Vilken Star Wars-era är du?
Inte säkert. George Lucas sa själv att Star Wars bör förnyas för varje generation, ligger nog nåt i det. Jag ser de gamla filmerna på ett annat sätt än många yngre gör, för jag växte upp när de var aktuella. Star Wars var ett fenomen på den tiden, fanns inget liknande
Om det behöver förnyas, varför är de nästan en direkt kopia på episoderna 4-6?
I drank what?
Ogillar rent allmänt Star Wars.
Detta beror delvis på att jag får svårare och svårare med åren att ignorera det faktum att Star Wars mer känns som fantasy som råkar utspela sig i rymden, än "riktig" Science Fiction.
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Detta beror delvis på att jag får svårare och svårare med åren att ignorera det faktum att Star Wars mer känns som fantasy som råkar utspela sig i rymden, än "riktig" Science Fiction.
Just därför jag älskar det!
Född på på mitten av 90-talet och växte upp med att ha episod 4, 6 och 1 på VHS. Minns att bra tid efter att jag nött dessa filmer såg jag episod 5 och tyckte den var lite tråkig,. Känner helt tvärtom idag hah.
Men kanske de som fick mig att verkligen befästa mig som originalriddare är att på min sjunde födelsedag fick jag den här boken med bilder och fakta om just originaltrilogin. Det var min nattbok, varje kväll i jag vet inte hur många år. Som kan ses på den nästan helt massakerade ryggen. 😅
Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight
Efter orginal trilogin är det endast Rougue One och The Mandalorian som fått mig att fastna, perfektion ska man inte pilla med (läs The Original Trilogy fast där George Lucas löpt amok med onödiga moderna datorgenererade effekter. Han Shots First !!!)
Det har aldrig varit renodlad Sci-fi! Genren som Star Wars går under kallas Science-Fantasy! och är inte något nytt påhitt!
EDIT: Såg på botten på wiki: "The status of Star Wars as a science fantasy franchise has been debated. In 2015, George Lucas stated that "Star Wars isn't a science-fiction film, it's a fantasy film and a space opera"
Känns ju bara som att George vill definera genren själv
Men i slutet av dagen, orka bry sig om vilken genre saker är! Antingen är det för en eller inte!
Missbrukare av Souls
Star Wars, åtminstone orginal trilogin var alltid fantasy...
(06:30-07:55)
Och inget fel med det. Bio-versionen av Star Wars och Empire Strikes Back är fortfarande fantastiska filmer. Precis som 2001, Blade Runner, Gattica osv är fantastiska filmer inom sin genre.
Det har aldrig varit renodlad Sci-fi! Genren som Star Wars går under kallas Science-Fantasy! och är inte något nytt påhitt!
EDIT: Såg på botten på wiki: "The status of Star Wars as a science fantasy franchise has been debated. In 2015, George Lucas stated that "Star Wars isn't a science-fiction film, it's a fantasy film and a space opera"
Känns ju bara som att George vill definera genren själv
Men i slutet av dagen, orka bry sig om vilken genre saker är! Antingen är det för en eller inte!
Star Wars, åtminstone orginal trilogin var alltid fantasy...
https://youtu.be/SVlXXwCIUiQ?si=IP8E3GzSdCRta_dk
(06:30-07:55)
Och inget fel med det. Bio-versionen av Star Wars och Empire Strikes Back är fortfarande fantastiska filmer. Precis som 2001, Blade Runner, Gattica osv är fantastiska filmer inom sin genre.
Jovisst är det Science Fantasy. Exakt min poäng.
Dålig Science Fantasy dessutom. (Möjligen med undantag för film 4-6, den ursprungliga trilogin. Den är åtminstone underhållande.)
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Dålig Science Fantasy dessutom.
Då vet vi din åsikt, som ingen här har frågat om.
Missbrukare av Souls
Då vet vi din åsikt, som ingen här har frågat om.
Så bara för att jag inte gillar Star Wars, så får jag inte skriva om det? (Star Wars alltså.) Moget.
Fick aldrig uppleva 4-6 på bio(född 1991) men såg dom om och om igen tills Episod 1 kom ut 1999. Älskade episod 1 och 3 som parvel(ogillade episod 2 för någon orsak, vilket var konstigt då jag typ älskade allt jag såg vid den åldern)!
Kommer till och med ihåg när jag var runt 5 år gammal och min farbror hade en silverskinande box med tre VHS kassetter inuti som det stod STAR WARS på och hur helt fast jag var när jag såg dom. Farsan vart galen över att jag bara ville se dom hela tiden haha!
För 91 också, detta var min barndom också.
Älskade Clone kriget dock, bortsett från den politiska delen.
Såg 4-6 på vhs så galet mycket som liten, även andra action filmer. Brukar ibland få en nostalgi trip o kolla gamla filmen från när man var liten som man hade på vhs xD
Så bara för att jag inte gillar Star Wars, så får jag inte skriva om det? (Star Wars alltså.) Moget.
Eftersom frågan är "Vilken Star Wars-era är du?" så blir det åtminstone off-topic.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
För 91 också, detta var min barndom också.
Älskade Clone kriget dock, bortsett från den politiska delen.
Såg 4-6 på vhs så galet mycket som liten, även andra action filmer. Brukar ibland få en nostalgi trip o kolla gamla filmen från när man var liten som man hade på vhs xD
91 powaaah! :D. Önskar jag hade dom gamla VHS kasseterna... Ska dock ha alla tre på DVD med theatrical release gömt här hemma någonstans!
Skriv vad du vill, inte min tråd. Gilla/ogilla vad du vill, inte mitt problem.
Bara klargör för dig att ingen här är intresserad av din åsikt.
"Moget"
Lol, kolla dig i spegeln min vän.
Nä nu fortsätter vi njuta av lördagen vettja!
Missbrukare av Souls
Eftersom frågan är "Vilken Star Wars-era är du?" så blir det åtminstone off-topic.
Nejdå. Svaret är "ingen".
En sak jag önskar jag hade fått uppleva är plot twisten att Vader är Lukes pappa. Liksom hur folk måste ha pratat om det och reaktionerna i biosalongen.
Nja, det är inte särskilt on-topic.
Lite som att jag skulle fråga dig: "Vilken glass gillar du?" och du svarar något i stil med "jag gillar bara pannkakor, för glass är en förjävla dålig dessert". Men visst, hade du bara svarat "ingen" så kanske jag inte hade kommenterat.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
En sak jag önskar jag hade fått uppleva är plot twisten att Vader är Lukes pappa. Liksom hur folk måste ha pratat om det och reaktionerna i biosalongen.
Jag såg den på bio, men det var så längesen och jag minns bara att jag själv var helt uppslukad av filmen och chockad av den scenen. Tyckte Darth Vader var läskig både i den här och Stjärnornas krig (när jag såg den var jag ännu mindre)
Jag lånade Star Wars originaltriologi av en granne runt 1993. Det kan låta konstigt i dagsläget men Star Wars (eller Stjärnornas krig som alla sa) var helt iskallt då! Den populärkulturella hypen hade avtagit en hel del med åren.
Självklart fanns det fans men dom i min ålder var mest inne på Turtles, Transformers mm. Det såldes knappt några Star Wars-leksaker eller samlarprylar längre. Dom flesta i min klass hade inte ens sett filmerna.
Jag blev förstås helt såld på filmerna. Och några år efter detta (1997) fick ju Star Wars comeback när det släpptes remasters av filmerna. Jag såg alla tre på bio och året därefter utannonserades Episode 1 och Star Wars var tillbaka som stort fenomen.
Som jag ser det är det endast 4-6 som är riktig old school movie magic. Episode 1-3 är ju bedrövliga. George Lucas borde haft självinsikt och insett att han borde hålla sig i bakgrunden. Ska man uppskatta 1-3 som vuxen får man fan ha nostalgiglasögon med linser tjocka som stjärnkikare. Hade jag varit 10 år när jag såg dom hade jag nog tyckt det var bra och häftiga filmer.
Jag har tyvärr vuxit ifrån star wars. Alla filmer är så tydligt gjorda bara för att sälja leksaker till barn. Var väl till och med tänkt så från första första filmen, enligt den store Lucas själv, om jag inte minns fel.
Ep. 4 och 5 är kul, men det är nog mest för att jag var så mottaglig och förtrollad av dem som tioåring. Tempot och klippningen i 4:an är egentligen bedrövligt om man tänker på det när man tittar. Känns mest som en lång serie löst sammansatta scener. Det som funkar är musiken ihop med de matiné-aktiga actionscenerna.
Född sent 80-tal så jag kunde precis gå på Phantom Menace själv (11-årsgräns) Det är dessutom den enda film jag sett två gånger på bio under premiären. Hade sett orginal triologin tidigare men inte riktigt fastnat. Men efter podracing och Darth Mauls dubbelsabel var jag fast.
Jag såg den på bio, men det var så längesen och jag minns bara att jag själv var helt uppslukad av filmen och chockad av den scenen. Tyckte Darth Vader var läskig både i den här och Stjärnornas krig (när jag såg den var jag ännu mindre)
Darth Vader håller ju skräckfilmsklass. Även i Rogue One när man får se scenen när de bordar Leias skepp. Får fan hjärtklappning. På ett sätt var det synd att man gav honom mer karaktär med prequel-filmerna för han blev inte riktigt lika läskig efter man fått se honom som ung Anakin.
Imperiet slår tillbaka är en sjukt mörk film också där den lättsamma tonen från första nästan är helt borta. Allt går ju åt helvete för rebellerna och slutar med en sargad Luke och att Han Solo blivit infryst och bortförd. Som liten tyckte jag den var sämst i serien då den inte innehöll lika mycket action, men nu som vuxen tycker jag det är den bästa. Så hade varit så kul att få uppleva den där och då som vuxen.
"Writer and Fighter"
Nja, det är inte särskilt on-topic.
Lite som att jag skulle fråga dig: "Vilken glass gillar du?" och du svarar något i stil med "jag gillar bara pannkakor, för glass är en förjävla dålig dessert". Men visst, hade du bara svarat "ingen" så kanske jag inte hade kommenterat.
Tråden är bevisligen ämnad för dem som gillar Star Wars. Det är en sak att gå in och skriva en enstaka kommentar om varför man inte fastnade för det när de filmer som ligger en närmast kom ut, men tråden ska inte behöva spåra ur och bli en "Jag gillar inte Star Wars-tråd" när tanken är att diskutera vilken era man tycker om mest.
Åter till topic.
Orginaltrilogin, dock innan George Lucas fick för sig att börja ändra i den. Orginal-orginaltrilogin alltså.
Att det finns de som gillar prequeltrilogin är det bästa beviset på att om tio år så kommer de finnas en hel del äldre som tycker bäst om sequeltrilogin, då det är den de växte upp med som barn...
Rogue One är lysande fram till och med sekvensen med Vader i slutet, den skorar med början på A New Hope på ett sätt som jag verkligen ogillar, det blir bara fel. Men jag förstår att de som är uppvuxna med prequelfilmerna där jedis och sith alla har tagit amfetamin och hoppar runt som energizerbunnies gillar slutsekvensen....