Onlive - grafikkortens och konsolernas död?
Det ok att vara skeptisk, men man behöver inte förkasta idéen utan man hunnit prova på produkten.
Och jag tror att killarna som jobbat med detta i 7 år kan liiite mer om nätverksteknik etc. i det här området än ni grabbar som sitter här.
... oj jag glömde visst att jag var på fz forumet. Sorry!
Den millisekund som nämns är tiden för att komprimera en frame.
Svarstider kommer att bli ganska stora problem speciellt angående onlinespel.
70ms till deras server + 70ms till själva spelservern.
Jag ser dock själva ideen som väldigt bra.
Har alla fiber och det finns serverfarmar strategiskt utplacerade i riket så kan det funka.
Angående maskinvara: Tänk er den genomsnittliga datorspelare.
Han spelar kanske 4 timmar per dygn, vilket innebär att han betalar för 20 döda timmar.
Man kan nyttja det faktum att alla inte spelar samtidigt och kan på det viset spara in på hårdvara.
DrOnd ger tummen upp, men anser att det dröjer tio år.
(varför nämner ingen att amd redan har gjort detta? Se Fusion render cloud)
De kommer lansera. Om de har serverfarmar på för få ställen eller om deras datorer inte pallar att ett par tusen människor ska bevisa att crysis demot funkar på en 586:a så kommer de dåliga nyheterna spridas som en löpeld på internet. Frågan är då om de någonsin kommer kunna få tillbaka investeringen plus tillräckligt med cash för att få jultomten att ge alla 5 megabits bredband och övertyga Washington att "256kb/s != Broadband"
Helt värdelöst...
jävla skit. tror inte detta funkar med 2 mbit... alla bor inte i den kungliga hufvudstaden. patetiskt!
Jag håller med, Ninotramp, fyfan vad patetiskt av dom att utveckla ny teknik, usch och fy...
Yeah well, you know, thats just like your opinion, man
Ja men asså vilken MONSTER data måste servicen ha då om den ska rendera 1000 st som spelar ??
Verkar jävligt mysko tycker jag !!
Du ska nog se att dom inte har en liten dator som kommer försöka tillgodose 1000 spelares behov. utan ett x-antal maskiner som jobbar på.
En helt ny teknik? Nja, det beror ju på vad man syftar på. Grundkonceptet är inte nytt. Tunna klienter kallas det och är ett gammalt koncept som brukar dammas av och bli hett igen ungefär vart tionde-femtonde år eller så...
Idën är ju inte helt dum, men jag är ju ytterst skeptisk mot hur det kommer att fungera. För mycket lagg kan sabba hela konceptet, eller så får dem hålla sig till turordningsbaserade strategispel eller peka-och-klicka äventyrsspel.
var det meningen att han skulle förklara varför det inte kommer lagga, för det måste jag så fall har missat.
Det enda skäler till att det här skulle fungera är att servrarna dom använder för att köra måste stå tillräckligt nära för att det här ska fungera.
Har tänkt på nåt liknande inte för spel direkt, men jag har i mitt huvud designat en stad som jag ibland diskuterar med andra teoretiker så tänker jag mig att denna "testa" stad tänkte jag mig att folks datorer får dom uppgraderade lite som en kommun dator idag, det dras från lönen/skatten och uppgraderingar görs vid en central dör alla datorer står. allt dom har hemma är skärm och styrdon samt möjlighet att spara sina filer på externa diskar, usb minnen eller brännare.
Men då står det i samma stad med fiber till alla hus så.
tror inte detta kommer funka så bra
dagens spel som beräknar det mesta i den lokala datorn laggar ju rejält imellanåt på nätet.
kommer at bli som open gl på ett grafikkort som inte stödjer det fullt ut.
trycker framåt och man får avvakta en stund innan det händer något.
detta är inget nytt - låg en video som nyhet hos Sweclockers för flera månader sedan kanske till och med ett år - då de testade denna tekniken på en liten liten laptop å Crysis
fungerade kanon.
Tja, får dom många kunder, som betalar månadskostnaden, så tror jag absolut det är möjligt. Mycket intressant idé.
Någon som nämnde: http://www.streammygame.com
Som använder en liknande teknik. Någon som testat? Ska nog köra det i lokalt nätverk imån o se hur pass bra det funkar
När man spelar MMO spel skickas information om andra spelar, vad dom gör, var dom står osv till din dator varför skulle då inte massa andra 1or och 0or kunna skickas på samma sätt... man kommer ju inte kunna programmera spelen på samma sätt men tror det kommer funkar kanon...
Och jag tror att killarna som jobbat med detta i 7 år kan liiite mer om nätverksteknik etc. i det här området än ni grabbar som sitter här.
Det spelar ingen roll hur mycket dessa killar vet om nätverk. Deras system ställs inför samma fysiska begränsningar som alla andra och kan inte leverera data med lägre fördröjning. Det är inget de kan styra över.
När man spelar MMO spel skickas information om andra spelar, vad dom gör, var dom står osv till din dator varför skulle då inte massa andra 1or och 0or kunna skickas på samma sätt... man kommer ju inte kunna programmera spelen på samma sätt men tror det kommer funkar kanon...
För att de flesta onlinespel använder en smart teknik för att det ska verka som om dina rörelser sker omedelbart istället för den där halvsekundsfördröjningen som det egentligen är. I det här fallet går det inte att göra så.
Funkar detta verkligen som dom säger så vill jag fan se billigare priser på spelen. Nu har dom chansen att sänka kostnanden för spel eftersom piratkopieringen kommer försvinna helt.
Företag är vinstdrivande. Så länge folk är beredda att betala, säg, 600 kronor för ett spel finns ingen som helst anledning att ta mindre. Grundläggande marknadsekonomi, tillgång och efterfrågan och allt det där.
varför tror du piratkopiering uppfanns ?
Fattar inte hur dom ska få det och fungera, Det måste ju vara ett jävla begränsat antal. Med tanke på hur mycket ett spel kräver av en dator, kan dom ju i stort nästan bara köra ett spel per server. Och en monstermaskin som ska klara av spel som Crysis & Farcry etc i "Ultra-High" är inte billiga :l
varför tror du piratkopiering uppfanns ?
Ja, inte fan var det för att folk protesterade mot höga priser. Folk piratkopierar för att det är relativt enkelt och relativt riskfritt. Och så kommer det i viss mån förbli, oavsett hur lite spelen kostar. Minsta motståndets lag gäller.