Diskutera – Samlar du på något?

Medlem

Egentligen bara skivor, vinyl och cd. Köpt skivor hela livet och lär väl aldrig sluta. Köper rätt mycket böcker också men skulle nog inte kalla mig för samlare, eller lite kanske. Har siktet inställt på att ha alla Lars Wilderängs böcker i inbundet format så jag kanske samlar lite på böcker ändå

signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Warhammer (endast för att jag gillar loren och för att måla är svinkul, har inte tid att spela)
Manga (pausad hobby)
Collectors editions då och då, WoW har prio på collectors editions.

Medlem

Samlar på Grafikkort och processorer

Medlem

Några vitrinskåp med Transformers i Masterpiece-skala, samt en flyttkartong bare plastic Warhammer 40.000 som betas av väldigt sakta men säkert.

Medlem
Skrivet av Cidden:

Samlar på NES-spel, en fördel är att de går och spela också.<Uppladdad bildlänk>

Jag kan inget annat än att lyfta på hatten och HYLLA din fantastiska HYLLA. Det var verkligen ingen KASS-EN för alla KASS-ETT-ER.

Medlem

Kul tråd!!

I snart 15 år har jag samlat på officiella objekt från OS i München 1972. Jag har åtskilliga biljetter, pins, affischer, tändsticksaskar, program, keramikföremål och en del obskyra föremål som chokladmedalj, bordständare och ölstop. Dessutom en hel rad varianter på Waldi, den flerfärgade taxen som är OS-historiens första officiella maskot. Den syns bland annat i min profilbild.

Igår fick jag hem den här fina nyckelringen i mycket fint skick:

Jag är hyfsat övertygad om att jag har Sveriges största samling på området. Är nog uppe i runt 250–300 föremål nu. Och varför just detta OS? Jo, för det är det bäst designade olympiska spelet genom tiderna. Designprogrammet är otroligt fint, med en fin avvägning mellan glada färger och ett ganska strikt formspråk.

Känns som att hela den här tråden är en samling på folk med aspergers.

Medlem

skulle ni fråga min fru så samlar jag på öl.... Har en drös stouts nere i förrådet, äldst är nog från 2019.

Öl ost och gaming är väl ändå det bästa som finns?

Medlem

Penna och Papper rollspel.
Har väl 50st i fysisk form och runt 300 i pdf.. hittills.
Och inget av dom är DnD5e.

Medlem

Jag samlar åxå på spel musik på vinyl eller samlar är nog fel ord jag köper den spel musik jag gillar. Samlar även Blueray filmer allt från Anime till rysare och annat jag gillar har en hel del vanliga vinyl skivor åxå allt från Thin Lizzy till hård rock power metal och blues och lite annat.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Kul tråd!!

I snart 15 år har jag samlat på officiella objekt från OS i München 1972. Jag har åtskilliga biljetter, pins, affischer, tändsticksaskar, program, keramikföremål och en del obskyra föremål som chokladmedalj, bordständare och ölstop. Dessutom en hel rad varianter på Waldi, den flerfärgade taxen som är OS-historiens första officiella maskot. Den syns bland annat i min profilbild.

https://img.tradera.net/large-fit/373/592053373_9f5909d9-dd10...

Jag är hyfsat övertygad om att jag har Sveriges största samling på området. Är nog uppe i runt 250–300 föremål nu. Och varför just detta OS? Jo, för det är det bäst designade olympiska spelet genom tiderna. Designprogrammet är otroligt fint, med en fin avvägning mellan glada färger och ett ganska strikt formspråk.

Jag dör. Bland det coolaste konstigaste och härligaste jag någonsin hört talats om. OS 1972!! Har det någonting med terrorist attacken att göra om man får fråga? Oavsett jävligt ballt.

Medlem
Skrivet av B3RRY:

Jag dör. Bland det coolaste konstigaste och härligaste jag någonsin hört talats om. OS 1972!! Har det någonting med terrorist attacken att göra om man får fråga? Oavsett jävligt ballt.

Haha, nä det har inte med det att göra. Det har främst att göra med det designmässiga och mitt allmänna intresse för sport.

Men det är också ett jätteintressant OS överlag. Terrorattacken är ju en mörk beståndsdel, men sen har vi till exempel också att det var under detta OS som kungen träffade Silvia. Sedan är det intressant att läsa om hur tyskarna verkligen gjorde ALLT för att inte upprepa nånsomhelst känsla från Berlinolympiaden 1936. Exempelvis innehåller designprogrammet nästan hela regnbågens färger – men inte röd...

Medlem

Jag samlar på militära manualer från Sverige, Storbritannien, USA och standardiserade NATO-manualer. Uppgår i dagsläget till 1 162 exemplar i digital pdf form, samt ytterligare ca. 100-talet i fysisk form.

signatur

Kvalificerad internetfrämling.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Haha, nä det har inte med det att göra. Det har främst att göra med det designmässiga och mitt allmänna intresse för sport.

Men det är också ett jätteintressant OS överlag. Terrorattacken är ju en mörk beståndsdel, men sen har vi till exempel också att det var under detta OS som kungen träffade Silvia. Sedan är det intressant att läsa om hur tyskarna verkligen gjorde ALLT för att inte upprepa nånsomhelst känsla från Berlinolympiaden 1936. Exempelvis innehåller designprogrammet nästan hela regnbågens färger – men inte röd...

Väldigt intressant. Kul att du hittat en sund och rolig hobby 301 nästa!

Redaktör

Joy Divisions LP-skivor. Jag har alla två!

Är en dålig samlare. Försökte få tag på alla officiella The Sisters of Mercy-releaser på vinyl en gång i tiden (före internet!) Saknar väl 3-4 singlar så det gick väl skapligt ändå tills jag ledsnade.

signatur
Medlem
Skrivet av bluebird:

Kul tråd!!

https://img.tradera.net/large-fit/373/592053373_9f5909d9-dd10...

Jag har badat och dykt i poolen där Knape vann, vill du köpa mitt badvatten?

Medlem

Vinyler, körde mycket Hard Trance och Hardstyle 2000-2006. Så fixat till min collection.
Men nu har jag köp förbud.

It's not a lake, it's an ocean

Min samling är en enda röra just nu. Utspridd över flera rum, och jag har fått slut på plats. Så för varje grej jag köper behöver jag plocka bort en. Vilket jag har börjat göra. Vissa konsoler ligger således kvar i sina kartonger. Spelrummet blev ett barnrum nr 2, och sedan dess har jag inte riktigt haft en dedikerad plats för allt. Drömmen är fortsatt en gillestuga eller ett större rum på övervåningen i nästa hus. Men det lär dröja ett tag givet huspriser och annat i vårt område.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Min samling är en enda röra just nu. Utspridd över flera rum, och jag har fått slut på plats. Så för varje grej jag köper behöver jag plocka bort en. Vilket jag har börjat göra. Spelrummet blev ett barnrum nr 2, och sedan dess har jag inte riktigt haft en dedikerad plats för allt. Drömmen är fortsatt en gillestuga eller ett större rum på övervåningen i nästa hus. Men det lär dröja ett tag givet huspriser och annat i vårt område.

https://i.imgur.com/dfbRyI4.jpeg

https://i.imgur.com/9mGhBvg.jpeg

https://i.imgur.com/4JMSUIA.jpeg

https://i.imgur.com/lLFIIu7.jpeg

https://i.imgur.com/Uy28DW0.jpeg

Vad är det för vitrinskåp du använder i bilderna?

signatur

Pyramid Head has BIG CLAPPIN CHEEKS

Skrivet av Mjausen:

Vad är det för vitrinskåp du använder i bilderna?

De små är vanliga Detolf-hyllor från Ikea (har utgått ur sortimentet, tyvärr) De stora på hjul är butiksmontrar som jag köpte online. Bättre kvalitet, väger typ 100 kg, men också mycket dyrare.

signatur

Medlem

Ursäkta om jag lägger sordin på stämningen här. Men alla ni samlare, vad har ni tänkt ska ha hända med samlingen den dagen ni inte finns längre? Viktigt att tänka på för att underlätta för efterlevande.

Skrivet av stephan900:

Ursäkta om jag lägger sordin på stämningen här. Men alla ni samlare, vad har ni tänkt ska ha hända med samlingen den dagen ni inte finns längre? Viktigt att tänka på för att underlätta för efterlevande.

Jag tänker att jag förmodligen kommer sälja av en hel del av samlingen när jag blir äldre och/eller tappar intresset för grejorna. Eller så får barnen ta över allt. Min äldsta son är, åtminstone just nu, väldigt spelintresserad.

signatur

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag tänker att jag förmodligen kommer sälja av en hel del av samlingen när jag blir äldre och/eller tappar intresset för grejorna. Eller så får barnen ta över allt. Min äldsta son är, åtminstone just nu, väldigt spelintresserad.

Wow vilken samling hur många spel på skiva har du?
Och till vilka konsoler

Redaktör
Ponny

Blir så oerhört glad av den här tråden!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Har ett generellt spelsamlande från generation PS3/Xbox 360 och framåt, med fokus på Playstation. Men har försökt snäva av till indie och favoritspel på sistone, funderar på att sälja av sånt som jag inte har någon känslomässig koppling till men tar kanske tag i det när utrymmet tar slut lite mer. Har en gedigen samling PSVR1- och PSVR2-titlar, samt en hel del PS Vita också.

Senaste grejen som jag gillar att samla är limited edition DualSense-kontroller. Inte de olika färgerna som släpps utan de som är kopplade till spel. Har en komplett samling förutom Hogwarts Legacy-kontrollen som var UK-exklusiv. Däremot har jag fixat Final Fantasy XVI och Monster Hunter Wilds som var Japan-exklusiv, fick även tag på Concord-kontrollen som bara släpptes i USA. Köpte den tre dagar innan spelet las ner och priserna gick upp i taket.

signatur

Community manager på PLAION.

Medlem
Skrivet av stephan900:

Bra fråga! Jag har själv tänkt på detta.

Om jag dör när jag blir gammal så kommer jag nog ha hunnit sälja av huvuddelen av samlingen i god tid. Och bara behållit några få enskilda föremål som betyder något och som får representera resten.

Skulle jag dö plötsligt innan dess så känner mina vänner och anhöriga såklart till att jag har den här samlingen. Mitt samlarområde (OS i München 1972) är ett sådant som man kan sälja på auktion, exempelvis Bukowskis, så det är nog där samlingen skulle hamna. Det skulle också vara ett sätt att säkerställa att den som köper sannolikt redan har ett intresse.

Medlem

Försöker ta reda på så mycket som möjligt av det som man haft roligt med under uppväxten, så kanske mina barn en dag får uppleva samma digitala äventyr 🥰

Medlem

Samlar bara på pengar i aktier/fonder/sparkonton men även ofrivilligt har jag svårt att slänga saker så jag kämpar med att minimalisera och Marie Kondo-fiera mitt liv.
Strävar efter att lämna efter mig så lite skräp som möjligt då jag börjar oroa mig för att behöva ta hand om pappas gamla skräp som han inte orkat slänga. Just det här med efterlevande tycker jag är en viktig poäng med att undvika samlande. Har inga barn själv.

Utmärkande i samlingen är alla använda tepåsar - de fungerar ypperligt som odör-absorberare!! 🤩

Medlem
Svenska speltidningar, Nes SCN och Legend of Zelda

Samlar på svenska speltidningar, samlingen innehåller samtliga svenska speltidningar som släppts sedan 1986.
Utöver detta samlar jag på Nes SCN, Legend of Zelda och Nintendo 64.

Medlem

Samlar på Gamecube spel då jag tycker att den har ett fenomenalt spelbibliotek och att kontrollen sitter så skönt i handen.
vill ju ha alla så klart men dom börjar bli dyra nu!

123
Skriv svar