Är du beredd att betala drygt tusen spänn för GTA VI?
Ingen aning vad ni fick 1000 kr för för det är inte det priset som de snackar om, idag spel som kostar 70$ kostar 80€ i Europa och oftast hamnar det på runt 900 kr redan idag, vissa butiker som PSN brukar ta 950 kr redan. Skulle priset gå upp till 100$ dvs hamnar det då på troligtvis 120€ om de ska göra samma 'ökning' igen i Europa dvs ett svenskt pris på 1370 kr idag.
Och att svara på frågan, Nej köpar redan inte spel för 900 kr, och ännu mindre för 1300
Länkar i källan i texten. Det finns, så att säga, "hopp" i branschen att GTA VI ska gå i bräschen för ännu en prisökning. Vad den skulle landa på i svenska kronor är förstås lite oklart. Mycket möjligt, som flera skriver, att det skulle bli mer än 1 100 kronor här.
En Bamseponny av folket
Jag har alldeles för många timmar i GTA V (FiveM inräknat då det främst är timmarna där) för att se att jag inte skulle köpa GTA VI. Dock är jag osäker på om det blir till fullpris eller ej.
Denna gången kommer jag dock inte att köpa GTA till konsol utan blir endast PC så det kommer att dröja. Då kan man lika gärna vänta lite till tills det blir rea om priset skulle vara såpass högt.
Å andra sidan... kommer jag att spendera hundratals, kanske t.o.m tusentals, timmar på spelet så blir den tusenlappen som en piss i havet jämfört med timmarna vilket leder till att jag får valuta för pengarna.
Det där är en bra poäng. Jag brukar se det så. Får ju ut både kvalitativ och MYCKET av spelet betalar jag mer än gärna. Dom spelen är visserligen inte många (överlag är jag snål!) men jag kan lätt se att GTA 6 skulle kunna vara ett sådant.
En Bamseponny av folket
För GTA VI? Nej, verkligen inte. Kanske prövar det om det blir Epic-gratis om 10-12 år.
För något annat spel? Högst tveksamt. Möjligen om spelet hette "TES 6: The Witcher of Baldur's Gate". Men förmodligen inte. Även om jag har råd känns det fel att ge pengar till en så girig spelutgivare.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Alla spel borde kosta 1500 spänn så vi slipper fuskare.
Varför skulle fuskare betala för spel?
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
899:- är väl nytt standardpris på aaa spel på playstation store. Så om 999 för GTAVI lär inte skapa någon större kontrovers. Speciellt om man inkluderar något ”exklusive dlc”.
Sen att det är dyrt är en annan sak. Men 999:- för ett konsolspel är ju ungefär där det ligger idag ändå.
(Och måste man inte ha dag ett… och det gör man knappast, utan väntar några månader, så köper man det för halva priset)
För GTA VI? Nej, verkligen inte. Kanske prövar det om det blir Epic-gratis om 10-12 år.
För något annat spel? Högst tveksamt. Möjligen om spelet hette "TES 6: The Witcher of Baldur's Gate". Men förmodligen inte. Även om jag har råd känns det fel att ge pengar till en så girig spelutgivare.
Haha tänk dig det spelet där Bethesda, CDPR och Larian samarbetat på ett sånt spel, hade varit något klart utöver det vanliga.
Men det hade också varit nära ospelbart i 6-18 månader med de studios trackrecord 😅 Man hade dock väntat tålmodgit.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Jag undviker redan dom flesta AAA spel redan nu. Kanske skaffar jag dom 1-2år efter release om det är någon rea.
Jag har inte sett värdet i dom på väldigt länge. Jag kan hitta samma spelglädje i indie titlar för 200kr, speciellt när jag inte är ett dugg intresserad av grafik.
Sen brukar dom även vara fyllda till bredden med "köp detta" bla bla bla. Och jag är en person som stänger av radion i bilen när det kommer reklam.
Ett spel från Rockstar kan jag lägga dom pengarna på för det finns ingen annan studio som lägger lika mycket tid på detaljer som dom. Nu blir det väl inte riktigt lika detaljerat som RDR2 men jag räknar ändå med att det kommer kännas som ett stort steg från andra spel.
Kanske att jag hade lagt 1000 spänn på nästa SnowRunner också. Tycker att det första är oerhört välgjort och jag har nog över 1000 timmar i det spelet nu om man räknar både PS4 och PS5.
PSN: OAKTHYR
100$ = 11000kr + moms = 1375kr så kanske 1450kr med nån copy Swede avgift mm om man köper på disc. Annars via PS store så kanske det landar på 1800kr
Du tror att det är 0% moms i USA eller? Det är redan inräknat moms i $100.
Så länge spelkvalitén höjs i samband med priserna ser jag väl heller inte något reellt problem att höja priserna. Om det däremot fortsätter att komma halvtrasiga AAA-spel som ska räddas upp av ett antal patchar eller styckas ihop med både DLC och mikrotransaktioner är jag inte lika vänligt inställd.
Därför det finns sidor som man kan ladda gratis. Jag hade väldigt gärna kunna haft möjlighet att köpa spelet, men på en soc peng blir det fan inte mycket kvar. Så därför NEJ, jag är inte beredd att pynta det i nuläget. Ge mig ett jobb så ska jag gladeligen överrösa dem med den slanten 😢👎🏻
Niklas "Hellbound73" Rönning
Något säger mig att GTA VI blir världens mest piratade spel :).
Jag betalar inte 1000kr för ett spel, det kan inte bli standarden. Nej.
Du tror att det är 0% moms i USA eller? Det är redan inräknat moms i $100.
Priser i USA brukar inte inkludera moms och skatt eftersom den kan skilja mellan staterna. Och även om den är inkluderad så kanske den ligger på 6-8 %, medan moms på exempelvis ett Playstationspel i Sverige ligger på 25%.
Så det är inte alls orimligt att anta att det kommer att tillkomma en momskostnad på de listade 100$ när spelet säljs här.