Frasiga pannkakor?
Hoppsan så fel du har. inte resten av världen.
Här i Finland gör man också plättar i stekpanna och pannkaka i ugn
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
För mig är är det:
Plättar = små, mindre pannkakor, i stekpanna eller plättlagg/plättjärn/plättpanna
Pannkakor = normalstora, i stekpanna.
Ugnspannkaka/tjockpannkaka = tjockare pannkakor, tillagas i ja... ugn. Oftast med tärnat bacon i.
Man kallar det helt enkelt olika beroende på var man bor. (Detta är dock det korrekta ;P)
The more I practice, the luckier I get.
Nej då.
Smaken är som baken.
Håller med! Perfekt!
/Västra Götaland
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Plättar är minipannkakor, i södra Sverige. Ugnspannkakor -> pannkakor -> plättar. I norra är det pannkakor -> plättar -> småplättar. Detta då generellt sett, finns undantag både i söder och norr (i exempelvis Småland är det också vanligt att man sägar plättar istället för pannkakor). Det är geografiska språkskillnader, inte mer än så. Är förstås bara löjligt att (på allvar dvs ) hävda att det ena är fel/rätt.
Samma. Stockholmare men med en farmor från Kramfors som gödde oss med pannkakor så fort hon kunde.
Vad försiggår egentligen i Norrland? Först kan ni inte skilja på krokar och bågar, och nu vet ni inte ens vad pannkaka är. Det är ju helt kaos där uppe!
Skämt åsido är det kul med såna här språkliga skillnader. Det påminner lite om en tid när vi inte var lika uppkopplade och allt var lite mindre standardiserat.
päronen är från göteborg respektive västra småland och sa olika om tunna stora pannkakor/plättar vs små pannkakor/plättar i stekjärn under min uppväxt, det var en orolig tid i mitt liv.. dock var båda överens om ugnspannkaka!
It's something to do with quantum, isn't it?
Konceptet pannkakor är väldigt olika ifrån land till land också.
Amerikanska / Kanadensiska pannkakor
Japanska pannkakor - Dorayaki
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Hemligheten är att smeten ska va tunn och smöret ska man inte snåla med i pannan.
Jag kör typ
2 ägg
2 dl mjöl
2 dl mjölk
2 dl kolsyrat vatten
Typ ett halvt smörpaket att steka i
Kolsyrat vatten ska ner precis innan stekning kolsyran skapar småbubblor i smeten vilket gör dem ännu frasigare
Sedan steker man dem med mer smör än man tror i pannan, kanterna ska nästan friteras i smöret.
Rätt temperatur på pannan får man testa sig till.
Jag är månare om att få frasiga våfflor än frasiga pannkakor.
Men så har jag också ätit huvuddelen av mina pannkakor i försvaret, där de kommer i alla möjliga olika former beroende på omständigheter.
Viam inveniam aut faciam
Nä, det finns plättlagg och så finns det pannkakslagg