Är du beredd att betala drygt tusen spänn för GTA VI?
Har spelat vartenda spel sedan GTA III, men har aldrig klarat ett enda av dem. Jag tröttnar alltid långt före jag når sluttexterna av någon anledning Så nej, har det en så hög prislapp kommer jag inte att köpa det för att testa det innan det hamnar på en ordentligt saftig rea.
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro
Jag har alldeles för många timmar i GTA V (FiveM inräknat då det främst är timmarna där) för att se att jag inte skulle köpa GTA VI. Dock är jag osäker på om det blir till fullpris eller ej.
Denna gången kommer jag dock inte att köpa GTA till konsol utan blir endast PC så det kommer att dröja. Då kan man lika gärna vänta lite till tills det blir rea om priset skulle vara såpass högt.
Å andra sidan... kommer jag att spendera hundratals, kanske t.o.m tusentals, timmar på spelet så blir den tusenlappen som en piss i havet jämfört med timmarna vilket leder till att jag får valuta för pengarna.
Halo kompis!
Tycker redan spel är för dyra, tycker helt enkelt de inte är värda att köpa till fullt pris då de kostar mer än jag anser att de är värda. Kan knappt minnas senast jag köpte ett spel till fullpris. Så kostar det 1000kr vid release kommer jag ändå vänta in rea, eller låta bli att köpa om det aldrig blir bra rea.
Höjda priser knuffar ju också fler till piratkopiering.
"Den reella prislappen" har varit högre för att folk är dumma i huvudet och ser till att det finns en efterfrågan. Uppenbarligen är folk beredda att betala för kosmetiska skins, för att få spela spelet någon dag tidigare, för att spela innehåll som lyfts ut ur spelet och släppts som DLC. Hade ingen betalat hade inte företagen haft den här affärsmodellen.
Det är sant att priserna varit statiska (och realpriset därmed blivit lägre med åren) under en herrans massa år. Men det funkar inte riktigt att retroaktivt kompensera för detta över en natt. Hade priserna höjts med en tjuga per år hade nog ingen höjt på ögonbrynen.
Är det rimligt med en prislapp på tusen kronor för GTA? Mja. Folk kommer vara villiga att betala detta, och givetvis kommer utgivaren vilja kapitalisera på detta. Samtidigt är det ganska gnidet att sätta prislappen så högt, då de ändå kommer dra in gigantiska summor på GTA Online.
Då ska det vara för jävla bra och få mig att verkligen känna att det här måste jag bara ha dag 1, vilket jag knappt tror att ett enda GTA har fått mig att känna. Eventuellt GTA 4 då men mycket av den hajpen berodde nog på att många butiker hade nattöppet och att det blev lite av en upplevelse i sig.
Betala 1100:- för att klicka hem en digital kopia med mängder av buggar dag 1 känns inte lika lockande.
Uppfylls inte de kraven kan ni glömma mina pengar Rockstar! Hör ni det!!
100$ = 11000kr + moms = 1375kr så kanske 1450kr med nån copy Swede avgift mm om man köper på disc. Annars via PS store så kanske det landar på 1800kr
Jag tänkte just på detta då t.ex Spiderman 2 kostar 950 spänn på Sonys e-shop och det är ju ett 70 dollar spel.
Det kan väl vara okej om spelet, som du skriver, är välpolerat.
Death Stranding 2 skulle jag definitivt kunna betala så mycket för, men jag har ingen PS5 att spela det på.
Alla spel borde kosta 1500 spänn så vi slipper fuskare.
Eller så spelar man inte spel där majoriteten är finniga tonåringar som fuskar och skriker hej vilt!
Spel borde givetvis inte kosta 1000kr, varför ska något så simpelt som TV/dator-spel bli en klassfråga?
En Ps5 pro, skivläsare, extra handkontroll och GTA6, tack.
De blir en månadslön för många yrken i u-landet Sverige idag.
-:Observe the masses and do the opposite:-
100$ = 11000kr + moms = 1375kr så kanske 1450kr med nån copy Swede avgift mm om man köper på disc. Annars via PS store så kanske det landar på 1800kr
Copyswede tar ingen avgift för spel på skiva. Det är bara på inspelningsbara medier, alltså ex cd-r och liknande (hårddiskar, usb-stickor osv också så klart, allt där du kan lagra privatkopierad filer) som du kan lagra privatkopierad data på som det är en avgift. Men moms tillkommer såklart. Det gör det ju dock även i de flesta stater i USA där ex 70 eller 100 dollar osv är riktpriser innan moms.
Ingen aning vad ni fick 1000 kr för för det är inte det priset som de snackar om, idag spel som kostar 70$ kostar 80€ i Europa och oftast hamnar det på runt 900 kr redan idag, vissa butiker som PSN brukar ta 950 kr redan. Skulle priset gå upp till 100$ dvs hamnar det då på troligtvis 120€ om de ska göra samma 'ökning' igen i Europa dvs ett svenskt pris på 1370 kr idag.
Och att svara på frågan, Nej köpar redan inte spel för 900 kr, och ännu mindre för 1300
Och samtidigt kostar en kopia av star citizen fortfarande 45 dollar + VAT flera år in i produktionen som dessutom blir ett buy-to-play mmo. Med det i bakhuvudet fattar nog de flesta att rockstar tar ut en alldeles för stor prislapp på spelet.
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
"Är du beredd att betala tusen spänn för GTA VI?"
Nope. Dels för jag inte är något större fan och att det är för dyrt.
Blev inte $70 det nya $60 för inte så länge sen? Ska man helt plötsligt höja med $30? Tacka vet jag FromSoftware som inte följde efter och fortfarande släpper sina spel för $60 / €60(än så länge).
Sen är det nog enbart ett fåtal utvecklare som skulle kunna ta den hutlösa summan på 1000kr och samtidigt lyckas sälja mängder av exemplar. Skulle resten följa efter och försöka samma sak är det bara önska dom lycka till med försäljningen.
The more I practice, the luckier I get.