"Borde täckas i skit!" Branschveteran om Switch 2-läckorna
Gynnar FZ också..
Finns ju en del konspirationsteorier att företag planterar läckor för bättre genomslag i slutändan.
Jo fz räknar jag med i detta ”bloggare, youtubers och liknande”
Nej läckor av saker som ska visas upp gynnar inte Konsumenten för 5 öre, all information som läcks är sådant så är tänkt att visas upp vid planerat tillfälle.
De enda läckor som gynnar konsumenter är saker som arbetsförhållanden, eventuella sammarbeten med problematiskt folk och så vidare som kan påverka om du vill stödja med ett köp eller ej.
Tysthetsklausuler är absolut inget dåligt, det är ett skydd så att känslig företagsinformation inte hamnar hos konkurrenter och att planerade saker inte läcker i förtid. Det kan vara stora summor pengar inblandade i planerade event som inte genererar lika mycket tillbaka som det var tänkt.
Jo, jag vet varför tysthetsklausuler existerar. Problemet är att det till 99 procent aldrig är känsliga företagshemligheter som de skyddar.
För konsumenten är det alltid bättre om företagen inte får äga informationen om sin produkt helt själva, att helt kontrollera marknadsföringen och bestämma vad vi ska veta om produkten.
Jo, jag vet varför tysthetsklausuler existerar. Problemet är att det till 99 procent aldrig är känsliga företagshemligheter som de skyddar.
För konsumenten är det alltid bättre om företagen inte får äga informationen om sin produkt helt själva, att helt kontrollera marknadsföringen och bestämma vad vi ska veta om produkten.
All väsentlig information för en produkt ska absolut finnas tillgänglig för konsumenter, det finns inget som stoppar detta från att hända nu, ingen NDA eller tystnadklausul förhindrar detta. Denna information ska dock komma direkt från företagen och det efter att det getts ett officiellt avtäckande av produkten.
Vad är det för typ av information som du anser att du inte kan ta del av som du finner väsentlig om en produkt men klassas som företagshemligheter?
Finns ju en del konspirationsteorier att företag planterar läckor för bättre genomslag i slutändan.
Det är inte konspirationsteorier när det är sant. Det är en faktisk strategi att plantera läckor och rykten för att t.ex. se hur folk reagerar på dem innan man börjar att arbeta på produkten. Även när en konkurrent lanserar en ny produkt kan det vara bra att ”läcka” något för att ta vinden ur deras segel och styra konversationen bort från dem. Och naturligtvis för att generera lite hype 😄
Jo fz räknar jag med i detta ”bloggare, youtubers och liknande”
Finns redan ett begrepp för vad sidor som FZ (och IGN, osv) är: Entusiastpress.
All väsentlig information för en produkt ska absolut finnas tillgänglig för konsumenter, det finns inget som stoppar detta från att hända nu, ingen NDA eller tystnadklausul förhindrar detta. Denna information ska dock komma direkt från företagen och det efter att det getts ett officiellt avtäckande av produkten.
Vad är det för typ av information som du anser att du inte kan ta del av som du finner väsentlig om en produkt men klassas som företagshemligheter?
Det här är definitivt ett fall där man kan agree to disagree. Jag tycker inte att företag automatiskt måste få äga informationsflödet till sin produkt. De kommer alltid att presentera sin affär i så positivt ljus som möjligt. Läckor som dessa stör de planerna och låter konsumenter och andra få informationen utan att den har passerat företagets egna marknadsföringsfilter.
Sen har företagen så klart flretagen rätt att försöka presentera informationen som de vill. Men den här typen av läckor skapar en bra balans.