Medlem
Datorproblem

Tju, Min dator har börjat "dumma" sig igen. För det första så "blå-skärmar" den med jämna mellanrum och startar om, antar att det är moderkortet som bör bytas (ska beställa ett nytt nästa vecka). Men det är inte det enda problemet.

När jag startar datorn (jag använder nätverkskabel) så har jag Internet i ca 15 - 30 minuter, sedan försvinner det helt plötsligt. Det försvinner endast på denna dator, funkar klockrent på alla de andra datorerna (konstigt?). För att jag ska få tillbaka Internet igen så måste jag "Inaktivera" nätverks-adaptern, starta om datorn och Aktivera adaptern igen. Då har jag Internet igen i ca 15 - 30 min (etc...).
(Har testat olika nätverkskablar).

Har någon en susning på vad felet kan bero på? Kan det va moderkortet (det också)?
Eller nåt annat fel?

Tack på förhand

signatur

You can't win the game...

Medlem

Är ingen expert, men!
Om det hade varit moderkortet skulle jag tippa på att du skulle fått blåskärm innan du kommit in i windows, och att blåskärmar oftast handlar om trasiga minnen. Det kan hjälpa om du delar med dig av blue screen-felkoden (typ 0x000000D) eller googlar den själv.

PS. Kanske hör hemma i Hårdvara-kategorin?

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Som bjosarn säger så tror jag inte det är moderkortet då datorn troligen hade hängt sig innan du kommit in i windows lr inte startat alls. Ang internet så kan jag gissa på att du har hamashi? Avinstallera det, funkade för mig hade samma problem, fast med kortare intervaller oftast på några minuter. Formaterade även om och det funkar klockrent nu.

Om du har överklockat ställ allt till standard och testa, annars får du testa alla olika komponenter var för sig med diverse olika program. Känns dumt att du ska köpa ett nytt moderkort om det kanske inte ens är det som är felet.

Medlem

Har inte tänkt på att det kan va Hamachi som krånglar... måste testa att av-installera det, som du sa Tyran26.

Bjosarn, ska försöka fixa fram felkoden, och du har nog rätt att denna tråd hör hemma i Hårdvara-kategorin.

Tack för era svar, testar med att av-installera Hamachi nu.

signatur

Medlem

Flyttat indeed

signatur

Videomupp

Medlem

Har nu testat att avinstallera Hamachi, men problemet kvarstår.. efter ca 15 min försvinner internet igen.. :/

signatur

Medlem

kör ett memtest för att kolla minnet ?
Med fel i moderkort eller processor kan du oftast inte ens boota windows.

signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

beror vad det är för fel på mobo, helt ärligt ifall det är nån port som jävlas kommer den att boota win utan problem, kan vara north bridge som blir för varm får man en fin blue screen, kan vara bara att du har memmory leak buggen, det med internet är ganska listigt, är det inbyggt lan i mobo eller separat ? i sånna fall kan det vara det som ställer problem

signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Har du nätverkskortet på mobo? Är det asus? Möjligtvis win 7? Väldigt vanligt fel isf. Kör windows update, och leta upp senaste drivisar till ditt mobo, samt nätverkskortet.

När det gäller bsod så får du kolla felkoden.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Har du nätverkskortet på mobo? Är det asus? Möjligtvis win 7? Väldigt vanligt fel isf. Kör windows update, och leta upp senaste drivisar till ditt mobo, samt nätverkskortet.

När det gäller bsod så får du kolla felkoden.

Ja, får kolla det när jag kommer hem igen

Tusen tack för all er hjälp!

signatur

Medlem

Villa bara tacka för all er hjälp, problemet är löst nu.. (Fungerar klockrent efter att ha bytt moderkort...)

signatur

Medlem

Håll dig ifrån Asus i framtiden

1
Skriv svar