Dragon Age: The Veilguards regissör lämnar Bioware och EA

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Det förstår jag att det har underpresterat när det är har varit så pass tyst från EA. Annars brukar företagen skryta om sina försäljningssiffror. Men det var inte poängen med mitt inlägg. Jag undrade var hen hade fått sina siffror ifrån angående 300k sålda. Vissa personer är väldigt kassa på att ta fram källor när de påstår saker, så som i detta fall. Att det skulle ha sålt så lite på PC, PS5 och Xbox kombinerat, låter för mig inte trovärdigt för fem öre.

Någon analys på tuben. Vilken period försäljningen gäller eller om siffrorna stämmer vet jag inte. Det är inte heller så värst viktigt. Poängen är att det sannolikt sålt rejält mycket mindre än förväntat och att man som vanligt missuppfattat vad den största delen av kunderna vill ha och troligtvis är rejält förvånade. Och det är långt ifrån det enda exemplet i modern tid.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Barkbiten:

Asså på riktigt, vad fan är poängen med att ha en åsikt på den här sidan längre? Försöker ni toppa Kotaku?

https://c.l3n.co/i/MN6Cvk.png

Du tar bort mitt inlägg men lämnar kvar AHTF inlägg när han citerar mig? Vadå har han rätt och en mer politiskt korrekt åsikt för FZ? Vad var så respektlöst med mitt inlägg men ni lämnar alltid kvar de mest giftiga inläggen så länge de har rätt politik.

Alla måste skriva "Tack, Jag älskade spelet. Mitt GOTY. Jag märkte inte av nåt ”woke”. Och om det var nåt som var ”woke” så är det bara bra. Vi behöver belysa mer orättvisor i smahället."

FZ seal of approval

Nej, vi försöker inte toppa någon annan sajt. Ja, vi försöker ha ett trevligt, respektfullt klimat.

"Högt i tak" är inte lika med avsky och hat. När jag rensade var det svårt att få med allt, p.g.a. är ingen maskin. Beklagar det. Tar ett varv till. Det var söndagkväll och jag hade lust att göra annat än att hantera tjafs. Alla måste inte älska Dragon Age, men man behöver inte hålla på och sparka på och håna individer som inte råka tillhöra normen (för det gjorde man). Woke-snack brukar tyvärr alltid spåra till hat av minoriteter då vissa inte kan bete sig. Det finns andra forum där man kan ägna sig åt att "inte bete sig".

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av skurk:

Nej, det viktigaste är att man kan identifiera sig med spelets protagonist.

Nej, det är verkligen inte den viktigaste saken. Inte i närheten, vem kan ens göra det i de flesta spel, även spel från innan 2010.
Men visst, det är nog inte så bra om man ogillar denna person.

Det är inte som att man går runt och identifierar sig med TankJr.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av skurk:

Du måste hata Donkey Kong spelen va?

signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av skurk:

Jag har väldigt svårt att se att jag har särskilt mycket gemensamt med någon av de karaktärer jag spelar i mina favoritspel. Jag är varken cowboy, riddare, monsterjägare, zombieslaktare, soldat (har förvisso gjort lumpen men några dödade fi blev det aldrig), prisjägare, jedi, gangster eller arkeolog.

Jag kan inte indentifiera mig med dem annat än väldigt ytligt. Jag lever inte i spelkaraktärernas värld utan hoppar bara in och styr dem lite när jag får tid över. Just nu spelar jag väldigt mycket Metro. Jag gillar Artiom och vill att det ska gå bra för honom och hans ranger-polare. Jag känner dock inte på något plan att jag är Artiom.

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag har väldigt svårt att se att jag har särskilt mycket gemensamt med någon av de karaktärer jag spelar i mina favoritspel. Jag är varken cowboy, riddare, monsterjägare, zombieslaktare, soldat (har förvisso gjort lumpen men några dödade fi blev det aldrig), prisjägare, jedi, gangster eller arkeolog.

Jag kan inte indentifiera mig med dem annat än väldigt ytligt. Jag lever inte i spelkaraktärernas värld utan hoppar bara in och styr dem lite när jag får tid över. Just nu spelar jag väldigt mycket Metro. Jag gillar Artiom och vill att det ska gå bra för honom och hans ranger-polare. Jag känner dock inte på något plan att jag är Artiom.

Jag spelar också metro, är på exodus och jag känner mig tvungen att sluta spela då jag inte vill att spelet ska ta slut. Ska försöka dra ut spelet över flera månader då det är en sådant pärla. Skulle påstå att inlevelsen är ganska hög då Artyom inte pratar själv. Inte svårt alls att tänka sig själv som huvudpersonen. Det är det som gör spelet extra bra tycker jag. Att jag som vanlig "dödlig" kan fantisera om att vara en superhjälte, mutantkrigare, osv. Kan även spela som tjej eller t.ex. annan varelse. Bara spelet är bra och karaktären/historien är "trovärdig" så går hur bra som helst att drömma sig in i spelet för mig. Det är det som gör det hela så underbart.

För att återkomma till dragon age så tycker jag inte att det var det sämsta jag spelat, men det var inte heller det bästa. Som folk sagt så är dialogerna inte bra nog. Själva spelet är helt okej utöver det (jag har inte spelat igenom det). Så att hon fick lämna var inte helt oväntat då dragon age är/var? en sådan viktig spelserie.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Skulle påstå att inlevelsen är ganska hög då Artyom inte pratar själv. Inte svårt alls att tänka sig själv som huvudpersonen. Det är det som gör spelet extra bra tycker jag. Att jag som vanlig "dödlig" kan fantisera om att vara en superhjälte, mutantkrigare, osv. Kan även spela som tjej eller t.ex. annan varelse. Bara spelet är bra och karaktären/historien är "trovärdig" så går hur bra som helst att drömma sig in i spelet för mig. Det är det som gör det hela så underbart.

Jag kan tänka mig att det är ordvalet som ställer till det lite i den här frågan.

Att "drömma sig in i spelet" eller "leva sig in i huvudkaraktären" tycker jag är något annat än att "identifiera sig med..".

Så det kanske var ett olyckligt ordval av personen. Men jag ser också en viss risk för att inlägget var lite ironiskt/sarkastisk menat. 😋

Medlem
Skrivet av Izuel:

Jag spelar också metro, är på exodus och jag känner mig tvungen att sluta spela då jag inte vill att spelet ska ta slut. Ska försöka dra ut spelet över flera månader då det är en sådant pärla. Skulle påstå att inlevelsen är ganska hög då Artyom inte pratar själv. Inte svårt alls att tänka sig själv som huvudpersonen. Det är det som gör spelet extra bra tycker jag. Att jag som vanlig "dödlig" kan fantisera om att vara en superhjälte, mutantkrigare, osv. Kan även spela som tjej eller t.ex. annan varelse. Bara spelet är bra och karaktären/historien är "trovärdig" så går hur bra som helst att drömma sig in i spelet för mig. Det är det som gör det hela så underbart.

För att återkomma till dragon age så tycker jag inte att det var det sämsta jag spelat, men det var inte heller det bästa. Som folk sagt så är dialogerna inte bra nog. Själva spelet är helt okej utöver det (jag har inte spelat igenom det). Så att hon fick lämna var inte helt oväntat då dragon age är/var? en sådan viktig spelserie.

Kul att vi är flera som gillar Metro. Jag spelar om serien var eller varannat år. De är inte världens bästa soel rent tekniskt, grafikmässigt eller ens storymässigt men atmosfären i spelen (främst de två första) är oslagbar. Gillar även Gluchovskijs böcker men anser att spelen gör världen han byggt upp en extra dimension.

Jag försöker spela Artiom som hjälpsam och inte onödigt mordisk (även om jag alltid väljer det dåliga slutet i 2033 p.g.a. att det är kanon). Däremot känner jag aldrig att jag är Artiom.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nej, vi försöker inte toppa någon annan sajt. Ja, vi försöker ha ett trevligt, respektfullt klimat.

"Högt i tak" är inte lika med avsky och hat. När jag rensade var det svårt att få med allt, p.g.a. är ingen maskin. Beklagar det. Tar ett varv till. Det var söndagkväll och jag hade lust att göra annat än att hantera tjafs. Alla måste inte älska Dragon Age, men man behöver inte hålla på och sparka på och håna individer som inte råka tillhöra normen (för det gjorde man). Woke-snack brukar tyvärr alltid spåra till hat av minoriteter då vissa inte kan bete sig. Det finns andra forum där man kan ägna sig åt att "inte bete sig".

Varför tar du bort AHTF inlägg också? Det är precis som att du missat grejen helt och hållet. Hela poängen är att varken jag eller han skrev något överhuvudtaget som bröt mot era påhittade "woke" regler. Jag skrev inget med ordet "woke" i min text och AHTF skrev inget om det heller. Vi hade ett argument som varken var fullt av hat eller respektlöst som du bestämde dig för var hat mot någon random minoritet. Folk "hatar" hela tiden på vilka spel de gillar eller som är bra/dåliga på den här sidan men om någon "hatar" på Dragon Age The Veilguard.....

Ni är jävligt selektiva när det kommer till vad man får håna och som du säger sparka på på det här forumet. Var ni och rensade upp i "Geforce RTX 5000-serien avtäckt – toppkortet kostar 28 000 kr" när folk satt där inne och spydde galla och var nerlåtande? Eller när ni släppte artikeln om Borderlands-filmen. Ganska mycket hat där i den tråden men det är ju okay för filmen var ju usel, fritt fram att hata på den. Men kanske finns två personer som gillade den, vad gör ni åt det?

Ni vill har ett trevligt, respektfullt klimat men bara när det handlar om "politik" i ett spel. Ni fortsätter släppa artiklar som ni vet kommer få folk som är "woke" eller "Anti-Woke" att göra inlägg, det går några timmar och så har ni rensat 20-30 inlägg. Spelar ingen roll om man skriver ordet "woke" då gissar ni er till vilket läger de är i och tar bort deras inlägg och/eller bannar dom.

Såg nu att ni tog bort en annan användares inlägg som också kritiserade eran moderation. Bröt de också mot eran "woke" regel?

Redaktör
Skrivet av Barkbiten:

Varför tar du bort AHTF inlägg också? Det är precis som att du missat grejen helt och hållet. Hela poängen är att varken jag eller han skrev något överhuvudtaget som bröt mot era påhittade "woke" regler. Jag skrev inget med ordet "woke" i min text och AHTF skrev inget om det heller. Vi hade ett argument som varken var fullt av hat eller respektlöst som du bestämde dig för var hat mot någon random minoritet. Folk "hatar" hela tiden på vilka spel de gillar eller som är bra/dåliga på den här sidan men om någon "hatar" på Dragon Age The Veilguard.....

Ni är jävligt selektiva när det kommer till vad man får håna och som du säger sparka på på det här forumet. Var ni och rensade upp i "Geforce RTX 5000-serien avtäckt – toppkortet kostar 28 000 kr" när folk satt där inne och spydde galla och var nerlåtande? Eller när ni släppte artikeln om Borderlands-filmen. Ganska mycket hat där i den tråden men det är ju okay för filmen var ju usel, fritt fram att hata på den. Men kanske finns två personer som gillade den, vad gör ni åt det?

Ni vill har ett trevligt, respektfullt klimat men bara när det handlar om "politik" i ett spel. Ni fortsätter släppa artiklar som ni vet kommer få folk som är "woke" eller "Anti-Woke" att göra inlägg, det går några timmar och så har ni rensat 20-30 inlägg. Spelar ingen roll om man skriver ordet "woke" då gissar ni er till vilket läger de är i och tar bort deras inlägg och/eller bannar dom.

Såg nu att ni tog bort en annan användares inlägg som också kritiserade eran moderation. Bröt de också mot eran "woke" regel?

Vi modererar forumet med utgångspunkten att spelintresserade ska känna sig välkomna, stämningen ska vara schysst. Man ska givetvis kunna debattera och tycka olika. När inlägg tas bort är det för att de inte passer in i detta. Det ligger inga ideologiska beslut bakom (vi är liksom inte politiskt synkade, vi som har modereringsrättigheter), utan det handlar ofta om att motverka tjafs och bråk, vilket åtskilliga besökare (både aktiva i forumet och såna som bara läser där) inte vill ha.

Att vissa ämnen ryker oftare än andra är för att de tenderar att leda till mer tjafs än andra. Det är omöjligt att vara helt konsekvent: vi är inga jurister och reglerna är ingen lagbok. Det går inte att ha färdiga regelverk som täcker in alla tänkbara scenarion och som man kan följa till punkt och pricka. Vi gör så gott vi kan, med utgångspunkten att FZ ska vara ett schysst ställe att hänga på. Det funkar rätt bra för de allra flesta på siten och i forumet.

signatur
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Du har helt rätt att du har rätt till din åsikt. Men det har även andra, så länge alla åsikter är konstruktiva. Du var verkligen konstruktiv här så det tackar jag för.

För min del så gillade jag inte Veilguard. Men det har att göra med att jag inte är ett fan av action spel i gemen. Jag gillar inte heller trenden att RPG serier som var hyfsat djupa RPGs, mer och mer trycks mot att bli action spel. Med det sagt, Veilguard. Jag tyckte faktiskt att combat var simpel och repetetiv, companions var endast kulisser utan egen agens där du styr vilka abilities de använder som om de endast finns där för ge dig ännu en aktiv ability, det finns lite i form av strategi. Detta till skillnad från mer klassiska CRPGs som jag föredrar. Som tex första dragon age origins eller nuvarande Baldurs gate 3. Jag tycker även att karaktärerna inte är speciellt väl skrivna. Men det är utifrån min egen smak som någon som spelar i princip uteslutande RPGs. Så vem vet, jag kanske helt enkelt har högre standard? Ja jag har spelat spelet.

Det säger inte att jag inte kör action RPGs, för det gör jag. Men jag tycker tex att remastern av gamla Tales of Graces F som jag kör just nu har betydligt roligare combat än Veilguard, och det är inte i närheten lika påkostat samt modernt. Vilket säger en hel del.

Framtiden verkar ta oss mot hybridsystem som i Metaphor: ReFantazia eller Trails through Daybreak där man mixar action och turnbased. (Två superba spel förövrigt). För min del hoppas jag att det sämre resultatet av Veilguard kanske ger slipsnissarna insikten att Action är inte lösningen för alla IPs och att man lär sig av Baldurs Gate 3s framgångar istället.

Tack för ditt svar. Det var intressant läsning. Vi verkar ha olika åsikt om vilka fighting stilar vi föredrar i rollspel, men vad gör det, smaken är som baken🙂
Jag älskade story och utforskande i BG3, men blir numera för rastlös och uttråkad av turnbased. En bra kombination av båda, som tillfredsställer både de som gillar turnbased och action i samma spel vore ju optimalt ja.

Gnällkuk
Skrivet av Bullen86:

Det förstår jag att det har underpresterat när det är har varit så pass tyst från EA. Annars brukar företagen skryta om sina försäljningssiffror. Men det var inte poängen med mitt inlägg. Jag undrade var hen hade fått sina siffror ifrån angående 300k sålda. Vissa personer är väldigt kassa på att ta fram källor när de påstår saker, så som i detta fall. Att det skulle ha sålt så lite på PC, PS5 och Xbox kombinerat, låter för mig inte trovärdigt för fem öre.

Så är det ju, skulle gissa på att 300k är säkert något som kommunicerades ut i början första veckan eller så och sen har det varit locket på. Oavsett hur mycket det sålt så kan vi ju gissa att spelet gått minus då Corinne lämnat och de ställt in DLC (om jag inte missminner mig). Men minst det dubbla känns ju ändå som man kan räkna med...

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi modererar forumet med utgångspunkten att spelintresserade ska känna sig välkomna, stämningen ska vara schysst. Man ska givetvis kunna debattera och tycka olika. När inlägg tas bort är det för att de inte passer in i detta. Det ligger inga ideologiska beslut bakom (vi är liksom inte politiskt synkade, vi som har modereringsrättigheter), utan det handlar ofta om att motverka tjafs och bråk, vilket åtskilliga besökare (både aktiva i forumet och såna som bara läser där) inte vill ha.

Att vissa ämnen ryker oftare än andra är för att de tenderar att leda till mer tjafs än andra. Det är omöjligt att vara helt konsekvent: vi är inga jurister och reglerna är ingen lagbok. Det går inte att ha färdiga regelverk som täcker in alla tänkbara scenarion och som man kan följa till punkt och pricka. Vi gör så gott vi kan, med utgångspunkten att FZ ska vara ett schysst ställe att hänga på. Det funkar rätt bra för de allra flesta på siten och i forumet.

Jag väljer att anta att det var ämnet som var problemet i stort. Då jag faktiskt också tycker jag och barkbiten hade en civilserad diskussion och var nog bara 1-2 poster från att hittat en rätt gemensam syn

Men jag förstår att någon annan kan förstås ta upp den och få den att spåra ur, så undviker ämnet helt i framtiden.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Så är det ju, skulle gissa på att 300k är säkert något som kommunicerades ut i början första veckan eller så och sen har det varit locket på. Oavsett hur mycket det sålt så kan vi ju gissa att spelet gått minus då Corinne lämnat och de ställt in DLC (om jag inte missminner mig). Men minst det dubbla känns ju ändå som man kan räkna med...

Nä, några DLC har aldrig varit planerade då de ville undvika att upprepa misstaget med Tresspasser-expansionen, det var de tydliga med redan innan släpp.

https://www.gamesradar.com/games/dragon-age/dragon-age-the-ve...

Medlem
Skrivet av Coveman:

Tack

Jag älskade spelet. Mitt GOTY. Jag märkte inte av nåt ”woke”. Och om det var nåt som var ”woke” så är det bara bra. Vi behöver belysa mer orättvisor i smahället.

Woke är på väg ut, inte en dag försent imo

Medlem
Skrivet av zmowz:

Woke är på väg ut, inte en dag försent imo

Vad får dig att tro det?

Medlem

snubben gör nog succé på nästa ställe

signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Coveman:

Vad får dig att tro det?

Märks att vanligt folk är trött på woke.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nej, det är verkligen inte den viktigaste saken. Inte i närheten, vem kan ens göra det i de flesta spel, även spel från innan 2010.
Men visst, det är nog inte så bra om man ogillar denna person.

Det är inte som att man går runt och identifierar sig med TankJr.

Skrivet av Pihlbaoge:

Du måste hata Donkey Kong spelen va?

Skrivet av Popski:

Lugn i könet nu grabbar, jag var sarkastisk. Har ingen aning om när det blev så viktigt att identifiera sig med precis all underhållning. Själv har jag aldrig identifierat mig med varken Super Mario, Link eller Samus Aran men har spelat spelen ändå och det har gått bra. Har inte ens blivit känslomässigt traumatiserad när jag spelat som fel art eller "fel" kön.

Kan tom gå så långt som att säga att det är viktigt att slippa identifiera sig med precis all underhållning och skönt med lite verklighetsflykt som inte har något med det vanliga livet eller politik att göra.

123
Skriv svar