Fragzone-fredag – Hur mycket får ett spel kosta?

Robot
Fragzone-fredag – Hur mycket får ett spel kosta?

Pengar är inga problem! (Eller...?)

#fragzone-fredag, #gta-vi

Medlem

Vill man ha GTA som är bland det bästa som finns, så betalar man gärna för det. Man vill spela det när det är nytt och det hetaste spelet på marknaden.
Sen så finns det mindre kompetenta studios som saknar fantasi, som istället borde sänka priserna på sina spel. I synnerhet om det är remakes på gamla spel. Tänker främst på ett som kostar 750:- och det är skamligt. Max 399 kronor skulle det kosta.
Och så den andra studion som släppte ett trasigt spel som fortfarande har problem två år senare. Det kostade 700 spänn. Såna här klantar vill säkert hänga med på tåget och få ännu mer pengar för sina mediokra spel.
"Men Rockstar kan ju sätta såna priser, då borde vi också få"
Nej, det borde ni inte.

Medlem

Gamers är så sjukt snåla ibland, priset på spel ligger kvar så sjukt lågt samtidigt som förväntningarna på spel har skenat bortom all rimlighet.

Jag har alltid tyckt att rösta med börsen är bra men mellan den extrema snålheten, go woke go broke-grabbarna och att det är populärt att hata vissa företag där minsta lilla fel i en trailer ger massiva konsekvenser så är jag nog rädd för att spelen framöver för en period kommer vara så sjukt enformiga för ingen vågar satsa på nånting som sticker ut.

Riktigt go bild! På tal om gott, jag hade helt missat när ni livestreama för barncancerfonden och började lyssna på 4-timmarspodden igår och till den som själv inte sett/lyssnat på detta än, garv utlovas!! Jag ska försöka se live idag då jag ändå är föräldra"ledig" men vi får se vad ungen dikterar

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Väldigt individuellt från spel till spel, är det nåt man är sjukt sugen på och spelet inte är en buggfest på realese så är the sky the limit kan jag tycka. Med det sagt vill jag inflika att jag aldrig köper spel till fullpris på release, man har ju lärt sig ett och annat genom åren. Gta 6 kommer jag vänta minst en konsolgeneration till innan jag spelar, finns alldeles för många 'gratis' spel att ta tag i för att jag ska hala upp plånkan och köpa något spel nu. Såg bla att ragnarök finns på ps+ och bara där kommer jag att ha att göra ett bra tag.

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem
Skrivet av Deli:

Gamers är så sjukt snåla ibland, priset på spel ligger kvar så sjukt lågt samtidigt som förväntningarna på spel har skenat bortom all rimlighet.

Jag har alltid tyckt att rösta med börsen är bra men mellan den extrema snålheten, go woke go broke-grabbarna och att det är populärt att hata vissa företag där minsta lilla fel i en trailer ger massiva konsekvenser så är jag nog rädd för att spelen framöver för en period kommer vara så sjukt enformiga för ingen vågar satsa på nånting som sticker ut.

Handlar väl mer om att AAA spel är svindyra att göra, så de vill inte ta några risker.
Sen finns det ju fantastiskt många nyskapande och häftiga indie-spel, så det är ju inte som att AAA spel är det enda som finns att välja på.

Medlem

Själv tycker jag det är avsmakande personligen att bara kunna spela depraverade gangsters. GTA borde haft en motpols-mode där man spelar polis el. dyl och bekämpa brottsligheten istället. Så för mig är inte GTA serien ens spelbart. Dessutom verkar huvudpersonerna i spelet sakna intelligens och förstånd helt och hållet.

Medlem
Skrivet av karatekex:

Handlar väl mer om att AAA spel är svindyra att göra, så de vill inte ta några risker.
Sen finns det ju fantastiskt många nyskapande och häftiga indie-spel, så det är ju inte som att AAA spel är det enda som finns att välja på.

Då borde de göra spel som funkar. Som de gjorde med Ragnarök. De stressade inte ut spelet innan det var klart. Det är sånt som bluffmakare sysslar med. Men de kanske inte bryr sig om risken att få dåligt rykte, folk köper deras skräpspel så de drar in pengar ändå. Gött.

Om jag jobbade på ett AAA-spel med världens budget och sen bajsar ur mig nåt som får utmärkelsen "the worst triple-A PC port of 2023" så skulle det inte kännas bra och kul. Kanske börja fundera på att göra nåt annat istället.

Ja, årets spel 2022 var Stray. De gjorde nåt nytt och unikt, hade en vision och fantasi. Tänk om fler studios var så.

Medlem

Tänk att de höga cheferna tar ut enorma löner men ändå måste vi betala mera... Ja, priserna har inte hängt med inflationen men ändå tjänar de enorma mängder pengar (de som det går bra för) och det beror ju på att antalet som spelar ökat i större takt än inflationen och på grund av fula trix med mikro transaktioner etc.

Köper nog färre än 1 AAA spel om året då de inte lockar mig öht men även om det inte berör mig så tycker jag inte att de bör höja priserna. De bör istället göra bättre spel som inte är utvecklade av pengakåta finansmän.

signatur

osv.

Medlem

1000kr för att leka runt med 1 och 0:or som någon ställt i ordning i en dator. neppppppppp. köper hellre ett par skor för dom pengarna. mycket tveksam till att dom ens kommer ta så mycket betalt. NFT vibe på det hela.

Moderator | Testpilot

79,99€ för Doom: The Dark Ages blir ju trevligt. Yep...

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelen har inte rätt att ta 1000 kr känner jag. Om något borde de skämmas o ligga lågt. Det finns massa saker i spelen som e typiska och ospeciella numera. Man kan inte bara öka grafiken och tro att det ska kännas dyrt faktiskt.

Om något kan ta högre priser så är det väl b2p mmorpg, för då slipper man månadskostnaderna åtminstone.

Medlem

FOMO är en stark kraft. Jag saknar tiden då jag inte hade så mycket pengar. Låg alltid 1-2 generationer efter och kunde köpa riktigt bra spel billigt. Det enda som räddar min plånbok nu för tiden är att jag har gemensam ekonomi med min sambo då blir impulsköpen färre

Jag hoppas på en framtid där 90% av alla spelsläpp håller indie till AA nivå och marknaden lever på ett fåtal AAA spel om året, det är i min mening en mer hållbar framtid. Börsnoterade spelbolag och Fortnite-drömmar/mål har stjälpt mer än hjälp.

Medlem

Spel kostar ju nästan 1000 kronor redan nu. Och är det ett spel som tex Monster Hunter Wilds så får det definitivt kosta 1000kr tycker jag. Alla spel har olika priser endå. Spel är en lyxvara som får kosta så mycket dom vill. Sen är det marknaden som styr hur många som köper och om det i slutändan var en bra eller dålig idé. Det kommer ändå så många spel nu. Så skulle ett spel kosta mer än vad jag vill ge för det så väntar jag bara eller helt hoppar över det utan att tänka så mycket på det.

Medlem

För mig är GTA inte värt nått mer än andra AAA spel, men de är ju fria att sätta vilket pris de vill på sitt spel, och jag är ju fri att låta bli att köpa om jag tycker spelet inte är värt priset.

Ero
Medlem

Finns inte en gubbe som har råd att LANa nu för tiden (om tiden fanns).

Spel för 1000:-
Sen kaffe för två miljoner paketet!

Ska man köpa pizza så är det en massa hundralappar med.

Slutnotan per gubbe blir i runda slängar 1,2 miljarder.

signatur

Varit medlem längre än dig.

Iom att gemene AAA-spel kostar ca 700-800 kr idag så hade jag gladeligen betalat 1000 kr för ett nytt mainline GTA förstås, ingen tvekan. Och det kommer från någon som mycket sällan köper spel vid fullpris utan inväntar glatt rejäl rabattmen GTA-släpp är något av en happening inom spelvärlden, för mig iaf.

De flesta AAA-spel "förtjänar" dock inte sin prislapp, som att SW: Outlaws kostar 70 euro är skrattretande.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

FZ
Edin Mehinovic

Såg att någon såg den stora muggen.

Spoiler / super-smyglansering: https://butik.geeks.se/baskollektion/fz/fz-mugg

Medlem

249:- är nog övre gränsen som jag köpt ett spel för de senaste tio åren sååå. 249:-!

Medlem

Snacka om att majoriteten inte köpt eller förstår varorna, uppväxt från Sega Genesis+ så vartit med om allt därefter. SNES, PS, N64, Xbox Org, att spelen då kostade 600, för 'AAA' varor, för att idag kosta 700 excl seasonpass för kommande Dlc' tillägg. så runt 1000ish för hela spel är helt Ok, imo, de har så extremt stor skilldnad från det vi fick då jämnfört med nu, och vi borde inte förvänta oss att vi ska få mer för pengarna, är inte direkt så att det är så något annat fungerar.

Te.x att Hollow Knight inte kostade 600 är lite dumt för hur otroligt bra spelet är. Idag 150?, suveränt Metroidvania.

Samt allt från R* har alltid ökat ribban för deras nästa spel, även om de inte är samma serie de släpper i. Hoppen från varje GTA efter 2:an är galet. Så att GTA 6 kanske kostar mer än 1000, inga problem. Spelat alla, älskar deras satir USA. Har inga förväntningar på vad spelet "Borde" ha för innehåll, så tror inte jag blir besviken alls när det gäller SP upplevelsen, Multiplayer eller Online delen som borde kommer med eller lite senare får verkligen ses hur den blir. Mycket kan fixas från GTA V's Online. pch det borde inte vara så svårt för dem, men får se hur "Sandboxen" blir.

Tror jag köpte 20 ny lanseringar 2024, några Early Access. Skulle kunna skriva i dagar om diverese spel men det är inte något jag får betalt för så håller det mesta för mig själv.

https://s.team/y24/fkmjdqj?l=swedish för mitt 2024 på Steam

signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Det måste kosta under 100 kronor och säljas på gog.

Medlem

Gillar bilden från youtubeklippet. Tack för ett gott skratt 😄

Redaktör
Skrivet av Viggez:

Gillar bilden från youtubeklippet. Tack för ett gott skratt 😄

Daniel ser nöjd ut - who could blame him? 🔥

signatur
Medlem

Allt över 500 är för dyrt för ett spel oavsett. Sen kan spelen vara värda mer ändå förstås men... Det börjar kännas dyrt efter 500 kr.

Att GTA6 skulle kosta över 1000 spänn är skrattretande. Jag har massor med timmar i alla GTA-spelen både singel och coop och även givetvis i GTA 4 & 5 och... Spelen är ju egentligen skrattretande dåliga. Oerhört repetativa, förutsägbara och sanslöst enfaldiga. All fysik är som en 6-åring designat den. Intelligensen hos polisen är ju... ...som om en 6-åring designat den.

Jag fattar att det är populärt men samtidigt inte. Spelserien, hela spelserien, är egentligen sanslöst dålig.

250 spänn för GTA6. Allt annat, baserat på spelseriens historia, är ett rån!

signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Kommer nog köpa GTA sex men väntar nog ett tag så priset går ner. Var inte direkt imponerad av deras senaste spel, så trög story att jag inte orkat spela klart storyn i även om det är snygga miljöer man rider runt i.

Medlem

Inflationsmässigt har inte spelpriserna stigit i princip alls om vi jämför från mitten 90talet. Vi kan också jämföra vad det kostar att gå ut och äta middag eller ta del av valfri kulturupplevelse, bio, konsert eller liknande och sätta ett timpris på upplevelsen. Ska vi dra det till sin spets, om jag hade jobbat de timmarna jag lagt ner i ett visst spel. Hur mkt har det då kostat i utebliven inkomst? (Kanske löjligt att tänka så men det beror ju på hur man värderar sin tid)

Det drar såklart iväg om man ska köpa många spel vid nysläpp men om man hela tiden gör det tror jag problemet ligger någon annanstans än priset. Självklart är det inte säkert att högre prislapp betyder större spelglädje, men det betyder ju inte heller att man kan få valuta för pengarna om priset är högt.

Medlem

400 spänn. Är det något riktigt unikt kan jag sträcka mig till 600 men då skall det vara en upplevelse utan like.

Skrivet av Sp4ceRock3R:

Inflationsmässigt har inte spelpriserna stigit i princip alls om vi jämför från mitten 90talet. Vi kan också jämföra vad det kostar att gå ut och äta middag eller ta del av valfri kulturupplevelse, bio, konsert eller liknande och sätta ett timpris på upplevelsen. Ska vi dra det till sin spets, om jag hade jobbat de timmarna jag lagt ner i ett visst spel. Hur mkt har det då kostat i utebliven inkomst? (Kanske löjligt att tänka så men det beror ju på hur man värderar sin tid)

Det drar såklart iväg om man ska köpa många spel vid nysläpp men om man hela tiden gör det tror jag problemet ligger någon annanstans än priset. Självklart är det inte säkert att högre prislapp betyder större spelglädje, men det betyder ju inte heller att man kan få valuta för pengarna om priset är högt.

Man säljer också 100 gånger fler exemplar nu så den liknelsen går inte hem. Det är inte spelarnas fel att spelstudiosarnas inte klarar av att hålla tighta billiga team istället för att kasta manskap på utvecklingen.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Man säljer också 100 gånger fler exemplar nu så den liknelsen går inte hem. Det är inte spelarnas fel att spelstudiosarnas inte klarar av att hålla tighta billiga team istället för att kasta manskap på utvecklingen.

I vilken bransch minskar priset om volymerna ökar? (Undantaget grossistpriser såklart) Spelkonsoler? Bilar? Mobiler? Läsk?

Medlem

Tycker det här blir lite knepigt. Det är ju ingen som tvingat Rockstar att göra ett svindyrt spel, det är ett eget val för att de vet att de kommer få igen det för att de gjort väldigt populära spel i serien innan. Så vill jag tro att många resonerar, och då konsumenterna vet vad de får när de betalar så kan det motivera priset. Problemet här blir ju när övriga branschen vill apa efter, och ta hutlöst betalt för vilket skräp som helst.
Med dagens spel utbud så upplever jag att många inte betalar runt tusenlappen för vad som helst, utan väntar några månader tills det hamnar i rea-backen på Steam ifall recensionerna varit ljumna för ett nytt IP.

Aktörer som släpper ett nytt spel utan en solid spelarbas kanske borde ge fan i att satsa en miljard på spelet för att det ska se fancy ut i ett release-klipp, och sedan förvänta sig att konsumenterna ska betala över 1000-spänn för grisen i säcken.

Medlem

Jag köpte spel sällan till fullpris redan innan den nuvarande prishöjningen. Men 549kr känns som en övre smärtgräns, var väl RDR2 och Elden Ring jag har betalat så mycket för de senaste 10 åren.

Enda undantaget har varit Baldur's Gate 3. Kändes ändå väldigt dyrt trots att det var väldigt bra!

12
Skriv svar