Den eller det?

Antikvitet

För att formalisera det lite så handlar det om substantivens genus. Det finns i huvudsak två genus, utrum (n-genus) och neutrum (t-genus). Substantivet "spel" är neutrum, och således heter det "det spelet", "detta spel".

Pwned.

signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av jimmi:
Skrivet av SeniiL:

och när fasen menar ni att ni skulle säga "den vill jag ha" i nåt spelsammanhang? :S

"Den spelserien" är det enda jag kan komma på.

kanske "den boxen vill jag ha" om det är någon specifik collectors eller nått, jag har ingen aning. jag säger "det spelet" oavsett

Lite det jag menade Serien, boxen, samlingen.

signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Det spelet.

signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av Shock:

För att formalisera det lite så handlar det om substantivens genus. Det finns i huvudsak två genus, utrum (n-genus) och neutrum (t-genus). Substantivet "spel" är neutrum, och således heter det "det spelet", "detta spel".

Pwned.

Googlade mig fram till det också men lät bli att svara. Vill ju inte framstå som någon som tror att han vet men egentligen var tvungen att googla!

8}

Medlem

haha

signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

detta borde väl åtminstone vara självklart för alla som gått ur...mellanstadiet?

Medlem
Skrivet av Shock:

Såvida det inte är som jag skrev tidigare:

Skrivet av conthox:

Om det är en expansion eller fullversion då? "En expansion" eller "ett [helt] spel". Visst, man kan säga "en fullversion" också men det faller inte lika naturligt.

Jag tror att vad som kommer oftast beror på hur man tänker. När jag tittar i en hyllar ser jag varor och tänker på spelet som en vara - då blir den "Den [varan] vill jag ha." Andra som tänker på spelet som ett spel och inte en vara säger nog rent spontat "Det [spelet] vill jag ha."

Ingen som håller med?

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Youtube-proffs

Jag brukar gå fram till de få kvinnliga receptionister\kassörska och säga.. du, dig vill jag ha.

varav dom svarar? VA?!

Jo, jag vill ha dig, för just nu är du länken mellan mig och det dära spelet, och du måste skaffa det åt mig. Därav, dig.

signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Jag säger alltid "de spelet vill jag ha".

Detta måste vara en av dom jobbigaste trådarna någonsin...

PaZ
Medlem

Jag som trodde detta skulle vara en intressant tråd om den/det på engelska lånord, och så hittade jag det här :(. Själv säger jag t ex ett guild och en quest, har hört att vissa säger tvärtom..

Medlem
Skrivet av PaZ:

Jag som trodde detta skulle vara en intressant tråd om den/det på engelska lånord, och så hittade jag det här :(. Själv säger jag t ex ett guild och en quest, har hört att vissa säger tvärtom..

Ett gille, en guild

signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

ett gille, ett guild, ett quest ;/

signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Onödigaste tråden hittills.

Skrivet av Fraizer:

detta borde väl åtminstone vara självklart för alla som gått ur...mellanstadiet?

signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

ett gille är ju helt korrekt PaZ =). Guild är ju på engelska så jag vet inte hur det är när det är låneord.

Det spelet är självklart rätt, sånt lär man sig i sch00l!

Medlem

en otroligt simpel fråga ställs (a.k.a trådstarten)
första tre inlägget svarar vad som är korrekt* och därmed (eller ja, efter första inlägget egentligen) så borde tråden vara avklarad...
tre sidor senare så gnattas det fortfarande på...

only on FZ

* och sen kommer iceman, inte världens bästa svenskalärare

signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Det värsta är, ni som säger att tråden är onödig. Om jag går in en vända på Game/Ebgames så händer det ofta att jag hör alltifrån barn till vuxna säga "Ska vi köpa den?" eller "Den ser väl bra ut?" t.ex. Hemskt :/

signatur

En styck signatur.

Medlem
Skrivet av Crenshaw:

Smart att gardera sig genom att använda talspråk! Nu kan ingen egentligen säga att du har rätt eller fel! Fast om vi ska vara grammatisk korrekta så funkar inte "de" såvida du inte menar "de spelen".

Inaktiv

och åter igen är skriftspråket bara ett verktyg för att få talspråk på papper

signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av w4rhog:

Onödigaste tråden hittills.

Skrivet av Fraizer:

det är därför du förärar dig att skriva i den?

Medlem
Skrivet av astie:
Skrivet av Crenshaw:

Smart att gardera sig genom att använda talspråk! Nu kan ingen egentligen säga att du har rätt eller fel! Fast om vi ska vara grammatisk korrekta så funkar inte "de" såvida du inte menar "de spelen".

Stavade fel, ska såklart vara spelen

Inaktiv

Den vill jag ha. Men jag säger inte "den spelet vill jag ha", utan "den vill jag ha", bara liksom.

Det vill jag ha låter konstigt.

signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

Jag brukar säga "den vill ja ha" fast det är talspråk. om man har ordet "spelet" i meningen så blir det klart "det"

PaZ
Medlem
Skrivet av orkaupptaget:

Det värsta är, ni som säger att tråden är onödig. Om jag går in en vända på Game/Ebgames så händer det ofta att jag hör alltifrån barn till vuxna säga "Ska vi köpa den?" eller "Den ser väl bra ut?" t.ex. Hemskt :/

...sa han med kommatering från helvetet

Medlem

säga "den vill jag ha" och peka mot en kartong... korrekt...
säga "det vill jag ha" och peka mot ett fodral... korrekt...

*tar strupgrepp på den här jävla tråden*

signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av illern_man:

Jag brukar säga "den vill ja ha" fast det är talspråk. om man har ordet "spelet" i meningen så blir det klart "det"

Kan hålla med om att mycket hänger på om ordet "spelet" är med någonstans. Finns det i meningen man säger, eller aktivt i tanken, så säger man "det". Finns det inte med så säger man "den", pga att man pekar på en sak man vill ha.

Jämförelse: "Det stoet" eller "Den hästen" - "Det spelet" eller "den saken". Specificerar man att det är ett sto, eller att det är ett spel man pekar på, så ändras även ordet framför.

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

12
Skriv svar