inget annat. Det är en sån människa han är, precis som Bobby Kotick. Dessa människor bryr sig inte ett piss om människorna som jobbar på spelen, bara om spelet tjänar pengar på ett så snabbt sätt som möjligt och detta kommer AI bidra med det är därför han säger det.

Tror ni verkligen att hälften av BG3 hade varit så bra som det var, om AI som gjorde hälften av spelet, tror jag inte. Det var så bra för att det fanns människor som brann för att göra spelet så bra inget annat. Andrew Wilson vill bli av med såna människor för att kunna tjäna mer inget annat för han är en sån människa. Underlätta för sina medarbetare my ass säger jag bara när det gäller den människan.

Han kommer överens så bra med AI för att båda sakerna är själlösa.


signatur

Gillar munkar!

Medlem
Skrivet av Ender:

"EA-chef vill att: "AI gör för spel vad Youtube gjorde för film och tv""

Vad är det då, en tekniklösning som låter dem tjänapengar på andras arbete?

Förbjud alla coverband och imitatörer!!

Medlem

Själv skulle jag vilja att AI gjorde "EA-Chef" arbetslös.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Keneay:

Förbjud alla coverband och imitatörer!!

Vilken bra jämförelse! Men det kanske är lite att ta i...som jag förstår så frågar i alla fall cover-makaren artisten som gjort ursprungslåten ifall de får göra en cover på den? Imitatörer är så småskaligt så jag vet inte ens vart man skulle placera dem, men din åsikt är noterad.

Medlem
Skrivet av Ender:

Vilken bra jämförelse! Men det kanske är lite att ta i...som jag förstår så frågar i alla fall cover-makaren artisten som gjort ursprungslåten ifall de får göra en cover på den? Imitatörer är så småskaligt så jag vet inte ens vart man skulle placera dem, men din åsikt är noterad.

Fast så är det ju inte.

De flesta coverband frågar inte originalartisten om lov för det behövs inte så länge de inte tänkt sälja musiken. De gör sin egen grej och drar dessutom reklam till originalartisten.

Finns även flera väldigt kända imitatörer som mig veterligen aldrig frågat om lov, Bill Hader på SNL har du kanske hört talas om.

Medlem

man kan ju alltid hoppas att all spelutveckling börjar gå skitsnabbt så det regnar toppspel hela tiden


signatur

//monster

Medlem

Härligt, ser framemot spel som blir billiga och med bra kvalité då.

Medlem
Skrivet av Keneay:

Fast så är det ju inte.

De flesta coverband frågar inte originalartisten om lov för det behövs inte så länge de inte tänkt sälja musiken. De gör sin egen grej och drar dessutom reklam till originalartisten.

Finns även flera väldigt kända imitatörer som mig veterligen aldrig frågat om lov, Bill Hader på SNL har du kanske hört talas om.

Fast nu är du ju nere på en så låg profil att det inte längre är jämförbart med AI, i alla fall inte på det generella sätt som jag syftade på. Mitt ursprungliga inlägg syftade på likheten med mellan YouTube och AI a'la EA, där tekniken i YouTube's fall gjort det möjligt för användare att lägga upp sina egna videos för en win-win situation mellan YouTube och användarna, i relation till hur jag antar att EA kommer använda tekniken i AI's fall; att tjäna mer pengar pengar på andra kreatörers arbete utan "win-win".

Antagandet är från det citerade uttalandet i artikeln.

Medlem

Vad gjorde Youtube för film och tv då?
Fattar inte liknelsen alls.
Funkar säkert för de som vill generera spel utan själ. Typ EA.

Medlem

Är rädd för utvecklingen... vi alla har sett Terminator filmerna. Jag vill inte ha ett Skynet på vår jord.

Medlem

Va? Vill han döda spelindustrin?

1
Skriv svar