OnLive demonstrerat

Medlem

Bilduppdateringen såg inte ut att vara någonting att hurra över.

Medlem
Skrivet av Runken:

Hur man än vrider och vänder på det så kommer man alltid behöva lika mycket kraft till att driva tex Crysis. Dvs kraften av en rätt bra PC. Ifall 10 000 användare kör Crysis så måste Onlive alltså ha ett center med kapaciteten att köra 10 000 instanser av crysis samtidigt. Och detta är en väldigt låg siffra så usa bara verkade ha runt 6 centers på kartan?
Ska bli intressant o se hur de löser det.

Njaoo, jag är långt ifrån expert på hårdvara och det tekniska så sett. Men måste väl gå att få så att "servern" har hela spelet, all info osv. och det enda som måste skickas ut till spelarna är just deras frames, och det enda spelaren skickar till servern är simpel info om hur dom rör sig.

Om en person till hundra personer ser samma tunna på en Crysis-bana sprängas så måste ju inte servern generera hundra olika explosioner av den, det är ju bara en explosion (från lite olika vinklar förstås)...

men som sagt, är ingen expert utan tänker bara vad som måste vara mest logiskt/bäst teknik för det hela!?

(och sen tror jag inte denna tekniken kommer vara något för hardcore gamers, utan casual gamers)

signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Om du filmar din egen skärm när du spelar så ser det nog inte så häftigt ut heller.

Medlem

Haha om det ens kommer till europa kommer det typ stödja ett, två spel, sen kommer dom inte orka mer så kommer det bli som för xbox fail; ett halvklart jävla ...sämst...

signatur

Min mamma säger att jag är bra på Guitar Hero.

Medlem

Orkar inte se filmen en gång till så nedan påstående kan vara lite sneda:

Visst sa han att det skulle vara CPU baserad backend, asso ingen GPU, som sen körd genom deras bildencoder-chip? Mao det är deras optimerade bildencoder-chip som skapar bilderna som skickas (tror det var runt 27:00). Eller missförstod jag honom? Vilket betyder att vi inte kan döma förrän någon testat på riktigt!

Intressant det han säger om grafikkort, att man måste köpa mer kylning vilket inte blir varken kostnads effektivt eller praktiskt i en sådan här lösning. Han säger även att dom kan byter hårdvara var 6 månad (tyckte han sa grafikkkort vilket betyder att han säger emot sig själv ).

Edit: Han blev lite kletig när studenterna fick ställa frågor...

signatur

E6600 @ 3ghz | 4GB 800MHz DDR2 | P5N-E SLI | 2 x MSI GeForce GTX 260 896MB "Twin Frozr OC" (SLI) | Corsair 850W | Gigabyte Aurora Case

Medlem

Får dem bara det att fungera hemma hos vanligt folk så kan nog detta bli något.
Men tills dess så får vi nog behålla våra konsoler och monsterdatorer.

Medlem
Skrivet av Werzion:
Skrivet av Runken:

Hur man än vrider och vänder på det så kommer man alltid behöva lika mycket kraft till att driva tex Crysis. Dvs kraften av en rätt bra PC. Ifall 10 000 användare kör Crysis så måste Onlive alltså ha ett center med kapaciteten att köra 10 000 instanser av crysis samtidigt. Och detta är en väldigt låg siffra så usa bara verkade ha runt 6 centers på kartan?

Njaoo, jag är långt ifrån expert på hårdvara och det tekniska så sett. Men måste väl gå att få så att "servern" har hela spelet, all info osv. och det enda som måste skickas ut till spelarna är just deras frames, och det enda spelaren skickar till servern är simpel info om hur dom rör sig.

Om en person till hundra personer ser samma tunna på en Crysis-bana sprängas så måste ju inte servern generera hundra olika explosioner av den, det är ju bara en explosion (från lite olika vinklar förstås)...

men som sagt, är ingen expert utan tänker bara vad som måste vara mest logiskt/bäst teknik för det hela!?

(och sen tror jag inte denna tekniken kommer vara något för hardcore gamers, utan casual gamers)

jo servern måste göra 100 versioner av din tunna

Inaktiv
Skrivet av Phobos:

Onekligen en intressant presentation. Rent tekniskt så kommer det fungera men inte bra. Det jag inte köper är hans resonemang om att ta $5000 i hårdvara och förädla det till en dual-core 25$-30$ chip för varje spelare. Jag får inte ihop affärsmodellen.

Varför går du inte med på hårdvaran?
Dom har alltså konstruerat kretsar just för komprimeringen. Det är inte alls något konstigt.

Affärsmodellen verkar helt lysande.
Men med det sagt: Marknaden är inte riktigt mogen.

Medlem
Skrivet av Baxalasse:

Orkar inte se filmen en gång till så nedan påstående kan vara lite sneda:

Visst sa han att det skulle vara CPU baserad backend, asso ingen GPU, som sen körd genom deras bildencoder-chip? Mao det är deras optimerade bildencoder-chip som skapar bilderna som skickas (tror det var runt 27:00). Eller missförstod jag honom? Vilket betyder att vi inte kan döma förrän någon testat på riktigt!

Intressant det han säger om grafikkort, att man måste köpa mer kylning vilket inte blir varken kostnads effektivt eller praktiskt i en sådan här lösning. Han säger även att dom kan byter hårdvara var 6 månad (tyckte han sa grafikkkort vilket betyder att han säger emot sig själv ).

Edit: Han blev lite kletig när studenterna fick ställa frågor...

Nej nej... dom har GPUer, det hade varit allt för oeffektivt att köra något som Crysis på ren CPU. Hade krävt mycket mer hårdvara (rent kostnadsmässigt) än att bara trycka in en GPU i servrarna. Det han säger är dock att spel som är enklare (till exempel World of Goo) går att köra på ren CPU.

Andledningarna till att dom skulle vilja göra det är dels för att det frigör en GPU (som annars skulle ha väldigt låg belastning) till att göra annat samt att det antagligen gör det lättare att virtualisera det hela om det bara är CPU som jobbar (alltså att dom kan flytta runt belastningen på olika servrar).

Encoderchippet han snackar om är ju en seperat grej. Bilden måste ju komprimeras oavsätt vad det är som kör spelet. Allt han snackade om hur det tog Xeon datorer för att göra vad chippet numera gör, är bara hur dom utvecklade chippet. De simulerade helt enkelt chippets funktion på en "vanlig" dator (vilket inte är något konstigt, så utvecklas såna chip).

Inaktiv

oseriöst !!!! vi har ju steam och andra online butiker....
p.s. älskar lukten av nyköpta spel.....PC-DVD och PC-Blu-Ray+PSN och Xbox Live 4ever!!!!

Medlem
Skrivet av NFSNOS:

oseriöst !!!! vi har ju steam och andra online butiker....
p.s. älskar lukten av nyköpta spel.....PC-DVD och PC-Blu-Ray+PSN och Xbox Live 4ever!!!!

Du verkar inte riktigt haja vad tekniken går ut på?

Det som är grejen med deras concept är att du ska SLIPPA ha HÅRDvaran för att spela det senastefetaste spelet.

Det ska kunna gå att lira via en ganska normal PC typ surflaptop, bara den klarar att spela upp video i hyffsad kvalité.

Personligen är jag skeptisk, för att det ska vara spelbart så måste man bo rätt nära centret och ha en ISP med jävligt bra peeringavtal för att det ska vara spelbart.

Har jäkligt svårt o se hur dom ska få ihop det ekonomiska såvidare inte spelen blir toknerlusade med popupreklamer och skit eller kostar 1000kr i månaden, bandbredd är DYRT för företag och rackserverplats e inte gratis det heller.

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

fick invite till betan förra veckan.. men som vanligt med allt nytt så vare bara för jänkare...

Medlem

mmm såg laggigt ut men kan ju vara kameran och annat, själv e jag uber känslig mot dålig fps, får fan tårar i ögonen och ont i huvet och nej jag ljuger inte...

Medlem

Intressant med ny teknik! Dock så ska det upp till bevis innan man ska ropa hej. Kanske kan bli nästa revolution inom gaming.

signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av kebbe:

du är medveten om att det var en rätt dålig stream du titta på?

Inaktiv
Skrivet av Runken:

Alla användare kommer inte använda tjänsten hela tiden så de behöver inte en dator/gpu per användare. De behöver bara oroa sig över maximalmängden användare. Om deras servrar inte utnyttjas 100% av OnLine-användare så kan de hyra ut sin datorkraft till andra företag eller personer som behöver cloud computing a la Amazon EC2.

Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Runken:

Alla användare kommer inte använda tjänsten hela tiden så de behöver inte en dator/gpu per användare. De behöver bara oroa sig över maximalmängden användare. Om deras servrar inte utnyttjas 100% av OnLine-användare så kan de hyra ut sin datorkraft till andra företag eller personer som behöver cloud computing a la Amazon EC2.

jo jag förstår att man inte reserverar en dator som ingen annan får använda. Vad jag menade var att de behöver en väldig massa kraft på det där stället eftersom ifall detta blir populärt så kommer det kräva en beräkningskapacitet som är ganska galen.

Hoppas absolut inte detta blir ett sorts system som kommer att döda allt annat, tycker snarare att det hade varit intressant som ett komplement eller annat. Men jag kommer aldrig att använda mig utav tjänsten då jag har en Core i7, HD5870, 6GB blabla... Jag stör mig på Call of Duty: Modern Warfare 2s lagg och hur blir det inte då med det här? Njae, min iPhone kommer nog att tycka att det här är grymt. Men det kan aldrig ta över "hard-core gaming", inte med någon som helst fördröjning. Alltså, grejjen är ju att olika folk kommer få olika förutsättningar i spel, högre fördröjning för en person, lägre för en annan. En turnering skulle alltså inte bara vara "skill". Vet att det kan bli olika förutsättingar i och med olika hårdvara i datorer, men de flesta som köper nya spel har också en ny dator, eller hyfsat ny i alla fall. Ska bli intressant att se vart detta kommer leda, men fy vad förbannad jag kommer bli om detta blir den nya standarden inom gaming.

signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem
Skrivet av Darkside666:

Hoppas absolut inte detta blir ett sorts system som kommer att döda allt annat, tycker snarare att det hade varit intressant som ett komplement eller annat. Men jag kommer aldrig att använda mig utav tjänsten då jag har en Core i7, HD5870, 6GB blabla... Jag stör mig på Call of Duty: Modern Warfare 2s lagg och hur blir det inte då med det här? Njae, min iPhone kommer nog att tycka att det här är grymt. Men det kan aldrig ta över "hard-core gaming", inte med någon som helst fördröjning. Alltså, grejjen är ju att olika folk kommer få olika förutsättningar i spel, högre fördröjning för en person, lägre för en annan. En turnering skulle alltså inte bara vara "skill". Vet att det kan bli olika förutsättingar i och med olika hårdvara i datorer, men de flesta som köper nya spel har också en ny dator, eller hyfsat ny i alla fall. Ska bli intressant att se vart detta kommer leda, men fy vad förbannad jag kommer bli om detta blir den nya standarden inom gaming.

Och fortfarande handlar detta om att du INTE behöver ha senaste hårdvaran hemma.

Se till o få senaste smackdown spelet o flyta hyggligt laggfritt mellan 4 spelare från samma kontintent istället... Blir så förbannad:evil:

Of topic btw...men ändå:evil:

signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Väldigt intressant teknik. Jag hoppas det fungerar i praktiken och sprider sig till oss i europa också.

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Nej nej... dom har GPUer, det hade varit allt för oeffektivt att köra något som Crysis på ren CPU. Hade krävt mycket mer hårdvara (rent kostnadsmässigt) än att bara trycka in en GPU i servrarna. Det han säger är dock att spel som är enklare (till exempel World of Goo) går att köra på ren CPU.

Andledningarna till att dom skulle vilja göra det är dels för att det frigör en GPU (som annars skulle ha väldigt låg belastning) till att göra annat samt att det antagligen gör det lättare att virtualisera det hela om det bara är CPU som jobbar (alltså att dom kan flytta runt belastningen på olika servrar).

Encoderchippet han snackar om är ju en seperat grej. Bilden måste ju komprimeras oavsätt vad det är som kör spelet. Allt han snackade om hur det tog Xeon datorer för att göra vad chippet numera gör, är bara hur dom utvecklade chippet. De simulerade helt enkelt chippets funktion på en "vanlig" dator (vilket inte är något konstigt, så utvecklas såna chip).

Usch blandade jag ihop det så, tyckte bestämt att han sa i filmen att dom fick titta på nya lösningar. För att köra allt virtualiserat (latency problem)och med massor av grafikkort (kylning i datorhallen) är för kostnads ineffektivt.

signatur

E6600 @ 3ghz | 4GB 800MHz DDR2 | P5N-E SLI | 2 x MSI GeForce GTX 260 896MB "Twin Frozr OC" (SLI) | Corsair 850W | Gigabyte Aurora Case

Inaktiv
Skrivet av Runken:

Lustigt att ingen frågade ifall det krävs ett grafikkort per spelare. Undrar hur de löst det annars...

Varför skulle de krävas grafikkort över huvud taget? Utdatan ska ju inte visas på någon skärm utan skyfflas iväg över nätet.

Du vet väl att i princip vilken processor som helst kan göra vilket jobb som helst i en dator? Det handlar ju bara om beräkningar och skyffla data. I en vanlig hemdator är GPU:n betydligt snabbare på att rendera 3D-grafig än tex vanliga processorn, men i ett datacenter har man betydligt mer datorkraft.

Medlem

Vilken upplösning är det man får? Ganska viktigt för min del i af.

Medlem

Jag gillar konceptet skarpt!

signatur

I'm just sayin...

Medlem

Alltså detta verkar ju fantastiskt bra på alla möjliga sätt men frågan är om det kommer fungera lika bra överallt.

Medlem
Medlem

Jag måste säga att jag är lite skeptisk också, speciellt över hur det kommer bli i andra länder än USA. Det är ett enormt projekt bara att få det att funka där, men jag tror faktiskt att det kan gå. Uppenbarligen är det ju inte ren bullshit, som många verkar tro.

Kan hålla med om att det alltid är mysigt att ha sin egna burk, med egna, fysiska kopior av spelen, men det hade ju varit fan så skönt att slippa köpa ny dator/nya komponenter hela tiden.

Om det blir så bra som de säger, så kommer jag förmodligen att få mindre lagg när jag spelar online med OnLive, än jag får idag, på min egna burk. Just det han säger om att trafiken routas om och hoppar fram och tillbaks ökar ju pingen avsevärt. Man kan ju bo granne med någons server, men ändå ha hundratals ms fördröjning dit bara för att man måste ta vägen om långtbortistan.

Det blir sannerligen intressant att se hur de löser distibutionen till resten av världen, men det lär ju knappast komma än på ett tag. Först måste det ju bli en hit i USA, och inte förrän de har släppt fullt på tyglarna vet vi ju om det håller eller inte.

Låt oss följa utvecklingen med öppet sinne. Har de inte redan bevisat att mycket går att lösa med lite kreativt nytänkande? Thumbs up. Utvecklingen går rasande fort.

signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem

Om man bortser från att jag är extremt skeptisk så undrar jag hur tusan logistiken ska skötas samt finansiering eftersom datatcentret måste vara top of the line.

Par saker som kan vara intressant , skrivbord i cloudet och det vore perfekt om du har en konsoll eller whatnot.

Köra allt program i cloudet utan problem.,

signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det jag tycker är mest oroväckande är att denna typ av distribution av spel mycket väl kan vara ett sätt för att se till att man prenumererar på spel snarare än köper dem som idag. Jag är inte intresserad av att betala månadsbetalningar för även spelandet. Det räcker att man gör det för de spel som utvecklas under tiden (som t ex de flesta MMORPG´s)

123
Skriv svar