Fortfarande kaos i Malmö

Medlem

De som begår brott (anlägger bränder, kastar sten mot människor osv) ska tas till domstol och dömmas därefter. Gäller det invandrare så finns möjlighet till utvisning ur landet. Man kan inte skylla dessa brott på arbetslöshet eller att det inte finns något att göra oavsett vem man är och var man bor.

De som sköter sig ska erbjudas samma hjälp som alla andra i samhället.

Svårare än så borde det inte vara.

Medlem

Fairfax; är det inte så det är nu? Bara det att det är jävligt svårt att få fram vem som gjort vad, och ännu svårare att få fram bevis för det?

Ragganof; ett problem däremot är väl att vad föräldrar säger/gör inte spelar så stor roll på dessa individer utan allt handlar om "respekt" från gänget - och många av killar i dessa familjer får lära sig under uppväxten att dom är prinsar, får, kan och gör vad dom vill utan tanke på konsekvenserna eller med respekt för andra i huvudet.
(vilket visserligen handlar om uppfostran, men minst lika mycket om kultur som sträcker sig några tusen år bakåt)

signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

Fairfax; är det inte så det är nu? Bara det att det är jävligt svårt att få fram vem som gjort vad, och ännu svårare att få fram bevis för det?

Skrivet av Sydsvenskan.se:

Två poliser står lutade mot ett träd. De har fri sikt till Ramels väg och kan se hur ungdomarna stjäl först ett släp från Shellmacken. Sen ett till. Befälet står en bit bakom dem.

Kanske har jag fel men jag tycker inte det låter alltför svårt. Samma sak när det kastas sten och liknande.

Medlem
Skrivet av Werzion:

Ragganof; ett problem däremot är väl att vad föräldrar säger/gör inte spelar så stor roll på dessa individer utan allt handlar om "respekt" från gänget - och många av killar i dessa familjer får lära sig under uppväxten att dom är prinsar, får, kan och gör vad dom vill utan tanke på konsekvenserna eller med respekt för andra i huvudet.
(vilket visserligen handlar om uppfostran, men minst lika mycket om kultur som sträcker sig några tusen år bakåt)

kultur kulschmur, när föräldrar börjar straffas lär dom nog ta sig i kragen och lära ungjäklarna hyffs.
och funkar inte det som sagt så tar man barnen ifrån dom.

signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Greger:

Nehepp vad föreslår Greger den pessemistiske ska göras då? Vänta och hoppas att tiden löser prolemet? Håna SD för att de inte är så förtjusta i fri invandring?

Du borde prova läsa om min post, så ser du vad jag tror bör göras...

Och jag hånar inte SD, jag hånar ett fånigt argument som brukar slängas runt emellanåt.
Men man ser väl vad man själv vill se antar jag...

Din lösningar var lika konkreta som... något som inte är konkret! Våda fixa jobb åt männikorna? Vem hade du tänkt skulle anställa dem? Skulle staten skicka ut för att gräva gropar och fylla igen dem? Vi har i Sverige redan brist på jobb. Jobb är inget vi kan trolla fram

Jag är fullt medveten om att det inte är så enkelt att bara trolla fram jobb, om det hade varit det så hade Sverige (och världen) inte haft några ekonomiska problem alls.

Dock så finns ju praktikjobb, där staten betalar företag att låta folk jobba för dom, och får en liten summa för det.

Dom får då arbetserfarenhet, en fot in i arbetsmarknaden OCH något att göra, vilket gör att dom får ett hopp inför framtiden.

Nu funkar förvisso inte detta på alla sorters jobb, och vissa kommer ju få gå arbetslösa ändå, men det är väl ett steg i rätt riktning?

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Greger:

Nehepp vad föreslår Greger den pessemistiske ska göras då? Vänta och hoppas att tiden löser prolemet? Håna SD för att de inte är så förtjusta i fri invandring?

Du borde prova läsa om min post, så ser du vad jag tror bör göras...

Och jag hånar inte SD, jag hånar ett fånigt argument som brukar slängas runt emellanåt.
Men man ser väl vad man själv vill se antar jag...

Din lösningar var lika konkreta som... något som inte är konkret! Våda fixa jobb åt männikorna? Vem hade du tänkt skulle anställa dem? Skulle staten skicka ut för att gräva gropar och fylla igen dem? Vi har i Sverige redan brist på jobb. Jobb är inget vi kan trolla fram

Jag är fullt medveten om att det inte är så enkelt att bara trolla fram jobb, om det hade varit det så hade Sverige (och världen) inte haft några ekonomiska problem alls.

Dock så finns ju praktikjobb, där staten betalar företag att låta folk jobba för dom, och får en liten summa för det.

Dom får då arbetserfarenhet, en fot in i arbetsmarknaden OCH något att göra, vilket gör att dom får ett hopp inför framtiden.

Nu funkar förvisso inte detta på alla sorters jobb, och vissa kommer ju få gå arbetslösa ändå, men det är väl ett steg i rätt riktning?

är inte problemet att jobb man kan börja i botten och jobba sig upp i praktist taget är borta.
som proffesorn i debatt sa "man behöver en högskoleutbildning nu för att servera kaffe"

Men håller med dig om att slussa in dom i de få branscherna som fortfarande har kvar den möjligheten. tex bygg.
som jag tex, var ett problem barn och har inte gått nån skola sen 6an.men nu har jag bara nått år kvar den är jag utbildad målare och golvläggare. och har då gått som lärling.

signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av Ariath:
Skrivet av Kamp:

Du kanske anser att man ska dalta med kriminella människor?

Det är ju det man ska göra. Daltande leder ju till minskat antal återfallsförbrytare. Fan vet om inte all brottslighet kan bekämpas med daltande.

Jasså? Det vill jag väldigt gärna se statistik på.
Mig veterligt är det en väldigt stor del som blir återfallsförbrytare efter avslutad behandling.

Att dalta med människor som inte bryr sig kommer man ingenstans med.

Nej, kasta ut packet som inte kan sköta sig!

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Ariath:
Skrivet av Kamp:

Det är ju det man ska göra. Daltande leder ju till minskat antal återfallsförbrytare. Fan vet om inte all brottslighet kan bekämpas med daltande.

Mig veterligt är det en väldigt stor del som blir återfallsförbrytare efter avslutad behandling.

ta fram lite statestik på att hårdare straff ger bättre resultat.
va jag vet så finns inte det.

riktig behandling är det ända som fuinkar i längen. förutom fruktansvärt dyra metoder som att låsa in nån för livet.

signatur

Medlem

Kamp---> Jag tyckte det var övertydligt att jag skämtade där.

Aja, jag får skärpa mig till nästa gång:)

signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Ariath:
Skrivet av Kamp:

Vad ska man göra med svenskar som inte sköter sig?

signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Ariath:
Skrivet av Kamp:

Vad ska man göra med svenskar som inte sköter sig?

Ge dem fängelsestraff såklart? En kriminell människa är kriminell oavsett "hudfärg".

Medlem
Skrivet av Kamp:

En kriminell människa är kriminell oavsett "hudfärg".

Just det. Varför skiljer du på kriminella då? En del ska ut från landet, och andra ska få fängelse.

signatur

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Sitt inte o försvara skitstövlar, finns ju familjer från själva Rosengård som beskriver det som ett helvete. Tycker att man måste ta i med hårdhandskarna där nere. Sedan att du säger att man inte märker något en vanlig dag för att poliserna är där...säger det dig inget?

Jag har inte försvarat någon, jag är snarare kritisk till vad det står i tidningarna, jag vet av EGEN erfarenhet att tidningarna överdriver situationen en hel del, troligtvis för att skapa en viss bild av Rosengård. Jag vet att problemet är väldigt stort, men att det inte bara är kaotiskt, det finns faktiskt ljusa stunder i Rosengård, jag har sett det själv, för jag har spenderat en del tid i området den senaste tiden...
Och visserligen säger det med poliserna mig något, jag påpekade själv att det är ett stort problem, men det är dessutom ett bevis på att polisen faktiskt har en del kontroll av området, när dem ständigt patrullerar det och det faktiskt är lugnt.

Många människor man träffar som har just den här "kaotiska" bilden av Rosengård säger, när dem har varit där, att det inte alls var så illa som de trodde.

Men problemet är så klart stort ändå, och det måste lösas på flera olika nivåer. Delvis måste arbetslösheten minskas, vilket inte händer i nuläget, delvis måste Rosengårdarna integreras med resten av Malmö, kanske borde detta kombineras ?
T.ex flytta alla ungdomar till skolor runt om i Malmö, så dem kommer i kontakt med annat folk. Jobbmöjligheter måste skapas, hur detta ska göras vet jag ju dessvärre inte, det är ju det vi har vår regering till :evil: ..

Kör gärna en guidad tur genom Rosengård för frivilliga, in går ni på eget bevåg hahah...

Medlem
Skrivet av Famest:

Kör gärna en guidad tur genom Rosengård för frivilliga, in går ni på eget bevåg hahah...

Får vi kasta sten efter turens gång, och kanske elda upp ett hus eller två?

signatur

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Kamp:

En kriminell människa är kriminell oavsett "hudfärg".

Just det. Varför skiljer du på kriminella då? En del ska ut från landet, och andra ska få fängelse.

Det är skillnad på svenskar som faktist Är just SVENSKAR & icke svenskar som kommer hit.

Människor som kommer till Sverige och begår brott har ingeting här att göra. De har förbrukat sin chans. Det finns absolut ingen anleding för dessa människor att få stanna kvar då.

Varför ska vi inhysa kriminella element som inte ens är vårat problem egentligen?

Inaktiv
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Ariath:
Skrivet av Kamp:

quote="Ariath"]Kamp---> Jag tyckte det var övertydligt att jag skämtade där.

Aja, jag får skärpa mig till nästa gång:)[/quote]Och vissa människor ser inte ens regel ett's plats i samhället. Titta vad illa det kan gå

signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Ni som mest skyller på arbetslöshet och lite att göra, tycker ni att man ska stå o titta på när flera hundra bränder startas inom nån månad och stenkastning på brandmän och vänta på att arbetslösheten vänder om några år?
Det är inte 2-3 bränder vi pratar om utan flera hundra!! Och när brandmän trakasseras då måste man snabbt få ta in folk i cellen och utreda värstingarnas problem, det är bra för dom med så att dom minskar risken att hamna djupare i kriminaliteten.
Men tyvärr har vänster-grå sossarna styrt så länge i landet att det gått så här långt att inte ens brandmännen får arbeta ostört, det är skamligt!!!

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av MilleX:
Skrivet av Kamp:

Som någon ovanför skrev. Låt skiten brinna ner.

Sätt en stor jävla mur runt skiten sedan kan de göra vad fan de vill där inne.

Eller en simpel lösning. Skicka hem varenda en?

Låter som om du har ett problem mot invandrare

Problem mot invandrare?

Så för att jag anser att man ska skicka hem kriminella människor som visar noll respekt har jag; "problem mot invandrare"?

Får jag fråga hur du kan komma fram till det?
Du kanske anser att man ska dalta med kriminella människor? Prata med dem, få de att förstå att det dem gör är fel? Eller vill du helt enkelt blunda för saker och ting?

antagligen är de "hemma" eftersom det verkar vara ungdomgäng som härjar, då antagligen 2-3 generationens invandrare.

Läste en artikel nån vecka sen att väldigt många lite äldre i rosengård tycker att det gått överstyr och att de vill att polisen gör nåt åt saken, så jag gissar på att det handlar om ett fåtal gäng som förstör områdets rykte och inte hela samhället.
Förstår inte hur muren skulle hjälpa..

signatur

thank you, come again

Medlem

När jag menar skicka hem så pratar jag om deras respektive hemländer, det förstår du själv.

Medlem
Skrivet av Kamp:

När jag menar skicka hem så pratar jag om deras respektive hemländer, det förstår du själv.

Är dom födda här så är det deras hem. Eller hur?

signatur

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Kamp:

Ja, då pratar vi ju inte om invandrare längre. Är detta din poäng?

För mig är det självklart att skicka tillbaka invandrare som inte sköter sig för straff i sitt eget land - Detta handlar förmodligen om yngre människor dock, jag hoppas verkligen att det inte finns vuxna människor som håller på med detta. När det gäller omyndiga människor blir det lite knepigare - Å andra sidan borde problemet skjutas över där det hör hemma, i den familj idioten kommer från.

Jag behöver inte bry mig om rosengård men det retar mig att detta händer i sverige - precis som IPRED och FRA kan få mig att "kasta bort min röst" genom att rösta på ett enfrågeparti så kan en sådan situation få mig att rösta på hitler.

Hur svårt kan det vara? Hur gick den för killen som kastade sten i Göteborg?

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av ironsten:

Ni som mest skyller på arbetslöshet och lite att göra, tycker ni att man ska stå o titta på när flera hundra bränder startas inom nån månad och stenkastning på brandmän och vänta på att arbetslösheten vänder om några år?
Det är inte 2-3 bränder vi pratar om utan flera hundra!! Och när brandmän trakasseras då måste man snabbt få ta in folk i cellen och utreda värstingarnas problem, det är bra för dom med så att dom minskar risken att hamna djupare i kriminaliteten.
Men tyvärr har vänster-grå sossarna styrt så länge i landet att det gått så här långt att inte ens brandmännen får arbeta ostört, det är skamligt!!!

Jag var arbetslös 1år för 5år sedan.
Jag var inte ute och förstörde saker, kastade sten eller andra korkade saker.
Det måste vara nått annat det handlar om som du säger.
Man blir både trött och ledsen på att se röran som är nu i vissa delar av vårat land.

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Varför i hel**te går inte polisen till attack och gör massgripanden,slå till stenhårt och varna för ännu hårdare tag om inte slöddret tar sitt förnuft tillfånga.Grip stenkastare oavsett ålder,lämna dom som är under 15år till deras föräldrar och läxa upp dom verbalt och tala om för dom att detta inte kommer att accepteras i fortsättningen.Om dom ändå fortsätter så bötfäll föräldrarna med extremt höga böter.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Kamp:

Ja, då pratar vi ju inte om invandrare längre. Är detta din poäng?

Precis. Men tyvärr är det så att folk kallar barn/vuxna som är födda här, med utländska föräldrar, för invandrare. Drar alla över en kam med andra ord.

signatur

Medlem

Det är så otroligt skönt att det finns "vi och dom", så slipper man tänka ut en lösning eller ens fundera på problemet, det är bara direkt att påpeka att det är "dom" det är fel på, och i så stor mängd som möjligt placera "dom" så långt ifrån "vi" som möjligt, gärna i annat land om man kan peka på varifrån tidigare generationer kommer ifrån (men inte titta för långt bak i släktträdet, får då räknas man ju själv som invandrare...) och är inte det möjligt så är det ju bara att placera "dom" i fängelse.

PROBLEM LÖST! var väl inte så svårt?
*tar några till klunkar hembränt, spottar ut den 15 minuter gamla snusen och trycker in en nu fin rinnande snus samt pekar upp kepsen lite extra högt uppåt*

signatur

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av ironsten:

Jag var arbetslös 1år för 5år sedan.
Jag var inte ute och förstörde saker, kastade sten eller andra korkade saker.
Det måste vara nått annat det handlar om som du säger.
Man blir både trött och ledsen på att se röran som är nu i vissa delar av vårat land.

Nä precis, alltså arbetslösheten har ju så klart en viss roll, då den bidrar till mindre välfärd.. Men det stora problemet är ju att Rosengårdarna inte känner sig som en del av Sverige.. Varför? För det första finns det som sagt ett "Vi" och "Dem"-tänkande.. Detta tänkande finns både bland Rosengårdarna OCH Svenskarna..
Lösning på problemet ?
Jag vill inte ens försöka, för att lösa problemet krävs så många åtgärder, detta kommer ta väldigt lång tid.
Vi måste bland annat ändra på folkets mentalitet, vilket inte alltid är det enklaste..

Jag blir ledsen när jag tänker på vilken fin blandning folk det bor i Malmö, och hur synd det är att den inte fungerar tillsammans, det hade kunnat vara en av världens bästa mångkulturella städer ..

Medlem
Skrivet av Werzion:

Det är så otroligt skönt att det finns "vi och dom", så slipper man tänka ut en lösning eller ens fundera på problemet, det är bara direkt att påpeka att det är "dom" det är fel på, och i så stor mängd som möjligt placera "dom" så långt ifrån "vi" som möjligt, gärna i annat land om man kan peka på varifrån tidigare generationer kommer ifrån (men inte titta för långt bak i släktträdet, får då räknas man ju själv som invandrare...) och är inte det möjligt så är det ju bara att placera "dom" i fängelse.

Tycker du att det är konstigt att folk blir förbannade? Tycker du det är konstigt att det blir "vi mot dem" när de beteer sig på ett sätt vi inte är vana vid eller vill acceptera? Tycker du det är konstigt att folk vill att de skall få sina straff?

Vad är det som retar dig? Inte stenkastningen utan att folk blir arga när de hör om det? ...Konstigt.

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Kan säga såhär, jag blir minst lika förbannad på stenkastning och anlagda bränder som jag blir på idiotin att inte tänka efter utan bara spy ur sig "det är fel på dom" "dom är felet" "dom har skapat det här" "dom måste ut ur landet".

Båda sakerna är ordentligt korkade, ena leder till skadegörelse för miljoner kronor, den andra sorten leder till saker som är svåra att symbolisera i vare sig förlorade pengar eller samhällsvärde.

signatur

Medlem
Skrivet av Werzion:

Kan säga såhär, jag blir minst lika förbannad på stenkastning och anlagda bränder som jag blir på idiotin att inte tänka efter utan bara spy ur sig "det är fel på dom" "dom är felet" "dom har skapat det här" "dom måste ut ur landet".

Båda sakerna är ordentligt korkade, ena leder till skadegörelse för miljoner kronor, den andra sorten leder till saker som är svåra att symbolisera i vare sig förlorade pengar eller samhällsvärde.

Det ena leder till det andra, ett vi mot dom tänkande gör att dom känner sig alienerade mot det land dom bor i, till sist blir vissa individer oerhört frustrerade och tar ut det genom skadegöring, hatet späds på och cirkeln börjar om igen.

signatur

Medlem

Bara för att de är födda här är de INTE svenskar. Har de föräldrar som har invandrat till Sverige är de fortfarande "invandrare" och ska därför klassas som det. Ett papper gör dig automatiskt inte till Svensk.

Skriv svar